Η μεταθανάτια ζωή των Massively Multiplayer Online Games (MMO)

10 Σεπτεμβρίου 2025

Massively Multiplayer Online Games (MMO): Η πόλις εάλω

Massive Multiplayer Online Games
Πηγή: https://images.unsplash.com/photo-1600527487326-cab0c8e3d831?q=80&w=2428&auto=format&fit=crop&ixlib=rb-4.1.0&ixid=M3wxMjA3fDB8MHxwaG90by1wYWdlfHx8fGVufDB8fHx8fA%3D%3D

Οι «κρυφοί» κόσμοι των MMO (Massively Multiplayer Online Games) κατεδαφίζονται και οι παίκτες πασχίζουν να επιβιώσουν και να σώσουν ό,τι πολυτιμότερο έχουν. Φαντάσου να μπαίνεις αμέριμνος στον αγαπημένο σου ψηφιακό κόσμο και να αντιλαμβάνεσαι ότι η πόλη έχει πολιορκηθεί. Οι πλατείες είναι άδειες, οι online φίλοι σου έχουν συνδεθεί για μια τελευταία βόλτα και το ρολόι μετράει αντίστροφα μέχρι το server shutdown. Στην οθόνη εμφανίζεται το μήνυμα: «Connection Lost». Τότε, συνειδητοποιείς ότι «η πόλις εάλω».

Για πολλούς παίκτες, αυτή η στιγμή δεν αποτελούσε τη θανατική καταδίκη του αγαπημένου τους παιχνιδιού, εν αντιθέτως αποτέλεσε την απαρχή ενός αγώνα διάσωσης και διατήρησης.

Τι είναι τα MMO (Massively Multiplayer Online Games);

Τα MMO (Massively Multiplayer Online Games) δεν κατατάσσονται στα απλά παιχνίδια αλλά χαρακτηρίζονται από την αλληλεπίδραση πολλών παικτών ταυτόχρονα σε έναν ζωντανό, ψηφιακό κόσμο. Οι παίκτες δημιουργούν, εξελίσσονται και συνυπάρχουν στον κόσμο που οι ίδιοι έχουν χτίσει. Μέσω ενός MMO (Massively Multiplayer Online Game) οι παίκτες «ζουν» σε κοινότητες, αναπτύσσουν σχέσεις και δημιουργούν φιλίες. Ως εκ τούτου, ο κόσμος τους συνυπάρχει παράλληλα με τον φυσικό κόσμο συγχέοντας τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και ψηφιακής εμπειρίας. Σε ένα MMO η πόλη δεν κοιμάται ποτέ.

Τα MMO χαρακτηρίζονται από:

Advertising

Advertisements
Ad 14
  • έναν επίμονο online κόσμο, ο οποίος συνεχίζει να αναπνέει ακόμη κι όταν ο παίκτης δεν είναι συνδεδεμένος,
  • την αλληλεπίδραση πολλών παικτών ταυτόχρονα σε μάχες, συνεργασίες ή διάφορα tasks,
  • την εξέλιξη του χαρακτήρα (levels, skills, gear) και
  • την κοινωνικότητα μέσω guilds, clans και events, τα οποία αποτελούν τα «ψηφιακά στέκια» των παικτών.

Γιατί είναι τόσο σημαντικά για τους παίκτες τα MMO;

Massively Multiplayer Online Games
Πηγή: https://images.unsplash.com/photo-1534423861386-85a16f5d13fd?q=80&w=2370&auto=format&fit=crop&ixlib=rb-4.1.0&ixid=M3wxMjA3fDB8MHxwaG90by1wYWdlfHx8fGVufDB8fHx8fA%3D%3D

Τα MMO (Massively Multiplayer Online Games) δεν είναι απλώς ένα μέσο διασκέδασης, αλλά αποτελούν μια δεύτερη ζωή για τους παίκτες. Μπορεί η πόλη να είναι χτισμένη από pixels, αλλά καταφέρνει να γεμίσει με αναμνήσεις, γέλια, μάχες και συμμαχίες τη ζωή των παικτών. Ο διαμοιρασμός της εμπειρίας αυτής δημιουργεί μια μορφή συλλογικής ταυτότητας, η οποία ριζώνει στην καθημερινότητα των παικτών.

Αυτή η δεύτερη ζωή έχει τη δυναμική να επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο οι παίκτες βλέπουν τον εαυτό τους. Ο χαρακτήρας τους δεν είναι μόνο μια εικονική φιγούρα αλλά αντανακλά τις προσπάθειες, τις επιλογές και τις σχέσεις τους μέσα στο παιχνίδι. Τι γίνεται, λοιπόν, όταν ο κόσμος αυτός σωπαίνει;

 

Τι σημαίνει ο «θάνατος» ενός MMO;

Οι αναμνήσεις διαλύονται μέσα σε ένα δευτερόλεπτο. Το κομμάτι της προσωπικής και συλλογικής μνήμης σβήνει και χάνεται όταν η εκάστοτε εταιρεία αποφασίζει να κλείσει τους servers. Οι εταιρείες τραβούν την «πρίζα» με αποτέλεσμα ολόκληροι κόσμοι να εξαφανίζονται αφήνοντας πίσω μόνο screenshots, βίντεο και αναμνήσεις. Η εύθραυστη φύση των MMO (Massively Multiplayer Online Games) είναι ικανή να δημιουργήσει μοναδικές εμπειρίες αλλά όταν ενδίδουν στην αδυναμία αυτή χάνονται στην άβυσσο της μαύρης οθόνης.

Advertising

Βέβαια, το ζήτημα αυτό δεν μένει αναπάντητο. Έντονος διάλογος έχει ανοίξει τους τελευταίους μήνες σχετικά με την ψηφιακή ιδιοκτησία, κυρίως μέσα από το κίνημα Stop Killing Games. Το κίνημα αυτό δίνει φωνή στους καταναλωτές και τροφοδοτεί τη συζήτηση γύρω από το ποιες πρακτικές της βιομηχανίας ψυχαγωγίας είναι πραγματικά δίκαιες. Ξεκινώντας από μια γενικότερη δυσαρέσκεια απέναντι στη λογική αυτή, το Stop Killing Games στοχεύει σε νομοθετικές αλλαγές, οι οποίες θα προστατεύσουν τον παίκτη-καταναλωτή.

Το ψηφιακό πένθος υφίσταται

Όταν ένα MMO πεθαίνει, οι παίκτες βιώνουν συναισθήματα πένθους και απώλειας, όπως θα ένιωθαν και στο φυσικό κόσμο. Μελέτες δείχνουν ότι το shutdown προκαλεί πραγματική θλίψη σαν να χάνεται ένα κομμάτι της ζωής τους. Για παράδειγμα, οι παίκτες περιγράφουν: «It’s sadness for the world itself… A world with every tale, story, and people is gone forever», λόγια που αποτυπώνουν τον συλλογικό πόνο που βιώνεται όταν ένας ψηφιακός κόσμος πεθαίνει.

 

Πόλεις που αρνήθηκαν να σβήσουν

Ας θυμηθούμε, ποια παιχνίδια αντιστάθηκαν στην απόφαση των δημιουργών τους:

Advertising

  • City of Heroes (2004–2012): Την τελευταία μέρα, οι παίκτες συγκεντρώθηκαν στην πλατεία Atlas. Ήρωες με φτερά, μάγοι και ρομπότ χαιρετούσαν ο ένας τον άλλον, καθώς οι developers έσβηναν τα φώτα. Η πόλη μπορεί να γκεμίστηκε αλλά οι πάικτες ζούσαν στα ερείπια της μέσα από private servers, όπως το Homecoming και το Rebirth. Το 2024, η NCSoft αναγνώρισε επίσημα το Homecoming, δίνοντας νέα πνοή σε μια πόλη που αντιστάθηκε.
City of Heroes
Πηγή: https://i.ytimg.com/vi/m8NU4qvSBzI/maxresdefault.jpg
  • Star Wars Galaxies (2003–2011): Όταν οι servers έκλεισαν, οι παίκτες μαζεύτηκαν στο Mos Eisley Cantina για έναν τελευταίο χορό. Το πάθος των fans διατήρησε τη μνήμη του παιχνιδιού μέσω του SWGEmu.
Star Wars Galaxies
Πηγή: https://assetsio.gnwcdn.com/c3ybpag1tibywqdwuxjb.jpg?width=1200&height=630&fit=crop&enable=upscale&auto=webp
  • World of Warcraft – Vanilla/Classic: Για χρόνια, η Blizzard κυνηγούσε τα fan-made vanilla servers (όπως το θρυλικό Nostalrius). Όμως το αίτημα της κοινότητας ήταν τόσο ισχυρό, που η ίδια η εταιρεία τελικά λάνσαρε τοWoW Classic. Αυτό αποτελεί ένα σπάνιο παράδειγμα κατά το οποίο οι παίκτες κέρδισαν τη μάχη.
WoW Classic
Πηγή: https://bnetcmsus-a.akamaihd.net/cms/content_entry_media/HT4WZ9O6IHD41565217358487.jpg
  • Toontown Online (2003–2013): Η Disney έκλεισε το παιδικό MMO, αλλά οι fans το αναβίωσαν μέσω του Toontown Rewritten, το οποίο συνεχίζει να παίζεται μέχρι και σήμερα.
Toontown
Πηγή: https://cdn.toontownrewritten.com/banner/toontown_lg.jpg
  • Matrix Online (2005–2009): Αν και το συγκεκριμένο παιχνίδι είναι «νεκρό» για χρόνια, φανατικοί παίκτες συνεχίζουν να προσπαθούν να το ξαναφέρουν στη ζωή μέσω emulation.
The Matrix Online
Πηγή: https://www.gamespot.com/a/uploads/original/gamespot/images/2005/093/reviews/650870-561634_20050404_004.jpg

Online Games ως ψηφιακά μνημεία

Οι private servers λειτουργούν σαν «μουσεία με φώτα αναμμένα». Δεν είναι απλώς αποθήκες δεδομένων αλλά ζωντανά μουσεία όπου μπορείς να περπατήσεις στους δρόμους, να μιλήσεις με NPCs και να αισθανθείς το παιχνίδι. Οι παίκτες γίνονται φύλακες του παιχνιδιού απαρτίζοντας την κουλτούρα, τις κοινότητες και κατ’ επέκταση η ιστορία του. Αυτά τα «μουσεία εν λειτουργία» γεννούν τις εμπειρίες των παικτών διασφαλίζοντας την ατμόσφαιρα του παιχνιδιού.

Τα online games, και ιδιαίτερα τα ΜΜΟ, δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται μόνο ως προϊόντα που πωλούνται και ύστερα ξεπερνιούνται. Είναι ψηφιακά τοπία με ιστορία, κουλτούρα και κοινότητες. Φαινόμενο για το οποίο όλο και περισσότεροι ερευνητές της ψηφιακής ανθρωπολογίας και της media ethnography αναγνωρίζουν. Μάλιστα, έρευνες όπως εκείνη για το Wurm Online αποδεικνύουν πως τέτοιες πρακτικές διατήρησης δεν έχουν μόνο νοσταλγική αξία, αλλά και ακαδημαϊκή. Εν κατακλείδι, βοηθούν την ανθρωπολογική μελέτη της ψηφιακής ζωής, της κουλτούρας των παικτών και της συλλογικής μνήμης στο διαδίκτυο. Το ερώτημα που γεννάται είναι: μήπως πρέπει να δημιουργηθούν θεσμοί ή μουσεία ψηφιακής μνήμης, τα οποία θα αναλάβουν τη διατήρηση αυτών των κόσμων;

Ποιος γράφει την ιστορία του gaming;

Το σίγουρο είναι ότι η ιστορία δεν γράφεται μόνο απ’ όσους δημιουργούν τα παιχνίδια. Τα παιχνίδια είναι αμφίδρομα προϊόντα και η φωνή των παικτών είναι ικανή να γκρεμίσει ή να ξαναχτίσει κοινότητες, θεσμούς και πόλεις ή κάποιες φορές να επηρεάσει και εταιρικές αποφάσεις.

Ίσως, τελικά, εκεί να βρίσκεται η αληθινή «μεταθανάτια ζωή» των online games: στη δύναμη των παικτών να θυμούνται, να διασώζουν και να ξαναζωντανεύουν τους κόσμους που αγάπησαν. Άλλωστε, η επιβίωση και η εκπλήρωση αδύνατων αποστολών είναι κάτι που έχουν μάθει και λατρεύουν. Επομένως, δε θα τους φανεί δύσκολο να συνεχίσουν τον αγώνα τους και έξω από τα όρια του ίδιου του παιχνιδιού. Ως εκ τούτου το μεγαλύτερο μάθημα των MMO είναι ότι οι κόσμοι τους, αν και φτιαγμένοι από κώδικα, είναι τόσο ζωντανοί όσο οι άνθρωποι που επιλέγουν να τους κατοικήσουν. Ακόμη κι αν σβήσουν οι servers, η ιστορία τους θα συνεχίσει να γράφεται από εκείνους που αρνούνται να υποταχθούν σε μια «άδικη απόφαση».

Advertising

Πηγές:

 

Γεννήθηκα τον Δεκέμβριο στα Ιωάννινα μέσα σε μια γιορτινή ατμόσφαιρα Χριστουγέννων. Από παιδί που θυμάμαι τον εαυτό μου έλεγα και έγραφα ιστορίες. Πάντα με συνάρπαζαν οι ιστορίες που μπορούν να δώσουν ζωή στη δική μου φαντασία.
Σπούδασα Επικοινωνία και Ψηφιακά Μέσα στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και συνεχίζω τις σπουδές μου στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα με τίτλο: «Ανάπτυξη Ψηφιακών Παιχνιδιών και Πολυμεσικών Εφαρμογών» του ίδιου Πανεπιστημίου με εξειδίκευση στο Gaming Marketing και Design. Η μεταπτυχιακή μου διατριβή αφορά τα Alternate Reality Games (ARGs) και εστιάζει στη συγγραφή αφηγήματος και σεναρίου για παιχνίδια που στοχεύουν στη δημιουργία καθηλωτικών εμπειριών αφήγησης.
Το 2020 απέσπασα το 2ο Βραβείο Σχεδιασμού Λογοτύπου από την Επιτροπή Ισότητας Φύλων του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και κατά καιρούς παίρνω μέρος σε design διαγωνισμούς. Επίσης, συμμετείχα στο πρόγραμμα Women Founders and Makers - EQUALL, όπου απέκτησα δεξιότητες ηγεσίας και ανάπτυξης startup, ενώ παράλληλα δικτυώθηκα με γυναίκες επιχειρηματίες και μέντορες.
Στον επαγγελματικό μου δρόμο ασχολούμαι με την επικοινωνία, τη συγγραφή κειμένων, τη στρατηγική περιεχομένου, τις δημόσιες σχέσεις και τον συντονισμό εκδηλώσεων. Ωστόσο, το πιο δυνατό μου πάθος είναι η δημιουργική γραφή, η ποίηση και η αφήγηση ιστοριών, με όνειρο κάποια μέρα να εκδώσω το πρώτο μου παιδικό βιβλίο.
Με σύμμαχους τη φαντασία, την προσαρμοστικότητα και τη στρατηγική σκέψη, επιδιώκω να παντρεύω τον κόσμο της επικοινωνίας με τη μαγεία της αφήγησης, δημιουργώντας έργα που αφήνουν το δικό τους αποτύπωμα.

Περισσότερα από τη στήλη: Gaming

Gaming

Gamescom 2025 όσα έγιναν και παραπάνω

Η Gamescom ολοκληρώθηκε και για φέτος στις 24 Αυγούστου. Άλλη μια χρονιά που βλέπουμε το…

Gaming

Gaming χωρίς όρια: Alternate Reality Games (ARGs)

ARGs: Τα παιχνίδια που θολώνουν τα όρια Τα Alternate Reality Games (ARGs) ήρθαν για να…

Gaming

Το μεγάλο στοίχημα της Σαουδικής Αραβίας για τα Esports

Πώς το Ριάντ χτίζει αρένες Η Σαουδική Αραβία δεν μένει απλώς στις κερκίδες· αναμορφώνει το…

Gaming

Το Y2K όπως το βλεπουμε στο Emily is away

  Πολλοί μιλάνε τελευταία για την επανεμφάνιση της αισθητικής του Y2K. Μπορεί να ξεκίνησε από…

Gaming

Metro Exodus: Ο Επίλογος Μιας Τριλογίας που Σημάδεψε το Gaming

Η σειρά Metro μάς ταξίδεψε βαθιά στα υπόγεια του μεταποκαλυπτικού Μόσχας, μέσα από το βαθύ…

Gaming

Metro Last Light: Το Φώς στα τούνελ της Μόσχας

  Το Metro Last Light είναι ένα μεταποκαλυπτικό first-person shooter παιχνίδι που κυκλοφόρησε το 2013…

Gaming

Mafia: The Old Country – Επιστροφή Στις Ρίζες

            Mafia: The Old Country – Η Νέα Εποχή μιας…