Το παράδοξο του Monty Hall

Lets make a deal with Monty Hall

Την δεκαετία του 60 προβλήθηκε για πρώτη φορά στην αμερικανική τηλεόραση το τηλεπαιχνίδι «lets make a deal» που μεταφράζεται ως «ας κάνουμε μια συμφωνία». Δημιουργός και οικοδεσπότης του παιχνιδιού ήταν ο Monty Hall, στον οποίον οφείλεται και το όνομα του παραδόξου. Το παιχνίδι διαδόθηκε ταχύτατα στις ΗΠΑ ενώ αναπαράχθηκε σε πολλές χώρες της υφηλίου, όπως και στην Ελλάδα με το όνομα «μεγάλο παζάρι».

Στο τηλεπαιχνίδι ο αγωνιζόμενος ερχόταν αντιμέτωπος με τρεις κουρτίνες. Πίσω από δύο εξ αυτών κρυβόταν άνευ αξίας αντικείμενα ή zonks όπως αναφερόταν στην εν λόγω εκπομπή ενώ πίσω από την τρίτη κουρτίνα κρυβόταν ένα αντικείμενο μεγάλης αξίας όπως αυτοκίνητα, πληρωμένα ταξίδια πολυτελείας κ.λ.π.

Το επόμενο στάδιο είναι φαινομενικά απλό. Το μόνο που είχε να κάνει ο αγωνιζόμενος ήταν να επιλέξει μία από τις τρεις κουρτίνες και να καρπωθεί το περιεχόμενό της. Εδώ όμως έρχεται το δεύτερο στάδιο το οποίο έκανε το παιχνίδι τόσο ενδιαφέρον. Ο Monty Hall γνωρίζοντας τι κρύβεται πίσω από κάθε κουρτίνα, θα έκανε αμέσως μια προσφορά στον παίκτη. Του αποκαλύπτει πως πίσω από μία εκ των δύο από τις κουρτίνες που δεν διάλεξε ο αγωνιζόμενος κρύβεται ένα εκ των δύο ζονκς, το οποίο και επιβεβαιώνει αποκαλύπτοντας την κουρτίνα. Και εδώ έρχεται το τελευταίο χτύπημα του Monty Hall στο οποίο ρωτάει τον παίχτη αν παραμένει στην επιλογή του ή αν θέλει να αλλάξει κουρτίνα!

Advertising

Advertisements
Ad 14
Οι 3 διαφορετικές επιλογές για μία συγκεκριμένη στοιχειοθέτηση των αντικειμένων.

 

Το παράδοξο

Με μια πρώτη ματιά φαίνεται πως το να αλλάξει ένας την αρχική του επιλογή δεν έχει νόημα καθώς εξακολουθεί να έχει 33% (1/3) πιθανότητα για κάθε πόρτα. Μάλιστα οι περισσότεροι εμμένουν στην πρώτη τους επιλογή για λόγους εγωιστικούς, συναισθηματικούς ή ακόμη και προλήψεως. Γιατί λοιπόν ο οικοδεσπότης τούς έδινε κάθε φορά την εναλλακτική; Θα επρόκειτο για κάποιο τρικ ώστε να αλλάξουν την επιλογή τους και να χάσουν, σωστά; Λάθος. Αυτό που πραγματικά τους πρόσφερε ο Monty Hall τις περισσότερες φορές ήταν μια ακόμη ευκαιρία να αναθεωρήσουν.

Ας πάρουμε για παράδειγμα την παραπάνω εικόνα. Στην πρώτη περίπτωση που ο παίκτης διάλεξε το αυτοκίνητο, το να διαλέξει διαφορετική πόρτα θα ήταν ένα τραγικό λάθος – αλλά μαθηματικά σωστό! Όπως παρατηρούμε στις άλλες δύο περιπτώσεις η αλλαγή της πρώτης επιλογής έχει θετικό αποτέλεσμα, οδηγώντας τον παίκτη στο αμάξι. Αυτό σημαίνει πως το να αλλάξουμε την πρώτη μας επιλογή μας δίνει 66% πιθανότητες έναντι του 33% που έχουμε να βρούμε το αμάξι εξαρχής. Δηλαδή έχουμε τις διπλάσιες πιθανότητες!

Η «λύση» του προβλήματος

Γιατί όμως δεν μας φαίνεται αυτό υπερβολικά απλό και κατανοητό εξαρχής; Το πρόβλημα έγκειται στο πώς ο ανθρώπινος εγκέφαλος κατανοεί τις πιθανότητες. Μερικές φορές η λύση είναι ακριβώς εκεί αλλά υπάρχει κάτι που μας εμποδίζει να την δούμε. Στην συγκεκριμένη περίπτωση αυτό το κάτι είναι ο μικρός αριθμός στοιχείων. Αυτό όμως μπορεί πολύ εύκολα να ξεδιαλύνει παρατηρώντας ένα παράδειγμα με αρκετά περισσότερα στοιχεία. Ας υποθέσουμε πως κάποιος μας ζητάει να διαλέξουμε τον άσσο μπαστούνι από μια κανονική τράπουλα 52 φύλλων. Οι πιθανότητές μας αρχικά είναι 1/52 να βρούμε το φύλλο. Στην συνέχεια μας δείχνει 50 φύλλα αποκαλύπτοντας πως ο άσσος μπαστούνι δεν βρίσκεται σε κανένα από αυτά. Μας δίνει τέλος την επιλογή μεταξύ των δύο καρτών που έχουν μείνει κλειστά. Του φύλλου που κρατάμε και του φύλλου που έμεινε. Τώρα φυσικά φαίνεται πως αυτό που μένει να κάνουμε είναι να αλλάξουμε την αρχική επιλογή.

Αυτό που ουσιαστικά συμβαίνει είναι ότι η πρώτη μας επιλογή έχει 1/52 πιθανότητες ενώ η αλλαγή της έχει 51/52. Φυσικά το φύλλο που μένει δεν έχει 1/52 όπως το δικό μας αλλά «απορροφά» το 50/52 πιθανότητας των υπολοίπων. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και όταν έχουμε 3 επιλογές απλά η ανθρώπινη φύση μάς εμποδίζει να το δούμε. Έτσι, εάν ποτέ βρεθείτε σε μια ανάλογη θέση πάντα να αλλάζεται την πρώτη σας επιλογή, ευχαριστώντας το άτομο που διπλασίασε την πιθανότητα νίκης για σας!

Advertising

 

 

Το πάθος μου για την σύγχρονη φυσική με οδήγησε να ακολουθήσω μεταπτυχιακές σπουδές στην θεωρητική φυσική. 'Οντας πτυχιουχος του τμήματος φυσικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, συνεχίζω την πορεία μου σκαλίζοντας μέσα στις κρύες ανεξερεύνητες ακόμα για μένα γωνιές του σύμπαντος. Καθώς η μετάδοση της γνώσης είναι για μενα οτι σημαντικότερο, θα κλείσω παραφράζοντας Adorno: Το ζητούμενο δεν ειναι η τέλεια γνώση, αλλα περισσότερη γνώση.

Περισσότερα από τη στήλη: Επιστήμη

Επιστήμη

Οι ενοχές του «Όχι» και η δυσαρέσκεια του «Ναι»

Το δίλημμα μεταξύ του «Ναι» και του «Όχι» Να φορτωθούμε τις ενοχές του «όχι» ή…

Επιστήμη

Κατάθλιψη και εντερική μικροχλωρίδα, μία νέα σχέση στο προσκήνιο

Κατάθλιψη Η κατάθλιψη αποτελεί μία από τις πλέον σοβαρές ψυχικές ασθένειες, η οποία χαρακτηρίζεται από…

Επιστήμη

Σχιζότυπη Διαταραχή Προσωπικότητας (Cluster A) : Η αντίφαση της σύνδεσης μεταξύ Μοναξιά και ψηφιακή ζωή

Η σχιζότυπη διαταραχή προσωπικότητας (Schizotypal Personality Disorder, SPD) ανήκει στις διαταραχές προσωπικότητας της ομάδας A…

Επιστήμη

Απώθηση του θυμού: Πώς συνδέεται με την σωματική ασθένεια

Μπορεί η κατάπνιξη του θυμού να επηρεάσει το σώμα μας; Στο βιβλίο «Όταν το σώμα…

Επιστήμη

Ναρκισσιστική Διαταραχή Προσωπικότητας (Cluster B): Η Σκοτεινή Όψη του Θαυμασμού

  Ναρκισσιστική Διαταραχή Προσωπικότητας: Συμπτώματα, Αίτια και Σύγχρονες Προσεγγίσεις Η ναρκισσιστική διαταραχή προσωπικότητας (Narcissistic Personality…

Επιστήμη

Η Συναισθηματική AI: Μύθος ή Πραγματικότητα;

Σε έναν κόσμο που η τεχνητή νοημοσύνη (AI) εξελίσσεται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς, ένα από τα…

Επιστήμη

Η Βρεφική Αμνησία ως Πρόβλημα Ανάκτησης: Νέα Δεδομένα για τον Ιππόκαμπο και τη Μνήμη

Γιατί δεν θυμόμαστε τίποτα από τα πρώτα χρόνια της ζωής μας; Το ερώτημα αυτό είναι…