Κορωνοϊός- Ακύρωση και Ματαίωση Πολιτιστικών Προγραμμάτων
Μέχρι και την προηγούμενη εβδομάδα η κατάσταση ήταν ρευστή σχετικά με τα μέτρα που λαμβάνονταν απέναντι στο ξέσπασμα του κορωνοϊού. Κάποιες παραστάσεις αναβλήθηκαν, άλλες κατέβηκαν πρόωρα. Το προηγούμενο Σαββατοκύριακο (7-8 Μαρτίου), το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης υποδέχθηκε σχεδόν 5.000 επισκέπτες.
Διαδοχικές ακυρώσεις συναυλιών και παραστάσεων έγιναν αισθητές ήδη από αρχές Μαρτίου στην ελληνική καλλιτεχνική σκηνή. Οι περισσότερες εκδηλώσεις που αναβλήθηκαν ή ματαιώθηκαν ήταν εφήμερες. Ο λόγος ακύρωσης ο προφανής. Ο βάσιμος φόβος για την εξάπλωση του κορωνοϊού. Πιο συγκεκριμένα ο πυρήνας του προβλήματος ήταν η κάθετη πτώση στην αγορά των εισιτηρίων λόγω του παγκόσμιου κινδύνου.
Ρεκόρ Επισκέψεων στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ)
Η Εθνική Λυρική Σκηνή ήταν ο πρώτος δημόσιος φορέας που πήρε την απόφαση να αναβάλλει τις παραστάσεις της το προηγούμενο Σαββατοκύριακο, που περιελάμβαναν και την πολυαναμενόμενη πρεμιέρα της Πάπισσας Ιωάννας, σε σύνθεση Γιώργου Βασιλαντωνάκη, λιμπρέτο Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη και σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Αρμόδιοι εργαζόμενοι της Λυρικής αφιέρωσαν ώρες στα τηλέφωνα για να πληροφορήσουν αναλυτικά το κοινό για την αναμενόμενη ανατροπή.
Επιπλέον την προηγούμενη Πέμπτη είχε πραγματοποιηθεί η επετειακή παρουσίαση της Νυχτερίδας, με πλήθος ιστορικών προσωπικοτήτων του λυρικού θεάτρου να τιμώνται στην αίθουσα Σταύρος Νιάρχος, παρουσία της νέας Προέδρου της Δημοκρατίας Αικατερίνης Σακελλαροπούλου και της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη.
Την ίδια ώρα, το ΕΜΣΤ σημείωνε ρεκόρ επισκέψεων (ρεκόρ για οποιαδήποτε φυσιολογική εποχή, χωρίς την φόρτιση του κορωνοϊού) μέσα στο Σαββατοκύριακο. Συγκεκριμένα το Σάββατο 07.03 επισκέφτηκαν το μουσείο 1.500 άτομα και την Κυριακή 08.03, 3.200 άτομα. Αυτό αποδεικνύει την πραγματική λαχτάρα του κοινού για το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, τη δικαίωση και τον ενθουσιασμό που δείχνει τώρα που άνοιξε.
Οικονομικό κραχ στον πολιτισμό λόγω κορωνοϊού;
Ο κορωνοϊός, με το δεκαπενθήμερο κλείσιμο αιθουσών, φέρει μεγάλο οικονομικό πλήγμα στον κόσμο του πολιτισμού – θεάματος. Στην ελεύθερη αγορά, αναβολή, ή κλείσιμο σημαίνει ότι θα μείνουν απλήρωτοι οι συντελεστές, οι εργαζόμενοι συνολικά που θα χάσουν τη δουλειά τους. Αναφορικά με τους εποπτευόμενους φορείς, οι εργαζόμενοι και οι συντελεστές πληρώνονται κανονικά παρά την αναστολή. Παρ’ όλα αυτά υπάρχει η επιχορήγηση που τρέχει. Έτσι η μείωση των εσόδων λόγω κορωνοϊού αναμένεται να συνυπολογιστεί στους προϋπολογισμούς που θα εγκριθούν στο μέλλον γι αυτούς τους φορείς.
Αν αναλογιστούμε την τωρινή κατάσταση θα καταλάβουμε ότι η ελεύθερη αγορά κινδυνεύει. Ο Μάρτιος είναι παραδοσιακά ο πιο δημοφιλής μήνας για τα θέατρα, με την κίνηση να κορυφώνεται καθώς βρίσκεται πολύ κοντά στο Πάσχα. Όμως είναι σημαντική η τήρηση των μέτρων ασφαλείας προκειμένου να τιθασευτεί η εξάπλωση του κορωνοϊού.
Κλείνοντας είναι αξιοσημείωτη η κίνηση του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Μπορεί να αναβλήθηκαν οι εκδηλώσεις του προσωρινά αλλά εξακολουθεί να παρουσιάζει τα πρότζεκτ του, διαδικτυακά, σε 16 χώρες, ενώ παράλληλα εξετάσει τα κόστη, τις ζημίες και τα έσοδα μέσα σε αυτή την πρωτοφανή συνθήκη.
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν:
Η παράδοξη ελληνική σχέση κορωνοϊού και τέχνης -Αλλοι ξεπουλάνε, άλλοι κλείνουν – www.iefimerida.gr(Τελευταία πρόσβαση 15/03/2020)
22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – hwww.filmfestival.gr