Ταξιδιωτική φωτογραφία: Μιας που πλησιάζει η περίοδος των διακοπών και εμείς τα ”travelbugs” ξεκινάμε την εξερεύνηση, πάντα με μια κάμερα στο χέρι, είναι χρήσιμο, να δούμε τρόπους με τους οποίους θα πάμε την ταξιδιωτική μας φωτογραφία από την απλή φωτογραφική ”καταγραφή” ενός τοπίου, στην δημιουργία καλλιτεχνικών και επαγγελματικών εικόνων.
Όταν μιλάμε για ταξιδιωτική φωτογραφία, το πρώτο πράγμα που ”κάνουμε εικόνα” στο μυαλό μας, είναι τα τοπία. Όμορφα μέρη, με πολύ χρώμα και πολλή πληροφορία να χορταίνει το μάτι. Τα λεγόμενα ”landscapes”. Κάτι δηλαδή, σαν και αυτό.
Σωστά;
Απίστευτα τοπία, με υπέροχα χρώματα, μεσημεριανό- απογευματινό φυσικό φως (τραβηγμένα κυρίως κατά την δύση του ηλίου), με θέα την θάλασσα, το βουνό ή και την πόλη. Όλοι έχουμε βγάλει και βγάζουμε τέτοιες φωτογραφίες και δεν υπάρχει λάθος σε αυτό. Παρόλα αυτα, αν και η ομορφιά τους τραβάνε το μάτι, δεν είναι πάντα δημιουργικές, καλλιτεχνικές ή ακόμα και επαγγελματικές. Οι φωτογραφίες τοπίου, αν και για τους περισσότερους, φαίνεται κάτι εύκολο, δεν είναι. Δεν έχεις τον πλήρη έλεγχο της σκηνοθεσίας και της σύνθεσης, όπως θα είχες σε ένα στούντιο. Αντίθετα, με αυτό που έχεις απέναντί σου, πρέπει να δείξεις δημιουργικότητα και να παράγεις ένα αποτέλεσμα που θα ανοίξει μάτια και στόματα. Πως θα το κάνεις αυτό; Θα μάθεις μόλις τώρα! Ας δούμε τους τρόπους να τραβάς next level ταξιδιωτικές φωτογραφίες.
1. 3D εικόνες – Ταξιδιωτική φωτογραφία
Οι φωτογραφίες τοπίου που έχουμε συνηθίσει, είναι τις περισσότερες φορές, επίπεδες. Υπάρχει ένα πλάνο, συνήθως μακρινό και σε ευθεία γραμμή από το φακό. Βέβαια, αυτό τα τελευταία χρόνια έχει αλλάξει. Όλο και περισσότεροι φωτογράφοι, βρίσκουν τρόπους, να κάνουν ”3D” τις εικόνες τους και να δημιουργούν εντυπώσεις. Ένας τρόπος να το κάνεις αυτό, είναι τα πολλαπλά πλάνα. Πήγαινε κοντά σε ένα στοιχείο, χρησιμοποίησε manual εστίαση και εστίασε σε αυτό, ώστε τα πιο μακρινά στοιχεία, να δημιουργούν την αίσθηση της απόστασης.
Ένας άλλος τρόπος, είναι να παίξεις με την γωνία λήψης και την προοπτική. Μπορείς, αντί να είσαι απέναντι από το θέμα σου, να πας πιο κοντά, πιο αριστερά ή δεξία, να χαμηλώσεις την οπτική γωνία και να δημιουργήσεις ύψος και καμπύλες, ώστε να δημιουργούνται νοητές γραμμές που οδηγούν το μάτι στο θέμα και δίνουν, ένα πιο εντυπωσιακό αποτέλεσμα.
2. Συμμετρία – Ταξιδιωτική φωτογραφία
Όλοι ξέρουμε τον κανόνα με τα τρίτα και οι περισσότεροι, τον ακολουθούμε για να δημιουργήσουμε συμμετρία στα κάδρα μας. Όμως, το να πετύχεις την συμμετρία, δεν είναι κάτι τόσο απλό. Η συμμετρία του κάδρου, δημιουργείται κυρίως από τους άξονες, τις γραμμές και τα καθαρά σχήματα μέσα στην εικόνα μας. Για να δημιουργήσουμε καθαρά σχήματα, πρέπει αρχικά, να μην έχουμε πολλή πληροφορία στην εικόνα μας. Επίσης, η οπτική γωνία, παίζει μεγάλο ρόλο στην συμμετρία. Άξονες, μπορεί να δημιουργεί οποιαδήποτε γραμμή μέσα στην εικόνα, από ένα δέντρο μέχρι το ”άγριο” κύμα που αν τραβηχτεί σωστά, μπορεί να δημιουργεί έναν διαγώνιο άξονα, που να χωρίζει νοητά το κάδρο σε δύο μέρη. Βέβαια, καθαρά σχήματα, είναι πιο εύκολο να βρούμε στα λεγόμενα cityscapes, δηλαδή στην πόλη, όπως τα ορθογώνια κτήρια κλπ.
Αυτό όμως δεν σημαίνει, πως η φύση στερείται καθαρών σχημάτων. Το μόνο που χρειάζεται, είναι να επιστρατεύσεις την παρατηρητικότητά σου.
3. Close-ups – Ταξιδιωτική φωτογραφία
Το νούμερο ένα στην φωτογραφία, όσο αφορά την σύνθεση αλλά και τη συμμετρία, είναι το καδράρισμα. Ή αλλιώς, η απομόνωση του θέματος. Μια φωτογραφία, έχει πολύ πιο πολλή ένταση, όταν επικεντρώνεται κάπου και όχι όταν είναι χαοτική, γεμάτη πληροφορία. Με αυτό, δεν εννοώ τη macro φωτογραφία, αλλά, ένα κάδρο με περισσότερο θέμα και λιγότερο ”negative space”, δηλαδή ”νεκρό” χώρο που δεν προσφέρει κάποια ουσιώση πληροφορία και απλά περικλείει το κυρίως θέμα. Με τα κοντινά πλάνα, το μάτι του θεατή, δεν χάνεται αλλά επικεντρώνεται σε ένα σημείο, κάτι που ευχαριστεί και τον ίδιο και πιθανότατα τον κάνει να κοιτάξει περισσότερη ώρα την εικόνα. Μην φοβάσαι να χρησιμοποιήσεις και τα κάθετα κάδρα. Θα ενισχύσουν ακόμη περισσότερο αυτόν το σκοπό.
4. Κάδρο μέσα σε κάδρο – Ταξιδιωτική φωτογραφία
Μια άλλη μορφή του κάδρου, είναι το διπλό. Χρησιμοποίησε ένα αντικείμενο, ώστε να ”ξανακαδράρεις” το θέμα σου. Μπορείς να γίνεις όσο δημιουργικός θες. Μπορείς ακόμα, να χρησιμοποιήσεις το διπλό κάδρο ακόμα και μέσα από αντανακλάσεις, όπως παράδειγμα, την πόλη, μέσα από έναν καθρέφτη αυτοκινήτου, το τοπίο, μέσα από την αντανάκλαση του νερού κλπ. Το διπλο κάδρο, απομονώνει το θέμα και δημιουργεί την αίσθηση του βάθους. Το αποτέλεσμα, σίγουρα θα είναι εντυπωσιακό.
5. Χρήσεις φυσικού φωτός – Ταξιδιωτική φωτογραφία
Αν και το φυσικό φως, είναι αναμφίβολα το πιο δύσκολο, αν το χρησιμοποιήσεις σωστά, θα έχεις ένα εντυπωσιακό και καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Όλοι ξέρουμε, ότι η καλύτερη ώρα να φωτογραφίζεις σε φυσικό φως είναι είτε η ανατολή, είτε η δύση του ηλίου. Παρόλα αυτά, μπορείς να αξιοποιήσεις ακόμα και το μεσημεριανό φως για να βγάλεις καταπληκτικές φωτογραφίες. Ένας τρόπος φυσικά, είναι η φωτιστική αντίθεση. Μπορείς να βρεις ένα σημείο με σκιά και ένα σημείο το οποίο είναι εκτεθειμένο στο φως. Αυτή η οπτική αντίθεση, χωρίζει το κάδρο σε νοητά μέρη και σπάει την μονοτονία και την υπερβολική φωτεινότητα, που δεν είναι καθόλου γοητευτική για το μάτι του θεατή. Μια άλλη περισσότερο καλλιτεχνική χρήση του δυνατού και φυσικού φωτός, είναι το λεγόμενο ”lens flare”, δηλαδή η αντανάκλαση του φωτός στον φακό.
Αυτό γίνεται, όταν φωτογραφίζεις κατευθείαν προς την πηγή του φωτός και φαίνεται καλύτερα όταν έχεις ανοιχτό διάφραγμα. Αν και αυτό το εφέ, θεωρείται τεχνικό λάθος, δεν παύει να δημιουργεί μια ονειρική ατμόσφαιρα.
6. Ένταση και κίνηση – Ταξιδιωτική φωτογραφία
Συνήθως, όταν βλέπουμε μια φωτογραφία τοπίου, μας δημιουργείται μια αίσθηση ηρεμίας. Κάτι που μερικές φορές είναι το ζητούμενο. Αλλά αυτό που θα πάει στο επόμενο επίπεδο την φωτογραφία σου, είναι να συνδυάσεις την φωτογραφία τοπίου, μια σταθερή και σχετικά βαρετή σύνθεση με στοιχεία που δημιουργούν ένταση. Βρες λοιπόν, στοιχεία που θα μπορούσαν, να ”ταράξουν” την ηρεμία του τοπίου, ψάξε για περίεργα σχήματα, έντονες καμπύλες, διαγώνιους άξονες, ένταξε στοιχεία κίνησης στην φωτογραφία, όπως ένα αυτοκίνητο που τρέχει με ταχύτητα σε ενα ερημικό δρόμο, ένα κύμα την ώρα που χτυπά σε μια πέτρα, έναν άνθρωπο ή ζώο που μπαίνει βίαια μεσα στο κάδρο, κάνε zoom-in και zoom-out την ώρα που πατάς το κλικ. Οτιδήποτε, θα μπορούσε να κάνει την φωτογραφία σου από μια άχρονη στιγμή, σε μια στιγμιαία λήψη. Για να το πετύχεις αυτό, αξιοποίησε τις δυνατότητες παγώματος ή γραψίματος κίνησης που βρίσκονται στην μηχανή σου.
7. Ανθρώπινο στοιχείο – Ταξιδιωτική φωτογραφία
Τέλος, εξαιρετικά γοητευτικο θεωρείται, η αντίθεση τεχνητού και φυσικού τοπίου. Τόσο η ένταξη του ανθρώπινου στοιχείου, όσο και της ανθρώπινης παρέμβασης στη φύση στην εικόνα, είναι ένα από τα πιο ενδιαφέροντα θέματα για φωτογράφιση. Ειδικά αν σε ενδιαφέρει η εθνογραφική και ανθρωπολογική ταξιδιωτική φωτογραφία, αυτό είναι ένα κομμάτι που σίγουρα πρέπει να επικεντρωθείς. Η ενσωμάτωση και η ισορροπία αυτών των δυο στοιχείων στην φωτογραφία σου ίσως είναι το πιο δύσκολο κομμάτι της ταξιδιωτικής φωτογραφίας.