Με βάση το θεσμοθετημένο πλαίσιο λειτουργίας των σχολείων, η συνεργασία σχολείου και οικογένειας γίνεται σε συλλογικό και ατομικό επίπεδο, μέσω μηνιαίων ενημερωτικών συναντήσεων, δημιουργία συλλόγου γονέων και κηδεμόνων κτλ. Αν και εκ πρώτης όψεως φαίνεται πως οι σχέσεις σχολείου και οικογένειας είναι οριοθετημένες και ξεκάθαρες, πολλές φορές δημιουργούνται προβλήματα που δυσκολεύουν τη λειτουργία του σχολείου και φέρνουν σε σύγκρουση εκπαιδευτικούς και γονείς.
Παράγοντες που επηρεάζουν τη συνεργασία σχολείου – οικογένειας
- Ασάφεια στο νομοθετικό πλαίσιο σχετικά με το ρόλο και τα όρια παρέμβασης των εμπλεκόμενων φορέων
Εκπαιδευτικοί και γονείς αισθάνονται ότι έχουν αποκλειστικό δικαίωμα παρέμβασης για τα θέματα του σχολείου, με αποτέλεσμα συχνά να δημιουργούνται διαφωνίες και τριβές.
- Στιλ ηγεσίας του σχολείου
Ένα σχολείο που ακολουθεί αυταρχικό στιλ ηγεσίας περιορίζει τη συνεργασία του σχολείου με την οικογένεια. Αντίθετα, ένα δημοκρατικό στιλ ηγεσίας προωθεί περισσότερο τη συνεργασία και την πολυφωνία.
- Διάσταση απόψεων σχετικά με την επίδοση και τη συμπεριφορά των μαθητών:
Συχνά οι εκπαιδευτικοί εντοπίζουν και επισημαίνουν γεγονότα και περιστατικά σχετικά με την επίδοση και τη συμπεριφορά των μαθητών, τα οποία οι γονείς δυσκολεύονται να κατανοήσουν και να αποδεχτούν. Έτσι, προσπαθούν να αποποιηθούν τις ευθύνες τους και στρέφονται κατά των εκπαιδευτικών και του σχολείου.
- Άσκηση κριτικής προς τους εκπαιδευτικούς
Οι εκπαιδευτικοί έχουν καθημερινά να αντιμετωπίσουν την κριτική και τα σχόλια των γονέων, πράγμα το οποίο τους δημιουργεί άγχος σε επαγγελματικό και προσωπικό επίπεδο. Η νοοτροπία της νέας εποχής σχετικά με το σεβασμό και την εμπιστοσύνη προς το δάσκαλο οδηγούν τους γονείς στη διαδικασία να κρίνουν το εκπαιδευτικό έργο με βάση δικά τους κριτήρια.
Τρόποι βελτίωσης της συνεργασίας σχολείου – οικογένειας
- Ύπαρξη ανοιχτής τηλεφωνικής επικοινωνίας μέσω της οποίας οι γονείς θα μπορούν να ενημερώνονται τακτικά για την πρόοδο των παιδιών τους, για τα γεγονότα που συμβαίνουν στο σχολείο και να αφήνουν μηνύματα στους εκπαιδευτικούς.
- Συχνές συναντήσεις εκπαιδευτικών και γονέων, ώστε οι γονείς να δέχονται την κατάλληλη στήριξη και επανατροφοδότηση για την πρόοδο των μαθητών.
- Διοργάνωση και συμμετοχή σε διαλέξεις. Γονείς και εκπαιδευτικοί οφείλουν να συνεργάζονται και να διοργανώνουν διαλέξεις και επιμορφωτικά σεμινάρια για διάφορα θέματα, όπως ανάπτυξη και εξέλιξη του παιδιού, συναισθηματικές διαταραχές κ.α.
- Αποστολή ενημερωτικών φυλλαδίων στο σπίτι σχετικά με τις σχολικές δραστηριότητες και την επίδοση των μαθητών.
Πρακτικές συμβουλές προς τους γονείς
- Ξεκινήστε ουσιαστική επικοινωνία με τον εκπαιδευτικό από την αρχή της σχολικής χρονιάς
- Ενημερώστε το δάσκαλο για τις ιδιαιτερότητες του παιδιού σας
- Να είστε πρόθυμοι να συζητήσετε και να ακούσετε τις παρατηρήσεις του εκπαιδευτικού
- Συνεργαστείτε με τον εκπαιδευτικό και ζητήστε τη βοήθεια του
- Ακολουθήστε τις οδηγίες του εκπαιδευτικού προκειμένου να βρεθεί ο κατάλληλος τρόπος εργασίας στο σπίτι και να βελτιωθεί η επίδοση του μαθητή
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για το άρθρο:
Μαλικιώση- Λοϊζου, Μ., Καραθανάση- Κατσαούνου, Α. & Μπότου, Α. (2008). Συμβουλευτική γονέων…για ένα ευτυχισμένο αύριο των παιδιών μας. Αθήνα: Υ.ΠΑΙ.Θ.