Σχολική μελέτη: Τρόποι για να βοηθήσουμε τους μαθητές

Σχολική μελέτη:

Η σχολική μελέτη είναι ένα ζήτημα που απασχολεί γονείς και παιδιά και προκαλεί συχνά έντονο άγχος και εντάσεις μεταξύ αυτών διαταράσσοντας έτσι την οικογενειακή ηρεμία. Είναι μια διαδικασία, που χρειάζεται αρκετή υπομονή κυρίως όταν τα παιδιά μεταβαίνουν από το Νηπιαγωγείο στην Πρώτη Δημοτικού και  καλούνται να προσαρμοστούν σε μια άλλη συνθήκη που απαιτεί περισσότερη μελέτη και λιγότερο παιχνίδι, να μάθουν να ακολουθούν κανόνες, να γράφουν ασκήσεις, εργασίες κλπ.

Υπάρχουν ορισμένοι τρόποι που μπορεί να κάνουν πιο εύκολη τη διαδικασία αυτή και να βοηθήσουν το παιδί να μάθει να οργανώνει το διάβασμά του:

  • Αρχικά, οι γονείς θα πρέπει να αποβάλλουν το άγχος για τις σχολικές επιδόσεις του παιδιού, να είναι υποστηρικτικοί και να τα ενθαρρύνουν ώστε να προσεγγίσουν θετικά τη μάθηση και να μην τα επιβαρύνουν συναισθηματικά.
  • Έπειτα, μπορούμε να συζητήσουμε με το παιδί και να φτιάξουμε μαζί του ένα πρόγραμμα μελέτης προσαρμοσμένο στις ανάγκες του, να το βοηθήσουμε να οργανώσει το χρόνο του και εκείνο θα επιλέξει εάν θέλει να διαβάσει αμέσως μετά το σχολείο ή αν προτιμά να ξεκουραστεί πρώτα ή να παίξει.
  • Καλό είναι να επιλέγουμε έναν ήσυχο χώρο, φωτεινό όπου δε θα διασπαστεί η προσοχή του από άλλα ερεθίσματα π.χ. τηλεόραση. Το γραφείο στο οποίο θα μελετά φροντίζουμε ώστε να είναι άδειο έχοντας πάνω μόνο τα απαραίτητα για τη μελέτη.
  • Κάνουμε συχνά μικρά διαλείμματα που βοηθούν το παιδί να αποφορτιστεί.
  • Συζητάμε με το δάσκαλο ή τη δασκάλα και ενημερωνόμαστε για τον κατάλληλο τρόπο που πρέπει να γράφονται οι εργασίες του παιδιού, για το πώς εξετάζονται τα μαθήματα κ.λπ.
  • Σημαντικό είναι να επιβραβεύουμε την προσπάθεια του παιδιού και όχι το αποτέλεσμα. Δε διορθώνουμε και δε σβήνουμε συνεχώς τα λάθη και τα γράμματα  του, αντίθετα του τα επισημαίνουμε με αγάπη και κατανόηση.
  • Aς μην ξεχνάμε, επίσης, ότι όσο σημαντική είναι η μελέτη τόσο σημαντικό είναι και το παιχνίδι στις μικρές ηλικίες για την υγιή ψυχοσυναισθηματική και γνωστική  τους  ανάπτυξη  και γι’ αυτό καλό είναι να αποφεύγουμε τις πολλές εξωσχολικές δραστηριότητες που υπερφορτώνουν και εξουθενώνουν τα παιδιά.
  • Προσπαθούμε ειδικά στις μεγαλύτερες τάξεις του Δημοτικού,  να αφήσουμε το παιδί, σταδιακά, να προετοιμάζει μόνο του τα μαθήματα του και να αυτονομηθεί, ελέγχοντας το διακριτικά, καθώς το διάβασμα αποτελεί δική του ευθύνη.
  • Τέλος, κάθε παιδί είναι μοναδικό και έχει το δικό του χρόνο προσαρμογής. Ας θυμόμαστε ότι δεν υπάρχουν “μαγικές” λύσεις και το σημαντικότερο είναι να δημιουργήσουμε μια όμορφη καθημερινή ρουτίνα που θα κάνει τα παιδιά να αποκτήσουν θετική στάση απέναντι στην εκπαιδευτική διαδικασία. Εάν όμως παρ΄ όλα αυτά το παιδί συνεχίζει να είναι αρνητικό για μεγάλο διάστημα ως προς το διάβασμα, τότε δε διστάζουμε να ζητήσουμε τη βοήθεια ενός ειδικού καθώς μπορεί να συντρέχουν και άλλοι λόγοι όπως για παράδειγμα κάποια μαθησιακή δυσκολία.
Διαβάστε επίσης  Κατοικίδιο: η θετική επίδραση στην ψυχολογία μας

Σπούδασα στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και στη συνέχεια εξειδικεύτηκα στις Μαθησιακές Δυσκολίες και στη Σχολική Ψυχολογία. Μου αρέσει το διάβασμα, η δημιουργική γραφή και τα ταξίδια.

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Σχολική ετοιμότητα παιδιών με χαμηλό βάρος γέννησης

Το παρόν άρθρο Το παρόν άρθρο, με τίτλο Σχολική ετοιμότητα

Ανατροφή παιδιών με ΑΓΔ: Ανταμοιβές και προκλήσεις

Το παρόν άρθρο Περίπου 7,6% των παιδιών (~ δύο παιδιά