Έγκλημα στον Σταθμό Βενιζέλου: Ένα ντοκιμαντέρ που σκάβει τον λάκκο στο Μετρό Θεσσαλονίκης

Έγκλημα στον Σταθμό Βενιζέλου
Πηγή εικόνας: filmfestival.gr

Το νέο ντοκιμαντέρ της δημοσιογράφου Χριστίνας Σιγανίδου επιχειρεί να ρίξει φως στην υπόθεση με τα αρχαία στον στο μετρό Θεσσαλονίκης. Ως έγκλημα χαρακτηρίζεται η απόπειρα διαχωρισμού των αρχαίων σε μία προσπάθεια μείωσης του κόστους. Σε μία από τις πλέον πολυσυζητημένες υποθέσεις των τελευταίων ετών στην χώρα, το έγκλημα στον Σταθμό Βενιζέλου, δημιουργεί ένα χρονολόγιο με όλα τα γεγονότα που έλαβαν χώρα από τα τέλη του 2019 μέχρι και τις δύσκολες εποχές της πανδημίας, στην μάχη για την παραμονή των αρχαίων στον αρχικό τους χώρο. Μέσα από συνεντεύξεις, ρεπορτάζ, ερασιτεχνικά βίντεο πολιτών και ηχητικά ντοκουμέντα, η Σιγανίδου δημιουργεί ένα λιτό αλλά άκρως αποτελεσματικό έργο κατά της διχοτόμησης.

Ξεκινώντας από την επίσημη ανακοίνωση του πρωθυπουργού στα τέλη του 2019 για μετακίνηση των αρχαιοτήτων και επίσπευση του έργου, το ντοκιμαντέρ σκιαγραφεί σε προσωπικό επίπεδο τον ακτιβισμό των πολιτών της Θεσσαλονίκης. Το Κινημα Πολιτών Θεσσαλονίκης συστάθηκε από επιφανείς πολίτες (μεταξύ των οποίων και ο πρώην δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης). Γρήγορα ωστόσο αύξησε την ισχύ του, με άτομα συνασπισμένα γύρω από τον ίδιο σκοπό. Την παραμονή των αρχαιοτοτήτων. Μαχόμενοι με όλα τα νόμιμα μέσα, φαίνονται να έχουν όλες τις πιθανότητες εναντίον τους. Έχοντας απέναντι τους την “Αττικό Μετρό” και την Κυβέρνηση δυσκολεύονται στο να ακουστεί η φωνή τους. Σημαντικότερο ίσως πλήγμα στους αγώνες τους, το σχεδόν καθολικό εμπάργκο από τα ΜΜΕ. Το Έγκλημα στον Σταθμό Βενιζέλου, δεν πουλάει αρκετά.

Έγκλημα στον Σταθμό Βενιζέλου
Πηγή εικόνας: thepressproject.gr

Έχουν, ωστόσο, υπέρ τους τον νόμο. Το έργο είναι δυνατόν να συνεχιστεί χωρίς την διχοτόμηση. Κάτι τέτοιο, ωστόσο, θα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους. Και μέσα σε αυτή την διαμάχη η κάμερα της Χριστίνας Σιγανίδου καταγράφει, φέρνοντας στο φως παιχνίδια εξουσίας, συμφέροντα, αλλά και την ένωση πολιτών γύρω από έναν κοινό στόχο.

Κίνημα Πολιτών Θεσσαλονίκης

Πραγματικοί ήρωες στην ζωή ίσως να μην υπάρχουν. Το άσπρο και το μαύρο, συνήθως δίνουν την θέση τους σε μία γκρίζα ζώνη όπου συντελούνται οι καθημερινές διεργασίες. Όταν, όμως μία πλευρά έχει με το μέρος τη τόσο τον νόμο όσο και την ηθικότητα, τότε κινείται σε πολύ λευκούς τόνους του γκρι. Κατά την διάρκεια του ντοκιμαντέρ γνωρίζουμε μερικά από τα μέλη της οργάνωσης, και συμμετέχουμε σε εκδηλώσεις τους. Πρόκειται για πολίτες, που δίχως κάποιο χρηματικό κέρδος συμβάλλουν με τον τρόπο τους στην ομαλή οργάνωση του κινήματος. Παρέχεται νομική, γραμματειακή και οργανωσιακή υποστήριξη ενώ εκλείπουν οι πολιτικές σκοπιμότητες. Εκτός και αν η αντίσταση στην Κυβέρνηση θεωρείται πολιτική σκοπιμότητα, που σε αυτή την περίπτωση εντοπίζονται ζητήματα δημοκρατίας.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Καθώς το κίνημα συνεχίζει να αποκτά υποστήριξη στρέφοντας την κοινή γνώμη υπέρ της παραμονής των αρχαιοτήτων, οι διαδικασίες παγώνουν. Η πανδημία θα στρέψει τα μέλη προς νέα είδη αγώνα. Οι διαδικτυακές ημερίδες θα αντικαταστήσουν τις συγκεντρώσεις. Οι μάσκες θα καθυστερήσουν αλλά δεν θα σιγάσουν τους αγώνες. Η έντονη παρουσία του κινήματος στον πυρήνα της πόλης αλλά και στο διαδίκτυο θα οδηγήσουν τα πρώτα ΜΜΕ να γράψουν για το θέμα. Η μάχη πλέον κρίνεται στα συμβούλια. Η κοινή γνώμη θα ασκήσει σίγουρα πίεση υπέρ της παραμονής. Το θέμα βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη και θα φανεί αν το Έγκλημα στον Σταθμό Βενιζέλου, το έγκλημα κατά της πολιτισμικής κληρονομιάς θα προχωρήσει.

Έγκλημα στον Σταθμό Βενιζέλου
Η χαρακτηριστική καμπάνια του κινήματος με το χαρακτηριστικό σύνθημα “Σας βλέπουμε”. Πηγή εικόνας: thesstoday.gr

Η άλλη πλευρά

Και καθώς η πλευρά υπέρ της παραμονής φαίνεται να βασίζεται στην δημοσιότητα του θέματος, η “Αττικό Μετρό” που έχει αναλάβει το έργο, διατηρεί νεκρική σιγή. Μετά από επικοινωνία τόσο με τον πρόεδρο της “Αττικό Μετρό”, όσο και με τον υπεύθυνο του έργου στην Θεσσαλονίκη για τον ΆΚΤΟΡΑ, δεν έγινε κάποια δήλωση.  Αυτή η ένοχη σιωπή, φανερώνει προσωπικά συμφέροντα και αποποίηση ευθυνών.  Το Έγκλημα στον Σταθμό Βενιζέλου έκανε πρεμιέρα στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και στριμάρει στο Cinobo.

Περισσότερα από τη στήλη: Κινηματογράφος

Κινηματογράφος

Xenia (2014) – Ένα αφιέρωμα στον Πάνο Χ. Κούτρα

Αν παρακολουθείς τα κινηματογραφικά νέα, ίσως «έπεσες» πάνω σε κάποιο post της ταινιοθήκης της Ελλάδος…

Κινηματογράφος

Coach Carter: Ένας προπονητής ζωής

Το Coach Carter είναι μία βιογραφική αθλητική ταινία του 2005, την οποία σκηνοθέτησε ο James…

Κινηματογράφος

Αντιπολεμική ταινία ή απλά ταινία για τον πόλεμο;

Ανάμεσα στις πιο γοητευτικές συζητήσεις γύρω από τον κινηματογράφο βρίσκεται το ερώτημα αν υπάρχουν, ή…

Κινηματογράφος

K-Pop Demon Hunters: Το K-pop animation που σάρωσε το Netflix

K-Pop Demon Hunters – K-pop, σπαθιά και neon ενέργεια Δεν βλέπω συχνά animation, πόσο μάλλον…

Κινηματογράφος

Where the Sidewalk Ends: Το αειθαλές νουάρ που άφησε το στίγμα του

Είναι περίεργο συναίσθημα το να ξέρεις πως -εκ των πραγμάτων- συλλήβδην όλοι οι συντελεστές μια…

Κινηματογράφος

«What Have Τhey Done to Your Daughters?» – Μια επαναστατική ματιά στους φόνους των ιταλικών gialli

Όπως πολλοί συνάδελφοί του, ο Massimo Dallamano πριν καταπιαστεί με το σινεμά μυστηρίου, έκανε το…

Κινηματογράφος

Το Χώμα Βάφτηκε Κόκκινο (1966) – Ένα ελληνικό Western

  Το Χώμα Βάφτηκε Κόκκινο (1966), σε σκηνοθεσία Βασίλη Γεωργιάδη και σενάριο Νίκου Φώσκολου, αποτελεί…