Υο-κι-χι Το τραγούδι της αιώνιας θλίψης στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ

Μετά την εξαιρετική «Νέκυια» που παρουσιάστηκε στην Επίδαυρο με ηθοποιούς του θεάτρου Νο, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επανέρχεται στο είδος, αυτή τη φορά από την αντίθετη κατεύθυνση.

Υο-κι-χι Το τραγούδι της αιώνιας θλίψης

Ένα έργο της ιαπωνικής παράδοσης του θεάτρου Νο, με Έλληνες ηθοποιούς, παρουσιάζει ο Μιχαήλ Μαρμαρινός στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΕΛΣ), στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Ο λόγος για το «Υο-κι-χι- Το τραγούδι της αιώνιας θλίψης» σε μουσική Φίλιππου Τσαλαχούρη, που θα παιχτεί από τις 16 Νοεμβρίου και μόνο για δεκαέξι παραστάσεις (16, 17, 22, 23, 29, 30/11 και 1, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15, 16/12).

Advertising

Advertisements
Ad 14

Υο-κι-χι Το τραγούδι της αιώνιας θλίψης

Πρόκειται για «ένα ελάχιστο κόσμημα καθαρής ποίησης, μια επιτομή αφαίρεσης και ουσίας, η μικρότερη πέρλα από τον θησαυρό κάποιου μακρινού μας Πριάμου, ικανή να περικλείει και να υπαινίσσεται μέσα στον ελάχιστο όγκο της, όλα τα είδη αξιών ή αρχών για το τι μπορεί να είναι μουσική, αφήγηση, χορός, ποίηση, θέατρο, χειρονομία» σημειώνει για το έργο ο Μιχαήλ Μαρμαρινός, τονίζοντας: «Επιλέξαμε αυτόν τον χώρο της Λυρικής, όχι διότι αυτός μας προσφέρθηκε, αλλά διότι έχει τη δυνατότητα να αιχμαλωτίσει την έννοια της βαθιάς Σιωπής, συστατικό αυτής της ιδιαίτερης τέχνης».

Υο-κι-χι Το τραγούδι της αιώνιας θλίψης

Μετά την εξαιρετική «Νέκυια» που παρουσιάστηκε στην Επίδαυρο με ηθοποιούς του θεάτρου Νο (βραβείο καλύτερης παράστασης αρχαίου δράματος 2015), ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επανέρχεται στο είδος, αυτή τη φορά από την αντίθετη κατεύθυνση. Έτσι, επιλέγει να ανεβάσει με Έλληνες ηθοποιούς, ένα έργο της παράδοσης του Νο, σε μια παράσταση που, αν και διατηρεί απολύτως τη δομή, τους σκηνικούς συμβολισμούς και τη βασική αισθητική μιας παράστασης Νο, δεν έχει σκοπό να μιμηθεί το είδος, κρατώντας προσωπικές αποστάσεις. Ο σκηνικός χώρος είναι λιτός, όπως ορίζεται από τις αρχές αυτού του θεάτρου, ενώ τα κοστούμια έχουν ιδιαίτερη σημασία.

Advertising

«Διαποτισμένοι από την πρόζα, καταφεύγουμε συχνά στο “συναίσθημα” για να συναντήσουμε την ψευδαίσθηση μιας εσωτερικής συνέχειας, μιας αρχέγονης πρωταρχικής μνήμης που λέγεται Μουσική και που από εκεί καταγόμαστε. Το Νο είναι μια αστραφτερή μυστική δίοδος προς τις πηγές, και ανεπιφύλακτα προς το έπος και το αρχαίο Δράμα. Είναι μια τέχνη, πάνω στην τέχνη της ζωής και της επανάληψής της» αναφέρει στο σκηνοθετικό του σημείωμα ο Μ. Μαρμαρινός.

Υο-κι-χι Το τραγούδι της αιώνιας θλίψης

Ο συνθέτης Φίλιππος Τσαλαχούρης, που συνέθεσε πρωτότυπη μουσική για την παράσταση, έχοντας ως γνώμονα τη συγκεκριμένη οπτική του σκηνοθέτη, επιλέγει τη μεταφορά της κύριας μουσικής απόδοσης σε ένα σύνολο μουσικής δωματίου. Κρίσιμο συστατικό της σύνθεσης, ο Χορός, αποτελείται από έξι άτομα και ολοκληρώνει φωνητικά την αφήγηση, όπως προσδιορίζεται από τη δραματουργία του κειμένου.

Η «Υο-κι-χι» αποδίδεται στον συγγραφέα Komparu Zenchiku (1405-1468 μ.Χ.) -ο οποίος μαζί με τον Zeami (1363-1443 μ.Χ.) θεωρείται απ΄ τους σημαντικότερους ποιητές, σκηνοθέτες, ηθοποιούς και θεωρητικούς στην ιστορία του θεάτρου Νο. Σύμφωνα με τον μύθο, η εξαιρετικής ομορφιάς πριγκίπισσα Υο-κι-χι έχασε τη ζωή της στην κοιλάδα Μπέγκαϊ. Ο αυτοκράτορας της Κίνας Γκένσο, συντετριμμένος από την απώλεια, αναθέτει σε έναν μοναχό του Τάο να αναζητήσει τον τόπο που κατοικεί το πνεύμα της. Με τη βοήθεια ενός χωρικού, ο μοναχός φθάνει στην Κατοικία της Μεγάλης Αγνότητας. Ο μοναχός, όμως, πρέπει να φύγει. Εκείνη, καταρρέει και μένει, στον πύργο της Αιώνιας Ζωής.

Advertising

Διακεκριμένη ηθοποιός του Θεάτρου Τέχνης, η Ρένη Πιττακή, μαθήτευσε δίπλα στον Κάρολο Κουν επί 25 συναπτά έτη, παίζοντας από αρχαίο δράμα και αναγεννησιακό θέατρο μέχρι νεότερη ευρωπαϊκή, αμερικάνικη, αλλά και νεοελληνική δραματουργία. Έχοντας διαγράψει μια μοναδική πορεία στο ελληνικό θέατρο, η κορυφαία ερμηνεύτρια συνεχίζει το ταξίδι της, παραμένοντας ανοιχτή σε ενδιαφέρουσες συναντήσεις και περιμένοντας πάντα «ν΄ αποτύχει καλύτερα». Η δεύτερη συνάντησή της με τον Μιχαήλ Μαρμαρινό έρχεται περίπου δύο δεκαετίες μετά την παράσταση «Άμλετ», ερμηνεύοντας εδώ το πνεύμα της πριγκίπισσας Υο-κι-χι.

Πληροφορίες

Υο-κι-χι Συμπαραγωγή με το Theseum Ensemble

Advertising

Μετάφραση – Σκηνοθεσία: Μιχαήλ Μαρμαρινός
Μουσική: Φίλιππος Τσαλαχούρης

ΠΡΕΜΙΕΡΑ 16 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2017
16, 17, 22, 23, 29, 30 Νοεμβρίου 2017
1, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15, 16 Δεκεμβρίου 2017

Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Ώρα έναρξης: 20.30

Advertising


Σκηνή-Κοστούμια: Εύα Μανιδάκη 
Επιμέλεια κίνησης: Τάσος Καραχάλιος
Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ
Κατασκευή μάσκας: Μάρθα Φωκά

Πρόσωπα 

Πνεύμα της Υο-κι-χι: Ρένη Πιττακή

Μοναχός του Ταό – Μάγος: Ανθή Ευστρατιάδου
Χωρικός: Άρης Νινίκας
Πρόσωπο της σκηνής: Τάσος Καραχάλιος

Χορός: 
Θανάσης Ακοκκαλίδης, Νίκος Ζιάζιαρης, Στέλιος Θεοδώρου-Γκλίναβος, Παναγιώτης Ιωσηφίδης, Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης, Φοίβος Μαρκιανός

Μουσικοί:
 Θεανώ Παπαδάκη (βιολί), Άλκηστις Μισούλη (βιόλα), Παναγιώτης Γιοχάλας(κλαρινέτο), Φίλιππος Τσαλαχούρης (φλάουτο)

Advertising


Τιμές εισιτηρίων 15, 20 € / Φοιτητικό, παιδικό 10 €

 

Έχω μια γάτα, αδιάβαστα (πολλά) βιβλία και στα λευκώματα του Δημοτικού σχολίαζα ως όνειρό μου να γίνω συγγραφές και ποιήτρια. Σπουδάζω Αρχαιολογία και Ιστορία της Τέχνης, χορεύω, περπατάω στα στενά και εξερευνώ μουσεία ενώ τα τελευταία χρόνια μοιράζομαι ανάμεσα σε δύο νησιά και μια πόλη, τα οποία ανακαλύπτω όλο και περισσότερο.

Περισσότερα από τη στήλη: Θεατρικές Προτάσεις

Θεατρικές Προτάσεις

Τα διακείμενα κλασικών έργων: Ανασύνθεση

Τα διακείμενα κλασικών έργων Όλοι έχουμε ακουστά κάποια από τα κλασικά θεατρικά αριστουργήματα και τα…

Θεατρικές Προτάσεις

Αγαμέμνων στο Επίκεντρο: Ο κύκλος του αίματος

Ο Αγαμέμνων στο Επίκεντρο της Πάτρας. Είδαμε την παράσταση της Ραφίκας Σαουίς πάνω σε μία πρωτοπόρα…

Θεατρικές Προτάσεις

Διεθνές Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος 2023

Το φετινό καλοκαίρι είναι γεμάτο δράσεις που έχουν να κάνουν με το κομμάτι του πολιτισμού…

Θεατρικές Προτάσεις

Η Κατερίνα Μπουζάνη αποφεύγει να κρατά «Σιγήν Ιχθύος»

Αλλά δεν αποφεύγει καθόλου να βάλει το μαχαίρι στο κόκαλο των κοινωνικών αποστημάτων μέσω της…

Θεατρικές Προτάσεις

«Οργισμένα νιάτα» του John Osborne επιστρέφει για δεύτερο κύκλο παραστάσεων

ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ 2021-2022 ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Η ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΑΘΩΟΤΗΤΑΣ Παράσταση Ανανεωμένη ΟΡΓΙΣΜΕΝΑ ΝΙΑΤΑ του John…

Θεατρικές Προτάσεις

«Αναμονή στο τίποτα Κεφάλαιο 1» στο Θέατρο «ΛΥΧΝΟΣ»

Αναμονή στο τίποτα Κεφάλαιο 1 Εμπνευσμένο από το έργο του Αντώνη Καραστεργίου ”Αναμονή στο τίποτα”…

Θεατρικές Προτάσεις

Η «Γεύση από Μέλι» στο θέατρο «Αγγέλων Βήμα»

Μετά την πρόσφατη επιτυχία της θεατρικής παράστασης «Άγνωστοι στο Τρένο» με κινηματογραφικό νέο-νουάρ αέρα σε…