Stop Killing Games: μια μάχη για την ψηφιακή ιδιοκτησία 

 

Έντονος διάλογος γίνεται τους τελευταίους μήνες σχετικά με την ψηφιακή ιδιοκτησία λόγο του κινήματος Stop Killing Games. Με στόχο να δώσει φωνή στους καταναλωτές, έχει συνεισφέρει σημαντικά στη συζήτηση για το ποιες από τις πρακτικές που ακολουθεί η βιομηχανία ψυχαγωγίας είναι πραγματικά δίκαιες. Ξεκινώντας από μια γενικότερη δυσαρέσκεια απέναντι στην αγορά περιεχομένου, που παίζεται πλέον στα ψιλά γράμματα, το Stop Killing Games στοχεύει σε νομοθετικές αλλαγές που θα προστατεύουν τον καταναλωτή. Πολλά έχουν ειπωθεί πάνω στο ζήτημα αλλά όλα συνοψίζονται στην εξής ερώτηση: Τι αγοράζει ο καταναλωτής πληρώνοντας για περιεχόμενο;

 

Τι είναι το server hosting;

 

Πριν προχωρήσουμε σε λεπτομέρειες σχετικά με τη δράση του Stop Killing Games, είναι σημαντικό να ξεκαθαρίσουμε το concept του server hosting. Από σχεδιασμού του, σημαίνει πως ο καταναλωτής δεν αγοράζει ένα έργο αλλά την πρόσβαση στον server. Σε άλλες μορφές τέχνης όπως η μουσική ή το σινεμά αυτό είναι πιο ξεκάθαρο αφού δεν έχουμε αντίγραφα του έργου αλλά έναν λογαριασμό στην πλατφόρμα. Στην περίπτωση του gaming, η βιομηχανία επικοινωνεί στους καταναλωτές ότι αγοράζουν ένα παιχνίδι, το οποίο κατεβάζουν και τοπικά. Οι όροι της κυριότητάς του όμως δεν είναι πάντα ξεκάθαροι όπως υπογραμμίζει το Stop Killing Games.

 

Πώς «σκοτώνεται» ένα Game;

 

Με την αγορά ενός game στο παρελθόν σου άνηκε ένα ολοκληρωμένο έργο που αποθήκευες μόνο τοπικά. Αν υπήρχαν bugs ή νέο περιεχόμενο χρειαζόταν να κατεβάσεις και να εγκαταστήσεις ένα patch. Αυτό μάλιστα δημιουργούσε μια κοινότητα με άτομα που έφτιαχναν εθελοντικά patches ή mods. Τα multiplayer games ήταν τα μόνα που χρησιμοποιούσαν servers. Με τη διάδοση του server hosting, την ανάπτυξη του online gaming και των stores σαν το Steam, τα περισσότερα νέα παιχνίδια τρέχουν μέσα σε servers. Κατ’ αρχάς για να μπορούν οι developers να παρέχουν live service (online gaming) και support. Παράλληλα, η χρήση ιδιωτικών servers προφυλάσσει τον κώδικα κρατώντας τον κλειστό. Με τον σχεδιασμό αυτό οι χρήστες χρειάζεται να συνδεθούν στο server για να παίξουν άρα, αν κλείσει, το game δεν τρέχει. Ταυτόχρονα, με τον κώδικα κλειστό η κοινότητα δεν μπορεί πια να το συντηρήσει μόνη της. Η πρακτική αυτή φανερώνει ότι δεν αγοράζουμε το παιχνίδι αλλά την άδεια να το τρέχουμε.

 

Τι σημαίνει αυτό για τον καταναλωτή;

 

Το live service είναι η καρδία κάποιων multiplayer games όπως το League of Legends αλλά σε single player games αποτελεί μόνο feature. Μια εταιρία μπορεί ανά πάσα στιγμή να σταματήσει το support αν αυτό κριθεί ασύμφορο και να «σκοτώσει» ένα game. Τα παραπάνω δεν αφορούν υποθετικά σενάρια αλλά πραγματικές πρακτικές που έχουν οδηγήσει ήδη στο «θάνατο» των Darkspore, Asheron’s Call και του Overwatch κ.ά. Μια τέτοια περίπτωση είναι επίσης το The Crew, ένα game με online features της Ubisoft. Στην προσπάθεια ανάκαμψης μετά την πτώση στις μετοχές της, η εταιρία σταμάτησε το support. Έτσι, οι χρήστες δεν μπορούν να τρέξουν το game ούτε ως offline. Εδώ είναι που το Stop Killing Games παίρνει θέση υπέρ των καταναλωτών.

Advertising

Advertisements
Ad 14

 

Ποια είναι τα αιτήματα του Stop Killing Games;

 

Το κίνημα ξεκίνησε στα τέλη του 2024 από τον Ross Scott ο οποίος είναι μέχρι σήμερα ο spokesperson του. Με αφορμή την περίπτωση του The Crew ανέλαβε να πάρει έμπρακτα θέση ενάντια στην πρακτική. Το Stop Killing Games δεν είναι απλά ένα επίσημο παράπονο αλλά, η πρώτη προσπάθεια προστασίας των καταναλωτών games και νομικής χαρτογράφησης της ψηφιακής ιδιοκτησίας. Αγγίζει μόνο την κορυφή του παγόβουνου χωρίς να κάνει συζήτηση για τις μονοπωλιακές τακτικές που ακολουθούν τα AAA studios. Ο Ross Scott υποστηρίζει πως η πρακτική του να «σκοτώνεις» ένα παιχνίδι είναι τόσο καταπάτηση της καταναλωτικής σύμβασης όσο μια πολιτισμικά επικίνδυνη τακτική που απειλεί να συστήσει μελλοντικά το πρόβλημα των lost media στο gaming. Το κίνημα έχει υπάρξει εντελώς διαφανές στη σελίδα του και δεν είναι κερδοσκοπικό. Οι θέσεις του αφορούν μόνο την εξέταση της νομιμότητας καταστροφής ενός αγαθού μετά την πώλησή του. Πιο συγκεκριμένα τα αιτήματα είναι:

 

  1. Τα παιχνίδια προς πώληση να παραμένουν σε λειτουργική κατάσταση όταν η εταιρία παραγωγής σταματά το support
  2. Χωρίς τον εξαναγκασμό της εταιρίας παραγωγής να προσφέρει συνδεσιμότητα μετά το τέλος του support
  3. Όλα τα παραπάνω δεν αποσκοπούν να αλλάξουν τις επιχειρηματικές πρακτικές της εταιρίας όσο παρέχει support

 

Από τα αιτήματά του, κανείς καταλαβαίνει ότι το Stop Killing Games στοχεύει σε νομοθετικές αλλαγές κρατικού επιπέδου, πράγμα που θα οριοθετήσει όλες τις εταιρίες παραγωγής. Εξαιτίας αυτού φαίνεται να κυνηγάει «μικρές νίκες» που δεν απαιτούν από τις εταιρίες τεράστιες αλλαγές. Το κίνημα μάλιστα έχει καλέσει ανεξάρτητους developers να παρουσιάσουν λύσεις στο πως μπορούν τα παραπάνω αιτήματα να υλοποιηθούν χωρίς ζημία στις εταιρίες προστατεύοντας έτσι και τους developers. Πιο συγκεκριμένα υπάρχουν προτάσεις για end of life πλάνων ώστε τα games να μπορούν να τρέξουν τα offline aspects τους μετά το τέλος του support.

 

Ποια είναι η δράση του Stop Killing Games;

 

Το Stop Killing Games έχει ανοίξει πολλές συζητήσεις αλλά και νομικές μάχες μέσω της συλλογής υπογραφών σε όλη την υδρόγειο. Σαν κίνημα βρήκε γρήγορα μεγάλη αναγνώριση με YouTubers και ειδησιογραφικά site να διαδίδουν το μήνυμά του. Δυστυχώς, νομικά δεν είχε τον ίδιο αντίκτυπο. Η δράση του δεν πήγε πολύ μακριά στη Βόρεια Αμερική και τη Βραζιλία. Τοπικά, μπορούμε να το θεωρήσουμε σε ένα βαθμό πετυχημένο, δεδομένου πως κατάφερε να συγκεντρώσει 1.4 εκατομμύρια υπογραφές για το petition της ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας που έκλεισε στις 31 Ιουλίου 2025. Ωστόσο, αυτό δεν εξισώνεται με νομοθετικές αλλαγές. Εξασφαλίζει όμως, ότι τα αιτήματα θα συνεχίσουν να εξετάζονται στην Ευρωπαϊκή Κομισιόν.

Stop Killing Games
Πηγή: unsplash.com

Στην παρούσα φάση σύμφωνα με την E.E. οι πρακτικές που καταδεικνύει το Stop Killing Games πιθανώς να παραβιάζουν τη νομοθεσία για την προστασία των καταναλωτών στη διαδικτυακή αγορά. Κάθε κράτος-μέλος θα εξετάσει ξεχωριστά τον ισχυρισμό. Ο μόνος τρόπος βοηθήσει τη δράση αυτή τη στιγμή είναι είτε, να γράψει feedback στον ίδιο το νόμο είτε, να απευθυνθεί στον ευρωβουλευτή-μέλος της σύναξης για την προστασία των καταναλωτών. Η ομάδα δεν έχει δημοσιεύσει ακόμα templates για τα παραπάνω. Η πραγματικότητα είναι ότι το Stop Killing Games κάνει όσα μπορεί με πολύ περιορισμένους πόρους αφού δεν έχει ανοίξει καν κάλεσμα για δωρεές. Η δράση σταδιακά είχε χάσει την ορμή της με τον Ross Scott να περνάει σε μια φάση αποτίμησης πριν το κλείσιμο του Ευρωπαϊκού petition στις 23 Ιουνίου 2025. Παραδόξως, αυτό προκάλεσε μια αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος στο ζήτημα που με τη σειρά του οδήγησε στη σχετική επιτυχία της νομικής κίνησης στην Ευρώπη. Έτσι, στις 4 Αυγούστου 2025 ο Ross Scott ανακοινώνει στο YouTube τη συνέχεια σε μια νέα φάση δράσεων. Μέχρι σήμερα δεν υπάρχουν περαιτέρω ανακοινώσεις.

Advertising

Αποτίμηση

 

Το Stop Killing Games πρεσβεύει κάτι αντικειμενικά απλό και δίκαιο: τα games που αγοράζουμε να μας ανήκουν και να μένουν στη συλλογή μας. Για να πετύχει τον σκοπό αυτό χρειάζεται να υπερπηδήσει τη γραφειοκρατία, να εναντιωθεί σε τιτάνες της βιομηχανίας και να παραμείνει στη δημοσιότητα ώστε τα καλέσματα του να φτάνουν στην κοινότητα. Το τελευταίο μπορεί να αποδειχθεί το δυσκολότερο όλων. Οι νομικές μάχες είναι αργές και το κίνημα μπορεί να μείνει πάνω στο κύμα του hype για συγκεκριμένο χρόνο. Η ρητορική του Stop Killing Games μπορεί να έχει ιδιαίτερα στενή εστίαση. Πάραυτα, φέρνει στην επιφάνεια ένα ζήτημα που μας αφορά όλους, ανεξαρτήτως του αν αγοράζουμε games ή όχι. Η ψηφιακή ιδιοκτησία μπορεί να είναι ένα νέο σχετικά φαινόμενο αλλά αντικατοπτρίζει ένα τεράστιο οικονομικό κεφάλαιο. Το να θέσουμε εξ’αρχής όρους που θα προστατεύουν τους καταναλωτές έχει πραγματικό κοινωνικό αντίκτυπο έξω από τα games. Ας ελπίσουμε λοιπόν, αυτή να είναι μια αρχή και όχι ένα τέλος.

 

Πηγές:

Carpenter, N. 2025. Ubisoft holds firm in The Crew lawsuit: You don’t own your video games. Polygon. (τελευταία πρόσβαση 12.09.2025) https://www.polygon.com/gaming/555469/ubisoft-holds-firm-in-the-crew-lawsuit-you-dont-own-your-video-games/

Stening, T. 2025. Game designer talks ‘Stop Killing Games’ initiative. Can it make a difference? Northeastern Global News. (τελευταία πρόσβαση 12.09.2025) https://news.northeastern.edu/2025/07/03/stop-killing-games-petition/

Advertising

Dubois, L-E & Lehtonen, M-J. 2025. ‘Stop Killing Games’: Demands for game ownership must also include workers’ rights. The Conversation. (τελευταία πρόσβαση 12.09.2025) https://theconversation.com/stop-killing-games-demands-for-game-ownership-must-also-include-workers-rights-262774

Bailey, D. 2025. After 10 years, Ubisoft’s always-online racing game The Crew has snowballed into a massive consumer rights campaign that’s now looking for 1 million EU signatures. Games Radar +. (τελευταία πρόσβαση 12.09.2025) https://www.gamesradar.com/games/racing/after-10-years-ubisofts-always-online-racing-game-the-crew-has-snowballed-into-a-massive-consumer-rights-campaign-thats-now-looking-for-1-million-eu-signatures/

Bailey, D. 2025. “Stop Killing Games has actually changed the timeline”: As EU petition comes to successful close, founder says “unending overtime” has him ready to “take a break for the next 10 years,” but he’s sticking around until it’s done. Games Radar +. (τελευταία πρόσβαση 12.09.2025) https://www.gamesradar.com/games/stop-killing-games-has-actually-changed-the-timeline-as-eu-petition-comes-to-successful-close-founder-says-unending-overtime-has-him-ready-to-take-a-break-for-the-next-10-years-but-hes-sticking-around-until-its-done/

https://www.stopkillinggames.com/

Advertising

https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/14622-Digital-Fairness-Act_en

https://en.wikipedia.org/wiki/Lost_media

 

 

Περισσότερα από τη στήλη: Gaming

Gaming

GTA 6: Όλα Όσα Γνωρίζουμε Μέχρι Σήμερα

GTA 6: Official Trailer GTA 6: Η Μεγάλη Επιστροφή της Rockstar Games Επιτέλους, GTA 6.…

Gaming

Metro 2033: Ένα Ταξίδι στα Σκοτεινά Τούνελ της Μόσχας του 2033

Το Metro 2033 είναι ένα σκοτεινό, αφηγηματικά φορτισμένο βιντεοπαιχνίδι πρώτου προσώπου (first person shooter) που…

Gaming

Tokyo Game Show 2025: Το μεγάλο event Πλησιαζει!

 Η αρχή, η ιστορία και η εξέλιξη του Tokyo Game Show Το Tokyo Game Show…

Gaming

Football Manager: Το Παιχνίδι που Άλλαξε για Πάντα τον Τρόπο που Βλέπουμε το Ποδόσφαιρο

    Football Manager: Ένας Τρόπος Ζωής Υπάρχουν παιχνίδια που απλώς περνάς ευχάριστα την ώρα…

Gaming

YouTube: Τα Ελληνικά Gaming Κανάλια που Κάνουν τη Διαφορά

Ελληνικά gaming YouTube κανάλια: Ωριμάζουν σα το καλό κρασί Στην ελληνική YouTube σκηνή, το gaming…

Gaming

Gaming 2025: Πού Χάθηκε η Μαγεία και το Βάθος των Παιχνιδιών;

Gaming Nostalgia: Όταν τα Παιχνίδια Ήταν Ψυχή, Όχι Κατανάλωση Το 2025, το gaming έχει φτάσει σε…

Gaming

Underrated Games For PC – 10 Διαμάντια που ίσως σου ξέφυγαν

Όχι, δεν μιλάμε για obscure indie παιχνιδάκια που τα έπαιξαν πέντε άτομα και έπειτα εξφανίστηκαν…