Το Χρώμα του Ροδιού: Ένα σουρεαλιστικό ταξίδι στο χρόνο

Το Χρώμα του Ροδιού είναι μία ταινία που, αν τη δεις, δεν πρόκειται να τη ξεχάσεις. Ο σκηνοθέτης, Sergei Parajanov, μας παρουσιάζει μία σειρά σουρεαλιστικών στατικών εικόνων, εμπνευσμένες από τη ζωή και το έργο του ποιητή Sayat Nova (1712-1795). Η ταινία κυκλοφόρησε το 1969 κι από τότε έχει συμπεριληφθεί σε αναρίθμητες λίστες με τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών, έχει προβληθεί σε κινηματογραφικά φεστιβάλ όλου του κόσμου και έχει αποτελέσει πηγή έμπνευσης για πολλούς μεταγενέστερους καλλιτέχνες, καταφέρνοντας να ξεπεράσει τη φυσική φθορά του χρόνου.

Πηγή εικόνας: archive.ica.art

Η ομιλία είναι περιορισμένη, σε σημείο που η έλλειψη υποτίτλων λίγο μόνο επηρεάζει την εμπειρία θέασης. Το στοιχείο που κάνει το Χρώμα του Ροδιού να ξεχωρίζει είναι η εικόνα. Τα χρώματα θα σε μαγέψουν, θα σε μεταφέρουν στον σουρεαλιστικό κόσμο του Parajanov, ακόμα κι αν δυσκολευτείς να καταλάβεις τι συμβαίνει στην οθόνη σου. Κάθε δευτερόλεπτο, κάθε καρέ θα μπορούσε να είναι ένας διαφορετικός πίνακας ζωγραφικής με περίτεχνες λεπτομέρειες και εντυπωσιακή εκφραστικότητα. Σε αυτό συντελούν και οι τοποθεσίες στις οποίες έλαβαν χώρα τα γυρίσματα. Πρόκειται για ένα ταξίδι ανάμεσα σε πανέμορφους αρχαιολογικούς χώρους της Αρμενίας, της Γερωγίας και του Αζερμπαϊτζάν.

Πηγή εικόνας: iffr.com

Το Χρώμα του Ροδιού είναι μια ιστορία πόνου. Ταυτόχρονα είναι και ένα σπουδαίο παράδειγμα του πως μπορείς να πάρεις τη θλίψη και τις δυσκολίες της ζωής και να τα μετατρέψεις σε τέχνη. Ο Parajanov ένιωσε μια ταύτιση και μια σύνδεση με την ιστορία του ποιητή, γεγονός που του επέτρεψε να δημιουργήσει αφήνοντας σε κάθε λεπτομέρεια το προσωπικό του στίγμα. Ωστόσο, η εκδοχή που παρακολουθεί ολόκληρος ο πλανήτης σήμερα, δεν είναι ακριβώς αυτή που δημιουργήθηκε αρχικά. Πριν από την αρχική της κυκλοφορία, η ταινία δέχθηκε ορισμένες μετατροπές που επιβλήθηκαν από τη Σοβιετική Ένωση. Ο τίτλος, Το Χρώμα του Ροδιού, ήταν και αυτός επιλογή της Σοβιετικής Ένωσης. Αρχικά η ταινία ονομαζόταν Sayat Nova (όπως ο ποιητής) αλλά επιχειρήθηκε απομάκρυνση του έργου από τον βιογραφικό του χαρακτήρα. Η “πειραγμένη” εκδοχή ήταν αυτή που τελικά καθιερώθηκε.

Advertising

Advertisements
Ad 14
Πηγή εικόνας: massispost.com

Η επιρροή που μπορεί να ασκήσει μία αρμένικη ταινία του 1969 στην τέχνη του σήμερα είναι εντυπωσιακή. Έχει φτάσει να προβάλλεται και να διδάσκεται σε σχολές τέχνης από την Ευρώπη ως την Αμερική, ενώ παράλληλα ωθεί στη δημιουργία αμέτρητους καταξιωμένους και νέους καλλιτέχνες κάθε κλάδου. Χαρακτηριστικό και πολύ πρόσφατο παράδειγμα είναι η Lady Gaga, η οποία επηρεάστηκε από την ταινία για να δημιουργήσει το video clip του τραγουδιού “911” μέσα από το οποίο αφηγείται μία προσωπική της ιστορία ψυχολογικού πόνου.

Πηγή εικόνας: nga.gov

Την πρώτη φορά που είδα το Χρώμα του Ροδιού πριν από μερικούς μήνες προσπαθούσα να συνδέσω μεταξύ τους όλα τα στοιχεία, να μη χάσω ούτε ένα κάδρο, ούτε την παραμικρή λεπτομέρεια αλλά παρ’ όλα αυτά, στο τέλος έμεινα αρκετά απορημένος και προβληματισμένος. Δεν ήταν ακριβώς έρωτας με την πρώτη προβολή. Όσο περνούσαν οι μέρες, η ταινία συνέχιζε να παίζει στο μυαλό μου, έβλεπα ξανά και ξανά εικόνες στο internet θέλοντας να θυμηθώ το κάθε τι και ένιωθα την ανάγκη να την ξαναδώ. Η δεύτερη φορά ήταν πιο απολαυστική από την πρώτη. Είμαι σίγουρος ότι η τρίτη θα είναι ακόμα πιο απολαυστική από τη δεύτερη.

Περισσότερα από τη στήλη: Κινηματογράφος

Κινηματογράφος

Taxi Driver – Το ψυχογράφημα της αποξένωσης μέσα από το βλέμμα του Σκορσέζε

«Taxi Driver» (1976) , η ταινία-καταβύθιση στην ψυχή ενός ανθρώπου που νιώθει αποκομμένος από τον…

Κινηματογράφος

50 Ξένες ταινίες για τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο

Κάθε Οκτώβριο, το ίντερνετ γεμίζει από λίστες ταινιών τρόμου. Όλοι βλέπουν φαντάσματα, ζόμπι και κάνουν…

Κινηματογράφος

October Sky: Νοσταλγία και έμπνευση

Το October Sky είναι μία αμερικανική βιογραφική ταινία του 1999, σε σκηνοθεσία του Joe Johnston…

Κινηματογράφος

Ο Λύκος της Wall Street: Η αχαλίνωτη απληστία μέσα από το βλέμμα του Σκορσέζε

Ο «Λύκος της Wall Street» δεν είναι απλώς μια βιογραφική ταινία για έναν πολυεκατομμυριούχο απατεώνα·…

Κινηματογράφος

One Battle After Another – Όταν η επανάσταση αποτυγχάνει (?)

Το «One Battle After Another» σηματοδοτεί την πιο πολιτική και ίσως πιο ώριμη στιγμή του…

Κινηματογράφος

Καπερναούμ (2018) – Μια ταινία για την παιδική οργή σ’ έναν κόσμο χωρίς ελπίδα

H ταινία «Καπερναούμ» της Ναντίν Λαμπακί δεν είναι απλώς ένα κοινωνικό δράμα· είναι μια ωμή…

Κινηματογράφος

Dracula (1992): Ο ιδανικός Δράκουλας του Coppola

Σε μια εποχή ξεχασμένων remake και άτονων διασκευών, το Dracula του Coppola εξακολουθεί να αποτελεί…