Το παρόν άρθρο
Με ποιο τρόπο μπορούν τα παιδιά με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή να διδαχθούν καλύτερα νέες λέξεις; Είναι η ρητή διδασκαλία πιο αποτελεσματική σε σύγκριση με την άρρητη διδασκαλία στα παιδιά με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή; Οι ερευνητές στο πεδίο της παρέμβασης έχουν εστιάσει το ερευνητικό τους ενδιαφέρον στη μορφή της δόσης της παρέμβασης, στις διαδικασίες, στη μέθοδο της διδασκαλίας και στα πλαίσια της παρέμβασης. Το παρόν άρθρο θα παρουσιάσει τον ερευνητικό σκοπό και τα ερευνητικά ευρήματα μίας πρόσφατης μετα-αναλυτικής έρευνας που διερεύνησε τα ανωτέρω ερωτήματα.

Μορφή δόσης, τεχνικές, διαδικασίες, μέθοδος διδασκαλίας και πλαίσια παρέμβασης
Η μορφή δόσης αναφέρεται στις τεχνικές που είναι οι συγκεκριμένες ενέργειες/διδακτικές συμπεριφορές που θεωρείται ότι ωφελούν και στις διαδικασίες που αναφέρονται στον τρόπο συνδυασμού αυτών των τεχνικών. Τα πλαίσια παρέμβασης περιγράφονται ως εμπίπτοντα σε μια συνέχεια από τα παιδοκεντρικά, στα υβριδικά και στα κατευθυνόμενα από τον κλινικό (Fey, 1986). Επί παραδείγματι, αναφορικά με το λεξιλόγιο, η χρήση οπτικών βοηθημάτων για να διδαχθούν τα παιδιά νέες λέξεις, θεωρείται μία τεχνική.
Οι ερευνητές στο πεδίο της παρέμβασης έχουν εστιάσει το ερευνητικό τους ενδιαφέρον στις τεχνικές, στις διαδικασίες, στη μέθοδο της διδασκαλίας και στα πλαίσια της παρέμβασης, όπως περιφράφονται παρακάτω.
- Τεχνικές: Οι συγκεκριμένες ενέργειες/διδακτικές συμπεριφορές που θεωρείται ότι έχουν όφελος.
- Διαδικασίες: Ο συνδυασμός και η σειρά παράδοσης της τεχνικής.
- Μέθοδος διδασκαλίας: Ο τρόπος με τον οποίο παρέχονται οι τεχνικές, δηλαδή, με ή χωρίς ρητή διδασκαλία (ρητή έναντι άρρητης).
- Πλαίσια παρέμβασης:
- Η δραστηριότητα εντός της οποίας παραδίδεται η τεχνική/διδακτική συμπεριφορά
- Όπου η δραστηριότητα βρίσκεται στο παιδοκεντρικό, στο κατευθυνόμενο από τον κλινικό συνεχές &
- Ο βαθμός μεταβλητότητας/ομοιομορφίας των γλωσσικών ερεθισμάτων ή στα υλικά που χρησιμοποιούνται.
Η μετα-αναλυτική έρευνα της Frizelle και των συνεργατών της (2021)
Ερευνητικός σκοπός
Η Frizelle και οι συνεργάτες της (2021), στη μετα-αναλυτική τους έρευνα, συμπεριέλαβαν μελέτες παρέμβασης σε παιδιά με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (εφεξής ΑΓΔ) που αφορούσαν το λεξιλόγιο, τομείς της μορφοσύνταξης και τη φωνολογία. Στόχος της μελέτης ήταν να εξεταστεί η μορφή της δόσης της παρέμβασης και η δοσολογία της παρέμβασης και η επίδρασή τους στα ελλείμματα των παιδιών με ΑΓΔ.
Μέθοδος
Οι ερευνητές συμπεριέλαβαν έρευνες που δημοσιεύτηκαν σε οποιαδήποτε γλώσσα από τον Ιανουάριο του 2006 έως τον Μάιο του 2019, με συμμετέχοντες παιδιά με ΑΓΔ ηλικίας 3-18 ετών.
Αποτελέσματα
Οι ερευνητές βρήκαν ότι υπάρχουν σαφή πλεονεκτήματα της ρητής έναντι της άρρητης διδασκαλίας και οφέλη από τη μεταβλητότητα των γλωσσικών ερεθισμάτων, της παραγωγής και των χειρονομιών και άλλων οπτικών βοηθημάτων.
Βιβλιογραφία
Fey, M. E. (1986). Language intervention with young children. College Hill Press.