Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

ΙΚΕΑ: Το σουηδικό brand και η σημασία του

σουηδικό brand
Πηγή εικόνας: https://www.volkskrant.nl

ΙΚΕΑ: Τo σουηδικό brand και γιατί το γράφουμε με κεφαλαία;

Το σκανδιναβικό design είναι από τα πιο μοντέρνα και κομψά της εποχής και το έχουμε λατρέψει.

Όλοι μας έχουμε βρεθεί έστω και μία φορά στην ΙΚΕΑ για ψώνια ή και για να πάρουμε ιδέες για cozy και elegant home deco.

Επίσης, όλοι μας έχουμε τουλάχιστον ένα κομμάτι από αυτό το σουηδικό brand στο σπίτι μας. Ένα τραπεζάκι, ένα κομοδίνο κτλ.

Ωστόσο, είχατε αναρωτηθεί ποτέ τι σημαίνει η λέξη «ΙΚΕΑ» και γιατί την γράφουμε πάντα με κεφαλαία γράμματα;

Η λέξη αυτή λοιπόν δεν σημαίνει κάτι στα Σουηδικά, αλλά πρόκειται για ακρωνύμιο από τις λέξεις Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd (Ι.Κ.Ε.Α.).

Πριν στραμπουλίσουμε την γλώσσα μας, ας δούμε τι σημαίνουν αυτές οι λέξεις.

Το 1943, ο 17χρονος Ingvar Kamprad (Ι.Κ.) πήρε λεφτά από το πατέρα του για τους καλούς τους βαθμούς και αποφάσισε να ξεκινήσει την δική του επιχείρηση με έπιπλα.

Ο Κάμπραντ γεννήθηκε και μεγάλωσε στη φάρμα της οικογένειάς του, την Ελμτάριντ, στο μικρό χωριό του σουηδικού νότου, το Αγκουνάριντ. Το επιχειρηματικό και εμπορικό του δαιμόνιο δεν άργησαν να φανούν. Σε ηλικία 15 ετών, ο Ίνγκβαρ Κάμπραντ έγινε πλανόδιος πωλητής σπίρτων. Αγόραζε χονδρική σπίρτα από την Στοκχόλμη και στη συνέχεια πωλούσε το εμπόρευμά του σε γείτονές. Μάλιστα για να προλαβαίνει να κάνει πολλές επισκέψεις στα σπίτια, χρησιμοποιούσε το ποδήλατό του.

Με τα χρήματα που του έδωσε ο πατέρας του για να σπουδάσει, ο 17χρονος Κάμπραντ άνοιξε τη δική του επιχείρηση, ένα μικρό μαγαζάκι που πουλούσε τα πάντα: από ψάρια και στυλό, μέχρι διακοσμητικά και ό,τι άλλο μπορούσε να βρει και να πουλήσει σε καλή τιμή.

Η κίνηση ματ στην επιχειρηματική του καριέρα ήταν όταν αποφάσισε να διανέμει τα προϊόντα του μέσω καταλόγου.

Πάνω σε ένα τραπέζι, στην κουζίνα μιας συγγενούς του, έγραψε όσα χρειαζόταν για να στήσει το σουηδικό brand ΙΚΕΑ.

Το πρώτο κατάστημα IKEA άνοιξε και λειτούργησε στην Στοκχόλμη και στη συνέχεια άνοιξε υποκαταστήματα στη Νορβηγία, την Ελβετία και τη Γερμανία.

Η τομή που έφερε ο Κάμπραντ στο χώρο των πωλήσεων, επηρέασε όχι μόνον τον κλάδο του επίπλου, αλλά και πάρα πολλούς τομείς καταναλωτικών προϊόντων. Ο πελάτης βλέπει από κοντά τα προϊόντα που σκέφτεται να αγοράσει, τα δοκιμάζει επί τόπου, βλέπει πώς φτιάχνονται και επιπλέον τα μεταφέρει μόνος του στο σπίτι του (αυτό βέβαια απαλλάσσει την εταιρεία από το κόστος μεταφοράς), τα συναρμολογεί ο ίδιος (και αυτό βέβαια απαλλάσσει την εταιρεία από το κόστος συναρμολόγησης).

Σήμερα, καταστήματα ΙΚΕΑ υπάρχουν σε Ευρώπη, Αμερική, Ασία, Μέση Ανατολή, με δεκάδες καταστήματα και εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενους.

Η ΙΚΕΑ οδεύει τώρα προς ετήσια έσοδα 50 δισεκ. ευρώ.

«Ήταν ένας μοναδικός επιχειρηματίας και ήταν πολύ σημαντικός για τη σουηδική οικονομία», δήλωσε ο Σουηδός πρωθυπουργός Στέφαν Λεβέν, σύμφωνα με το σουηδικό πρακτορείο ειδήσεων TT.

Σήμα κατατεθέν αποτελούν οι κατάλογοι που μοιράζονται ακόμη πόρτα – πόρτα.

Βεβαίως η ιστορία της IKEA αλλά και του ίδιου του Κάμπραντ έχουν και τα μελανά τους σημεία, με καταγγελίες για φορολογικές παγαποντιές, ακόμη και για παιδική εργασία σε κάποιες χώρες της Ασίας.

Με τη συμπάθειά του για τους Ναζί προπολεμικά στα χρόνια της νιότης του και την απέχθειά του για τη σουηδική εφορία, ο Κάμπραντ, ο οποίος φημιζόταν για τη τσιγκουνιά του, αποτελούσε παραφωνία στη σκανδιναβική χώρα – πρωταθλήτρια του κράτους πρόνοιας και ισότητας.

Πηγή εικόνας: www.shutterstock.com/

Τα ονόματα των προϊόντων έχουν πραγματική σημασία. Είναι στα Σουηδικά και έχουν σχέση με το προϊόν.

Υπάρχει λεξικό του ΙΚΕΑ για την αποκρυπτογράφηση αυτών των εννοιών.

Σύμφωνα με παλαιότερα, σχετικά της ονοματοδοσίας των επίπλων, δημοσιεύματα, η IKEA ακολουθεί ένα δικό της πρότυπο για τις ετικέτες των προϊόντων της, σχεδιασμένο από τον ιδρυτή της Ingvar Kamprad, ο οποίος ήταν δυσλεκτικός και δεν ήθελε να χρησιμοποιεί αριθμούς.

Οι βασικοί κανόνες του εν λόγω συστήματος πάνε κάπως έτσι: τα έπιπλα παίρνουν συνήθως ονόματα περιοχών της Σουηδίας, οι καρέκλες και τα γραφεία ονόματα ανδρών ενώ τα παιδικά είδη παίρνουν το όνομά τους από τα θηλαστικά και τα πουλιά.

Για περισσότερες λεπτομέρειες μπορεί κανείς να συμβουλευτεί αυτό το ανεπίσημο λεξικό για το σουηδικό brand ΙΚΕΑ, το οποίο δημιουργήθηκε από τον εμπειρογνώμονα του κύβου του ρούμπικ, Lars Petrus.

Αξίζει να σημειωθεί όμως, όπως προειδοποιεί κι ο ίδιος, πως ορισμένοι ορισμοί μπορεί να είναι ατελείς ή λανθασμένοι επειδή σκόπιμα έχουν επιλεγεί λέξεις με διττή σημασία.

Πηγές:

http://protevousa.com/(τελευταία πρόσβαση 7.2. 2019),

https://www.bovary.gr/spaces/15230/ikea-ti-simainei-onoma-toy-soyidikoy-brand-kai-giati-grafoyme-me-kefalaia/ (τελευταία πρόσβαση 7.2. 2019),

www.news.gr/oikonomia/business-stories/article/908750/o-polimichanos-ingkvar-kamprant-tis-ikea-pou-allaxe-gia-panta-ta-spitia-mas/ (τελευταία πρόσβαση 7.2. 2019)

Η Μαργαρίτα γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Έδεσσα. Είναι Αρχιτέκτονας Μηχανικός και εργάζεται στην Αθήνα. Παθιάζεται με την Αρχιτεκτονική και τις τέχνες γενικότερα. Εκτονώνεται μέσω του Χορού και του Θεάτρου και λατρεύει να "μαθαίνει" περισσότερα και περισσότερα και περισσότερα...Χειρότεροι εχθροί της τα όρια και ο χρόνος.

Περισσότερα από τη στήλη: Design

Design

Όταν το Design συναντά το AI: Η Τέχνη και η Λογική σε Δημιουργική Συμμαχία

Στον σύγχρονο κόσμο, όπου οι τεχνολογικές εξελίξεις προχωρούν με ρυθμούς που πριν λίγα χρόνια θα…

Design

Όταν το design θεραπεύει: Εμπιστοσύνη στη φαρμακευτική επικοινωνία

Στον κόσμο της φαρμακευτικής βιομηχανίας, η έννοια του «design» συχνά περιορίζεται στο ορατό: λογότυπα, συσκευασίες,…

Design

Design χωρίς ημερομηνία λήξης: διαχρονικότητα στην διακόσμηση

Ο χώρος δεν είναι στατικός, αναπνέει και αλλάζει μαζί με εμάς. Τα φυσικά υλικά και…

Design

Hybrid Spaces: Πώς οι μάρκες ενώνουν online και offline εμπειρίες

Σε ένα κόσμο όπου οι καταναλωτές δεν διαχωρίζουν πλέον τη φυσική από την ψηφιακή εμπειρία,…

Design

Strategic Design: Η Γέφυρα ανάμεσα σε Καινοτομία και Ανθρώπινες Ανάγκες

Στο σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον, η καινοτομία αποτελεί τον πυρήνα της ανάπτυξης και της βιωσιμότητας. Οι…

Design

Ο στρατηγικός ρόλος του Design στη διαμόρφωση της εταιρικής εικόνας

Στον σύγχρονο επιχειρηματικό κόσμο, όπου η πληροφορία διακινείται με ταχύτητα και ο ανταγωνισμός είναι εντονότερος…

Design

Ιδέες για μικρούς χώρους: Πώς θα μεταμορφώσεις το σπίτι σου

Για κάποιους το μικρό σπίτι είναι πρόβλημα, για άλλους είναι τρόπος ζωής Οι μικροί χώροι…