Ένα ψυχοπαθές λάστιχο που σκοτώνει με τηλεκίνηση

Όχι, δεν πρόκειται για πλάκα, ούτε για μια απλή υπερβολή. Πρόκειται για την σοβαρά αστεία και αστειευόμενα σοβαρή ταινία του Quentin Dupieux ονόματι Rubber, γυρισμένη το 2010. Ένα δημιούργημα που πιέζει τα όρια του τι θεωρούμε κινηματογραφική αφήγηση και του πώς πρέπει να τοποθετούμαστε ως θεατές απέναντι στον ίδιο τον κινηματογράφο.

Η Πλοκή (;)

Αμερικανική έρημος. Οι καρέκλες έχουν στηθεί. Μετά από έναν πρόλογο που έχει να κάνει με το πώς η ζωή διατρέχεται από την λογική του “χωρίς λόγο (no reason)” οι θεατές θα προμηθευτούν με κυάλια και θα κοιτάξουν μακριά. Τι θα δουν; Την ίδια ταινία που θα παρακολουθήσουμε και εμείς, δηλαδή το πώς ένα λάστιχο αυτοκινήτου αφυπνίζεται, αρχίζει και πατάει διάφορα πράγματα και ζώα, και ξυπνάει μέσα του η θέληση για φόνο. Και όταν δεν μπορεί να λιώσει κάτι πατώντας το, θα χρησιμοποιήσει τηλεκίνηση για να το ανατινάξει. Έτσι, θα πάει να μείνει σε ένα ξενοδοχείο (όπου θα πλένεται και θα κοιμάται σε κρεβάτι κανονικά), ενώ ο αστυνομικός κλοιός θα σφίγγει γύρω του. Και όλα αυτά υπό το βλέμμα των θεατών οι οποίοι -χωρίς λόγο- δηλητηριάζονται από τους παραγωγούς της υποτιθέμενης ταινίας.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Η Κριτική

Αν μπερδευτήκατε με την πλοκή, δεν πειράζει. Έτσι κι αλλιώς, όπως εξαγγέλλει και το ίδιο, το Rubber δεν ενδιαφέρεται για μια λογική συνέχεια στην αφήγηση, ούτε για έναν κινηματογραφικό ρεαλισμό. Στην πραγματικότητα, η ταινία του Dupieux καταφέρεται εναντίον όλων αυτών και για αυτό κιόλας και η εξωφρενική πλοκή της. Το νόημα -αν υπάρχει- βρίσκεται ακριβώς στην απουσία νοήματος, στο Παράλογο, στο absurde.

Παράλληλα με τον ανοιχτό παραλογισμό του, το Rubber καταπιάνεται με την έννοια του θεατή. Ουσιαστικά βλέπουμε κάποιους θεατές να βλέπουν μια ταινία, και η ταινία υφίσταται μόνο όσο είναι ζωντανοί οι θεατές. Ο μόνος λόγος που συνεχίζει και δεν τελειώνει νωρίτερα, είναι γιατί ένας θεατής δεν δηλητηριάστηκε και συνέχισε να παρακολουθεί. Βλέπουμε να κυριαρχεί ο σολιψισμός και η υποκειμενικότητα: υπάρχει μόνο αυτό που παρατηρώ και -ίσως- υπάρχει μόνο όσο το παρατηρώ.

Rubber
Πηγή εικόνας: aiff.gr

Όλα αυτά ίσως δίνουν την εντύπωση πως το Rubber είναι μια φιλοσοφική και δύσκολη ταινία. Σε καμία περίπτωση. Πρόκειται μάλλον για ένα fun exploitation που προσφέρει διασκέδαση. Γιατί άλλωστε πόσο συχνά βλέπετε ένα λάστιχο να ανατινάζει ανθρώπινα κεφάλια με τηλεκίνηση;

Advertising

Έτσι το δημιούργημα του Dupieux πρόκειται για μια ενδιαφέρουσα ματιά πάνω στην φύση του ίδιου του κινηματογράφου και του θεατή, ένα σχόλιο πάνω στον ίδιο τον κινηματογραφικό ρεαλισμό. Ακόμα και αν μερικές φορές χάνεται μέσα στις πρωτότυπες ιδέες του και στο πώς ουσιαστικά προέχουν έναντι όλων των άλλων πτυχών της ταινίας, το Rubber σίγουρα αξίζει μια ματιά.

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=ONlyG2b0fWo

Περισσότερα από τη στήλη: Κινηματογράφος

Κινηματογράφος

Σαν σήμερα κυκλοφόρησε η ταινία «Halloween II» του John Carpenter

Τρία χρόνια μετά την πρώτη ταινία του περίφημου franchise του John Carpenter, «Halloween» («Η Νύχτα…

Κινηματογράφος

10 low budget ταινίες με πάνω απ΄όλα…ωραίους πρωταγωνιστές

Για μερικούς οι low budget ταινίες με ωραίους πρωταγωνιστές είναι αγαπημένο genre και win-win υπόθεση,…

Κινηματογράφος

Ένας Υπέροχος Άνθρωπος – Η ευφυΐα, η τρέλα και η δύναμη της αγάπης

Ο Ένας Υπέροχος Άνθρωπος (A Beautiful Mind, 2001) δεν είναι απλώς μια αφήγηση για την…

Κινηματογράφος

40+1 Ελληνικές Ταινίες για τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο

Ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος άφησε ένα βαθύ σημάδι στην Ελλάδα, όχι μόνο μέσα από τη…

Κινηματογράφος

Suspiria (2018) – Ένα μεταφυσικό horror με Φρόυντ, χορό και φασισμό

Το Suspiria (2018) του Luca Guadagnino κατάφερε να διχάσει κοινό και κριτικούς, χωρίζοντας τους σε…

Κινηματογράφος

Straw (Netflix) – Όταν η σταγόνα ξεχειλίζει από συναισθήματα

Το Straw είναι μια δραματική ταινία που κυκλοφόρησε στο Netflix τον Ιούνιο του 2025 και…

Κινηματογράφος

Η Γιορτή του Σινεμά 2025 – Πάμε σινεμά με 2 ευρώ!

Την Πέμπτη 30 Οκτωβρίου, όλες οι προβολές σε όλους τους κινηματογράφους της χώρας θα είναι…