«Eyes of Laura Mars»: Όταν η Laura είδε τον θάνατο μέσα από τον φακό της

Eyes of Laura Mars
Πηγή εικόνας: imdb.com

Στο «Eyes of Laura Mars» τα γριφώδη γατίσια μάτια της Faye Dunaway μεταμορφώνονται σε εκείνα της Laura Mars και χαρίζουν έναν πολλά υποσχόμενο τίτλο σε ένα από τα εβληματικότερα και αυθεντικότερα Αμερικανικά gialli των τελών της δεκαετίας του ‘70, δια χειρός, Irvin Kershner. Είναι τα μάτια μιας χαρισματικής φωτογράφου, η οποία εκπλήσσει πάντα τα πλήθη στο χώρο της μόδας και της τέχνης του “φακού”, που συνηθισμένα πλέον στο να βλέπουν καθαρά αμιγώς μέσα από εκείνον, της στέλνουν μακάβρια μηνύματα για έναν κίνδυνο που ελλοχεύει και κυνηγά εκείνη κι όλους τους αγαπημένους της.

Επαγγελματίας και εντυπωσιακά δοτική σε όσους υπάρχουν και υπήρξαν στη ζωή της, η Laura βρίσκεται στο στόχαστρο ως – εμμέσως – υπαίτια για τους φόνους κοντινών της προσώπων. Μοιάζει σαν κάποιος που την μισεί οικτρά, να παίζει φρικτά παιχνίδια μαζί της, αφαιρώντας την ζωή των κατά σειρά ετών συνεργατών και φίλων της. Εκείνη δε, γίνεται δέκτης «προειδοποιήσεων» για κάποιο μελλοντικό φόνο, ανήμπορη να τον αποτρέψει, αλλά αναγκασμένη να γίνει μάρτυρας αυτού. Όμως, παρ’ ότι κατά τ’ άλλα πουριτανή και εξαιρετικά χαμηλών τόνων και παραδοσιακή σύμφωνα με τα λεγόμενά της, η δουλειά της Laura δεν συνάδει ιδιαιτέρως με τον χαρακτήρα της. Η τέχνη της έχει αποκτήσει πιστούς φανατικούς καθώς και παθιασμένους εχθρούς, λόγω των τολμηρών της θεματικών που – κατά τα λεγόμενα ορισμένων – προβάλλουν τη βία, ωραιοποιώντας την και καταθέτοντάς την στο κοινό ως «φτηνή» ψυχαγωγία και ηδονή για τα αρρωστημένα μάτια του.

Πηγή εικόνας: criterion.com

Ένας νεαρός Tommy Lee Jones και η πιο έμπειρη Dunaway σε ένα ρόλο που την κάνει κυριολεκτικά να ακτινοβολεί, δίνοντας στη Laura μια φρεσκάδα από την λάμψη της ηθοποιού ως ανερχόμενη αστέρας στους πρώτους τους πρωταγωνιστικούς ρόλους τη δεκαετία του ‘60. Μεταμορφωμένη σε μια ανανεωμένη κι ελαφρώς ωριμότερη ηθοποιό δε, που, όμως, δεν άφησε πίσω της την γλυκύτητα και τον αισθησιασμό που την κατέστησαν μια από τις πιο περιζήτητες σταρ της εποχής κατά το ξεκίνημά της. Δύο χρόνια πριν, γίνεται πρωταγωνίστρια στην – από πολλές πλευρές – σημαδιακή μαύρη κωμωδία του Sidney Lumet, «Network» και το ‘78, παίρνει αποκλειστικά στα χέρια της έναν πρωταγωνιστικό, διαφορετικό από τους άλλους, ρόλο. Έναν ρόλο που άφησε εποχή, αλλά και ανέβασε αισθητά στα μάτια των λάτρεων των ιταλικών ταινιών μυστηρίου το αμερικάνικο σινεμά και την δύναμή του, ακόμη και σε ένα είδος που οι Ιταλοί ήξεραν καλύτερα από όλους εκείνη την εποχή.

Διαβάστε επίσης  Giallo Horror: Μια εισαγωγή στον ιταλικό τρόμο του ‘70

Αν μη τι άλλο, αν κάτι έλειπε από τις ταινίες «giallo» της εποχής ήταν πολλές φορές η ερμηνεία των ηθοποιών και η έλλειψη λαμπερών προσώπων της εποχής που ενδεχομένως να μας κινούσαν λίγο περισσότερο το ενδιαφέρον να τις παρακολουθήσουμε. Όσο οι Ιταλοί έδιναν έμφαση στην αισθητική και την εμβληματικότητα των θανάτων των ταινιών τους, οι Αμερικανοί είχαν τη δυνατότητα να τους «χτυπήσουν» στην ηθοποιία και την μαεστρία τους στο να διαχειρίζονται μια οποιαδήποτε ιδέα, μεταφέροντάς την με τον αξιοπρεπέστερο δυνατό τρόπο, ως το μοναδικό τους «όπλο» απέναντι στην ικανότητα των Ιταλών δημιουργών στο είδος. Όπως και να’ χει, ο Kershner εδώ, έμπαινε εμφανώς σε ξένα λημέρια…

Advertising

Advertisements
Ad 14
Πηγή εικόνας: imdb.com

Στην πραγματικότητα, το «Eyes of Laura Mars» μπορεί κάλλιστα να καταταχθεί σε ένα από τα πρώιμα, σημαντικότερα, αλλά και γνησιότερα gialli του αμερικανικού κινηματογράφου, καθώς δεν του λείπει δίχως καμία υπερβολή τίποτα από τις αντίστοιχες του ιταλικού σινεμά. Έχει όλες τις επιρροές και τα ηνία (σε ορισμένες περιπτώσεις) να συναγωνιστεί τίμια τις παραπλήσιες του genre στο οποίο κατατάσσεται. Λίγα μόλις χρόνια πριν μάλιστα, κυκλοφόρησε το «Red Queen Kills Seven Times» του Emilio Miraglia, ένα έργο που αποτίει μνεία στον χώρο της μόδας και της φωτογραφίας. Συγκεκριμένα, ο φακός στην προκείμενη περίπτωση ελέγχεται από γυναικεία μάτια, όπως και στην περίπτωση του «Eyes of Laura Mars». Μια γυναίκα στον χώρο της μόδας, πίσω από τον φακό «χορογραφεί» μανεκέν και γίνεται μαέστρος ενός εξαιρετικά απαιτητικού επαγγέλματος που προϋποθέτει εξονυχιστική δουλειά αλλά και ιδιαίτερη και λεπτεπίλεπτη προσέγγιση και μεταχείριση, πράγμα που καλύτερα δεν θα μπορούσε κανείς να κάνει όπως η Kitty, η πρωταγωνίστρια του «Red Queen Kills Seven Times» και η Laura, εκείνη του «Eyes of Laura Mars».

Διαβάστε επίσης  «Death Walks on High Heels»: Η αιματηρή «πασαρέλα» του Luciano Ercoli
Eyes of Laura Mars
Πηγή εικόνας: imdb.com

Άλλη μια ταινία που εμφανώς επηρέασε σημαντικά αυτή του Kershner, είναι το πιο πρόσφατο αριστούργημα μυστηρίου του Lucio Fulci, το “Psychic” (του ‘77). Η πλοκή του «Psychic» ακολουθεί μια γυναίκα που βασανίζεται από οράματα που την οδηγούν στην λύση ενός μυστηρίου που ταλανίζει το μυαλό της, αλλά και εκείνο των αρχών που έπειτα από δική της παρότρυνση, ξεκινά να διερευνά την υπόθεση ενός πτώματος που βρέθηκε στο σπίτι του συζύγου της. Πρόκειται για μια από τις σπουδαιότερες ταινίες του άρχοντα του Ιταλικού gore τρόμου. Επιστρέφοντας στο «Eyes of Laura Mars», τα λεγόμενα της Laura, όπως κι εκείνα της πρωταγωνίστριας του «Psychic», αδυνατούν να γίνουν πιστευτά από την αστυνομία. Όμως είναι κάτι στα αυτιά ενός εκ των μελών της, του John (Tommy Lee Jones), που φαντάζει ως η μόνη λύση στο αδιέξοδο των μυστηριωδών δολοφονιών του περιβάλλοντος της όμορφης φωτογράφου που δεν σταματούν να λαμβάνουν χώρα κάθε φορά που η ίδια το διαισθάνεται, έχοντας σχεδόν πάντα άλλοθι για την ώρα που καθεμία από αυτές εκτυλίσσεται.

Μια απαστράπτουσα Νέα Υόρκη, που ακόμη και η βρωμιά της αποτελεί ελκυστικό θέμα για τον κάθε καλλιτέχνη, μακριά μαλλιά, έντονα βαψίματα, γκλαμ, ντίσκο και σύγχρονη τέχνη, αποτελούν ένα θρίλερ μυστηρίου, που αν κατάφερε να κάνει κάτι καλύτερα, ίσως, απ’ όλα, είναι να απεικονίσει την πραγματικότητα του φωτογραφικού χώρου, της μόδας αλλά και του αυστηρού επαγγελματισμού που αρκεί κανείς να διαθέτει για να φέρει εις πέρας ένα αψεγάδιαστο έργο. Αυτό είναι άλλωστε και που χάρισε στην Laura την επιτυχία αυτού του βεληνεκούς. Το καστ συμπληρώνει ο René Auberjonois στον ρόλο του Donald, αγαπητό συνεργάτη της διάσημης φωτογράφου, ο Brad Dourif, υποδύεται τον πρώην φυλακισμένο σωματοφύλακά της και ο Πορτορικανός, Raul Julia, ενσαρκώνει τον αλκοολικό πρώην της, Michael. Την μουσική επένδυση, αναλαμβάνει μια ολόκληρη γενιά δημιουργών της ποπ και ντίσκο σκηνής της δεκαετίας (Barbara Streisand, KC and the Sunshine Band, Michael Zager Band), δίνοντάς του ξεχωριστή υπόσταση, αποκτώντας σταδιακά την δική της μοναδική αξία ανά τα χρόνια.

Διαβάστε επίσης  A Part of You: όσοι μένουν πίσω

Δείτε εδώ το trailer της ταινίας:

Advertising

Η Μαρία Δήμου έχει σπουδάσει Σκηνοθεσία Κινηματογράφου και Τηλεόρασης και ασχολείται με τη σκηνοθεσία και την αρθρογραφία. Είναι μέλος της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων για την Ανεξαρτησία και τη Διαφάνεια των ΜΜΕ.

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Όσκαρ 2025: Οι θρίαμβοι και τα σνομπ της Ακαδημίας

Η 97η τελετή απονομής των Βραβείων Όσκαρ πραγματοποιήθηκε στις 2

Νωτιαία μυϊκή ατροφία με προοδευτική μυοκλονική επιληψία

Το παρόν άρθρο Το παρόν άρθρο με τίτλο Νωτιαία μυϊκή