Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες: Ο πιο γνωστός εκπρόσωπος του “μαγικού ρεαλισμού” στην παγκόσμια λογοτεχνία. Αναμφισβήτητα ένας από τους μεγαλύτερους μυθιστοριογράφους του περασμένου αιώνα όχι μόνο της ισπανόφωνης λογοτεχνίας. Θα στοιχημάτιζα ότι θα ήταν το πρώτο όνομα που θα ανέφεραν οι Έλληνες βιβλιόφιλοι αν τους ζητούσαν να αναφέρουν συγγραφείς της Λατινικής Αμερικής. Ο Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες ( Gabriel García Márquez ) γεννήθηκε στην Κολομβία το 1927 και απεβίωσε, πλήρης ημερών, στο Μεξικό το 2014. Εν τω μεταξύ, έζησε σε αρκετές πόλεις και χώρες τόσο στην Ευρώπη όσο και στη Νότια Αμερική, γράφοντας πολλά μυθιστορήματα, διηγήματα, σενάρια για τον κινηματογράφο αλλά και ρεπορτάζ για εφημερίδες. Άλλωστε, ο Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες σπούδασε και δημοσιογραφία εκτός από νομικά.
Σε ηλικία 28 ετών δημοσίευσε το πρώτο του έργο “Τα νεκρά φύλλα” ενώ ακολούθησαν άλλα, περισσότερο γνωστά, μέχρι το 1967 όταν ο Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες δημοσίευσε το μυθιστόρημα που έμελλε να αποσπάσει πολύ καλές κριτικές, να εκτινάξει την φήμη του και να τον καθιερώσει σαν τον πιο αυθεντικό και εντυπωσιακό εκπρόσωπο του “μαγικού ρεαλισμού” στην παγκόσμια λογοτεχνία. Ήταν το μυθιστόρημα “ Εκατό χρόνια μοναξιά”. Λέγεται πως το έργο αυτό ο Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες το ολοκλήρωσε μέσα σε 14 μήνες αν και το επώαζε στο λογοτεχνικό μυαλό του για 20 χρόνια. Στο έργο του αυτό εμφανίζει την επική οικογένεια των Μπουεντία ( Buendía στα ισπανικά που σημαίνει καλημέρα) και την ιστορία ενός φανταστικού χωριού, του Μακόντο ( Macondo ) κάπου στα παράλια της Κολομβίας. Η ιστορία του χωριού γίνεται, μέσα στη λογοτεχνική φαντασία του Μάρκες, η ιστορία της Κολομβίας και ίσως της Λατινικής Αμερικής. Στο διασημότερο ίσως βιβλίο του, ο Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες αναπλάθει και εξιστορεί την πραγματική ζωή στη Λατινική Αμερική ενσωματώνοντας στοιχεία, πρόσωπα, καταστάσεις της φαντασίας του. Ταυτόχρονα, δίνει σε πολλούς πρωταγωνιστές του στοιχεία και χαρακτηριστικά μαγικά και εξωπραγματικά: όνειρα που βγαίνουν αληθινά, παράσιτα που προκαλούν αϋπνία, υπερφυσικές δυνάμεις.
Τα επόμενα χρόνια ο Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες υπήρξε πολύ παραγωγικός. Τα μυθιστορήματα του μεταφράστηκαν σε πολλές γλώσσες και πούλησαν εκατομμύρια αντίτυπα. Ανάμεσα τους “Το φθινόπωρο ενός πατριάρχη”, “Χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου” (το οποίο μεταφέρθηκε και στον κινηματογράφο), “Ο έρωτας στα χρόνια της χολέρας” και πολλά άλλα. Το 1982 ανταμείφθηκε για την προσφορά του στην παγκόσμια λογοτεχνία με το αντίστοιχο βραβείο νόμπελ. Τη μακρά περίοδο που έζησε στην Ευρώπη ( Παρίσι και Βαρκελώνη) ο Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες συνδέθηκε φιλικά με άλλους κορυφαίους λογοτέχνες της Λατινικής Αμερικής και συνέβαλε αποφασιστικά στο φαινόμενο που ονομάστηκε “Boom” της λογοτεχνίας της ηπείρου που τους γέννησε και τους ανέθρεψε: τον Περουβιανό Μάριο Βάργκας Λιόσα, τους Αργεντινούς Χόρχε Λουίς Μπόρχες, Ερνέστο Σάμπατο, Χούλιο Κορτάσαρ, τους Ουρουγουανούς Μάριο Μπενεντέτι και Χουάν Κάρλος Ονέτι.
Ένας τόσο ικανός και με αστείρευτη φαντασία μυθιστοριογράφος, όπως υπήρξε ο Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες, δεν θα μπορούσε να γράφει παρά μόνο μέχρι να καταβληθεί από τις αρρώστιες. Σίγουρα ο “μαγικός ρεαλισμός”, δηλαδή η σύμπλευση και η συνύπαρξη της ρεαλιστικής καθημερινότητας με το υπερφυσικό και το μαγικό, βρήκε στην πένα του Μάρκες τον πιο αντιπροσωπευτικό και ταλαντούχο εκφραστή της. Τα περισσότερα έργα του σε μεταφέρουν σε κόσμους τόσο απλούς μα και τόσο εξωτικούς συνάμα. Ο αναγνώστης αισθάνεται ότι βρίσκεται κοντά στους πρωταγωνιστές και παρακολουθεί τα πάθη και τις περιπέτειες τους μέσα σε τοπία και περιβάλλοντα ζεστά, υγρά και τροπικά, σε περιοχές αδιευκρίνιστες της Λατινικής Αμερικής.