Ασπρόμαυρο τοπίο: Μαθαίνοντας μία διαφορετική οπτική

Στα πρώτα βήματά μου, ως ερασιτέχνης φωτογράφος, λίγοι κορυφαίοι φωτογράφοι με στιγμάτισαν. Δε θα ξεχάσω ποτέ τις υπέροχες ασπρόμαυρες φωτογραφίες τοπίου του Ansel Adams

ασπρόμαυρο
Ansel Adams, The Tetons and the Snake River (1942)

Μου προκαλούσε δέος το γεγονός ότι με τον απαρχαιωμένο (για εμάς) εξοπλισμό, ο Adams είχε καταφέρει να μαγέψει με τις λήψεις του, αποτυπώνοντας με τον καλύτερο τρόπο την άγρια φύση της αμερικανικής δύσης. Κυρίαρχο στοιχείο της λαμπρής φωτογραφικής του πορείας, το ασπρόμαυρο.

Στη σημερινή εποχή, με την αλματώδη ανάπτυξη της ψηφιακής τεχνολογίας, ίσως να φαίνεται παρωχημένη η τεχνική της ασπρόμαυρης φωτογραφίας τοπίου. Κι αυτό  γιατί, η ύπαρξη των σύγχρονων αισθητήρων και φακών έχει ως αποτέλεσμα την ακριβέστατη απόδοση των χρωμάτων και των υφών μιας σκηνής. Έτσι, το μάτι μας βρίσκει ικανοποίηση στις έγχρωμες φωτογραφίες τοπίου, αγνοώντας τον υπέροχο κόσμο της μονόχρωμης φωτογραφίας.

Το πώς θα μάθουμε να βλέπουμε τις σκηνές γύρω μας με άλλη οπτική, σε άσπρο και μαύρο, θα δούμε παρακάτω.

Advertising

Advertisements
Ad 14

 

Φωτογραφίστε σε άσπρο και μαύρο

Ίσως το πρώτο βήμα για πειραματισμό, είναι η φωτογράφιση σε ασπρόμαυρο και όχι η μετατροπή των εικόνων, αργότερα, κατά την επεξεργασία. Αυτό θα βοηθήσει στο να καταλάβουμε ποια είναι εκείνα τα στοιχεία που θα οδηγήσουν στη δημιουργία μιας καλής ασπρόμαυρης φωτογραφίας τοπίου. Έχετε πάντα στο μυαλό σας, ότι η ασπρόμαυρη φωτογραφία δεν είναι η απουσία χρώματος, αλλά μία εντελώς διαφορετική οπτική.

οπτική

 

Διαβάστε επίσης  Φωτογραφία: Ατομική δραστηριότητα ή συνεργασία;

Κοιτάξτε για αντίθεση

Advertising

Η ύπαρξη αντίθεσης αποτελεί το θεμέλιο μιας καλής μονόχρωμης φωτογραφίας. Τη χρησιμοποιούμε ως εργαλείο σύνθεσης, όπως κάνουμε με το χρώμα στην έγχρωμη φωτογραφία.

Αν το τοπίο που προσπαθούμε να αποτυπώσουμε περιέχει αρκετά highlights (για παράδειγμα μία χιονισμένη σκηνή), τα εκμεταλλευόμαστε ώστε να πετύχουμε εντυπωσιακό αποτέλεσμα. Με τον τρόπο αυτό, “λέμε”  μία ιστορία, μεταφέρουμε ένα συναίσθημα.

Παράγοντες όπως η χρωματική αντίθεση (μεταξύ διαφορετικών χρωμάτων υπό το ίδιο φως) και η αντίθεση του φωτός (μεταξύ ίδιων χρωματικών τόνων, υπό διαφορετικό φως, όπως οι σκιές), θα μας δείξουν το δρόμο για μια καλή φωτογραφία.

 

οπτική

Advertising

 

Προσέξτε το τονικό εύρος

Οι τόνοι που περιέχονται σε ένα καλό ασπρόμαυρο κάδρο, κυμαίνονται από το απόλυτο μαύρο μέχρι το απόλυτο λευκό, περιλαμβάνοντας και ένα ικανοποιητικό εύρος ενδιάμεσων γκρι τόνων. Χρήσιμη είναι η μελέτη του Ζωνικού Συστήματος του Ansel Adams, μία τεχνική που χρησιμοποιήθηκε στο παρελθόν για τον προσδιορισμό της βέλτιστης έκθεσης. Η αντιστάθμιση της έκθεσης (Exposure Compensation) που συναντάται σε όλες τις σύγχρονες μηχανές αποτελεί έναν καλό τρόπο ώστε να ισορροπήσουμε τους σκοτεινούς και τους φωτεινούς τόνους, αν αυτό χρειαστεί. Ευτυχώς, στην ψηφιακή εποχή, ο πειραματισμός δεν κοστίζει!

οπτική

 

Ψάξτε για υφές

Advertising

Αφαιρώντας τελείως το χρώμα από μία εικόνα, αυτό που μένει είναι τα δομικά στοιχεία της, δηλαδή η σύνθεση όλων των συστατικών της (σχήματα, γραμμές, κλπ.). Κοιτώντας πιο προσεκτικά, οι λεπτομέρειες που θα σας κεντρίσουν το ενδιαφέρον (μικρά σχήματα, μοτίβα, υφές) θα δώσουν ισχύ στη φωτογραφία. Σε μια έγχρωμη εκδοχή, είναι πολύ πιθανό να μην τις προσέχατε καθόλου. Γι αυτό, κοιτάξτε καλά γύρω σας και ψάξτε για τα στοιχεία που θα δώσουν αυτή τη δυναμική στη φωτογραφία σας. Βότσαλα, χόρτα, ξύλα και άλλα υλικά, αν τοποθετηθούν σωστά στο τοπίο σας, θα το απογειώσουν.

Διαβάστε επίσης  Η γλώσσα της φωτογραφίας:  Διαλέξεις στην Τεχνόπολη

Εκμεταλλευτείτε το κακό φως

Υπάρχουν περιπτώσεις που το φως δεν ευνοεί τη φωτογραφία τοπίου, όπως το μεσημέρι, όταν το φως είναι δυνατό και κάθετο. Μία μέτρια έως κακή φωτογραφία τοπίου, μπορεί να μεταμορφωθεί σε αριστούργημα, αν χρησιμοποιήσουμε την ασπρόμαυρη λογική. Έντονες αντανακλάσεις, συμμετρικές δομές και φυσικά η ύπαρξη μεγάλης αντίθεσης (που χαρακτηρίζει το καταμεσήμερο), θα δώσουν υπέροχα αποτελέσματα. Γι αυτό, όταν βρεθείτε στο κατάλληλο μέρος, αλλά τη λάθος ώρα, μην απογοητευτείτε. Γυρίστε το διακόπτη του ματιού σας (και του φωτογραφικού σας μυαλού) στο ασπρόμαυρο και δημιουργήστε με μια άλλη οπτική .

οπτική

Advertising

Για να ξεκινήσετε να εφαρμόζετε το ασπρόμαυρο στις φωτογραφίες τοπίου, αρκεί να αλλάξετε τρόπο φωτογραφικής οπτική. Εστιάζοντας σε εκείνα τα στοιχεία που έρχονται σε αντίθεση μεταξύ τους (χρώματα, τόνοι, σκιές, κλπ.) θα μάθετε να τα χειρίζεστε προς όφελός σας. Στις άσχημες καιρικές συνθήκες για τη φωτογραφία τοπίου, δηλαδή στην ηλιοφάνεια με την έντονη αντίθεση, το ασπρόμαυρο έρχεται να σώσει τις κακές έγχρωμες λήψεις. 

Τέλος, μην ξεχνάτε το πολύ γνωστό ρητό του Ansel Adams,: “Δεν τραβάς μία φωτογραφία, τη δημιουργείς”. Σίγουρα, θα ήξερε κάτι παραπάνω!

Είμαι ερασιτέχνης φωτογράφος, ερωτευμένος με τη ζωή, τη φύση και τα ταξίδια. Δηλώνω αθεράπευτα αισιόδοξος και πιστεύω ότι η ευτυχία κρύβεται στα απλά, καθημερινά πράγματα. Ξεκίνησα να γράφω για τη φωτογραφία γιατί είναι ένα θέμα που μου αρέσει να διαβάζω και γράφοντας, σκοπό έχω να μαθαίνω ακόμα περισσότερα, μαζί σας!

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Inland Empire

«Inland Empire»: Το αινιγματικό «κύκνειο άσμα» του David Lynch

Αν και το «Mullholand Drive» χαρακτηρίστηκε ως μια από τις
Ο Μεγάλος Περίπατος του Πέτρου

Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου της Άλκης Ζέη σε graphic novel

1971: η Άλκη Ζέη γράφει ίσως το πιο σπουδαίο βιβλίο