Τοπίο σε κάθετο κάδρο: Πλεονεκτήματα και τεχνική

 

Θα έχετε παρατηρήσει ότι οι περισσότερες φωτογραφίες τοπίου είναι τραβηγμένες σε οριζόντιο κάδρο (μεγαλύτερο μήκος, μικρό ύψος). Αυτό ίσως συμβαίνει γιατί αντιλαμβανόμαστε την πραγματικότητα σε αυτό το φορμά. Από τα πολύ παλιά χρόνια, οι ζωγράφοι έχοντας μπροστά τους έναν μεγάλο καμβά, προτιμούσαν να τον τοποθετούν οριζόντια και να απεικονίζουν όμορφες σκηνές γιατί έτσι ακριβώς τις αντιλαμβανόταν.

κάθετο
Πηγή: mujahidurrehman.com Φωτογράφος: Mujahid

Ωστόσο, οι φωτογραφίες τοπίου σε κάθετο κάδρο (περιστρέφοντας τη μηχανή μας κατά 90 μοίρες είτε δεξιά είτε αριστερά κατά τη λήψη) έχουν κάτι που μαγνητίζουν. Τα μοναδικά χαρακτηριστικά τους τους επιτρέπουν πολλές φορές να αποδίδουν καλύτερα τη δυναμική μίας σκηνής.

Παρακάτω θα δούμε μερικούς από τους λόγους που τα κάθετα τοπία μπορούν να βελτιώσουν τις φωτογραφικές μας επιδόσεις ως φωτογράφοι τοπίου.

Είναι ευκολότερο να μάθεις να φωτογραφίζεις σε κάθετο φορμά

Advertising

Advertisements
Ad 14

Η σύνθεση αυτή, χρησιμοποιώντας κυρίως ευρυγώνιους φακούς (όπως συνήθως στη φωτογραφία τοπίου), θα βοηθήσει στο να δημιουργήσουμε ενδιαφέρουσες εικόνες στα πρώτα βήματα. Είναι σίγουρο το γεγονός ότι η πολυπλοκότητα της σύνθεσης αλλάζει προς το καλύτερο. Κι αυτό γιατί με το κάθετο κάδρο, μπορούμε να οδηγήσουμε ευκολότερα το μάτι από το πρώτο πλάνο στο φόντο. Η σύνθεση αυτή μας βοηθά να πούμε πιο γρήγορα και πιο εύκολα μία ιστορία και να κάνουμε το μάτι του παρατηρητή να πλοηγηθεί ευχάριστα μέχρι το κεντρικό θέμα.

κάθετο
Πηγή: lightstalking.com Φωτογράφος: Russell Goodman

Κάθετο κάδρο ίσον φωτογραφίες τοπίου με δυναμική

Διαβάστε επίσης  Έκθεση του Giuliano Bekor: Optasia

Αν χρησιμοποιούμε ευρυγώνιο φακό και επιχειρήσουμε να πειραματιστούμε στην κάθετη λογική, θα ανακαλύψουμε ότι σχεδόν αυτόματα η δυναμική της φωτογραφίας που ετοιμάζουμε αλλάζει προς το καλύτερο. Η εκμετάλλευση της προοπτικής των φακών αυτών σε συνδυασμό με τη χρήση δυνατών στοιχείων από το πρώτο πλάνο μέχρι το φόντο (από τα κοντινά στοιχεία έως αυτά που βρίσκονται πολύ μακριά μας) θα μας δώσουν εντυπωσιακές εικόνες. Τέλος, αν βάλουμε στην εξίσωση και τις γραμμές- οδηγούς, η δυναμική της φωτογραφίας μας θα απογειωθεί.

κάθετο
Πηγή: lightstalking.com Φωτογράφος: Pexels

Οι κάθετες φωτογραφίες τοπίου έχουν μεγαλύτερη απήχηση

Advertising

Αντίθετα με τη παλαιότερη λογική των καρτ ποστάλ, τα κάθετα τοπία (και οι κάθετες φωτογραφίες γενικότερα) αποτελούν σύγχρονο φαινόμενο. Λόγω της αλματώδους ανάπτυξης της τεχνολογίας, η ευρεία χρήση των smartphone και των tablet έδωσε μεγάλο πλεονέκτημα στις φωτογραφίες που “φαίνονται όμορφα” στις συσκευές αυτές. Επίσης, περιοδικά (online και μη), ιστότοποι και μέσα κοινωνικής δικτύωσης χρησιμοποιούν κατά κόρον κάθετα κάδρα για το λόγο αυτό.

κάθετο
Πηγή: lightstalking.com Φωτογράφος: Markus Spiske

Στη συνέχεια, θα δούμε, επιγραμματικά, μερικές συμβουλές για τη βελτίωση της τεχνικής λήψης των κάθετων φωτογραφιών τοπίου.

Πλησιάστε τα αντικείμενα του πρώτου πλάνου και χαμηλώστε τη γωνία λήψης

Όπως αναφέραμε και παραπάνω, η τοποθέτηση έντονων στοιχείων σε πρώτο πλάνο και η χαμηλή γωνία λήψης θα μας δώσουν δυναμικές εικόνες. Η χρήση τρίποδου είναι απαραίτητη σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις, αφού τόσο ο χρόνος έκθεσης όσο και η πολύ χαμηλή γωνία λήψης θα μας δυσκολέψουν χωρίς αυτό.

Advertising

Χρησιμοποιήστε ψηλή γωνία λήψης πλησιάζοντας τα κοντινά σας στοιχεία

Διαβάστε επίσης  “One shoot”

Όταν ο φακός μας είναι υπερευρυγώνιος, αρκεί να τοποθετήσουμε τη φωτογραφική μας πάνω από τα στοιχεία του πρώτου πλάνου και να συνθέσουμε τη φωτογραφία σε κάθετο φορμά. Στοχεύοντας προς τα κάτω και έχοντας όλα τα απαραίτητα στοιχεία στο κάδρο θα έχουμε ως αποτέλεσμα εντυπωσιακές εικόνες.

κάθετο
Πηγή: mattpaynephotography.com Φωτογράφος: Matt Payne

Διασπάστε τη σύνθεση

Δημιουργώντας κάθετες φωτογραφίες τοπίου με σαφώς διαχωρισμένες τις περιοχές της σύνθεσης (πρώτο πλάνο, μέσο πλάνο, φόντο) και έχοντας υπόψη τον κανόνα των τρίτων, τα αποτελέσματα θα μας ικανοποιήσουν ιδιαίτερα.

Advertising

Αφήστε αρκετό νεκρό χώρο

Εδώ θα εφαρμόσουμε τον κανόνα τον τρίτων, βάζοντας στο παιχνίδι τον κενό χώρο που μπορούμε να αφήσουμε είτε στο πάνω είτε στο κάτω μέρος της φωτογραφίας. Οι εικόνες που θα προκύψουν μπορεί αρχικά να ξενίζουν, αλλά ας μην ξεχνάμε τη δυναμική και τη μελλοντική τους χρήση (ταπετσαρία σε smartphone ίσως).

κάθετο
Πηγή: dpreview.com Φωτογράφος: microsurgeon

Επιχειρήστε τη χρήση τηλεφακού

Οι κάθετες φωτογραφίες τοπίου που έχουν ληφθεί με τηλεφακό είναι ιδιαίτερα ελκυστικές, κυρίως όταν περιλαμβάνουν βουνά. Η φυσική συμπίεση που χαρακτηρίζουν τους τηλεφακούς γίνεται πιο αισθητή στο κάθετο φορμά και η απόδοση των όγκων και των αποστάσεων της σκηνής είναι πιο εντυπωσιακή.

Advertising

 

Δοκιμάστε το πανόραμα με πολλά κάδρα

Μία ίσως διαφορετική προσέγγιση είναι η δημιουργία ενός κάθετου πανοράματος αποτελούμενο από πολλές οριζόντιες λήψεις (ή ακόμα και κάθετες). Οι πληροφορίες που θα περιέχονται στην τελική φωτογραφία θα είναι πολλαπλάσιες και η δυναμική ανάλογη.

Η φωτογραφία τοπίου δε σταματάει να μας μαγεύει και να μας εκπλήσσει χάρη στις άπειρες δυνατότητές της. Οι πειραματισμοί είναι απαραίτητοι στο να γίνουμε καλύτεροι και να αποκτήσουμε πολύτιμη εμπειρία.

Διαβάστε επίσης  3 γυναικεία εξώφυλλα περιοδικών που συζητήθηκαν

Η φωτογράφιση τοπίων σε κάθετο κάδρο θα μας δώσει μία διαφορετική οπτική και θα μας αναγκάσει να ακολουθήσουμε μία καινούρια λογική. Είναι στο χέρι μας να πάρουμε τη φωτογραφική μας μηχανή και να σκεφτούμε: Ποιο κάδρο θα μας έκανε να πατήσουμε “Ουάου!” στην (κάθετη) οθόνη του κινητού μας;

Advertising

Είμαι ερασιτέχνης φωτογράφος, ερωτευμένος με τη ζωή, τη φύση και τα ταξίδια. Δηλώνω αθεράπευτα αισιόδοξος και πιστεύω ότι η ευτυχία κρύβεται στα απλά, καθημερινά πράγματα. Ξεκίνησα να γράφω για τη φωτογραφία γιατί είναι ένα θέμα που μου αρέσει να διαβάζω και γράφοντας, σκοπό έχω να μαθαίνω ακόμα περισσότερα, μαζί σας!

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Μουσική τζαζ και τέχνη

Η τέχνη της τζαζ στη ζωγραφική είναι βασισμένη στη μουσική,
μυστικά για πηχτές σούπες

Μυστικά για πηχτές σούπες

Τα μυστικά για πηχτές σούπες ξεκινούν με μια βασική αρχή,