Αξιολόγηση γνωστικών ικανοτήτων με μη λεκτικές δοκιμασίες

Πηγή εικόνας: Αξιολόγηση γνωστικών ικανοτήτων με μη λεκτικές δοκιμασίες

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Αξιολόγηση γνωστικών ικανοτήτων με μη λεκτικές δοκιμασίες, αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή από την αγγλική στην ελληνική γλώσσα του πρωτότυπου άρθρου το οποίο μπορεί να βρεθεί εδώ.

Ο σκοπός του άρθρου

Κατά τον έλεγχο των γνωστικών ικανοτήτων των παιδιών με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (εφεξής ΑΓΔ), είναι σημαντικό να χρησιμοποιούνται δοκιμασίες οι οποίες δεν βασίζονται στις λεκτικές ικανότητες.

Οι μη λεκτικές δοκιμασίες των γνωστικών ικανοτήτων συνιστώνται γενικά για τα παιδιά με ΑΓΔ. Ωστόσο, η απόδοση των παιδιών στις μη λεκτικές δοκιμασίες μπορεί να επηρεαστεί από παράγοντες διαφορετικούς από τη γνωστική τους ικανότητα, όπως η κουλτούρα και η λεκτική διαμεσολάβηση (να μιλάς για ένα πρόβλημα δυνατά ή μέσα στο μυαλό σου). Αυτή η έρευνα στοχεύει να συγκρίνει την απόδοση των δίγλωσσων παιδιών τα οποία μιλούν Ισπανικά-Αγγλικά με και χωρίς ΑΓΔ σε δύο μη λεκτικές γνωστικές δοκιμασίες: τη δοκιμασία της συμβολικής μνήμης και τη δοκιμασία του σχεδιασμού κύβου.

Δοκιμασία συμβολικής μνήμης: σχεδιασμένη για να αξιολογήσει την ικανότητα των παιδιών να χρησιμοποιούν την εσωτερική τους ομιλία για να επισημαίνουν, να οργανώνουν και να κατηγοριοποιούν σύμβολα. Κατά τη διάρκεια της δοκιμασίας, στο παιδί παρουσιάζεται μια σειρά από απλές εικόνες διατεταγμένες σε μια συγκεκριμένη σειρά και στη συνέχεια του ζητείται να αναπαράγει την ακολουθία.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Δοκιμασία σχεδιασμού κύβου: σχεδιασμένη για να αξιολογήσει τις ικανότητες χωρικής οπτικοποίησης και προσανατολισμού των παιδιών. Αυτή είναι η ικανότητα να κατανοούν πού βρίσκονται τα πράγματα στον χώρο. Στο παιδί δίνονται μπλοκ με γεωμετρικά σχέδια και του ζητείται να αντιγράψει το μοντέλο το οποίο φαίνεται σε μια εικόνα χειριζόμενο τα μπλοκ με τρόπο που να ταιριάζει με το μοντέλο.

Τι βρήκαν

  • Τα παιδιά με ΑΓΔ είχαν σημαντικά χαμηλότερη απόδοση από τα παιδιά χωρίς ΑΓΔ στη δοκιμασία της συμβολικής μνήμης.
  • Δεν βρέθηκε σημαντική διαφορά στην απόδοση μεταξύ των παιδιών με και χωρίς ΑΓΔ στη δοκιμασία του σχεδιασμού κύβων.

Τι σημαίνουν αυτά;

  • Τα ευρήματα δείχνουν ότι τα δίγλωσσα παιδιά με ΑΓΔ μπορεί να έχουν διαφορετική απόδοση σε ορισμένες μη λεκτικές δοκιμασίες από τα δίγλωσσα παιδιά χωρίς ΑΓΔ.
  • Τα ευρήματα δείχνουν επίσης ότι οι μη λεκτικές γνωστικές δοκιμασίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους κλινικούς για να δώσουν πληροφορίες σχετικά με τη σοβαρότητα των γνωστικών διαταραχών και να ενημερώσουν τις διαγνωστικές αποφάσεις.
  • Επίσης, οι μη λεκτικές γνωστικές δοκιμασίες θα μπορούσαν να καθοδηγήσουν τους κλινικούς στον σχεδιασμό των παρεμβάσεων οι οποίες ταιριάζουν με τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία του παιδιού, χρησιμοποιώντας, επί παραδείγματι, τις οπτικο-χωρικές στρατηγικές για τη διευκόλυνση της γλωσσικής εκμάθησης σε παιδιά τα οποία έχουν πολύ καλές ικανότητες χωρικής οπτικοποίησης/προσανατολισμού.

Ωστόσο, τα ευρήματα δείχνουν επίσης ότι οι δυσκολίες με τις μη λεκτικές γνωστικές δεξιότητες δεν είναι ίδιες για όλες τις δοκιμασίες.

Οι ερευνητές προτείνουν ότι οι ειδικοί θα πρέπει να ερμηνεύουν προσεκτικά τα αποτελέσματα από τις μη λεκτικές γνωστικές δοκιμασίες. Οι ειδικοί δεν θα πρέπει να υποθέτουν ότι οι μη λεκτικές γνωστικές δοκιμασίες είναι εντελώς ξεχωριστές από τη γλωσσική ικανότητα, επειδή ακόμη και ορισμένες μη λεκτικές γνωστικές δοκιμασίες θα απαιτήσουν κάποιο επίπεδο λεκτικής διαμεσολάβησης (να μιλήσετε για ένα πρόβλημα φωναχτά ή στο μυαλό σας).

Πού μπορώ να διαβάσω αυτή την έρευνα;

Η παρούσα έρευνα δεν είναι ανοιχτής πρόσβασης, αλλά είναι προσβάσιμη εδώ.

Advertising

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Αξιολόγηση γνωστικών ικανοτήτων με μη λεκτικές δοκιμασίες, αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή από την αγγλική στην ελληνική γλώσσα του πρωτότυπου άρθρου το οποίο μπορεί να βρεθεί εδώ.

Βιβλιογραφία

Durant, K., Peña, E., Peña, A., Bedore, L. M., & Muñoz, M. R. (2019). Not all nonverbal tasks are equally nonverbal: Comparing two tasks in bilingual kindergartners with and without developmental language disorder. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 62(9), 3462-3469.

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Παρεμβάσεις προφορικού λόγου σε παιδιά με νευροαναπτυξιακές διαταραχές

Παρεμβάσεις προφορικού λόγου σε παιδιά με νευροαναπτυξιακές διαταραχές Οι νέοι/νέες οι οποίοι/ες δεν αναπτύσσουν τις…

Ειδική Αγωγή

Αυτισμός: Είναι αποτελεσματικές οι παρεμβάσεις βίντεο;

Αυτισμός: Είναι αποτελεσματικές οι παρεμβάσεις βίντεο; Ο αυτισμός είναι μια δια βίου διαταραχή η οποία…

Ειδική Αγωγή

Αυτισμός: Επαναλαμβανόμενες Συμπεριφορές, Ειδικά Ενδιαφέροντα και Ελλείμματα Κοινωνικών Δεξιοτήτων

Πηγή εικόνας: Αυτισμός: Επαναλαμβανόμενες Συμπεριφορές, Ειδικά Ενδιαφέροντα και Ελλείμματα Κοινωνικών Δεξιοτήτων Στο παρόν άρθρο, με…

Ειδική Αγωγή

Ενήλικες με αυτισμό: Η πρόκληση της μη λεκτικής επικοινωνίας

Ενήλικες με αυτισμό: Η πρόκληση της μη λεκτικής επικοινωνίας Φανταστείτε να έχετε μια συζήτηση όπου…

Ειδική Αγωγή

Λογόμετρο®: Ανίχνευση γλωσσικών και μαθησιακών δυσκολιών

Το Λογόμετρο® είναι ένα ψυχομετρικό εργαλείο ανίχνευσης παιδιών προσχολικής ηλικίας (4-7 ετών) τα οποία ανήκουν…

Ειδική Αγωγή

Γλωσσική Κατάκτηση στα Παιδιά με Κοχλιακό Εμφύτευμα

Το άρθρο αυτό, με τίτλο Γλωσσική Κατάκτηση στα Παιδιά με Κοχλιακό Εμφύτευμα, εστιάζει στις δυνατότητες…

Ειδική Αγωγή

Ένας Οδηγός για τους Ενήλικες με ΑΓΔ

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Ένας Οδηγός για τους Ενήλικες με ΑΓΔ, αποτελεί μετάφραση και…

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Η κοινωνική τάξη των Κοζάκων

Η κοινωνική τάξη των Κοζάκων

Η κοινωνική τάξη των Κοζάκων ήταν ένας νομαδικός πληθυσμός που

Σοκαριστική Αλήθεια για τη Σωματοδυσμορφική Διαταραχή (ΣΔΔ): Όταν η Εικόνα του Σώματος Γίνεται Εμμονή

Τι είναι η Σωματοδυσμορφική Διαταραχή (ΣΔΔ); https://i.pinimg.com/1200x/59/0c/08/590c0844b6d7d7f87df67e84d71001d7.jpg Η Σωματοδυσμορφική Διαταραχή