«Ο Κροκόδειλος» του Ντοστογιέφσκι: Μια σάτιρα της κοινωνίας

Κροκόδειλος
Πηγή εικόνας: govostis.gr

Ο Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, ένας από τους κορυφαίους εκπροσώπους της ρωσικής λογοτεχνίας, είναι γνωστός για τα βαθιά ψυχολογικά και φιλοσοφικά του έργα, όπως τα «Έγκλημα και Τιμωρία», «Αδελφοί Καραμαζόφ» και «Ο Ηλίθιος». Ανάμεσα στα κλασικά έργα του, το μικρότερο σε έκταση αλλά εξίσου σημαντικό σατιρικό διήγημα «Ο Κροκόδειλος» ξεχωρίζει για τον τρόπο με τον οποίο συνδυάζει το χιούμορ με τη σκληρή κοινωνική κριτική.

Περίληψη της ιστορίας

Στο «Ο Κροκόδειλος», η ιστορία περιστρέφεται γύρω από τον Ιβάν Ματβέιτς, έναν Ρώσο κρατικό υπάλληλο, ο οποίος επισκέπτεται με τη σύζυγό του έναν ζωολογικό εκθεσιακό χώρο όπου εκτίθεται ένας ζωντανός κροκόδειλος. Σε μια παράξενη τροπή των γεγονότων, ο Ιβάν καταλήγει να καταβροχθιστεί από τον κροκόδειλο, αλλά παραδόξως παραμένει ζωντανός μέσα στο στομάχι του ζώου!

Το συμβάν αυτό γίνεται αντικείμενο έντονου ενδιαφέροντος, καθώς διάφοροι χαρακτήρες εκφράζουν τις αντιδράσεις τους, προσπαθώντας να εκμεταλλευτούν το γεγονός για προσωπικό ή πολιτικό όφελος. Ο Ιβάν, αντί να τρομάξει, βρίσκει τη θέση του μέσα στον κροκόδειλο άνετη και συνεχίζει να υπερασπίζεται το σύστημα, ακόμη και από την παράλογη κατάσταση στην οποία βρίσκεται.

Κύρια θέματα και μηνύματα

Μέσα από το «Ο Κροκόδειλος», ο Ντοστογιέφσκι ασκεί καυστική κριτική στη γραφειοκρατία, την κοινωνική υποκρισία και την πολιτική φιλοδοξία. Η αλληγορία του Ιβάν που ζει μέσα στον κροκόδειλο συμβολίζει την αποδοχή των ανθρώπων για μια παράλογη ή απάνθρωπη κατάσταση, εφόσον αυτή εξυπηρετεί τις φιλοδοξίες ή τις προκαταλήψεις τους.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Παράλληλα, το έργο σατιρίζει την επιπολαιότητα της ρωσικής κοινωνίας του 19ου αιώνα, καθώς και την τάση των ανθρώπων να μετατρέπουν κάθε γεγονός σε μέσο προβολής ή κέρδους.Ο Ντοστογιέφσκι, αν και κυρίως γνωστός για τη βαριά φιλοσοφική του γραφή, στο συγκεκριμένο έργο υιοθετεί έναν πιο ελαφρύ και χιουμοριστικό τόνο, με πλούσιο σαρκασμό. Χρησιμοποιεί ζωντανούς διαλόγους που αποτυπώνουν με μοναδικό τρόπο τις ιδιοσυγκρασίες των χαρακτήρων.

Γιατί να το διαβάσετε;

Το «Ο Κροκόδειλος» είναι ένα έργο που, παρότι λιγότερο γνωστό από τα υπόλοιπα του Ντοστογιέφσκι, παραμένει εξαιρετικά επίκαιρο. Μέσα από την αλληγορία του, μας καλεί να αναλογιστούμε τις δικές μας αντιδράσεις απέναντι στον παραλογισμό και την αδικία της κοινωνίας μας. Είναι μια πρόταση που αξίζει την προσοχή τόσο για την πρωτοτυπία της όσο και για την καυστική κριτική της στην ανθρώπινη φύση και την κοινωνία.

Αν σας ενδιαφέρουν οι κοινωνικοί προβληματισμοί, οι αλληγορίες και η έντονη σάτιρα, το «Ο Κροκόδειλος» είναι μια εξαιρετική επιλογή. Επιπλέον, αποτελεί ένα μικρότερο σε έκταση έργο που προσφέρεται για μια πρώτη γνωριμία με τον κόσμο του Ντοστογιέφσκι. Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΓΚΟΒΟΣΤΗ. Το βιβλίο υπάρχει και σε audiobook εδώ.

Περισσότερα από τη στήλη: Χωρίς κατηγορία

Χωρίς κατηγορία

Η γυναικεία ματαιοδοξία: Καθρέφτης ή παγίδα;

Η ματαιοδοξία δεν είναι προνόμιο των γυναικών. Όμως στις γυναίκες παίρνει μια μορφή πιο σύνθετη,…

Χωρίς κατηγορία

Αυτοκτονία & Μη Αυτοκτονικός Αυτοτραυματισμός (NSSI): Αιτίες, κίνδυνοι, πρόληψη, θεραπεία και υπεύθυνη κάλυψη

Τι είναι – Πόσοι – Γιατί Η αυτοκτονία και NSSI δεν είναι σπάνια ούτε μονοδιάστατα…

Χωρίς κατηγορία

Κολυμβητήριο και ψυχολογία…όταν το νερό βοηθάει την ψυχή…

Η ψυχολογία μας επηρεάζεται άμεσα… Το σώμα ελαφραίνει, το άγχος χαμηλώνει και οι σκέψεις μπαίνουν…

Χωρίς κατηγορία

Σχολική Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και το Λύκειο: Άγχος, Ψυχική Υγεία και Οδηγός Στήριξης για Γονείς και Εκπαιδευτικούς

Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο – και αργότερα από το Γυμνάσιο στο Λύκειο…

Χωρίς κατηγορία

Wuchang: Fallen Feathers: Ένας θρύλος από την αρχαία Κίνα

Το Wuchang: Fallen Feathers είναι ένα από τα πιο υποσχόμενα επερχόμενα action-RPG παιχνίδια, με επιρροές…

Χωρίς κατηγορία

Ζώντας με το… Σύνδρομο του απατεώνα….

Παρά τις ικανότητες και τις επιτυχίες, πολλά άτομα κουβαλούν μια μόνιμη αμφιβολία για τον εαυτό…

Χωρίς κατηγορία

Μία ματιά στην αθηναϊκή δημοκρατία

«Το πολίτευμα που έχουμε σε τίποτα δεν αντιγράφει τα ξένα πολιτεύματα. Αντίθετα, είμαστε πολύ περισσότερο…