Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

Προγνωστικοί παράγοντες του λεξιλογίου των παιδιών

Ποιοι είναι οι προγνωστικοί παράγοντες του λεξιλογίου των παιδιών;

Το προσληπτικό λεξιλόγιο αναφέρεται σε όλες τις λέξεις που μπορεί να γίνουν κατανοητές από ένα άτομο, συμπεριλαμβανομένων των προφορικών ή γραπτών ή των λέξεων στη νοηματική γλώσσα. Αντίθετα, το εκφραστικό λεξιλόγιο αναφέρεται στις λέξεις που ένα άτομο μπορεί να εκφράσει ή να παράγει, για παράδειγμα, μιλώντας ή γράφοντας. Γενικά, το προσληπτικό λεξιλόγιο φαίνεται να αναπτύσσεται πριν από το εκφραστικό λεξιλόγιο κατά τη διάρκεια της πρώιμης γλωσσικής ανάπτυξης και είναι γενικά μεγαλύτερο από το εκφραστικό λεξιλόγιο (Owens, 2001). Ωστόσο, η γλωσσική ανάπτυξη στην παιδική ηλικία είναι συχνά πιο περίπλοκη, με την ανάπτυξη του εκφραστικού λεξιλογίου μερικές φορές να υπερβαίνει το προσληπτικό λεξιλόγιο και το αντίστροφο (Owens, 2001).

Ποιοι είναι οι προγνωστικοί παράγοντες του προσληπτικού λεξιλογίου των παιδιών ηλικίας 3 ετών; Μπορούν οι γονείς να υποστηρίξουν την ανάπτυξη του λεξιλογίου των παιδιών τους; Και αν ναι, με ποιον τρόπο;

Πηγή εικόνας: Λεξιλόγιο για παιδιά

Οι συνεπείς και γρήγορες απαντήσεις των μητέρων ενισχύουν το λεξιλόγιο των παιδιών

Η γλωσσική ανάπτυξη είναι καλύτερη σε παιδιά των οποίων οι μητέρες ανταποκρίνονται σταθερά και γρήγορα σε αυτά, προτείνει μία νέα έρευνα που δημοσεύτηκε στο περιοδικό Developmental Psychology. Εξετάζοντας τους διαλόγους 64 δυάδων μητέρας-παιδιού στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι ερευνητές αξιολόγησαν τον χρόνο του χιλιοστού του δευτερολέπτου των απαντήσεων των μητέρων στα 3χρονα παιδιά τους. Διαπίστωσαν ότι οι απαντήσεις των μητέρων με συνέπεια και σε προβλέψιμο χρόνο ήταν ο καλύτερος προγνωστικός δείκτης του προσληπτικού λεξιλογίου των παιδιών, ειδικά όταν η ομιλία της μητέρας ήταν γραμματικά σύνθετη. Οι ερευνητές προτείνουν ότι οι πιο σταθερές και γρήγορες απαντήσεις των μητέρων μπορεί να υποστηρίξουν τη γλωσσική ανάπτυξη, βοηθώντας το παιδί να συνδέσει τα λόγια της μητέρας του με τη δική του συμπεριφορά.

Η μελέτη του Smith και των συνεργατών του (2024)

O Smith και οι συνεργάτες του (2024) εξέτασαν:

  • το πότε μιλούν οι μητέρες στα παιδιά (μέσος χρόνος απόκρισης σε χιλιοστά του δευτερολέπτου)
  • το περιεχόμενo/την πολυπλοκότητα των όσων έλεγαν οι μητέρες στα παιδιά τους (το τί λένε οι μητέρες) &
  • το πόσο μιλούν οι μητέρες στα παιδιά τους.

Οι ερευνητές ανέλυσαν τις συνομιλίες μητέρας-παιδιού διάρκειας μεταξύ 1,7 και 9,3 λεπτών. Κατά μέσο όρο, οι μητέρες παρήγαγαν μεταξύ 10 και 163 εκφράσεων. Αυτό αντιστοιχούσε σε ρυθμό παραγωγής εκφράσεων από 3,3 έως 25,7 (μέσος όρος = 13,2 και τυπική απόκλιση = 4,5 εκφράσεις ανά λεπτό).

Κύρια ερευνητικά ευρήματα

Το κύριο εύρημα της μελέτης ήταν ότι η καθυστέρηση απόκρισης – ιδιαίτερα η χρονική συνέπεια – ήταν ένας ισχυρός μοναδικός προγνωστικός παράγοντας του λεξιλογίου των παιδιών. Οι μητέρες που παρήγαγαν απαντήσεις σε μικρότερο χρόνο είχαν παιδιά με υψηλότερες βαθμολογίες προσληπτικού λεξιλογίου.

Ερμηνεία ευρημάτων

Οι ερευνητές αναφέρουν, μεταξύ άλλων ερμηνειών, ότι ο χρόνος στον οποίο οι μητέρες απαντούν στα παιδιά τους είναι από μόνος του ένας παράγοντας που συμβάλλει στην ανάπτυξη του λεξιλογίου των παιδιών. Οι γρήγορες απαντήσεις είναι περισσότερο προβλέψιμες και συνδέονται με τη συμπεριφορά του παιδιού.

Βιβλιογραφία

Owens, R. E. (2001). Language development: An introduction (5η έκδ.). Allyn and Bacon.

Smith, N. A., Kelley, E. S., Jeon, H., Ispa, J. M., & McMurray, B. (2024). The “what” and “when” of language input to children: Linguistic and temporal predictors of vocabulary in 3-year-olds. Developmental Psychology, 60(12), 2321-2329. https://doi.org/10.1037/dev0001819

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ψυχολογία στην παιδική ηλικία

Ψυχολογία στην παιδική ηλικία

ΛΟΑΤΚΙ+ Γονεϊκότητα: Ψυχολογικές προκλήσεις και ανθεκτικότητα στην Ελλάδα του σήμερα

Η οικογένεια δεν είναι πια ένα ενιαίο και αμετάβλητο σχήμα, αλλά ένας ζωντανός θεσμός που…

Ψυχολογία στην παιδική ηλικία

Μελέτη ACE του Κέντρου Kaiser Permanente: Επιπτώσεις του Παιδικού Τραύματος

    Κέντρο Υγειονομικής Περίθαλψης Kaiser Permanente Το Kaiser Permanente είναι ένας από τους μεγαλύτερους…

Ψυχολογία στην παιδική ηλικία

Η Καταπίεση των Γονέων προς τα Παιδιά και το Αποτύπωμά της στην Ενήλικη Ζωή – Όταν η αγάπη μπερδεύεται με τον έλεγχο

Όταν η αγάπη μπερδεύεται με τον έλεγχο Η σχέση γονέα και παιδιού αποτελεί τον θεμέλιο…

Ψυχολογία στην παιδική ηλικία

Δίπλα σε ένα θυμωμένο παιδί

  Φωτογραφία από Anna Shvets: https://www.pexels.com/el-gr/photo/3905731/   Ένα θυμωμένο παιδί σε οποιαδήποτε ηλικία θα εκδηλώσει…

Ψυχολογία στην παιδική ηλικία

Το ψυχογράφημα του παιδικού σχεδίου ως εργαλείου αξιολόγησης

Σε αυτό το άρθρο θα ασχοληθούμε με το ψυχογράφημα του παιδικού σχεδίου ως εργαλείου αξιολόγησης,…

Ψυχολογία στην παιδική ηλικία

Σχολική Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και το Λύκειο: Άγχος, Ψυχική Υγεία και Οδηγός Στήριξης για Γονείς και Εκπαιδευτικούς

Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο – και αργότερα από το Γυμνάσιο στο Λύκειο…

Ψυχολογία στην παιδική ηλικία

Παιδοκεντρική οικογένεια και το φαινόμενο του «παιδιού δυνάστη»

Σε αυτό το άρθρο, θα παρουσιάσω την παιδοκεντρική οικογένεια και το φαινόμενο «του παιδιού δυνάστη». Θα…