
Η Gen Z, μια γενιά που κυριολεκτικά έχει μεγαλώσει μες στην τεχνολογία, είναι απόλυτα εξαρτημένη από τα social media. Στην εποχή του “φαίνεσθαι”, των clicks και των views, η Gen Z έχει φτάσει στο σημείο να αγοράζει “ψεύτικη” ζωή (!) Ακραίο, έτσι δεν είναι; Κι όμως, γίνεται ακόμα χειρότερο. Σύμφωνα με τη σελίδα του Instagram, Barely Opinionated, δεν χρειάζεται να περιμένεις ώρες στην ουρά για ένα εισιτήριο για την συναυλία των Coldplay, αρκεί να αγοράσεις ένα ψεύτικο story για να “φλεξάρεις” αυτήν την μοναδική εμπειρία στους διαδικτυακούς σου φίλους.
Οι επιχειρήσεις που πωλούν…”ψεύτικη” ζωή
Οι επιχειρήσεις με τα ψεύτικα posts, εκμεταλλεύονται τις ανασφάλειες της Gen Z και πλουτίζουν εις βάρος τους. Τέτοιες είναι οι Get Your Flex, get.flexedd και AuraMark. Ζητάνε υπέρογκα ποσά (65 με 300 ρουπίες Ινδίας) για να φτιάξουν μια ψεύτικη ζωή στα social media. Ο ανώνυμος ιδρυτής αυτών των επιχειρήσεων προκαλεί. Σε post του μάλιστα αναφέρει πόσα χρήματα έχουν κερδίσει από αυτές τις δουλειές και ότι αφού η Gen Z νοιάζεται τόσο για την εικόνα της, αυτοί είναι εκεί για να εκπληρώσουν όλα τους τα όνειρα. Σύμφωνα με την influencer Anushka, αυτό αποτελεί ένα κοινωνικό πείραμα, ενώ ταυτόχρονα δίνει τη δυνατότητα σε αυτούς που δεν έχουν τα χρήματα για τέτοια events να πάρουν μια γεύση από την εμπειρία.

Μια έρευνα έδειξε πως με 38 λεπτά scrolling οι νέοι πέφτουν στην παγίδα της σύγκρισης. Η δική τους ζωή δεν έχει την ίδια αξία, είναι κατώτερη από τη ζωή των φίλων τους ενώ ταυτόχρονα νιώθουν το άγχος και πίεση, ότι δεν είναι αρκετοί. Το 62% της Gen Z όταν συνδέεται στα social media ανυπομονούν να κάνουν ανανέωση σελίδας στα feeds τους, γεγονός που φανερώνει πόσο μεγάλη πίεση υπάρχει και πόσο σοβαρά είναι τα πράγματα.
Αντίκτυπος
Ο αντίκτυπος στην ψυχική υγεία των νέων είναι μεγάλος. Η Gen Z βιώνει μεγάλο άγχος, κατάθλιψη, μοναξιά, ενώ υπάρχει κρίση στις ανθρώπινες σχέσεις. Δεν ξέρει κανείς πλέον τι είναι αλήθεια και τι ψέμα. Υπάρχουν περιστατικά με νέους που έχουν ερωτευτεί με AI (τεχνητή νοημοσύνη). Η εσωστρέφεια και η απομόνωση είναι πλέον ορατή στη Gen Z. Εφαρμογές συντροφικότητας AI όπως Character.AI, Replika και Chai προσφέρουν ανθρωπομορφικές σχέσεις, επιτρέποντας στους χρήστες να συνομιλούν, να αναζητούν συμβουλές ή ακόμα και να συμμετέχουν σε ρομαντικές σχέσεις με χαρακτήρες AI.
Το φαινόμενο αυτό θα πρέπει να μας ανησυχήσει καθώς δεν πρόκειται μόνο για εθισμό στο διαδίκτυο αλλά κάτι χειρότερο. Η Gen Z ζει εκτός πραγματικότητας, αγοράζει “ψεύτικη” ζωή, εξαρτά την ύπαρξη της εξ ολοκλήρου από την τεχνολογία και προσπαθεί να συμπληρώσει τα κενά της υιοθετώντας μια “ψεύτικη” ζωή μόνο και μόνο για να εντυπωσιάσει τους εικονικούς φίλους της. Δυσκολεύεται να συνάψει ουσιαστικές ανθρώπινες σχέσεις ενώ παλεύει με τις ανασφάλειες, το άγχος και τη μοναξιά.
Πηγές:
Η ψεύτικη ζωή των Gen Z: Ανακτήθηκε από: www.edtimes.in (Τελευταία πρόσβαση στις 10/2025)
Κρίση στη γενιά των Gen Z: Ανακτήθηκε από: www.stanfordreview.org (Τελευταία πρόσβαση στις 10/2025)