Λεκτική ευχέρεια στην ανίχνευση της γνωστικής έκπτωσης

Τεστ λεκτικής ευχέρειας

Η λεκτική ευχέρεια είναι η ικανότητα παραγωγής λέξεων εύκολα και γρήγορα. Τα τεστ λεκτικής ευχέρειας ζητούν από τα άτομα να ανακαλέσουν φωνακτά όσο το δυνατό περισσότερα ζώα ή χρώματα ή φρούτα ή αντικείμενα του σπιτιού, επί παραδείγματι, μέσα σε ένα περιορισμένο χρονικό διάστημα (συνήθως εντός 1ος λεπτού). Αυτά τα τεστ ονομάζονται τεστ σημασιολογικής ευχέρειας.

Τα τεστ λεκτικής ευχέρειας μπορεί επίσης να ζητούν από τα άτομα να ανακαλέσουν φωνακτά όσο το δυνατό περισσότερες λέξεις οι οποίες να ξεκινούν από ένα συγκεκριμένο γράμμα της αλφαβήτου εντός περιορισμένου χρονικού διαστήματος (π.χ., το γράμμα Α). Αυτά τα τεστ ονομάζονται τεστ φωνολογικής ευχέρειας.

Διαφορές μεταξύ σημασιολογικής και φωνολογικής ευχέρειας

Ακόμη κι αν οι δοκιμασίες σημασιολογικής και φωνολογικής ευχέρειας φαίνονται παρόμοιες, βασίζονται σε διαφορετικές υποκείμενες γνωστικές διεργασίες και μπορεί να έχουν ξεχωριστές συσχετίσεις με εγκεφαλικές περιοχές.

Για παράδειγμα, η σημασιολογική ευχέρεια σχετίζεται με τον κροταφικό λοβό, καθώς χρησιμοποιεί την πρόσβαση στις αναπαραστάσεις των σημασιολογικών εννοιών των λέξεων. Η φωνολογική ευχέρεια, από την άλλη πλευρά, συνδέεται πιο ισχυρά με το ραχιαίο τμήμα των μετωπιαίων λοβών καθώς επίσης με τα υποφλοιώδη κυκλώματα του αριστερού (ή γλωσσικά κυρίαρχου) ημισφαιρίου, καθώς χρησιμοποιεί το κεντρικό εκτελεστικό τμήμα της εργαζόμενης μνήμης.

Με βάση αυτές τις προαναφερόμενες πληροφορίες, η φτωχή φωνολογική ευχέρεια συνδέεται συνήθως με βλάβη του μετωπιαίου λοβού και η φτωχή σημασιολογική ευχέρεια είναι πιθανότερο προϊόν βλάβης του κροταφικού λοβού.

Advertising

Advertisements
Διαβάστε επίσης  Plato vs Aristotle: Πόσο μακριά είναι ο κβαντικός υπολογιστής;
Ad 14

Αυτό δε σημαίνει ότι μία φτωχή επίδοση σε μια δοκιμασία λεκτικής ευχέρειας μπορεί να ανιχνεύσει την πιθανή γνωστική έκπτωση του ατόμου, αλλά ότι με βάση τη σύγκριση της απόδοσης μεταξύ αυτών των δύο δοκιμασιών, μπορεί ο κλινικός να κάνει ορισμένες βασικές υποθέσεις σχετικά με την υποκείμενη παθολογία του ασθενούς.

Λεκτική ευχέρεια στην ανίχνευση της γνωστικής έκπτωσης

Τα τεστ λεκτικής ευχέρειας είναι ένα από τα πιο ευρέως χρησιμοποιούμενα τεστ στη νευροψυχολογία. Η προφορική μορφή του τεστ που χρησιμοποιείται σήμερα εισήχθη για πρώτη φορά από τον Benton και τους συνεργάτες του τη δεκαετία του 1960 και χορηγείται κυρίως για την αξιολόγηση ατόμων για τα οποία υπάρχει η υποψία νευρολογικής βλάβης. Η χορήγηση των τεστ λεκτικής ευχέρειας είναι γρήγορη, απλή και οικονομική –ένα άτομο έχει περιορισμένο χρόνο για να ονομάσει όσο το δυνατόν περισσότερες λέξεις σύμφωνα με καθορισμένους κανόνες.

Η σωστή εκτέλεση αυτών των δοκιμασιών απαιτεί την ακεραιότητα των γλωσσικών και εκτελεστικών λειτουργιών. Ως εκ τούτου, τα τεστ λεκτικής ευχέρειας είναι ευαίσθητα στις περισσότερες μορφές εγκεφαλικής βλάβης, συμπεριλαμβανομένου του εγκεφαλικού επεισοδίου, των όγκων του εγκεφάλου, της τραυματικής εγκεφαλικής βλάβης και των νευροεκφυλιστικών διαταραχών.

Βιβλιογραφία

Patterson, J. (2011). Verbal Fluency. Στο: Kreutzer, J.S., DeLuca, J., Caplan, B. (Εκδ.), Encyclopedia of Clinical Neuropsychology. Springer, New York, NY. https://doi.org/10.1007/978-0-387-79948-3_1423

Διαβάστε επίσης  Εμφάνιση τεχνητής ελιάς-"tattoo" ως έγκαιρη διάγνωση του καρκίνου

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Κορίτσια και γυναίκες με ΔΕΠΥ: Συμπτωματολογία και θεραπεία

Η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής/υπερκινητικότητας (εφεξής ΔΕΠΥ) είναι μια συχνή νευροαναπτυξιακή

Βοηθά τους μαθητές η επανάληψη της τάξης;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Βοηθά τους μαθητές η επανάληψη