
Το κοινωνικό δράμα του Αλέξανδρου Σικαλιά “Η Φάμπρικα” αναδεικνύει μέσα σε λίγα μόλις λεπτά ένα τεράστιο δίλλημα στον χώρο της εργασίας. Το δίλημμα θα μπορούσαμε να πούμε συνοπτικά ότι είναι η επιλογή ανάμεσα στον δρόμο της αρετής και της κακίας. Η ταινία εμφανίστηκε το 2018 στην ελληνική κινηματογραφική σκηνή στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Δράμας ενώ συμμετείχε σε πολλά διεθνή και εθνικά φεστιβάλ συμπεριλαμβανομένου και αυτού της Αθήνας ( Νύχτες Πρεμιέρας ) . Μεταφερόμαστε λοιπόν σε ένα εργοστάσιο στην Αθήνα , όπου οι συνθήκες εργασίας είναι δύσκολες ( εξαντλητικά ωράρια , χαμηλοί μισθοί, ανθυγιεινό εργασιακό περιβάλλον) .
Εκεί, ο Παναγιώτης – τον οποίο οι συνάδελφοί του αποκαλούν Παναγή – , ένας τίμιος εργάτης που διατηρεί καλές σχέσεις τόσο με τους συναδέλφους όσο και με το αφεντικό του, μία μέρα έρχεται αντιμέτωπος με μία μεγάλη πρόκληση. Το αφεντικό του, ο Σωτήρης, τον καλεί στο γραφείο του και του ανακοινώνει ότι έχει πέσει στην αντίληψή του το παράνομο εμπόριο μετάλλου από τις αποθήκες του εργοστασίου. Του ζητάει να ανακαλύψει ποιοι συνεργάτες του εμπλέκονται στο κύκλωμα κλοπής με αντάλλαγμα την επαγγελματική του αναρρίχηση στην θέση του προϊσταμένου όταν αυτός συνταξιοδοτηθεί.

Ποιες είναι οι πρώτες σκέψεις που κατακλύζουν τον Παναγή;
Ο Παναγής παγώνει στο άκουσμα της ανήθικης πρότασης του αφεντικού του και βιώνει ένα ηθικό δίλημμα : να θυσιάσει την συναδελφική αλληλεγγύη και κάλυψη στο βωμό του προσωπικού του οφέλους ή να θυσιάσει το προσωπικό του κέρδος για τα ιδανικά της συναδέλφωσης και της εχεμύθειας ; Δύσκολο ερώτημα στο οποίο κανένας μας δεν θα απαντούσε χωρίς να το σκεφτεί και αν το έκανε ίσως αργότερα να το σκεφτόταν διπλά. Στις ανησυχίες του Παναγή έρχονται να προστεθούν τα οικογενειακά οικονομικά αδιέξοδα που αντιμετωπίζει αφού η γυναίκα του απολύεται από την δουλειά της και ο γιος του δεν μπορεί λόγω των οικονομικών τους προβλημάτων να εξασκηθεί παραπάνω στο πιάνο στο οποίο έχει ταλέντο.
Ακόμα, ο Παναγής ανακαλύπτει ότι ο χρόνια φίλος και συνεργάτης του , Μπάμπης , κρύβεται πίσω από το κύκλωμα κλοπής και όταν του μιλάει ανοιχτά αρνούμενος να συμμετέχει στις παράνομες δράσεις του απογοητεύεται από τον φίλο του ο οποίος φαίνεται να μην τον καταλαβαίνει καθόλου. Ο Παναγής στην αρχή αρνείται την πρόταση του Σωτήρη , όμως, αργότερα μετά την τυχαία ανακάλυψη της εμπλοκής του πιστού του φίλου και συνεργάτη στο σχέδιο κλοπής του εργοστασίου και την προτροπή της συζύγου του να αποδεχτεί την πρόταση μπαίνει σε πολλές σκέψεις.
Ο πρωταγωνιστής της ταινίας έρχεται σε μία εσωτερική σύγκρουση για το αν πρέπει να αποκαλύψει το ποιοι είναι υπεύθυνοι ή όχι στον προϊστάμενο ή να προσπαθήσει να μεταπείσει τον φίλο του για το καλό όλων ενώ ταυτόχρονα τα οικογενειακά βάρη τον πιέζουν ακόμη περισσότερο. Το τέλος της ταινίας είναι απότομο και αιφνιδιαστικό ενώ δημιουργεί πολλά ερωτήματα στον θεατή ο οποίος μπορεί να δώσει πολλές απαντήσεις στα βασικά ερωτήματα που θίγονται.

Ποιο είναι το κοινωνικό- πολιτικό μήνυμα της ” Φάμπρικα”;
O Αλέξανδρος Σικαλιάς στην ταινία του προσπαθεί να αναπαραστήσει το καθεστώς στην εργασία αλλά και τα ατομικά συμφέροντα που παίζονται πάνω στις πλάτες των εργατών κρυμμένα κάτω από όμορφα λόγια, χρώματα και “αγώνες”. Ενδιαφέρεται για την εκμετάλλευση των εργατών και προβληματίζεται για την βαθύτερη κοινωνική κρίση. Η παρακολούθηση της ταινίας είναι η καλύτερη επιλογή για όλους όσους μοιράζονται τις ίδιες ανησυχίες για την εργασία , τα δικαιώματα των εργατών και το καταπιεστικό εργασιακό καθεστώς της χώρας ιδίως μετά την μεταπολίτευση.
Μπορείτε να δείτε την ταινία εδώ