Η Καταπίεση των Γονέων προς τα Παιδιά και το Αποτύπωμά της στην Ενήλικη Ζωή – Όταν η αγάπη μπερδεύεται με τον έλεγχο

Όταν η αγάπη μπερδεύεται με τον έλεγχο

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEikTwhRw2mNIiurmkNMIvR0bcGer_Y3gIN2iPrsbTsplr2_zBRgjTFIm1EbjRs2LeBo6iK5TAnP7h4tCokjQxOJEIoeTanepgZKqybiuezC9WcCgy1DreBnmfDYSqQzFmk-7739M9SEh9Q/s1600/1159271010_24.jpg

Η σχέση γονέα και παιδιού αποτελεί τον θεμέλιο λίθο της ψυχολογικής ανάπτυξης. Μέσα σε αυτή τη σχέση το παιδί μαθαίνει να εμπιστεύεται, να συνδέεται και να διαμορφώνει την ταυτότητά του. Ωστόσο, όταν η αγάπη εκφράζεται μέσα από υπερβολικό έλεγχο, συναισθηματική πίεση ή χειρισμό, η ανατροφή μπορεί να γίνει πηγή ψυχικού τραύματος. Η γονεϊκή καταπίεση δεν είναι πάντοτε ορατή — συχνά καλύπτεται από την πρόθεση «προστασίας» ή «νοιαξίματος». Παρ’ όλα αυτά, αφήνει ένα αποτύπωμα που μπορεί να επηρεάσει βαθιά την ενήλικη ζωή, διαμορφώνοντας τον τρόπο που το άτομο σχετίζεται, εργάζεται και βιώνει τον εαυτό του.

Στο παρόν άρθρο εξετάζουμε επιστημονικά το φαινόμενο της γονεϊκής καταπίεσης: τι είναι, πώς διαφέρει από την υγιή γονεϊκή φροντίδα, ποια είναι τα ψυχολογικά και βιολογικά της αποτυπώματα, και με ποιους τρόπους μπορεί να αντιμετωπιστεί και να θεραπευτεί.

Τι σημαίνει «καταπιεστικός» γονιός

Στην ψυχολογική βιβλιογραφία γίνεται διάκριση ανάμεσα στον συμπεριφορικό έλεγχο (behavioral control) και τον ψυχολογικό έλεγχο (psychological control).
Ο πρώτος αφορά υγιή όρια — κανόνες, επιτήρηση και καθοδήγηση — και συνδέεται με θετικά αποτελέσματα στην ανάπτυξη του παιδιού (Barber, 1996).
Ο δεύτερος, όμως, περιλαμβάνει χειρισμό, ενοχή, συναισθηματική τιμωρία και υπερβολική ανάμιξη στα συναισθήματα και στις αποφάσεις του παιδιού. Αυτή η μορφή ελέγχου παραβιάζει την ψυχολογική αυτονομία και συνδέεται με αρνητικά αποτελέσματα στην αυτοεκτίμηση και στη συναισθηματική υγεία (Barber et al., 2005; Soenens & Vansteenkiste, 2010).

Advertising

Advertisements
Ad 14

Η θεωρία αποδοχής–απόρριψης (Interpersonal Acceptance–Rejection Theory, Rohner, 2004) υποστηρίζει ότι τα παιδιά που νιώθουν απόρριψη, κριτική ή αγάπη υπό όρους, αναπτύσσουν αίσθημα ανασφάλειας που διαρκεί μέχρι την ενήλικη ζωή. Αυτή η εσωτερικευμένη «συνθήκη» δημιουργεί τον πυρήνα πολλών μελλοντικών δυσκολιών στις σχέσεις, στην αυτοεικόνα και στη διαχείριση του άγχους.

Το «μακρύ χέρι της παιδικής ηλικίας»

Η κοινωνική ψυχολογία μιλά συχνά για το φαινόμενο του “long arm of childhood” — την παρατεταμένη επίδραση των πρώιμων εμπειριών στην ενήλικη ζωή (Chen & Miller, 2012).
Οι εμπειρίες της παιδικής ηλικίας δεν «μένουν πίσω», αλλά «χαράζουν» τα συστήματα αντίδρασης στο στρες, τη συναισθηματική ρύθμιση και τον τρόπο αντίληψης των σχέσεων.
Παιδιά που μεγαλώνουν με υπερβολικά ελεγκτικούς ή κριτικούς γονείς συχνά εξελίσσονται σε ενήλικες που αμφισβητούν τις ικανότητές τους, δυσκολεύονται να πάρουν αποφάσεις και αισθάνονται διαρκώς υπό αξιολόγηση.

Μελέτη σε 1.200 φοιτητές (Soenens et al., 2012) έδειξε ότι ο γονεϊκός ψυχολογικός έλεγχος σχετίζεται άμεσα με αυξημένα επίπεδα άγχους, ενοχής και εξάρτησης από την έγκριση των άλλων. Οι συγγραφείς επισημαίνουν ότι τα παιδιά αυτά «μαθαίνουν» να συνδέουν την αγάπη με την υπακοή, χάνοντας σταδιακά την εσωτερική τους πυξίδα.

Οι ψυχολογικοί μηχανισμοί της καταπίεσης

Η Θεωρία Αυτοπροσδιορισμού (Self-Determination Theory) των Deci & Ryan (2000) προσφέρει ένα πλαίσιο κατανόησης. Κάθε άνθρωπος έχει τρεις βασικές ψυχολογικές ανάγκες: αυτονομία, επάρκεια και συνδεσιμότητα.
Η γονεϊκή καταπίεση υπονομεύει κυρίως την πρώτη, καθώς «διδάσκει» ότι οι ανάγκες και οι αποφάσεις του παιδιού δεν έχουν αξία. Όταν αυτές οι ανάγκες δεν ικανοποιούνται, αναπτύσσονται μηχανισμοί άμυνας: τελειομανία, υπερπροσαρμοστικότητα, εξάρτηση ή αντίθετα, συναισθηματική απόσυρση.

Advertising

Ερευνητικά δεδομένα δείχνουν ότι τα παιδιά που βιώνουν ψυχολογικό έλεγχο παρουσιάζουν χαμηλότερη ικανότητα ρύθμισης συναισθήματος και υψηλότερο άγχος ως ενήλικες (Brenning et al., 2015; Kopala-Sibley et al., 2017).
Η συνεχής προσδοκία έγκρισης από τον γονιό καλλιεργεί ένα διαρκές αίσθημα «ανεπάρκειας» και ενοχής, που μπορεί να οδηγήσει σε κατάθλιψη ή αγχώδεις διαταραχές (Soenens & Vansteenkiste, 2010).

Νευροβιολογικές επιδράσεις της παιδικής καταπίεσης

Τα τελευταία χρόνια, η νευροεπιστήμη έχει επιβεβαιώσει ότι η συναισθηματική καταπίεση έχει απτά βιολογικά αποτυπώματα.
Έρευνες έχουν δείξει ότι η χρόνια έκθεση του παιδιού σε ψυχολογικό στρες και έλλειψη ασφάλειας επηρεάζει τον άξονα HPA (υποθάλαμος–υπόφυση–επινεφρίδια), με αποτέλεσμα αυξημένα επίπεδα κορτιζόλης και διαταραχή στη ρύθμιση του στρες (Hostinar et al., 2018).

Η υπερδραστηριότητα της αμυγδαλής και η μειωμένη λειτουργικότητα του προμετωπιαίου φλοιού έχουν παρατηρηθεί σε παιδιά που βιώνουν συναισθηματικό έλεγχο ή κριτική (Gee et al., 2013).
Αυτό μεταφράζεται σε ενήλικες με υπεραντίδραση σε συναισθηματικά ερεθίσματα και δυσκολία να ηρεμήσουν μετά από σύγκρουση ή αποδοκιμασία.

Σε μελέτη fMRI, ακόμη και η προσδοκία απόρριψης από γονέα ενεργοποιεί εγκεφαλικές περιοχές σχετιζόμενες με τον φυσικό πόνο (Fareri & Tottenham, 2016). Αυτή η «νευρωνική εγγραφή» εξηγεί γιατί τόσοι ενήλικες αισθάνονται ενοχή ή φόβο όταν προσπαθούν να διαφοροποιηθούν από τους γονείς τους — ακόμη κι όταν η διαφοροποίηση είναι υγιής.

Advertising

Οι επιπτώσεις στην ενήλικη ζωή

Η επίδραση της παιδικής καταπίεσης εκδηλώνεται σε τρία επίπεδα: ενδοπροσωπικό, διαπροσωπικό και λειτουργικό.

Ενδοπροσωπικές επιπτώσεις

Τα παιδιά που μεγάλωσαν υπό συνεχή κριτική ή έλεγχο συχνά γίνονται ενήλικες με χαμηλή αυτοεκτίμηση και εσωτερικευμένη ενοχή.
Η διαρκής ανάγκη για τελειότητα και φόβος αποτυχίας είναι απόρροια της παιδικής πεποίθησης ότι «μόνο αν είμαι τέλειος αξίζω αγάπη».
Μελέτη των Flett et al. (2022) έδειξε ότι ο ψυχολογικός έλεγχος στην εφηβεία συνδέεται με υψηλότερη τελειομανία και συμπτώματα κατάθλιψης δέκα χρόνια αργότερα.

Διαπροσωπικές επιπτώσεις

Οι ενήλικες αυτοί τείνουν να σχηματίζουν ανασφαλείς δεσμούς (insecure attachment), είτε αποφεύγοντας την οικειότητα είτε φοβούμενοι την εγκατάλειψη (Mikulincer & Shaver, 2016).
Έτσι, οι σχέσεις χαρακτηρίζονται από ένταση, υπερβολική προσαρμοστικότητα ή υπερέλεγχο του συντρόφου — μια αναπαράσταση της σχέσης με τον γονιό.

Λειτουργικές επιπτώσεις

Η υπεργονεία περιορίζει την ανάπτυξη δεξιοτήτων αυτονομίας. Ενήλικες με τέτοιο υπόβαθρο αναφέρουν δυσκολία στη λήψη αποφάσεων, αναβλητικότητα, φόβο αποτυχίας και χαμηλή επαγγελματική αυτοπεποίθηση (Segrin et al., 2015).
Επιπλέον, η ανάγκη για συνεχή έγκριση μπορεί να οδηγήσει σε εξαρτητικά εργασιακά πρότυπα ή burnout.

Advertising

Δες επίσης : “Δε θέλω μαμά”: Η πειθαρχία & η καταπίεση

Ο κύκλος που επαναλαμβάνεται: Διαγενεακή μετάδοση

Τα μοτίβα καταπιεστικής ανατροφής δεν σταματούν αυτόματα με την ενηλικίωση. Η έρευνα δείχνει ότι υπάρχει ισχυρή διαγενεακή μετάδοση του στυλ ανατροφής: περίπου 60–70% των γονιών αναπαράγουν στοιχεία της ανατροφής που έλαβαν (Van IJzendoorn, 1992).
Αυτό δεν οφείλεται σε έλλειψη αγάπης, αλλά στη δυσκολία επεξεργασίας των παιδικών εμπειριών και στην απουσία άλλων προτύπων.

Η Θεωρία της Διαφοροποίησης του Εαυτού (Bowen, 1978) τονίζει τη σημασία του να μπορεί το άτομο να παραμένει συναισθηματικά συνδεδεμένο, αλλά ταυτόχρονα αυτόνομο στις αποφάσεις του.
Η θεραπευτική διαδικασία εστιάζει ακριβώς σε αυτή τη δεξιότητα: να σέβεσαι τη σύνδεση χωρίς να υποτάσσεσαι σε αυτήν.

Οι Επιπτώσεις της Γονεϊκής Καταπίεσης στην Ενήλικη Ζωή

Η επίδραση της γονεϊκής καταπίεσης δεν σταματά στην παιδική ηλικία· διαμορφώνει βαθιά τον τρόπο με τον οποίο το άτομο σχετίζεται με τον εαυτό του και τους άλλους στην ενήλικη ζωή. Οι μελέτες δείχνουν πως κάθε μορφή ελέγχου ή υπερπροστασίας αφήνει διαφορετικό αποτύπωμα – γνωστικό, συναισθηματικό και διαπροσωπικό.

Advertising

Παράδειγμα 1 – Ο «τελειομανής ενήλικας»

Σε μια διαχρονική μελέτη των Flett et al. (2022) με 2.000 νέους, διαπιστώθηκε ότι όσοι είχαν μεγαλώσει με υπερβολικά ελεγκτικούς ή επικριτικούς γονείς παρουσίαζαν αυξημένα επίπεδα τελειομανίας και φόβου αποτυχίας ως ενήλικες.
Αυτή η τελειομανία λειτουργούσε ως «ψευδής άμυνα»: το άτομο πίστευε ότι αν είναι αψεγάδιαστο, θα αποφύγει την απόρριψη.
Η μελέτη κατέδειξε ότι αυτός ο μηχανισμός συνδέεται με κατάθλιψη, άγχος επιδόσεων, και συχνά συναισθηματική εξουθένωση στον χώρο εργασίας.

Συμπέρασμα:
Η παιδική φράση «Πρέπει να είσαι ο καλύτερος» μετατρέπεται ασυνείδητα σε «Αν δεν είμαι τέλειος, δεν αξίζω» — μια πεποίθηση που καθορίζει την αυτοεικόνα στην ενήλικη ζωή.

Παράδειγμα 2 – Ο «υπερπροσαρμοστικός ενήλικας»

Έρευνα των Soenens & Vansteenkiste (2010) έδειξε ότι τα παιδιά που μεγάλωσαν με γονεϊκή ψυχολογική καταπίεση (όπου η αγάπη εξαρτάται από την υπακοή) ανέπτυξαν χαμηλή αυτονομία και αυξημένη τάση προς υπερπροσαρμοστικότητα.
Ως ενήλικες, αυτοί οι άνθρωποι ανέφεραν ότι δυσκολεύονται να εκφράσουν αντίρρηση ή να διεκδικήσουν χώρο στις σχέσεις τους, φοβούμενοι τη σύγκρουση.

💬 Παράδειγμα ζωής:
Μια ενήλικη γυναίκα σε θεραπεία ανέφερε πως ένιωθε «ενοχές όταν λέω όχι» — κάτι που η θεραπεύτριά της συνέδεσε με την παιδική εμπειρία: κάθε άρνηση αντιμετωπιζόταν από τους γονείς ως ένδειξη ασέβειας.
Αυτό αντιστοιχεί ακριβώς στο μοτίβο “conditional regard” που περιγράφεται στη Self-Determination Theory (Ryan & Deci, 2000): η αξία του παιδιού εξαρτάται από τη συμμόρφωση.

Advertising

Παράδειγμα 3 – Ο «ενήλικας χωρίς όρια»

Σύμφωνα με έρευνα των Segrin et al. (2015), οι ενήλικες που είχαν βιώσει υπεργονεία ή γονεϊκή καταπίεση ανέφεραν σημαντικά υψηλότερα επίπεδα ανασφάλειας και ανικανότητας λήψης αποφάσεων.
Η μελέτη έδειξε ότι αυτοί οι ενήλικες ζητούσαν συχνά «έγκριση» για κάθε απόφαση, ακόμη και μικρές (π.χ. επαγγελματικές επιλογές, επιλογή συντρόφου).

Νευροψυχολογική εξήγηση:
Η συνεχής καθοδήγηση από τους γονείς περιορίζει τη λειτουργία του προμετωπιαίου φλοιού, που σχετίζεται με αυτορρύθμιση και πρωτοβουλία. Το παιδί «εκπαιδεύεται» να αναθέτει την ευθύνη στους άλλους — ένα μοτίβο που επιβιώνει και στην ενήλικη ζωή.

Παράδειγμα 4 – Ο «φοβικός στις σχέσεις»

Η θεωρία του ανασφαλούς δεσμού (attachment theory) βρίσκει απόλυτη εφαρμογή εδώ.
Οι Mikulincer & Shaver (2016) επιβεβαίωσαν ότι οι ενήλικες που μεγάλωσαν με συναισθηματικά αυταρχικούς ή επικριτικούς γονείς τείνουν να αναπτύσσουν φοβικό δεσμό (fearful-avoidant attachment).
Αυτοί οι άνθρωποι αναζητούν ταυτόχρονα εγγύτητα και αποστασιοποίηση — νιώθουν την ανάγκη για αγάπη, αλλά φοβούνται ότι η οικειότητα θα οδηγήσει σε έλεγχο.

💔 Κλινικό παράδειγμα:
Σε μελέτη των Brenning et al. (2015), τέτοια άτομα ανέφεραν επαναλαμβανόμενα πρότυπα σχέσεων «όλα ή τίποτα»: υπερβολική εμπλοκή και ξαφνική απόσυρση. Οι ερευνητές το απέδωσαν σε την ματαιωμένη ανάγκη αυτονομίας, που ποτέ δεν αναγνωρίστηκε στην παιδική ηλικία.

Advertising

Παράδειγμα 5 – Ο «αιώνιος έφηβος»

Η γονεϊκή υπερπροστασία μπορεί να εμποδίσει τη φυσική διαφοροποίηση του εφήβου.
Μελέτη του Padilla-Walker & Nelson (2012) σε φοιτητές έδειξε ότι η υπερπροστατευτική γονεϊκή συμπεριφορά συνδέεται με καθυστερημένη ψυχολογική ωρίμανση, εξάρτηση από τους γονείς και δυσκολία ανάληψης ευθύνης.
Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν τον όρο “emerging adults stuck in adolescence” για να περιγράψουν ενήλικες που λειτουργούν συναισθηματικά σαν να είναι ακόμα 16 ετών.

Παράδειγμα 6 – Ο «ενήλικας με εσωτερικευμένη φωνή ελέγχου»

Η θεραπεία σχημάτων (Young et al., 2003) περιγράφει αυτό το φαινόμενο ως ενεργοποίηση του “Punitive Parent Mode”:
Ο ενήλικας έχει εσωτερικεύσει μια εσωτερική φωνή που του υπενθυμίζει συνεχώς «πρέπει», «δεν είσαι αρκετός», «θα αποτύχεις».
Σύμφωνα με την Kopala-Sibley et al. (2017), η εσωτερική αυτή φωνή οδηγεί σε χρόνιο αυτοέλεγχο, αδυναμία απόλαυσης και αναστολή συναισθημάτων — χαρακτηριστικά που συχνά συγχέονται με καταθλιπτικές ή ιδεοψυχαναγκαστικές τάσεις.

Αντιμετώπιση και θεραπεία

Η αποκατάσταση από το τραύμα της γονεϊκής καταπίεσης είναι μια πορεία αυτογνωσίας. Δεν σημαίνει απόρριψη των γονιών, αλλά επανερμηνεία της σχέσης και ανάκτηση της εσωτερικής ελευθερίας.

Ψυχοθεραπευτικές προσεγγίσεις

  1. Γνωσιακή–Συμπεριφορική Θεραπεία (CBT): βοηθά το άτομο να αναγνωρίσει και να αναδομήσει τις δυσλειτουργικές πεποιθήσεις («αν δεν ικανοποιώ τους άλλους, θα με απορρίψουν») (Beck, 2011).
  2. Θεραπεία Σχημάτων (Schema Therapy): αντιμετωπίζει τα «γονεϊκά σχήματα» ελέγχου, τελειομανίας ή τιμωρίας (Young et al., 2003).
  3. Συστημική / Οικογενειακή Θεραπεία: εξετάζει το άτομο μέσα στο οικογενειακό πλαίσιο, διευκολύνοντας τη θέσπιση ορίων και τον σεβασμό της αυτονομίας.
  4. Θεραπείες Ενσυνειδητότητας (Mindfulness-based): ενισχύουν την ικανότητα να παρατηρεί κάποιος τις εσωτερικές φωνές κριτικής χωρίς να ταυτίζεται μαζί τους (Kabat-Zinn, 2015).

Πρόληψη και εκπαίδευση

Η γονεϊκή εκπαίδευση είναι καθοριστική. Προγράμματα όπως το Positive Parenting Program (Triple P) έχουν αποδείξει ότι μειώνουν την υπερπροστασία και ενισχύουν την ενσυναίσθηση (Sanders et al., 2014).
Η διδασκαλία γονεϊκών δεξιοτήτων — όπως η ενεργητική ακρόαση, η θετική ενίσχυση και η επικοινωνία χωρίς έλεγχο — μπορεί να αποτρέψει τη δημιουργία κύκλων εξάρτησης και ψυχολογικής πίεσης.

Advertising

Συμπεράσματα

Η καταπίεση των γονέων προς τα παιδιά δεν είναι «θέμα χαρακτήρα» ή αυστηρότητας· είναι μια μορφή συναισθηματικού ελέγχου που στερεί την αυτονομία και υπονομεύει την ψυχική ανθεκτικότητα. Οι επιπτώσεις της εκτείνονται βαθιά στην ενήλικη ζωή, επηρεάζοντας σχέσεις, επαγγελματική ανάπτυξη και την ίδια την αίσθηση ταυτότητας.

Ωστόσο, η αλλαγή είναι εφικτή. Η κατανόηση, η ψυχοθεραπεία και η εκπαίδευση μπορούν να διακόψουν τον φαύλο κύκλο, επιτρέποντας σε κάθε άτομο να ζήσει ελεύθερα και με επίγνωση.
Το ζητούμενο δεν είναι να αποκοπούμε από τους γονείς, αλλά να ανακτήσουμε την ελευθερία μέσα στη σχέση.

Όπως σημειώνει ο Carl Rogers, «Η αποδοχή του εαυτού είναι η πρώτη μορφή ελευθερίας».

📞 Χρήσιμοι πόροι στην Ελλάδα

Advertising

  • Γραμμή Ψυχολογικής Υποστήριξης 10306 (24/7, δωρεάν κλήση)
  • Κλίμακα – 1018 (για αυτοκαταστροφικές σκέψεις και ψυχολογικές κρίσεις)
  • Κέντρα Ψυχικής Υγείας ΕΟΠΥΥ / ΕΚΨΥ

Πηγές :

Barber, B. K. (1996). Parental psychological control: Revisiting a neglected construct. Child Development, 67(6), 3296–3319.
Barber, B. K., Stolz, H. E., & Olsen, J. A. (2005). Parental support, psychological control, and behavioral control. Monographs of the Society for Research in Child Development, 70(4), 1–137.
Beck, J. S. (2011). Cognitive behavior therapy: Basics and beyond (2nd ed.). Guilford Press.
Bowen, M. (1978). Family therapy in clinical practice. Jason Aronson.
Brenning, K., Soenens, B., Van Petegem, S., & Vansteenkiste, M. (2015). Parental psychological control and depressive symptoms. Developmental Psychology, 51(9), 1249–1263.
Chen, E., & Miller, G. E. (2012). “Shift-and-persist” strategies: Why low SES isn’t always bad for health. Perspectives on Psychological Science, 7(2), 135–158.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268.
Fareri, D. S., & Tottenham, N. (2016). Effects of early life stress on amygdala and striatal development. Developmental Cognitive Neuroscience, 19, 233–247.
Flett, G. L., Nepon, T., Hewitt, P. L., & Molnar, D. S. (2022). Parental psychological control and perfectionism. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 44(2), 341–353.
Gee, D. G., Humphreys, K. L., & Tottenham, N. (2013). The development of emotion regulation. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 8(6), 623–634.
Hostinar, C. E., Lachman, M. E., Mroczek, D. K., Seeman, T. E., & Miller, G. E. (2018). Allostasis and the human brain. Neuron, 99(2), 248–265.
Kabat-Zinn, J. (2015). Mindfulness for beginners. Sounds True.
Kopala-Sibley, D. C., Zuroff, D. C., & Hope, N. (2017). Parental psychological control and perfectionism. Personality and Individual Differences, 117, 23–29.
Mikulincer, M., & Shaver, P. R. (2016). Attachment in adulthood (2nd ed.). Guilford Press.
Padilla-Walker, L. M., & Nelson, L. J. (2012). Helicopter parenting and adjustment outcomes. Journal of Adolescence, 35(5), 1177–1190.
Rohner, R. P. (2004). The parental “acceptance–rejection syndrome.” American Psychologist, 59(8), 830–840.
Sanders, M. R., Kirby, J. N., Tellegen, C. L., & Day, J. J. (2014). The Triple P-Positive Parenting Program. Clinical Psychology Review, 34(4), 337–357.
Segrin, C., Woszidlo, A., Givertz, M., Bauer, A., & Murphy, M. T. (2015). Overparenting and maladaptive traits. Family Relations, 64(5), 594–607.
Soenens, B., & Vansteenkiste, M. (2010). A theoretical upgrade of parental psychological control. Developmental Review, 30(1), 74–99.
Soenens, B., Vansteenkiste, M., & Luyten, P. (2012). Dependency-oriented and achievement-oriented control. Journal of Personality, 80(5), 1037–1071.
Van IJzendoorn, M. H. (1992). Intergenerational transmission of parenting. Developmental Review, 12(1), 76–99.
Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2003). Schema therapy: A practitioner’s guide. Guilford Press.

Undergraduate Psychology Student | Mental Health Writer | Focused on Trauma & Interpersonal Dynamics.

Φοιτήτρια Ψυχολογίας στο University of Sunderland (UK) με ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην ψυχοπαθολογία, τις διαπροσωπικές σχέσεις και τις ψυχολογικές μορφές κακοποίησης. Ως αρθρογράφος, επιδιώκω την γεφύρωση της επιστημονικής γνώσης με την καθημερινή εμπειρία του ανθρώπου. Πιστεύω ότι η ψυχολογία δεν αφορά μόνο τη θεωρία, αλλά την πράξη, την κατανόηση και την αλλαγή. Στόχος μου είναι η δημιουργία περιεχομένου που συνδυάζει την έρευνα, τη γραφή και τη στήριξη της ψυχικής υγείας.

🎓 Ακαδημαϊκό υπόβαθρο:
* Ψυχολογία, University of Sunderland (2024 –2027, σε εξέλιξη)
* Executive Coaching and Management, Πανεπιστήμιο Αιγαίου (2018)
* Ιστορία & Αρχαιολογία, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (2012)

Περισσότερα από τη στήλη: Ψυχολογία

Ψυχολογία

Αυτοκτονία & Μη Αυτοκτονικός Αυτοτραυματισμός (NSSI): Αιτίες, κίνδυνοι, πρόληψη, θεραπεία και υπεύθυνη κάλυψη

Τι είναι – Πόσοι – Γιατί Η αυτοκτονία και NSSI δεν είναι σπάνια ούτε μονοδιάστατα…

Ψυχολογία

Η σιωπηλή ακύρωση του ψυχικού πόνου

  Φωτογραφία από MART PRODUCTION : https://www.pexels.com/el-gr/photo/7277896/ Ας σκεφτούμε το εξής: είσαι με έναν φίλο/-η…

Ψυχολογία

Κολυμβητήριο και ψυχολογία…όταν το νερό βοηθάει την ψυχή…

Η ψυχολογία μας επηρεάζεται άμεσα… Το σώμα ελαφραίνει, το άγχος χαμηλώνει και οι σκέψεις μπαίνουν…

Ψυχολογία

Φαινόμενο Mandela: Οι συλλογικές ψευδαισθήσεις της μνήμης μας

Φαινόμενο Mandela: Περιγραφή Η ψευδής μνήμη ή παραμνησία είναι βασικές έννοιες που συνδέονται με το…

Ψυχολογία

Το φαινόμενο του placebo και nocebo: Όταν ο νους επηρεάζει το σώμα

Η ψυχολογία και η ιατρική συναντώνται με εντυπωσιακό τρόπο στο φαινόμενο του placebo και του…

Ψυχολογία

Ελπίδα: η ψυχολογική ενέργεια που μας κινεί

Υπάρχουν στιγμές που νιώθουμε πως δεν αντέχουμε άλλο. Κι όμως, μια μικρή σπίθα ελπίδας μπορεί…

Ψυχολογία

Δίπλα σε ένα θυμωμένο παιδί

  Φωτογραφία από Anna Shvets: https://www.pexels.com/el-gr/photo/3905731/   Ένα θυμωμένο παιδί σε οποιαδήποτε ηλικία θα εκδηλώσει…