
Το άρθρο αυτό, με τίτλο Γλωσσική Κατάκτηση στα Παιδιά με Κοχλιακό Εμφύτευμα, εστιάζει στις δυνατότητες που προσφέρει η τεχνολογία για την ανάπτυξη του προφορικού λόγου των κωφών ή βαρήκοων παιδιών, αλλά και τις προκλήσεις με τις οποίες έρχονται αντιμέτωπα. Παρουσιάζονται οι κύριοι παράγοντες οι οποίοι επηρεάζουν τη γλωσσική ανάπτυξη και τονίζεται η σημασία της πρώιμης, διεπιστημονικής προσέγγισης στην υποστήριξη των παιδιών με κοχλιακό εμφύτευμα.
Για τα παιδιά, η κατάκτηση της γλώσσας είναι καθοριστική για τη γνωστική, συναισθηματική και κοινωνική τους ανάπτυξη. Ωστόσο, η βαρηκοΐα ή η κώφωση επιφέρουν σημαντικές προκλήσεις στην ανάπτυξη του λόγου.
Ωστόσο, στη σύγχρονη εποχή, η τεχνολογία του κοχλιακού εμφυτεύματος έχει ανοίξει νέους ορίζοντες για τα παιδιά με βαριά νευροαισθητήρια βαρηκοΐα, δίνοντάς τους την ευκαιρία να αναπτύξουν τις γλωσσικές δεξιότητες σε επίπεδο παράμοιο με αυτό των τυπικά αναπτυσσόμενων παιδιών.
Τί Είναι το Κοχλιακό Εμφύτευμα;
Το κοχλιακό εμφύτευμα είναι μια ηλεκτρονική συσκευή η οποία τοποθετείται χειρουργικά στο εσωτερικό του κοχλία του αυτιού και μετατρέπει τους ήχους σε ηλεκτρικά ερεθίσματα, τα οποία διεγείρουν το ακουστικό νεύρο, παρακάμπτοντας τα κατεστραμμένα τμήματα του αυτιού. Με αυτόν τον τρόπο, το παιδί λαμβάνει τα ακουστικά ερεθίσματα που του επιτρέπουν να αντιλαμβάνεται τον ήχο, με σκοπό να είσαι σε θέση να ξεκινήσει η εκμάθηση της ομιλίας.
Η Γλωσσική Ανάπτυξη στα Παιδιά με Κοχλιακό Εμφύτευμα
Η γλωσσική κατάκτηση στα παιδιά με κοχλιακό εμφύτευμα είναι μια πολυπαραγοντική διεργασία, η οποία εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, μεταξύ των οποίων:
1. Η ηλικία της εμφύτευσης
Όσο νωρίτερα το παιδί λάβει το εμφύτευμα, τόσο καλύτερη είναι η πρόγνωση της γλωσσικής ανάπτυξης. Η περίοδος της πρώιμης παιδικής ηλικίας θεωρείται κρίσιμη για την ευαισθησία του εγκεφάλου στην ακουστική και γλωσσική μάθηση. Η εμφύτευση πριν από τα 2 έτη της ζωής σχετίζεται με καλύτερα αποτελέσματα.
2. Η συνεχής ακουστική έκθεση
Η συνεχής και ποιοτική ακουστική έκθεση μετά την εμφύτευση είναι απαραίτητη. Η χρήση του εμφυτεύματος καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, η ακρόαση της ομιλίας και των φυσικών ήχων, καθώς επίσης η συμμετοχή σε στοχευμένες γλωσσικές δραστηριότητες, προάγουν την εκμάθηση της γλώσσας.
3. Η εξειδικευμένη υποστήριξη
Η λογοθεραπεία και η εκπαιδευτική υποστήριξη μετά την εμφύτευση είναι κρίσιμες για την ανάπτυξη τόσο της κατανόησης όσο και της παραγωγής του λόγου. Οι παρεμβάσεις επικεντρώνονται στην ακουστική εκπαίδευση, την άρθρωση, την ανάπτυξη του λεξιλογίου και τις κοινωνικές δεξιότητες επικοινωνίας.
4. Το οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον
Η ενεργή συμμετοχή της οικογένειας, το πλούσιο γλωσσικά περιβάλλον και η υποστήριξη της καθημερινής επικοινωνίας, ενισχύουν σημαντικά την πρόοδο του παιδιού.

Προκλήσεις Γλωσσικής Κατάκτησης στα Παιδιά με Κοχλιακό Εμφύτευμα
Παρά τις τεχνολογικές εξελίξεις, πολλά παιδιά με κοχλιακό εμφύτευμα αντιμετωπίζουν δυσκολίες σε διάφορους τομείς της γλώσσας:
-
Αρθρωτικές δυσκολίες: Τα παιδιά μπορεί να παρουσιάζουν προβλήματα με την ορθή παραγωγή κάποιων φθόγγων.
-
Περιορισμένο λεξιλόγιο: Ενώ η ακουστική κατανόηση μπορεί να είναι καλή, η παραγωγή ενός λεξιλογίου με εύρος και ποικιλία, απαιτεί περισσότερο χρόνο και υποστήριξη.
Advertising
-
Πραγματολογικές δυσκολίες (δυσκολίες με την κοινωνική χρήση της γλώσσας): Η κατανόηση των κοινωνικών κανόνων της επικοινωνίας (πότε, πώς και γιατί μιλάμε) μπορεί να είναι φτωχή, οδηγώντας τα παιδιά σε δυσκολίες με τις κοινωνικές τους αλληλεπιδράσεις.
-
Δυσκολίες με τη γραμματική: Οι σύνθετες γραμματικές δομές συνήθως αποκτώνται αργότερα στα παιδιά με κοχλιακό εμφύτευμα σε σύγκριση με τα τυπικά ανταπτυσσόμενα παιδιά.
Προοπτικές και νέες τάσεις
Η συνεχής βελτίωση της τεχνολογίας των κοχλιακών εμφυτευμάτων, σε συνδυασμό με τις καινοτόμες διεπιστημονικές προσεγγίσεις στην εκπαίδευση και τη λογοθεραπεία, προσφέρουν την ελπίδα για ολοένα καλύτερη γλωσσική ανάπτυξη.
Συμπεράσματα
Η γλωσσική κατάκτηση στα παιδιά με κοχλιακό εμφύτευμα είναι μια δυναμική και εξατομικευμένη διεργασία η οποία απαιτεί μια ολοκληρωμένη υποστήριξη και συνεχή παρακολούθηση.
Η έγκαιρη παρέμβαση, η σωστή χρήση του εμφυτεύματος και η κατάλληλη γλωσσική και εκπαιδευτική υποστήριξη μπορούν να οδηγήσουν σε σημαντική πρόοδο των παιδιών, επιτρέποντάς τους να αναπτύξουν ουσιαστικές επικοινωνιακές δεξιότητες και να ενταχθούν αρμονικά στο κοινωνικό και εκπαιδευτικό τους περιβάλλον.
Βιβλιογραφία
Blamey, P. J., Sarant, J. Z., Paatsch, L. E., Barry, J. G., Bow, C., Wales, R., & Tooher, R. (2001). Relationships among speech perception, production, language, hearing loss, and age at implantation in children with cochlear implants. Ear and Hearing, 22(1), 91–107.
Geers, A. E., Nicholas, J. G., & Sedey, A. L. (2003). Language skills of children with early cochlear implantation. Ear and Hearing, 24(1 Suppl), 46S–58S.
Niparko, J. K., Tobey, E. A., Thal, D. J., Eisenberg, L. S., Wang, N. Y., Quittner, A. L., & Fink, N. E. (2010). Spoken language development in children following cochlear implantation. JAMA, 303(15), 1498–1506.
Tobey, E. A., Geers, A. E., Brenner, C., Altuna, D., & Gabbert, G. (2013). Factors associated with development of speech production skills in children implanted by age five. Ear and Hearing, 34(1), 1–15.
Young, N. M., Rickards, F. W., & Blamey, P. J. (2007). Psychosocial development of children with cochlear implants: Part II: Family impact and the school environment. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 71(7), 1059–1073.