Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

Νέα Κατηγορία στα Oscars για τις δημοφιλείς ταινίες

Νέα Κατηγορία

Στην περσινή τελετή Απονομής των Oscars είδαμε να αναγνωρίζονται αρκετά προβλήματα της βιομηχανίας. Άμεσα μέσο του παρουσιαστή θίχτηκαν τα σκάνδαλα περί σεξουαλικής παρενόχλησης, αλλά και έμμεσα μέσο νικητών μάθαμε για θέματα όπως το «Inclusion rider». Παρόλα αυτά η τηλεθέαση ήταν χαμηλότερη από ποτέ. Γεγονός που φαίνεται να ταρακούνησε την Ακαδημία. Παράλληλα αρκετοί άρχισαν να παρατηρούν πως η Ακαδημία υστερεί εκσυγχρονισμού. Αγνοεί παραγωγές με αξιοσημείωτα τεχνολογικά επιτεύγματα, αλλά και δημοφιλέστερες παραγωγές αξιοσημείωτης ποιότητας.

Ύστερα από όλα αυτά, πριν από μερικές μέρες η Ακαδημία ανακοίνωσε κάποιες αλλαγές. Αρχικά, δεσμεύτηκε πως η διάρκεια της απονομής θα μειωθεί στις τρεις ώρες και πως το 2020 θα γίνει νωρίτερα μέσα στο έτος. Όμως η πληροφορία που συγκέντρωσε το περισσότερο ενδιαφέρον ήταν αυτή για την νέα κατηγορία. Η ανακοίνωση έλεγε πως η κατηγορία θα αφορά επιτεύγματα σε δημοφιλείς ταινίες. Παρά την ανεπάρκεια πληροφοριών, οι ανησυχίες περί του θέματος δεν άργησαν να φανούν. Πρόκειται να απονέμεται σε ταινίες με κάποιο καινοτόμο επίτευγμα; Αν ναι, γιατί να περιορίζεται στις δημοφιλέστερες; Θα απονέμεται στη δημοφιλέστερη βάσει κερδών ή στην καλύτερη από αυτές;

Όπως και αν εξελιχθούν τα πράγματα το ζήτημα έχει ως εξής: η Ακαδημία φαίνεται να κατηγοριοποιεί τις ταινίες σε αυτές με σκοπό τα ΈΣΟΔΑ και σε εκείνες που υπηρετούν την τέχνη. Έτσι, εμμένοντας στις θέσεις της, αλλά παράλληλα ευρισκόμενη στην ανάγκη τηλεθέασης, δηλαδή ΕΣΌΔΩΝ, προσκαλεί και τις υπόλοιπες—κατώτερες— παραγωγές στο πάρτι της. Σε κάποιους αυτό θα φανεί ως υπόνοια πως το ενδιαφέρον των μαζών κυμαίνεται στις ψυχαγωγικές ταινίες ανεξαρτήτου ποιότητας.

Εν μέρη η συγκεκριμένη θέση μπορεί όντως να ισχύει. Ωστόσο για μια τόσο μεγάλη διοργάνωση είναι ασέβεια προς το κοινό της μια τέτοια υπόνοια. Εξάλλου η ποιότητα είναι υποκειμενική μέχρι κάποιο βαθμό και οι απαιτήσεις του πελάτη αυξάνονται όταν βελτιώνεται  το προϊόν. Ακόμη, στο παρελθόν έχουν υπάρξει περιπτώσεις, όπως το 1997 με το «Titanic» και το 2003 με το «The Lord of the Rings: The Return of the King» που η δημοφιλέστερη ταινία απέσπασε και το Oscar. Κάπου εδώ δε θα πρέπει να ξεχάσουμε εκείνες τις δημοφιλείς ταινίες που ο χρόνος ανέδειξε ως καλύτερες από τις τότε βραβευμένες.

Στην τελική ποια η αξία ενός βραβείου, μιας ντουζίνας εκτός εποχής κριτικών; Εδώ που τα λέμε τα Oscars είναι ένα από τα μεγαλύτερα κινηματογραφικά γεγονότα. Ίσως το μεγαλύτερο! Ύψιστος στόχος οποιουδήποτε, ασχολείτο με την έβδομη τέχνη ήταν η διεκδίκηση αυτού του χρυσού αγαλματιδίου. Ακριβώς επειδή η αξία του είναι αναμφισβήτητη αυτή η νέα κατηγορία ουσιαστικά κατεβάζει τον πήχη. Πλέον τα προοριζόμενα Blockbusters δε χρειάζεται να είναι η καλύτερη ταινία της χρονιάς, αρκεί μόνο να είναι «ο μονόφθαλμος στους τυφλούς»! Με άλλα λόγια, το οποιοδήποτε «Black Panther» δεν είναι απαραίτητο να ξεπερνά το «The Shape of Water», μας φτάνει να είναι καλύτερο του «Jumanji: Welcome to the Jungle». Υποτίθεται πως πέρσι αναγνωρίστηκε πως ο κινηματογράφος έχει χώρο για όλους, σε όποια μειονότητα και αν ανήκουν. Όμως για τα είδη των ταινιών δεν ισχύει το ίδιο;

Κάπου εδώ θα μπορούσε να ειπωθεί πως το ίδιο θέμα παρατηρείται με την κατηγορία του Animation ή με αυτή της ξενόγλωσσης. Τί γίνεται με αυτές; Στον αντίλογο αυτού, για την πρώτη περίπτωση κάποιος θα μπορούσε να πει πως το Animation στερείται το στοιχείο της υποκριτικής. Όσο για τη δεύτερη το επιχείρημα δεν ισχύει γιατί υπάρχουν αρκετές ξενόγλωσσες ταινίες που στο παρελθόν έχουν διεκδικήσει και κερδίσει το βραβείο της καλύτερης ταινίας. Απλά η συγκεκριμένη κατηγορία αναγνωρίζει και προβάλει ταινίες που έχουν καταφέρει να ξεχωρίσουν παρά το γεγονός του ότι προέρχονται από χώρες όπου ο κινηματογράφος δεν αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες τους.

Κλείνοντας μένει μόνο να αφήσουμε το ζήτημα να εξελιχθεί και να δούμε πως τελικά θα διαμορφωθεί η συγκεκριμένη κατηγορία. Μπορεί όλη η προσοχή και οι συζητήσεις περί του θέματος να επηρεάσει την τελική απόφαση των διοργανωτών.

Περισσότερα από τη στήλη: Κινηματογράφος

Κινηματογράφος

3 ελληνικά διαμαντάκια στο TIFF66

Το 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (TIFF66) είχε μια ενέργεια περίεργη, σχεδόν χαοτική. Ήταν μια γιορτή…

Κινηματογράφος

The Panic in Needle Park: Η καταθλιπτική πλευρά της ζωής

Το The Panic in Needle Park είναι μια αμερικανική δραματική ταινία του 1971, σε σκηνοθεσία…

Κινηματογράφος

La Chinoise: Όταν ο Godard συναντά Mao, Brecht και Dostoevsky

Το La Chinoise του Jean-Luc Godard αποτελεί μια από τις πιο αμφιλεγόμενες και απαιτητικές ταινίες…

Κινηματογράφος

38ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου!

Το 38ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου έρχεται δυναμικά στην Αθήνα από 20 έως 26 Νοεμβρίου 2025,…

Κινηματογράφος

Η πιο ανθρώπινη εκδοχή του Frankenstein από τον Guillermo del Toro

Με το Frankenstein ο Guillermo del Toro επιχειρεί κάτι που λίγοι σκηνοθέτες θα τολμούσαν: να…

Κινηματογράφος

Το 19ο Φεστιβάλ Ελληνικού Ντοκιμαντέρ docfest έρχεται στη Χαλκίδα!

Η πόλη της Χαλκίδας θα φιλοξενήσει φέτος το 19ο Φεστιβάλ Ελληνικού Ντοκιμαντέρ docfest, το οποίο…

Κινηματογράφος

The Good Shepherd: Μην εμπιστεύεσαι κανέναν

Η ταινία The Good Shepherd σε σκηνοθεσία-έκπληξη Ρόμπερτ Ντε Νίρο και σενάριο Έρικ Ρόθ σε παραδίδει…