Cutty Sark: ονομάστηκε από ένα ποίημα και κυριάρχησε στο εμπόριο

Cutty Sark

Έδωσε το όνομά του σε μάρκα ουίσκι και αποτελεί έναν από τους 10 δημοφιλέστερους τουριστικούς προορισμούς του Ηνωμένου Βασιλείου. Το Cutty Sark συνδυάζει το ρεαλισμό του εμπορικού ανταγωνισμού και την ποιητικότητα της γαελικής φαντασίας.

«Γεννήθηκε» στη Σκωτία και καθελκύστηκε στις 23 Νοεμβρίου 1869 στον ποταμό Clyde. Χαιρετίστηκε ως ένα από τα ταχύτερα clipper της εποχής (τα clipper ήταν τρικάταρτα πλοία με στενή καρίνα. Αν και μετέφεραν εμπορεύματα από όλον τον κόσμο, το φορτίο που μπορούσαν να αποθηκεύσουν ήταν μάλλον περιορισμένο. Κατασκευάζονταν περίπου στα μισά του 19ου αιώνα κυρίως σε Βρετανία και Αμερική). Ιδιοκτήτης ήταν ο Jock Willis. Φιλοδοξούσε να κερδίσει εκατομμύρια κάνοντας το Cutty Sark το ταχύτερο εμπορικό ιστιοφόρο που θα μετέφερε γρήγορα το τσάι από την Κίνα στην Αγγλία. Το όνομα που διάλεξε βασιζόταν σ’ ένα ποίημα του 1791 που λεγόταν «Tam O’ Shanter». Ο ήρωας του ποιήματος ονόματι Tam O’ Shanter, γυρνώντας σπίτι του από μια ακόμη βραδιά κραιπάλης, είδε στον αυλόγυρο της εκκλησίας να χορεύουν 3 μάγισσες!Cutty Sark  Μια από αυτές, η Nannie Dee, που φορούσε κοντή πουκαμίσα (cutty sark στα γαελικά) άρχισε να τον κυνηγάει. Κάτωχρος ο O’ Shanter, καλπάζοντας με το άλογο, προσπαθούσε να ξεφύγει από την τρομερή μάγισσα η οποία τον έφτασε αρπάζοντας την ουρά του αλόγου! Στην κρίσιμη στιγμή τον έσωσε το ποτάμι. Το άλογο πήδησε μέσα σώζοντας τον εαυτό του και τον αναβάτη. Η  Nannie Dee μην μπορώντας να διαβεί τρεχούμενο νερό όπως όλες οι μάγισσες, έμεινε στην όχθη με την ουρά στο χέρι. Το ακρόπρωρο παριστάνει τη γυμνόστηθη μάγισσα που κρατάει την ουρά της φοράδας. Η χρονιά που διάλεξε ο Willis για την καθέλκυση του Cutty Sark ήταν δύσκολη για τα εμπορικά ιστιοφόρα. Η διάνοιξη της Διώρυγας του Σουέζ προσέφερε στα ατμόπλοια έναν πολύ συντομότερο δρόμο προς τις αγορές της Ανατολής συντομεύοντας το ταξίδι κατά 2 μήνες περίπου. Επιπλέον, οι άνεμοι που έπνεαν στη Μεσόγειο και στην Ερυθρά Θάλασσα ήταν ό,τι χειρότερο για τα clipper. Το 1872 το ήδη διάσημο Cutty Sark ενεπλάκη σε αγώνα δρόμου με ένα άλλο γνωστό εμπορικό το «Θερμοπύλαι». Και τα 2 πλοία θα μετέφεραν φορτίο τσαγιού από την Ανατολή στο Λονδίνο. Το Cutty Sark δέχθηκε πλήγμα στο κύρος του όταν έχασε το πηδάλιο ενόσω βρισκόταν στον Ινδικό Ωκεανό…Ο ανταγωνισμός με τα ατμόπλοια όλο και μεγάλωνε.Cutty Sark Τα κατοπινά χρόνια εφόσον δεν μπορούσε να αντεπεξέλθει στην έγκαιρη παράδοση φορτίων τσαγιού στράφηκε στη μεταφορά άλλων ειδών. Το 1895 πωλήθηκε στην πορτογαλική εταιρία Ferreira & Co και μετονομάστηκε επίσης Ferreira. Για τα επόμενα 25 το πρώην περήφανο εμπορικό εκτελούσε δρομολόγια από την Πορτογαλία στις αποικίες της. Από την αφάνειά του το έβγαλε το 1920 ο καπετάνιος Dowman που είχε περάσει πολλά χρόνια στα clipper. Ενθυμούμενος τις παλιές δόξες του Cutty Sark το αγόρασε και το μετέφερε στο Falmouth όπου και έγινε αξιοθέατο. Το 1936 πέρασε στη Ναυτική Ακαδημία του Greenhithe και από εκεί στο Greenwitch. Οι περιπέτειες για το γέρικο σκαρί δεν τελείωσαν: κάηκε 2 φορές-αν και όχι εξ ολοκλήρου-το 2007 και το 2014. Σήμερα αποτελεί  μέρος του Εθνικού Ιστορικού Στόλου της Βρετανίας.

Διαβάστε επίσης  Samba: O χορός των σκλάβων που κατέκτησε την υφήλιο
Advertisements
Ad 14

Advertising

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Νεπάλ Εθελοντισμός

Νεπάλ: ένας προορισμός με σκοπό και υποστήριξη

Το Νεπάλ, η χώρα των Ιμαλαΐων, είναι ένας προορισμός

Έρωτας ή τίποτα: Συμβιβασμός ή ανατροπή;

Με αφορμή το νέο βιβλίο του παιδοψυχίατρου και ψυχοθεραπευτή, Δημήτρη