Αρχαίο θέατρο Μήλου: το μαρμάρινο «κόσμημα» των Κυκλάδων

10 Σεπτεμβρίου 2021
αρχαίο θέατρο Μήλου πηγή: dopios.gr
αρχαίο θέατρο Μήλου πηγή: dopios.gr

 

Το αρχαίο θέατρο της Μήλου, χτισμένο στην πλαγιά πάνω από το παλιό λιμάνι ( μεταξύ των σύγχρονων οικισμών Τρυπητή και Κλήμα) αγναντεύει το απέραντο γαλάζιο. Δεσπόζει ανάμεσα στα ερείπια της αρχαίας πόλης που είναι ελάχιστα ερευνημένη αρχαιολογικά.

 

 

 Οι πρώτες ανασκαφές που έφεραν στο φως το αρχαίο θέατρο της Μήλου

Ήταν το 1735, όταν ο Ιησουίτης μοναχός Nicolas Sarrabat, κατά την περιήγηση του στην Μήλο, εντόπισε σημάδια στην κλίση της πλαγιάς. ‘Εχοντας ενδείξεις για την ύπαρξη αρχαίου θεάτρου, ξεκίνησε το σκάψιμο και ανακάλυψε τρεις σειρές καθισμάτων. Μέχρι τότε, το αρχαίο θέατρο ήταν καλυμμένο από τόνους χώματος , οι οποίοι «έκρυβαν» ένα κομμάτι της αρχαίας κληρονομιάς.

Περίπου έναν αιώνα αργότερα, ο Γερμανός αρχιτέκτονας Carl Haller von Hallerstein, ξεκινάει ανασκαφές στο αρχαίο θέατρο της Μήλου ( 1816-1817) με τις οποίες, αποκαλύπτουν τμήματα του κοίλου και του προσκηνίου. Ο Haller αγοράζει το αρχαίο θέατρο για λογαριασμό του Λουδοβίκου Α’. Ο Λουδοβίκος επισκέπτεται την Μήλο 20 χρόνια αργότερα και μετά από μια σειρά ανασκαφών που εκπονεί ο ίδιος, το παραχωρεί στον γιο του, Όθωνα ( ο πρώτος βασιλιάς της Ελλάδος).

Advertising

Advertisements
Ad 14

Έτσι, ξεκινάει μια περίοδος, όπου το αρχαίο θέατρο της Μήλου γίνεται σημείο αναφοράς και προσελκύει πλήθος ταξιδιωτών.

Το θέατρο άνοιξε για το κοινό το 1930 και προσφέρθηκε για θεάματα πάλης. Αργότερα «φιλοξενούσε» μαθητικούς αγώνες, σχολικές επιδείξεις και κάποιες παραστάσεις αρχαίου δράματος. Το 1990-1995, οι ανασκαφές που πραγματοποίησε η εφορεία αρχαιοτήτων Κυκλάδων, απεκάλυψαν την ορχήστρα του θεάτρου καθώς και τμήματα του σκηνικού οικοδομήματος και της δυτικής εισόδου.  Κατά την περίοδο 2010-2015, σε εργασίες αποκατάστασης των φθορών, διενεργήθηκε νέα σειρά ανασκαφών που έφερε στο φως το υπόλοιπο τμήμα του σκηνικού οικοδομήματος καθώς και ενός υπογείου ταφικού θαλάμου που ανήκει στην ελληνιστική περίοδο.

αρχαίο θέατρο Μήλου πηγή: iefimerida.gr
αρχαίο θέατρο Μήλου πηγή: iefimerida.gr

                        Η αρχιτεκτονική του αρχαίου θεάτρου της Μήλου

Πρόκειται για ένα πολυτελές θέατρο της ρωμαϊκής εποχής ( 1ος – 4ος αι μ.Χ) που διαμορφώθηκε με πρότυπο το αρχαίο ελληνικό θέατρο. Υπολογίζεται ότι λειτουργούσε ως τον 4ο αιώνα και μετέπειτα οι χώροι του συνέχισαν να λειτουργούν ως κατοικίες και εργαστήρια. Το αρχαίο θέατρο της Μήλου ήταν κατασκευασμένο από λευκό μάρμαρο.

Το τμήμα του κοίλου1, που αποκαλύφθηκε με τις ανασκαφές, ανήκει στο κάτω τμήμα του θεάτρου που διαιρείται σε 7 κερκίδες με 8 κλίμακες. Στις κερκίδες, κάθε σειρά, αποτελείται από 4-5 εδώλια. Οι θεατές, εισερχόμενοι από την νότια είσοδο του θεάτρου, περνούσαν κάτω από τις κερκίδες  μέσω ενός σκεπαστού διαδρόμου. Η ορχήστρα έχει βάθος 1,8 μέτρα,  έτσι ώστε να λειτουργεί ως αρένα. Το προσκήνιο είχε ύψος 2,3 μέτρα από το δάπεδο της ορχήστρας. Στα άκρα του, δύο μαρμάρινες σκάλες οδηγούσαν τους ηθοποιούς στην σκηνή. Το σκηνικό οικοδόμημα ενώνονταν με το κοίλο και πιθανότατα είχε ύψος δύο ορόφων πάνω από το επίπεδο του λογείου. Οι ηθοποιοί εμφανίζονταν στο λογείον2 από τις πέντε θύρες που υπήρχαν στο πρώτο επίπεδο του κτίσματος.

Advertising

 

τμήμα του σκηνικού οικοδομήματος με τον πλούσιο διάκοσμο πηγή: dopios.gr
τμήμα του σκηνικού οικοδομήματος με τον πλούσιο διάκοσμο πηγή: dopios.gr

 

οι κλίμακες που οδηγούσαν στο λογείον πηγή: isaakidis.gr
οι κλίμακες που οδηγούσαν στο λογείον πηγή: isaakidis.gr

 

 

        Επανένταξη του αρχαίου θεάτρου στην κοινωνική ζωή της Μήλου

Στις 9 Ιουλίου 2016, μετά την ολοκλήρωση των εργασιών αναστήλωσης , το θέατρο ανοίγει τις πύλες του. Η υποδοχή του κοινού έγινε με το έργο του Θουκυδίδη «Διάλογος Αθηναίων –Μηλίων» , στον χώρο όπου το 416 π.Χ αποβιβάστηκαν οι Αθηναίοι για να επιτεθούν στους Μηλίους.

 

                                                      Αντί επιλόγου

Το αρχαίο θέατρο της Μήλου είναι ένα από τα καλύτερα σωζόμενα θέατρα των Κυκλάδων. Ακόμη και αν το μεγαλύτερο του τμήμα παραμένει θαμμένο, αποτελεί κομμάτι της πολιτισμικής μας κληρονομιάς και «γέφυρα» που ενώνει την αρχαία Ελλάδα με την σύγχρονη.

 

 

 

 

 

____________________________________________________________________________

Advertising

 

1   Το ανεσκαμμένο τμήμα του κοίλου ( χωρητικότητας 800 θεατών) εκτιμάται πως είναι μόνο το 1/0 της συνολικής του έκτασης.

2 «Λογείον» είναι ο χώρος που δρούσαν οι ηθοποιοί ( αυτό που σήμερα ονομάζουμε «σκηνή»)

 

 

 

διαδικτυογραφία

www.archaiologia.gr ( τελευταία επίσκεψη 8.9.2021)

www.diazoma.gr/theaters/archaio-theatro-milou/ ( τελευταία επίσκεψη 7.9.2021)

Advertising

www.mixanitouxronou.gr ( τελευταία επίσκεψη 4.9.2021)

dopios.gr/listing/arxaio-theatro-milou/ ( τελευταία επίσκεψη 7.9.2021)

Περισσότερα από τη στήλη: Πολιτισμός

Πολιτισμός

Η κοινωνική τάξη των Κοζάκων

Η κοινωνική τάξη των Κοζάκων ήταν ένας νομαδικός πληθυσμός που αποτελούναν από ελεύθερους αγρότες, οι…

Πολιτισμός

Η παραλία της Θεσσαλονίκης: Μια διαδρομή στο χρόνο

Η παραλία της Θεσσαλονίκης είναι ένα από τα πιο ζωντανά και ιστορικά κομμάτια της πόλης.…

Πολιτισμός

Οι αυτόνομες κοινότητες της Νότιας Αμερικής

Αυτόνομες κοινότητες: Παρουσία και σημασία Είναι γεγονός ότι ορισμένες έρευνες μιας μειοψηφικής ακόμη μερίδας της…

Πολιτισμός

Εκθέματα που το Βρετανικό μουσείο αρνείται να επιστρέψει

Η επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα ή αλλιώς Ελγίνειων μαρμάρων δεν είναι τα μοναδικά εκθέματα…

Πολιτισμός

Τεχνητή νοημοσύνη και δημιουργικότητα: Πρέπει να έχουν σχέση;

Η εμφάνιση της τεχνητής νοημοσύνης δημιούργησε εντυπωσιασμό ακόμη και στη γενιά Ζ που μεγάλωσε ψηφιακά…

Πολιτισμός

Οι καλύτερες εκθέσεις του φετινού καλοκαιριού που δεν πρέπει να χάσετε

Το καλοκαίρι του 2025 είναι αφιερωμένο στους λάτρεις της τέχνης, και οι καλύτερες εκθέσεις του…

Πολιτισμός

Η αρχαία αιγυπτιακή αρχιτεκτονική

Η αρχαία αιγυπτιακή αρχιτεκτονική είναι άμεσα συνδεδεμένη με την φαραωνική Αίγυπτο, ενώ χωρίζεται σε περιόδους.…

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Διάγνωση αυτισμού: Περιορισμένα ενδιαφέροντα vs έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων

Διάγνωση αυτισμού: Περιορισμένα ενδιαφέροντα vs έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων Οι επαναλαμβανόμενες

Misericordia: Μια βόμβα κάτω από το τραπέζι

Ο Alain Guiraudie δεν είναι ένας τυχαίος σκηνοθέτης στη σύγχρονη