Με τα Όσκαρ να έχουν πάρει τον δρόμο τους, η ανάγκη για παρακολούθηση νέων ταινιών μετριάζεται και στο προσκήνιο έρχονται παλαιότερες επιτυχίες, οι οποίες κάνουν φανερούς, σε όσους δεν ζήσαμε στις εποχές εκείνες, τους τρόπους αλλά και τους λόγους για τους οποίους διεκδίκησαν θέσεις στα Όσκαρ της δεκαετίας του 70. Μια τέτοια ταινία είναι το «A woman under the influence» του John Cassavetes, που κυκλοφόρησε το 1974.
Υπόθεση
Στη ταινία παρακολουθούμε μια τυπική αμερικανική οικογένεια, με μητέρα την Μέιμπελ, η οποία φροντίζει τα τρία της παιδιά στο σπίτι, και τον εργαζόμενο πατέρα Νικ ο οποίος τις περισσότερες ώρες λείπει λόγω κατασκευαστικών έργων. Η Μέιμπελ εμφανίζει μια παράξενη συμπεριφορά, χάνοντας πολλές φορές τον έλεγχο του ίδιου της του εαυτού, δημιουργώντας έντονες καταστάσεις στο οικογενειακό περιβάλλον που πρόκειται να απομυθοποιήσουν το πρότυπο μιας τυπικής οικογένειας, όπως αυτή ήταν δομημένη στο μυαλό των περισσότερων.
Κριτική
Το «A woman under the influence», λέει πολλά από τον τίτλο του. Η Μέιμπελ είναι μια γυναίκα επηρεασμένη από τον ρόλο της, στον οποίο προσπαθεί να τα καταφέρει όλα τέλεια και να πάρει αποδοχή από τους γύρω της. Θέλει να είναι η καλύτερη μητέρα, αγχώνεται για την εικόνα που έχουν τα παιδιά της για εκείνη και πολλές φορές τα ρωτάει τι πιστεύουν για την ίδια. Νοιάζεται υπερβολικά, αγχώνεται για εκείνα όταν είναι μακριά τους, και μετανιώνει που τα άφησε στο πρώτο λεπτό αφού τα αποχαιρετήσει, όταν φεύγουν για λίγο με την γιαγιά τους.
Ο Νικ ανησυχεί για την κατάσταση της γυναίκας του, όταν η συμπεριφορά της γίνεται εντονότερα «παράξενη». Παρόλα αυτά την θέση της αποδοχής παίρνει η προσωπική επίθεση και κατηγορία προς το πρόσωπο της Μέιμπελ, αγανακτισμένος και ανίδεος να αντιμετωπίσει την ίδια, κάτι που δεν δικαιολογεί την συμπεριφορά του. Η ίδια αντιλαμβάνεται μια δική της πραγματικότητα, στην οποία τίποτα δεν είναι τυπικό ούτε συμβαδίζει με την κομφορμιστική δομή της οικογένειας και της κοινωνίας. Ωστόσο, η αποδοχή που αναζητά από τους άλλους την κάνουν να προσπαθεί να φέρεται με τρόπους που θα «ευχαριστούσαν» την γνώμη τους. Μαγειρεύει στους συνεργάτες του Νικ, κάθεται μαζί τους ώστε να τους γνωρίσει και τους παρακινεί να χορέψουν αφού όπως είπε δεν ήθελε να βαρεθούν, εξοργίζοντας τον Νικ που τους έφερε σε δύσκολη θέση. Εκείνη είναι μπερδεμένη, η ψυχική της κατάσταση καταρρέει όλο και περισσότερο, βρίσκοντας τον εαυτό της ανήμπορο να βρει ισορροπία στο ίδιο της το σπίτι.
Η ερμηνεία της Gena Rowlands είναι συγκλονιστική με όλη την σημασία της λέξης, γεγονός που της χάρισε και την υποψηφιότητα του Όσκαρ Α’ γυναικείου ρόλου εκείνης της χρονιάς, δυστυχώς όμως χωρίς να καταφέρει να το κερδίσει. Κάθε σκηνή του «A woman under the influence», την βρίσκει πρωταγωνίστρια και η κάμερα αγκαλιάζει την παρουσία της και την ψυχολογική της κατάσταση, κάνοντας πέρα κάθε τι άλλο που δεν είναι αυτή. Τονίζει την σημαντικότητα της προσωπικότητάς της, την δυναμική της εμφάνιση και την αναισθησία της προς κάθε τι που θα την κρίνει.
Ο John Cassavetes αποτυπώνει μια πραγματική οικογένεια, μέσα στην οποία υπάρχει η καταπίεση, η κριτική, η αδυναμία έκφρασης και ελευθερίας, και γενικότερα όλες εκείνες οι μη ειπωμένες καταστάσεις, γεγονός που καταδεικνύει πως τίποτα δεν είναι όπως θέλουμε να νομίζουμε. Οι χαρακτήρες είναι τόσο οικείοι προς εμάς που γινόμαστε μέρος της καθημερινότητάς τους, αφουγκραζόμαστε τα προβλήματα τους, πονάμε μαζί τους, αγωνιούμε και θαυμάζουμε την δυναμική τους.
Γενικότερα, το «A woman under the influence» είναι ένα φιλμ που σε αγκαλιάζει, σου δείχνει τον δρόμο της αποδοχής της πραγματικότητας και σε αυτό βρίσκεις μια συναισθηματική ασφάλεια, έναν τρόπο να δείξεις την αγανάκτησή σου, να καταρρίψεις τα δεδομένα μιας άδικης και μονόπλευρης κοινωνίας, θέτοντας έτσι τους όρους της πραγματικότητας που αξίζει να φωνάζει για όσα την καταπιέζουν.
Trailer: