Ασκητική : Ένα φιλοσοφικό δοκίμιο ανεβαίνει στο σανίδι

Ασκητική

Ασκητική

 Νίκος Καζαντζάκης

«Δεν ελπίζω τίποτα, δεν φοβούμαι τίποτα, λυτρώθηκα από το νου κι από την καρδιά, ανέβηκα πιο πάνω, είμαι λεύτερος.»

‘Ίσως από τις πιο πολυγραμμένες και πολυσυζητημένες λογοτεχνικές προτάσεις του 20ου αιώνα. Όμως μία λογοτεχνική ανάλυση δε θα μπορέσει να εξηγήσει το μεγαλείο αυτής της φράσης, που ακουμπά την ανθρώπινη υπέρβαση. Έτσι κι εγώ, δε θα σας ζαλίσω με δυσνόητους όρους, αλλά θα σας εξοικειώσω με τη καινούρια δραματική μορφή του κειμένου της ομώνυμης παράστασης, σε σκηνοθεσία του Ανδρέα Κουτσουρέλη, σε μια παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος.

Με αφορμή την παράσταση που παρακολούθησα στη πόλη μου, βρέθηκα να αναρωτιέμαι πώς θα παρουσιαζόταν οι ηθοποιοί εφόσον δεν υπάρχουν χαρακτήρες και αφού το έργο δεν είναι θεατρικό; Πώς θα αποτυπωνόταν η φιλοσοφική αναζήτηση του ανθρώπου και τη “Kραυγή” του Καζαντζάκη, όπως την ονόμασε ο ίδιος; Kαι τέλος, πως θα ήταν το σκηνικό έτσι ώστε να αναδεικνύει το λόγο και να μην αποσπά τη προσοχή του θεατή;

Για όσους δεν είναι οικείοι με το περιεχόμενο του βιβλίου, η Ασκητική πραγματεύεται τις ιδεολογίες και τη συνεχή αναζήτηση του εαυτού. Αυτές αφορούν τη σχέση του είτε με το Θεό, είτε με τη φύση, είτε με τον ίδιο τον Άνθρωπο. Ο σκηνοθέτης της παράστασης επιστρατεύοντας τον μονόλογο και συγκεκριμένα, τους μικρούς μονολόγους , κατάφερε να ξεφύγει από τη μονοτονία της απαγγελίας. Το σκηνικό, σε ένα λιτό και απέριττο φωτισμό, στόχευε στη συγκέντρωση της προσοχής του θεατή στο κείμενο και όχι το περιβάλλον που το περιέκλειε. Αντίθετα, η μουσική υπόκρουση, θύμιζε κάτι από τελετουργικά τραγούδια αρχαίας φυλής· όπως και οι χορευτικές κινήσεις που μάλλον αστείες έμοιαζαν παρά “ανυψωτικές”. Η προσπάθεια σύζευξης του «Αρχέγονου» με το χορό των ηθοποιών, ήταν αναποτελεσματική καθώς και άκυρη, λόγω του ότι θύμιζε Διονυσιακές τελετές και εξέπεμπε ένα μυστικισμό.  Στο έργο του Καζαντζάκη δεν υφίσταται κανένα είδους τέτοιο πρότυπο.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Προσωπικά δεν αισθάνθηκα ότι η Ασκητική σαν παράσταση να μου έδωσε κάτι παραπάνω από αυτό που μου έδωσε ήδη το πρωτότυπο κείμενο. Το «Salvatores Dei», ο υπότιτλος του έργου, είναι ένα καθολικό διήγημα που ένας άνθρωπος θα μπορούσε να ταυτιστεί και να οδηγηθεί μέσω αυτού σε εσωτερική αναζήτηση, όπως και να ανέλθει στη κλίμακα ηθικών αξιών. Να αγωνιστεί για το Ύψιστο. Με λίγα λόγια, έλειπε η  πνευματική ανύψωση και  δεν είχε το βάθος που αρμόζει σε ένα έργο που αυτοσκοπός του είναι ακριβώς αυτός. Μια επαφή όμως με το οriginal κείμενο, θα φανερώσει και στον πιο απαιτητικό αναγνώστη, πως η μαγεία του συγκεκριμένου διηγήματος, βρίσκεται στο πνεύμα του και (δυστυχώς) όχι στο θεατρικό σανίδι.

Ασκητική

Στάθης Βούτος, Κώστας Ίτσιος, Γιάννης Γκρέζιος, Δημήτρης Παλαιοχωρίτης, Νίκος Νικολάου

“Art is not a mirror held up to reality but a hammer with which to shape it.”
Αυτού του μικρού και ασήμαντου Μπρέχτ τα λόγια ακολουθώ και είπα να αγαπήσω το θέατρο και όλη τη κοσμοθεωρία του. Όντας απόφοιτη της Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, πώς κατέληξα στο θέατρο, ούτε εγώ δε το κατάλαβα. Αυτό και η περιπέτεια των ταξιδιών, are keeping me sane...

Περισσότερα από τη στήλη: Κριτικές Θεατρικών Παραστάσεων

Κριτικές Θεατρικών Παραστάσεων

«Παιχνίδια στη Σοφίτα», θέατρο Χυτήριο: Ένα ξέσπασμα ενηλίκων

Η θεατρική μεταφορά του βραβευμένου έργου της Λίλλιαν Χέλλμαν «Παιχνίδια στη σοφίτα» παρουσιάζεται για πρώτη…

Κριτικές Θεατρικών Παραστάσεων

«Οι Μικρές Αλεπούδες», Studio Μαυρομιχάλη: Ένας οικονομικός πόλεμος μεταξύ των μελών μιας οικογένειας

Ο Θίασος Συν-θήκη συνεχίζει από 15 Δεκεμβρίου, στο Studio Μαυρομιχάλη, τον τρίτο κύκλο των παραστάσεων…

Κριτικές Θεατρικών Παραστάσεων

Είδαμε το «Πάρτι Γενεθλίων» στο Ίδρυμα Κακογιάννης

Ο Χάρλοντ Πίντερ υπήρξε ένας από τους κορυφαίους δραματουργούς του 20ου αιώνα. Ξεκίνησε να δουλεύει…

Κριτικές Θεατρικών Παραστάσεων

Είδαμε «Τα πουλιά» σε σκηνοθεσία Λεωνίδα Παπαδόπουλου σε πρώτη πανελλήνια στο θέατρο Vault

Το πασίγνωστο βιβλίο «Τα πουλιά» του Ιρλανδού συγγραφέα Κόνορ Μακφέρσον (Conor McPherson) που βασίστηκε στην…

Κριτικές Θεατρικών Παραστάσεων

«Γυάλινος Κόσμος» στο θέατρο Αλκυονίς: Ένα έργο ανάμεσα στα θέλω και τα πρέπει

Ο Τενεσί Ουίλιαμς, Αμερικάνος  συγγραφέας γεννήθηκε στις 26 Μαρτίου του 1911 στο Κολόμπους της πολιτείας…

Κριτικές Θεατρικών Παραστάσεων

Είδαμε την παράσταση «Ονόριο, τα ανομήματα ενός εγκληματία» στο θέατρο Βαφείο– Λάκης Καραλής

Το θέατρο Βαφείο – Λάκης Καραλής ανεβάζει αυτόν τον καιρό την παράσταση «Ονόριο, τα ανομήματα…

Κριτικές Θεατρικών Παραστάσεων

Παρακολουθήσαμε την παράσταση «Άννα» στο Θέατρο Δρόμος

Παρακολουθήσαμε την παράσταση «Άννα» της βραβευμένης Αγγλίδας συγγραφέως Σαμ Πότερ στο Θέατρο Δρόμος, σε ερμηνεία…