Ρητή διδασκαλία στα παιδιά με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή

Το παρόν άρθρο

Με ποιο τρόπο μπορούν τα παιδιά με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή να διδαχθούν καλύτερα νέες λέξεις; Είναι η ρητή διδασκαλία πιο αποτελεσματική σε σύγκριση με την άρρητη διδασκαλία στα παιδιά με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή; Οι ερευνητές στο πεδίο της παρέμβασης έχουν εστιάσει το ερευνητικό τους ενδιαφέρον στη μορφή της δόσης της παρέμβασης, στις διαδικασίες, στη μέθοδο της διδασκαλίας και στα πλαίσια της παρέμβασης. Το παρόν άρθρο θα παρουσιάσει τον ερευνητικό σκοπό και τα ερευνητικά ευρήματα μίας πρόσφατης μετα-αναλυτικής έρευνας που διερεύνησε τα ανωτέρω ερωτήματα.

Πηγή εικόνας: Ρητή διδασκαλία

Μορφή δόσης, τεχνικές, διαδικασίες, μέθοδος διδασκαλίας και πλαίσια παρέμβασης

Η μορφή δόσης αναφέρεται στις τεχνικές που είναι οι συγκεκριμένες ενέργειες/διδακτικές συμπεριφορές που θεωρείται ότι ωφελούν και στις διαδικασίες που αναφέρονται στον τρόπο συνδυασμού αυτών των τεχνικών. Τα πλαίσια παρέμβασης περιγράφονται ως εμπίπτοντα σε μια συνέχεια από τα παιδοκεντρικά, στα υβριδικά και στα κατευθυνόμενα από τον κλινικό (Fey, 1986). Επί παραδείγματι, αναφορικά με το λεξιλόγιο, η χρήση οπτικών βοηθημάτων για να διδαχθούν τα παιδιά νέες λέξεις, θεωρείται μία τεχνική.

Οι ερευνητές στο πεδίο της παρέμβασης έχουν εστιάσει το ερευνητικό τους ενδιαφέρον στις τεχνικές, στις διαδικασίες, στη μέθοδο της διδασκαλίας και στα πλαίσια της παρέμβασης, όπως περιφράφονται παρακάτω.

  • Τεχνικές: Οι συγκεκριμένες ενέργειες/διδακτικές συμπεριφορές που θεωρείται ότι έχουν όφελος.
  • Διαδικασίες: Ο συνδυασμός και η σειρά παράδοσης της τεχνικής.
  • Μέθοδος διδασκαλίας: Ο τρόπος με τον οποίο παρέχονται οι τεχνικές, δηλαδή, με ή χωρίς ρητή διδασκαλία (ρητή έναντι άρρητης).
  • Πλαίσια παρέμβασης:
    • Η δραστηριότητα εντός της οποίας παραδίδεται η τεχνική/διδακτική συμπεριφορά
    • Όπου η δραστηριότητα βρίσκεται στο παιδοκεντρικό, στο κατευθυνόμενο από τον κλινικό συνεχές &
    • Ο βαθμός μεταβλητότητας/ομοιομορφίας των γλωσσικών ερεθισμάτων ή στα υλικά που χρησιμοποιούνται.

Η μετα-αναλυτική έρευνα της Frizelle και των συνεργατών της (2021)

Ερευνητικός σκοπός

Η Frizelle και οι συνεργάτες της (2021), στη μετα-αναλυτική τους έρευνα, συμπεριέλαβαν μελέτες παρέμβασης σε παιδιά με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (εφεξής ΑΓΔ) που αφορούσαν το λεξιλόγιο, τομείς της μορφοσύνταξης και τη φωνολογία. Στόχος της μελέτης ήταν να εξεταστεί η μορφή της δόσης της παρέμβασης και η δοσολογία της παρέμβασης και η επίδρασή τους στα ελλείμματα των παιδιών με ΑΓΔ.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Μέθοδος

Οι ερευνητές συμπεριέλαβαν έρευνες που δημοσιεύτηκαν σε οποιαδήποτε γλώσσα από τον Ιανουάριο του 2006 έως τον Μάιο του 2019, με συμμετέχοντες παιδιά με ΑΓΔ ηλικίας 3-18 ετών.  

Αποτελέσματα

Οι ερευνητές βρήκαν ότι υπάρχουν σαφή πλεονεκτήματα της ρητής έναντι της άρρητης διδασκαλίας και οφέλη από τη μεταβλητότητα των γλωσσικών ερεθισμάτων, της παραγωγής και των χειρονομιών και άλλων οπτικών βοηθημάτων.

Βιβλιογραφία

Fey, M. E. (1986). Language intervention with young children. College Hill Press.

Frizelle, P., Tolonen, A. K., Tulip, J., Murphy, C. A., Saldana, D., & McKean, C. (2021). The Impact of Intervention Dose Form on Oral Language Outcomes for Children With Developmental Language Disorder. Journal of speech, language, and hearing research : JSLHR64(8), 3253-3288. https://doi.org/10.1044/2021_JSLHR-20-00734

Advertising

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

ΔΑΦ: 11 τρόποι για να καλλιεργήσουμε μια θετική αλλαγή

Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΔΑΦ: 11 τρόποι για να καλλιεργήσουμε μια θετική αλλαγή, θα…

Ειδική Αγωγή

Γιατί πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ λαμβάνουν λανθασμένη διάγνωση;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Γιατί πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ λαμβάνουν λανθασμένη διάγνωση; θα παρουσιάσει…

Ειδική Αγωγή

Σχολική Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και το Λύκειο: Άγχος, Ψυχική Υγεία και Οδηγός Στήριξης για Γονείς και Εκπαιδευτικούς

Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο – και αργότερα από το Γυμνάσιο στο Λύκειο…

Ειδική Αγωγή

Αυτισμός και ανθρώπινη νοημοσύνη: Τίμημα ή ευκαιρία;

Σε αυτό το άρθρο, θα ασχοληθούμε με τη σχέση ανάμεσα στον αυτισμό και την ανθρώπινη…

Ειδική Αγωγή

Ιδανικός Αριθμός Μαθητών σε μια Σχολική Τάξη

Πηγή εικόνας: Ιδανικός αριθμός μαθητών σε μια σχολική τάξη Ιδανικός αριθμός μαθητών σε μια σχολική…

Ειδική Αγωγή

Η ένταξη παιδιών με αναπτυξιακές διαταραχές στο γενικό σχολείο

Η εκπαίδευση αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα όλων των παιδιών, ανεξαρτήτως των ικανοτήτων και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών…

Ειδική Αγωγή

Τι είναι ΔΕΠΥ (και τι δεν είναι) στην τάξη

Πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ εμφανίζουν ενδείξεις της διαταραχής πριν φτάσουν στη σχολική ηλικία. Αλλά, είναι…