Ο Σεπτέμβρης του Καβάφη

«Ο Σεπτέμβρης του 1903»

Σεπτέμβρης του 1903

Τουλάχιστον με πλάνες ας γελιούμαι τώρα·
την άδεια την ζωή μου να μη νιώθω.

Και ήμουνα τόσες φορές τόσο κοντά.
Και πώς παρέλυσα, και πώς δειλίασα·
γιατί να μείνω με κλειστά τα χείλη·
και μέσα μου να κλαίει η άδεια μου ζωή,
και να μαυροφορούν οι επιθυμίες μου.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Τόσες φορές τόσο κοντά να είμαι
στα μάτια, και στα χείλη τα ερωτικά,
στ’ ονειρεμένο, το αγαπημένο σώμα.
Τόσες φορές τόσο κοντά να είμαι.

 

Το Ποίημα αυτό του Καβάφη συγκαταλέγεται μεταξύ των Κρυμμένων έργων του Ποιητή, ενώ για μια ακόμη φορά το θέμα που θίγεται είναι ο έρωτας και η μοναξιά που κατατρέχει τον Ποιητή. Όπως είναι γνωστό, ο Καβάφης γνώριζε πως οι επιλογές του στο θέμα του έρωτα την εποχή εκείνη ήταν κατακριτέες. Έτσι, στο γνώριμο πλαίσιο της καβαφικής Ποίησης, ο Ποιητής μένει μόνος του και το μόνο που του έχει απομείνει ως συντροφιά είναι οι αναμνήσεις και πιο συγκεκριμένα οι αναμνήσεις για τη ζωή που δεν έζησε. Η θύμησή του όμως είναι ακόμα πιο σκληρή, διότι ταξιδεύει πίσω και θυμάται τα γεγονός και τις ευκαιρίες που του δόθηκαν, αλλά εκείνος δεν αξιοποίησε τίποτα. Φοβόταν, ένιωθε ντροπή και δείλιαζε μπροστά σε κάθε πιθανότητα να πραγματοποιήσει όσα ήθελε. 

Ωστόσο, όλοι οι ενδοιασμοί που ανάγκαζαν τον Ποιητή να υποχωρεί και να κρατά τα όνειρά του κρυφά, ήταν φοβίες για ορισμένα ενδεχόμενα και φυσικά δεν σχετίζονταν με όλα τα άτομα που πέρασαν από τη ζωή του. Επί της ουσίας, το ενδεχόμενο ανταπόκρισης των συναισθημάτων και των επιθυμιών του ποιητή ήταν το ίδιο με της απόρριψης. Γι’ αυτό καθώς τα συλλογίζεται όλα αυτά μετανιώνει κάπως για την ατολμία εκείνης της εποχής. ίσως θρηνεί τα χρόνια που άφησε να περάσουν χωρίς να πραγματοποιήσει όσα ήθελε. 

Σαν τελευταία του επιλογή, στη δύσκολη και σκληρή πραγματικότητα της μοναξιάς του τώρα, ξεγελά συνειδητά τον εαυτό του με πλάνες και φαντασιώσεις. Άλλωστε, μόνο αυτές τον βοηθούν, ώστε να σηκώνει το βαρύ φορτίο της μοναξιάς του, αφού κοντά του κανένα πρόσωπο δε βρίσκεται να τον συντροφεύει. Οι φαντασιώσεις που πλάθει στο μυαλό του ο Ποιητής, από της κάποτε φλογερές επιθυμίες του παρελθόντος, φαίνεται πως λειτουργούν ως υποκατάστατο μιας ζωής, η οποία όμως δεν υπάρχει τώρα. Σκέψεις για όνειρα ανεκπλήρωτα, για ευκαιρίες χαμένες, για μια ζωή που δεν ήρθε στο φως. 

Advertising

Μια καλή μέρα ξεκινάει με μια κούπα καλό καφέ (για εσάς, εγώ τους έχω κόψει). Αν δεν γράφω κάτι, τότε ψάχνω με τι θα καταπιαστώ. Ξεκινώ να γράφω γιατί μου αρέσει και απολαμβάνω το ταξίδι γιατί δεν ξέρω που θα με οδηγήσει. Πάντα με καλή διάθεση, πάντα αληθινά : Vincit omnia verita (η αλήθεια υπερισχύει όλων)

Περισσότερα από τη στήλη: Βιβλίο

Βιβλίο

Λογοτεχνία και Noir Αισθητική

Μια ενοχική απόλαυση Σκοτεινή ατμόσφαιρα, μοιραίες γυναίκες, κυνικοί ήρωες, κοινωνική διαφθορά, ηθική ασάφεια, είναι λίγα…

Βιβλίο

Daisy Jones & The Six: Το βιβλίο και η σειρά που πρέπει να ζήσεις

Taylor Jenkins Reid – Η δημιουργός κόσμων και συναισθημάτων Η Taylor Jenkins Reid είναι μια συγγραφέας που ξέρει…

Βιβλίο

Holly Jackson: Στο μυστήριο της Ρέιτσελ Πράις

  Η Holly Jackson μας παρασύρει σε ένα μυθιστόρημα που δεν αφήνει τίποτα στην τύχη.…

Βιβλίο

Μαίρη Σέλλεϋ και ο διαχρονικός μύθος του Φρανκενστάιν

  Ο Φρανκενστάιν της Μαίρη Σέλλεϋ δεν είναι απλώς ένα κλασικό γοτθικό μυθιστόρημα. Είναι μια…

Βιβλίο

Τα Σόδομα, ο Βούδας και η λύτρωση της εκμηδένισης

Για την ηδονή της εκμηδένισης έχουμε μιλήσει αλλού για έργο αντιπροσωπευτικό της, διεθνώς καθιερωμένο και…

Βιβλίο

Διαβάζοντας ξανά: Τι ανακαλύπτουμε όταν επιστρέφουμε σε ένα βιβλίο χρόνια μετά

Υπάρχουν βιβλία που μας σημαδεύουν. Την πρώτη φορά που τα διαβάζουμε, μας γεμίζουν ένταση, συγκίνηση,…

Βιβλίο

«Οι Χήρες της Πέμπτης»: το κοινωνικό θρίλερ της Κλαούδια Πινιέιρο από τις εκδόσεις Carnivora

Η Κλαούδια Πινιέιρο (Μπουρσάκο 1960), είναι γνωστή ως η «Βασίλισσα του αργεντίνικου νουάρ» και αποτελεί…