Το σενάριο είναι το Α και το Ω σε μία ταινία. Αποτελεί τον πιο σημαντικό και καθοριστικό παράγοντα για την επιτυχία ή την αποτυχία της. Καλά σενάρια έχουν τη δυνατότητα να βάλουν κάτω από το χαλί μία κακή σκηνοθεσία. Αντιθέτως, αν το σενάριο δεν ενθουσιάζει, τότε ακόμα και ο καλύτερος σκηνοθέτης με τους καλύτερους ηθοποιούς, δε μπορούν να το σώσουν. Οπότε, η έγκριση ενός σεναρίου από τις κινηματογραφικές εταιρείες αποτελεί ένα πολύ λεπτό και κρίσιμο θέμα. Γι’ αυτό και πολλά studios απορρίπτουν κατά καιρούς πολλά ανατρεπτικά και μοντέρνα σενάρια, αποφεύγοντας το ρίσκο και ακολουθώντας την δοκιμασμένη συνταγή.
Παρακάτω παραθέτουμε 5 καινοτόμα για την εποχή και ιστορικά σενάρια ταινιών, που αρχικά απορρίπτονταν συνεχώς από τις κινηματογραφικές εταιρείες παραγωγής:
Star Wars – 1977
Μετά την μεγάλη επιτυχία του American Graffiti, ο George Lucas είχε εισέλθει για τα καλά στον Χολιγουντιανό χάρτη και λογιζόταν ως ένα από τα μεγαλύτερα next big thing της βιομηχανίας. Η ιδέα του Star Wars, όμως, φόβιζε αρκετά τις εταιρείες παραγωγής. Η United Artists και η Universal δίστασαν να την αναλάβουν, λόγω του ανατρεπτικού σεναρίου και του υψηλού μπάτζετ που θα χρειαζόταν η απόδοση του. Παράλληλα, η απειρία του πρωτοεμφανιζόμενου Lucas δεν τους καθησύχαζε. Ο Lucas, τελικά, κατάφερε να δημιουργήσει το Star Wars μέσω της 20th Century Fox, η οποία στήριξε περισσότερο το πρότζεκτ ”George Lucas”, παρά το πρότζεκτ ”Star Wars”. Η ταινία απέφερε κέρδη της τάξεως των 750 εκατομμυρίων δολαρίων, και αποτελεί μία από τις καλύτερες ταινίες επιστημονικής φαντασίας.
E.T. the Extra-Terrestrial – 1982
Ο Steven Spielberg πρότεινε στις αρχές των 80s στην Columbia ένα σενάριο ταινίας, με όνομα ”E.T. and Me”. Η Columbia μελέτησε τη πρόταση του Spielberg, απορρίπτοντας την τελικά και σχολιάζοντας την ως ”Παιδική ταινία Disney”. Πίστευε, επίσης, ότι θα απευθυνόταν σε περιορισμένο κοινό και ως εκ τούτου δεν θα απέφερε ουσιαστικά κέρδη. Παραχώρησε, λοιπόν, την ευκαιρία στην Universal να αναλάβει την παραγωγή και την ανάπτυξη της, βάζοντας εν τέλη στα ταμεία της 800 εκατομμύρια δολάρια, από τα κέρδη της ταινίας.
Back to the Future – 1985
Πολύ ”οικογενειακή” για την Columbia, κάπως ακατάλληλου περιεχομένου για τα δεδομένα της Disney. Το σενάριο του ”Back to the Future” δεν ενθουσίαζε τις δύο εταιρείες, η καθεμία για τους αντίθετους λόγους. Την σκηνοθεσία της ταινίας επωμίστηκε ο Robert Zemeckis, ενώ την ανάπτυξη της ανέλαβε ξανά η Universal. Αποτέλεσε την πιο επικερδή ταινία για το 1985, με εισπράξεις άνω των 350 εκατομμυρίων δολαρίων και στην Columbia σίγουρα θα χτυπούσαν το κεφάλι τους για άλλη μια χαμένη ευκαιρία…
Pulp Fiction – 1994
Άλλη μια φορά που η διορατικότητα των υπεύθυνων της Columbia τους πρόδωσε. Χαρακτηρίζοντας το σενάριο ως το χειρότερο που έχουν λάβει, ως ασύνδετο και υπερβολικά βίαιο, αρνήθηκαν την παραγωγή της ταινίας του Quentin Tarantino. Ο ίδιος προσπαθούσε μετά την επιτυχία του Reservoir Dogs να βελτιώσει κι άλλο το όνομα του με μία αντάξια επιτυχία. Φαινόταν, όμως, πως το όραμα του έπεφτε στο κενό, αφού όλες οι εταιρείες παραγωγής αρνούνταν την ανάπτυξη μιας τόσο ωμής και βίαιης ταινίας. Την ευκαιρία να δημιουργήσει μία ταινία όπως ακριβώς τη φαντάζεται του την έδωσε η Miramax, η οποία κυκλοφόρησε το Pulp Fiction το 1994. Το Pulp Fiction βραβεύτηκε με το Όσκαρ Καλύτερου Πρωτότυπου Σεναρίου, για το σενάριο που έγραψαν ο Quentin Tarantino και ο Roger Avary.
The Usual Suspects – 1995
Ένα από τα καλύτερα σενάρια που γράφτηκαν ποτέ, αυτό των The Usual Suspects, απορρίφθηκε πολλάκις στην Αμερική. Όπως και το Pulp Fiction, η μη γραμμική και χαοτική ιστορία του, εμπόδισε πολλούς παράγωγους να την αναλάβουν. Τελικά, ”βρήκε στέγη” σε μία Ευρωπαϊκή εταιρεία, την Gramercy Pictures, η οποία διέθεσε για την δημιουργία της ταινίας μόλις 6 εκατομμύρια δολάρια! Ο Bryan Singer κατάφερε, όμως, να δημιουργήσει ένα αριστούργημα. Ένα ιστορικό φιλμ με ένα μοναδικό σενάριο, που βραβεύτηκε με Όσκαρ Καλύτερου Πρωτότυπου Σεναρίου.