Γνωστοποιήθηκε εσχάτως, πως η Monica Vitti «εγκατέλειψε» την ζωή στην ηλικία των 90, από επιπλοκές της Νόσου Αλτσχάιμερ, από την οποία έπασχε για χρόνια. Η υπέρλαμπρη περσόνα της, κατέκτησε επαίνους από πολλά σημαντικά πρόσωπα ανά τα χρόνια, ενώ εξίσου σημαντική στάση στην προσωπική και επαγγελματική της πορεία, ήταν αδιαμφισβήτητα η σχέση της με τον σκηνοθέτη, Michelangelo Antonioni («L’Avventura», «La Notte», «L’Eclisse»). Πρόκειται για μια βέρα Ιταλιάνα, με έντονο σκηνικό ταπεραμέντο. Όμως, όπως και ο ίδιος ο Antonioni παραδέχτηκε, οι χαρακτήρες οι οποίοι υποδύθηκε, δεν είχαν ουδεμία σχέση με την προσωπικότητά της. Κάτι που έκδηλα φανερώνει το αληθινό της υποκριτικό ταλέντο, ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί ένα ενδιαφέρον μυστήριο για το ποιά πραγματικά είναι η Monica πίσω από την Vitti.
Η Monica Vitti, γεννήθηκε στην «καρδιά» της Ιταλίας (την Ρώμη), το 1931. Φοίτησε στην Εθνική Ακαδημία Δραματικής Τέχνης Silvio D’Amico, χτίζοντας επιτυχώς την μετέπειτα υποκριτική της καριέρα. Στα τέλη της δεκαετίας του ’50, γνώρισε τον τότε σύντροφό της, Michelangelo Antonioni. Ο Ιταλός σκηνοθέτης, εκτός από την μέλλουσα γυναίκα του, είδε στα μάτια της Vitti και μια λαμπερή πρωταγωνίστρια, την οποία φυσικά δεν άργησε να την καταστήσει, μούσα του. Η Monica Vitti και ο Antonioni, ξεκίνησαν την κινηματογραφική τους συνεργασία με την ταινία, «L’Avventura» («Η Περιπέτεια»), το 1960, με την οποία ο ίδιος ανοίγει και την διάσημη τριλογία του (με πρωταγωνίστρια και πάλι την Vitti), που συνεχίζεται με τις ταινίες, «La Notte» («Η Νύχτα»), την επόμενη χρονιά και «L’Eclisse» («Η Έκλειψη»), την μεθεπόμενη. Η καλλιτεχνική τους επιτυχία, δεν τους επέφερε απλώς αναγνωρισημότητα στον πελώριο χώρο του Ιταλικού σινεμά, αλλά έφερε και το ζευγάρι πιο κοντά, ξεκινώντας αμφότεροι από το μηδέν την ζηλευτή καριέρα τους, ο ένας στην σκηνοθεσία και η άλλη στην υποκριτική. Η τριλογία, συν τοις άλλοις, κέρδισε παγκόσμια φήμη, πληθώρα κινηματογραφικών βραβείων αλλά και σημαντική ιστορική σημασία, με την ηθοποιό να σαρώνει τις πρώτες της υποψηφιότητες βραβείων, όπως Ιταλική Χρυσή Σφαίρα και BAFTA. Μετά από το θριαμβευτικό της τριμερές ντεμπούτο στο πρωταγωνιστικό «τιμόνι», η εξέλιξη της Vitti είναι απλώς ιστορία…
Το 1963, πρωταγωνιστεί στο «Nutty, Naughty Chateau», του Roger Vadim, ξεδιπλώνοντας το ταλέντο της και στο είδος της κωμωδίας, με το οποίο καταπιάστηκε πολλάκις αργότερα στην φιλμογραφίας της. Το 1964, η Monica Vitti και ο Michelangelo Antonioni, επιστρέφουν στην μεγάλη οθόνη, με την επόμενη και προτελευταία τους ταινία μαζί, το «Red Desert» («Κόκκινη Έρημος»). Έπειτα, το ζευγάρι τράβηξε διαφορετικούς δρόμους και προσωπικά αλλά και επαγγελματικά, με μια τελευταία επανασύνδεση μετά από χρόνια με την ταινία, «The Mystery of Oberwald» (το 1980). Η Vitti, πήρε ένα σύντομο «ρεπό» από τους δραματικούς ρόλους του Antonioni, μεταπηδώντας αργότερα και για χρόνια έκτοτε, κατά κύριο λόγο στον κόσμο της κωμωδίας, πρωταγωνιστώντας σε άπειρες συναρπαστικές κωμωδίες της δεκαετίας του ’60. Ενίοτε, επανέφερε κατά την διάρκεια της καριέρας της, την δραματικής της πλευρά, επιβεβαιώνοντας πως κατέχει και τα δύο είδη, επαρκώς. Το ’70, το όνομά της εκτοξεύεται στα ύψη και η παρουσία της γίνεται περιζήτητη για τους σκηνοθέτες της εποχής, όπως ο Mario Monicelli, ο Vittorio de Sicca, ο Dino Risi και ο Luis Buñuel (στο «Phantom of Liberty»), μεταξύ άλλων. Εκτός από μεγάλα ονόματα σκηνοθετών, συναντήθηκε καλλιτεχνικά και με διάσημα πρόσωπα στον χώρο της υποκριτικής, όπως η Claudia Cardinale, ο Alberto Sordi (ερμηνεύοντας ρόλους και σε δικές του ταινίες), ο Alain Delon και ο Marcello Mastroianni.
Υπήρξε πρώτο όνομα μέχρι και την δεκαετία του ’80, σε αμέτρητες κωμωδίες έως και την τελευταία της μεγάλη, δραματική επιτυχία, το «Flirt» (το οποίο της χάρισε το βραβείο Ασημένιας Αρκούδας του Φεστιβάλ Βερολίνου), πριν ολοκληρώσει την πολυετή καριέρα της στο σινεμά, με την δική της σκηνοθετική πινελιά στην πρώτη της ταινία ως σκηνοθέτης, το «Secret Scandal» (το 1989), με συμπρωταγωνιστή της, τον Elliot Gould. Η ταινία της έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Καννών το 1990 και αποκόμισε το βραβείο David di Donatello καλύτερης ταινίας. Πριν προλάβει να κάνει την ισχυρή εμφάνισή της η δεκαετία του ’90, η Monica Vitti αποχώρησε από τα φώτα του κινηματογράφου, κλείνοντας, τέλος, το κεφάλαιο της υποκριτικής, με την τηλεταινία «Ma tu mi vuoi bene?», το 1992. Μετά τον περίφημο δεσμό της με τον Ιταλό σκηνοθέτη, η Monica Vitti, γνώρισε τον μέλλοντα σύζυγο και παντοτινό συνοδοιπόρο της, Roberto Russo, κάπου ανάμεσα στην δεκαετία του ’70, ενώ το μυστήριο του γάμου τους ένωσε πολύ αργότερα και συγκεκριμένα, το 2000. Έως και σήμερα, η Vitti συνέχισε να ζει στην Ρώμη με τον σύζυγό της, μέχρι και τον πρόσφατο θάνατό της.
Εκτός από ευρωπαϊκή ομορφιά, κατείχε και μια φλογερή κινηματογραφική γοητεία, ούσα μια υποτιμημένη παρουσία στον χώρο του δράματος και πόσο μάλλον της κωμωδίας. Ανάμεσα στις «βόμβες» της εποχής, παρέδιδε μαθήματα κλάσης και ανυπέρβλητου στιλ μέσω της προσωπικότητάς της. Πριν από κάποιες ώρες, η αιθέρια καλλονή άφησε την τελευταία της πνοή, επιφέροντας ερήμην της και ένα τέλος μιας εποχής, που πλέον φαντάζει τόσο μακριά αλλά ταυτόχρονα και τόσο κοντά.
Vitti certainly inspires me, because I like to watch and direct her, but the parts I give her are a long way from her own character.
– Michelangelo Antonioni