Το παρόν άρθρο

Aτμοσφαιρική ρύπανση και γνωστικές λειτουργίες στα παιδιά. Πώς συνδέονται; Ποιες είναι οι επιπτώσεις της έκθεσης της μητέρας στην ατμοσφαιρική ρύπανση στις γνωστικές λειτουργίες των παιδιών; Εάν υπάρχουν γνωστικές επιπτώσεις στα παιδιά, αυτές αφορούν τόσο τα αγόρια όσο και τα κορίτσια ή εναλλακτικά, υπάρχουν διαφορές φύλου;

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, το 71% του ευρωπαϊκού πληθυσμού που ζει στις πόλεις, εκτέθηκε στα αιωρούμενα σωματίδια (PM10) σε επίπεδα που υπερβαίνουν τις συστάσεις του οργανισμού (World Health Organization, 2022). Το ποσοστό της έκθεσης έφτασε το 96% για τα μικρά αιωρούμενα σωματίδια (Chowdhury κ.ά., 2022).

Για τον σκοπό αυτό, η Guilberta και οι συνεργάτες της (2023) διερεύνησαν εάν η προγεννητική και η πρώιμη μεταγγενητική έκθεση στην ατμοσφαιρική ρύπανση έχει επιπτώσεις στις γνωστικές λειτουργίες των παιδιών.

Πηγή εικόνας: Κατανόηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και των επιπτώσεών της

Η έρευνα της Guilberta και των συνεργατών της (2023)

Ερευνητικός σκοπός και σχεδιασμός

Συγκεκριμένα, οι ερευνητές διερεύνησαν την προγεννητική έκθεση (πρώτες 35 εβδομάδες κύησης) και την πρώιμη μεταγεννητική (60 μήνες μετά τη γέννηση) ημερήσια έκθεση στα αιωρούμενα σωματίδια, στα λεπτά αιωρούμενα σωματίδια και στο διοξείδιο του αζώτου (PM10, PM2,5 & NO2, αντίστοιχα) και τις επιτπώσεις στις γνωστικές λειτουγίες των παιδιών. Στην έρευνα πήραν μέρος 1,271 ζεύγη μητέρας-παιδιού. Οι ερευνητές ομαδοποίησαν τις γνωστκές ικανότητες των παιδιών σε τρεις κατηγορίες:

  1. γενικές ικανότητες
  2. λεκτικές ικανότητες
  3. μη λεκτικές ικανότητες.
Πηγή εικόνας: Ατμοσφαιρική ρύπανση και γνωστικές επιπτώσεις στα παιδιά. Το γράφημα δείχνει με έντονη γραφή τις κύριες αναλύσεις της έρευνας (από Guilbert κ.ά., 2023)

Ερευνητικά ευρήματα

Οι ερευνητές βρήκαν ότι:
  • Η αυξημένη έκθεση της μητέρας στα αιωρούμενα σωματίδια, στα λεπτά αιωρούμενα σωματίδια και στο διοξείδιο του αζώτου κατά τη διάρκεια της ευαίσθητης περιόδου κύησης (μεταξύ της 15ης και της 33ης εβδομάδας κύησης) συσχετίστηκε με χαμηλότερες γενικές και μη λεκτικές ικανότητες των αγοριών. 
  • Η μεταγεννητική έκθεση στα λεπτά αιωρούμενα σωματίδια μεταξύ του 35ου και του 52ου μήνα της ζωής του παιδιού συσχετίστηκε με χαμηλότερα σκορ γενικών ικανοτήτων και μη λεκτικών ικανοτήτων στα αγόρια.
  • Ορισμένες προστατευτικές συσχετίσεις παρατηρήθηκαν για την πρώτη εβδομάδα κύησης ή για τους πρώτους μήνες της ζωής τόσο για τα αγόρια όσο και για τα κορίτσια και τους διαφορετικούς ρύπους και τα γνωστικά σκορ.  
Διαβάστε επίσης  Μαθημένη αβοηθησία: Βάζοντας "φρένο" στις ικανότητές μας

Συμπεράσματα

Τα ευρήματα δείχνουν φτωχότερες γνωστικές λειτουργίες στην ηλικια των 5-6 ετών στα αγόρια εξαιτίας της αυξημένης έκθεση της μητέρας τους στα αιωρούμενα σωματίδια, στα λεπτά αιωρούμενα σωματίδια και στο διοξείδιο του αζώτου (PM10, PM2,5 & NO2, αντίστοιχα) κατά το μέσο της κύησης και της έκθεσης του παιδιού στα λεπτά αιωρούμενα σωματίδια γύρω στην ηλικία των 3-4 ετών. Οι ερευνητές συμπεραίνουν ότι οι προστατευτικές συσχετίσεις που βρέθηκαν είναι απίθανο να είναι αιτιολογικές. Μπορεί να είναι ένα τυχαίο εύρημα ή να οφείλονται στη μεροληψία επιλογής των συμμετεχόντων στην έρευνα.

Βιβλιογραφία

Chowdhury, S., Pozzer, A., Haines, A., Klingmüller, K., Münzel, T., Paasonen, P., κ.ά. (2022). Global health burden of ambient PM2.5 and the contribution of anthropogenic black carbon and organic aerosols. Environ. Int. 159, 107020. https://doi.org/10.1016/j.envint.2021.107020.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Guilbert, A., Bernard, J. Y., Peyre, H., Costet, N., Hough, I., Seyve, E., κ.ά. (2023). Prenatal and childhood exposure to ambient air pollution and cognitive function in school-age children: Examining sensitive windows and sex-specific associations. Environmental Research235, 116557. https://doi.org/10.1016/j.envres.2023.116557

World Health Organization. (2022). Billions of People Still Breathe Unhealthy Air: New WHO Data. https://www.who.int/. https://www.who.int/news/item/04-04-2022-billions-of-people-still-breathe-unhealthy-air-new-who-data. Ανακτήθηκε 11 Δεκεμβρίου 2024.

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Άργος: Το λίκνο των Ελλήνων βασιλιάδων και ηρώων

Άργος: Το λίκνο των Ελλήνων βασιλιάδων και ηρώων

Το Άργος όπως το γνωρίζουμε σήμερα, είναι μια όμορφη κωμόπολη

Η ώρα στον κόσμο είναι πέντε: Και είναι τρομακτικά εφιαλτική

Το καινούριο βιβλίο Η ώρα στον κόσμο είναι πέντε της