Ήλιος, θάλασσα, διακοπές. Αυτό το καλοκαίρι χώρες παραδοσιακά προσφιλείς στους τουρίστες έχουν να αντιμετωπίσουν έναν ιδιόμορφο πόλεμο: αυτόν της ξαπλώστρας.
Πόλεμος της ξαπλώστρας: στα χαρακώματα από τα ξημερώματα
Βρετανικοί πάροχοι πακέτων διακοπών μιλούν για πόλεμο της ξαπλώστρας που όμοιό του δεν έχουν δει τα προηγούμενα χρόνια. Το φαινόμενο εντοπίζεται ιδιαίτερα στην Ισπανία, σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, όπως η Μπενιντόρμ, η Μαγιόρκα και η Τενερίφη. Οι τουρίστες, ιδιαίτερα οι Βρετανοί, ξυπνούν από τις 6 π.μ. και σχηματίζουν ουρές εμπρός από την πόρτα που οδηγεί στην πισίνα. Μόλις ξεκινά η λειτουργία του χώρου, δίνεται το σύνθημα ενός αγώνα δρόμου: ποιος θα βρει την καλύτερη θέση, τη θέση μπροστά στην πισίνα.
Ο πόλεμος αυτός της ξαπλώστρας δεν περιορίζεται στις πισίνες των ξενοδοχείων. Ανάλογη εικόνα παρουσιάζουν οι παραλίες μπροστά στο ξενοδοχείο ή ακόμη και οι δημόσιες παραλίες, με τους Βρετανούς να παραπονιούνται πως οι ντόπιοι τους “κλέβουν” τις καλύτερες θέσεις! ‘Οπου καλύτερη θέση είναι αυτή μπροστά στο κύμα και που όταν εξασφαλιστεί -με κόπο και ιδρώτα- ο επιτυχών θα την απολαύσει ως τη δύση του ηλίου.
Οι αγώνες δρόμου για την καλύτερη ξαπλώστρα στην παραλία εντάθηκαν μετά από τις πιέσεις των τοπικών αρχών. Οι τοπικές αρχές αποδοκίμαζαν τη συνήθεια πολλών επισκεπτών να αφήνουν πράγματα από την προηγούμενη μέρα -βιβλίο, πετσέτα- ως ένδειξη ότι η ξαπλώστρα είναι “πιασμένη”. Επέμεναν, μάλιστα, σε επέμβαση της αστυνομίας και απομάκρυνση των αντικειμένων. Κίνηση που οδήγησε σε γκρίνια και δυσαρέσκεια των τουριστών. Kαι ο πόλεμος της ξαπλώστρας φούντωσε.
Τα ξενοδοχεία προκειμένου να ελέγξουν το πρωινό χάος γύρω από τις ξαπλώστρες προσέλαβαν προσωπικό ασφαλείας, που φροντίζει να τηρούνται οι “άτυποι” κανόνες και αμβλύνει τις ακρότητες. Μα και οι πελάτες δείχνουν εξαιρετική δημιουργικότητα. Δημιουργούν ουρές από το προηγούμενο βράδυ εμπρός από την πόρτα που οδηγεί στην πισίνα ή την παραλία του ξενοδοχείου. Οι ίδιοι κοιμούνται γαλήνια στο κρεβάτι τους, ξέροντας πως έχουν εξασφαλίσει μια θέση στον ήλιο, ενώ προσωπικά αντικείμενα -πετσέτες, βιβλία, τσάντες= κρατούν τη θέση τους στην ουρά.
Επιπλέον, ανοίγονται επαγγελματικές ευκαιρίες. Όπως για την Alexia Parmigianni. η οποία μετακόμισε από το Λονδίνο στην Ίμπιζα το 2020. Οι περισσότεροι τουρίστες που επισκέπτονται το ισπανικό νησί ξενυχτούν ως αργά το βράδυ. Έτσι, είναι αδύνατο να σηκωθούν νωρίς το πρωί, χάνοντας την ευκαιρία για μια καλή ξαπλώστρα. Η Alexia έχει κάνει συμφωνία με τους ιδιοκτήτες των πιο δημοφιλών επιχειρήσεων beach bar. Εμφανίζεται η ίδια μόλις ανοίξει το μαγαζί και κρατά τα καλύτερα σημεία για τους πελάτες της. Μάλιστα, δεν απομακρύνεται μέχρι να εμφανιστούν αυτοί, αποφεύγει να κάθεται στην ξαπλώστρα για να μην τσαλακώσει την πετσέτα, ενώ με ζήλο διώχνει τους επίδοξους καταπατητές. Οι υπηρεσίες της κοστίζουν περίπου 500 ευρώ. Στην υψηλή τουριστική περίοδο με 10 περίπου πελάτες την ημέρα βγάζει το εξωφρενικό μεροκάματο των 5.000 ευρώ.
Ακριβή μου ξαπλώστρα
Ο πόλεμος της ξαπλώστρας σε κάποια παραλία του ευρωπαϊκού νότου δεν απαιτεί μόνον ταχύτητα ή δημιουργικότητα μα και χρήμα. Κι αυτό γιατί σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς η εμπειρία ξαπλώστρα-θάλασσα-ήλιος πουλιέται ακριβά -πολύ ακριβά.
Τα πρωτεία κατέχει το Arienzo Beach Club στο Positano, στα ιταλικά παράλια. Εδώ στην τιμή των 685 € προσφέρεται μια “VIP εμπειρία”. Αυτή περιλαμβάνει ξαπλώστρα, ομπρέλα, νερό, ορεκτικό, κυρίως πιάτο και μια vintage σαμπάνια Dom Perignon. Στη Σαρδηνία τα πράγματα είναι φθηνότερα. Το Nikki Beach προσφέρει μια “ιδανική εμπειρία ξαπλώστρας” που περιλαμβάνει σαμπάνια για 2 ή 3 άτομα στην τιμή των 400€.
Στην ισπανική Ίμπιζα χρειάζονται 500 € καθώς και μια ελάχιστη κατανάλωση, η οποία κυμαίνεται, για να απολαύσει κανείς μια VIP εμπειρία στο beach club Blue Marlin. Στο γαλλικό Σαν Τροπέζ το ημερίσιο κόστος για μια θέση στον ήλιο είναι 80€ το άτομο ή 200€ τα δύο. Από τη λίστα με τις ακριβότερες ξαπλώστρες δε θα μπορούσε να λείπει η δική μας Μύκονος, δημοφιλής προορισμός εγχώριων και διεθνών celebrities. 160€, λοιπόν, για όποιον θέλει μια θέση κάτω από τον ήλιο του Scorpios Beach.
Χλιδή για τους έχοντες θα πει κανείς. Ακόμη όμως και μια οικογένεια που θα επιλέξει μια οργανωμένη παραλία, θα χρειαστεί να βάλει -βαθιά- το χέρι στην τσέπη. Στην ακτή Amalfi (Fornillo Beach) η χρέωση είναι 40€ το άτομο.
Στην Ελλάδα οι χρεώσεις ποικίλλουν. Στον Άλιμο, προορισμό που επιλέγουν οι κάτοικοι Αθηνών για ημερίσιες αποδράσεις η χρέωση για ξαπλώστρα κυμαίνεται από 9 έως 12€, με επιπλέον κόστος ό,τι παραγγείλει κανείς. Στη Χαλκιδική, κοντινή απόδραση των Θεσσαλονικέων, οι τιμές έχουν πάρει την ανιούσα. Εξαρτώνται δε τόσο από τη δημοφιλία της περιοχής, όσο και από τη θέση της ξαπλώστρας. Υψηλότερη τιμή θα πληρώσουν όσοι επιθυμούν να κάτσουν εκεί που σκάει το κύμα, με την τιμή να πέφτει όσο προχωρούμε μακρύτερα από τη θάλασσα. Πολλά beach bar λειτουργούν με πολιτική ελάχιστης χρέωσης ανά άτομο. Ενδεικτικά, beach bar στο πρώτο πόδι της Χαλκιδικής ζητούν ελάχιστη κατανάλωση 30 ή ακόμη και 50€ το άτομο, προκειμένου να χαρεί ο επισκέπτης μια θέση σε ξαπλώστρα. Μια θέση για την οποία αν δεν έχει κάνει κράτηση μπορεί να χρειαστεί να περιμένει και δύο ώρες!
Το κίνημα της πετσέτας: διεκδικώντας τις παραλίες του τόπου μας
Η αισχροκέρδεια μα κυρίως οι αυθαιρεσίες και οι καταπατήσεις που φέρνει ο πόλεμος της ξαπλώστρας γέννησαν στη χώρα μας το κίνημα της πετσέτας. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία πολιτών που διεκδικούν πρόσβαση για όλους τους πολίτες στις παραλίες του τόπου. Καταγγέλουν αυθαιρεσίες, όπως η χρήση μεγαλύτερου μέρους της παραλίας από το νόμιμο ποσοστό, πρακτική που δεν αφήνει χώρο για όσους πολίτες θέλουν να απολαύσουν το μπάνιο τους μη κάνοντας χρήση ξαπλώστρας. Επιπλέον πολλές επιχειρήσεις beach bar τοποθετούν τις ξαπλώστρες ακόμη και μέσα στη θάλασσα. Η ηχορύπανση από τη δυνατή μουσική και η καταστροφή του περιβάλλοντος με παράνομες κατασκευές είναι επίσης προβλήματα που αναφέρονται.
Η κίνηση αυτή των πολιτών ξεκίνησε τον Ιούνιο στη Ρόδο, με την “Όμπρέλα”. Ακολούθησε η Πάρος, η Νάξος, η Θάσος και η Χαλκιδική. Πολλοί πολίτες είδαν με συμπάθεια αυτές τις πρωτοβουλίες. Ο σκηνοθέτης Πάνος Κέκας δημιούργησε και ένα σύντομο κλιπ, όπου παρουσιάζεται μια από τις συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας πολιτών στην Πάρο. Τα media, όμως, δεν είδαν με καλό μάτι αυτή την κίνηση -εξού και ονόμασαν τις πρωτοβουλίες αυτές των πολιτών “κίνημα της πετσέτας”, σε μια προσπάθεια μειωτική της σημασίας και της αξίας της πρωτοβουλίας αυτής.
Οι πολίτες διεκδικούν το δικαίωμα να απολαμβάνουν τις ομορφιές της χώρας μας, την πρόσβαση σε ένα δημόσιο χώρο, όπως είναι οι παραλίες.
Κουβαλώντας τα άγχη και τις κακοδαιμονίες του χειμώνα, σπιλώνουμε το καλοκαίρι. Είναι στο χέρι μας, τουριστών και ντόπιων, να κρατήσουμε το γαλάζιο και το κίτρινο καθαρό και αστραποβόλο.
Πηγές:
Duell, M. (2023). Europe’s most expensive sun loungers: From €80 two basic sunbeds at family spots to €685 luxury Italian champagne beds and bouji Ibiza and Mykonos deckchairs -beaches charging holidaymakers a small fortune to top their tans. Daily mail. Ανακτήθηκε από: www.dailymail.co.uk (τελευταία πρόσβαση: 17/08/2023)
Foster, S. (2023). Tourists claim “worst” sunbed wars with 6am chaos and “crazy”towel queues. Daily Star. Ανακτήθηκε από: www.dailystar.co.uk (τελευταία πρόσβαση: 17/08/2023)
Llach, L. (2023). Sunbed wars: Costa chaos as tourists fight for a place by the pool. euronews. Ανακτήθηκε από: www.euronews.com (τελευταία πρόσβαση: 17/08/2023)
Παρασκευούδη, Μ. (2023). Τι είναι το Κίνημα της Πετσέτας και τι διεκδικεί. Oneman. Ανακτήθηκε από: www.oneman.gr (τελευταία πρόσβαση: 17/08/2023)
Πόσο πάει η ξαπλώστρα; Πόσο κοστίζει μια θέση στον ήλιο σε παραλίες σε όλη την ηπειρωτική Ελλάδα (2023). newsroom. Ανακτήθηκε από: www.newsroom.gr (τελευταία πρόσβαση: 17/08/2023)
Χαλκιδική: Εξωφρενικές τιμές στα beach bar -Έως 50 ευρώ για μια ξαπλώστρα (2023). newsbomb. Ανακτήθηκε από: www.newsbomb.gr (τελευταία πρόσβαση: 17/08/2023)