Netflix: Ποια είναι η επιρροή του Netflix στην βιομηχανία του κινηματογράφου.
Το Netflix είναι αμερικανική πολυεθνική εταιρεία, η οποία ξεκίνησε το 1997 ως εταιρία διαδικτυακής ενοικίασης ταινιών. Σήμερα, η κατεύθυνση της έχει διαφοροποιηθεί και διευρυνθεί κατά πολύ. Το Netlix εντάσσεται πλέον στην βιομηχανία παραγωγής περιεχομένου, όπου εισήχθη το 2013, με την σειρά, House of cards. Έκτοτε επέκτεινε την παραγωγή περιεχομένου και εξελίχθηκε σε κολοσσό, με αποτέλεσμα να απαριθμεί 140 εκατομμύρια συνδρομητές παγκοσμίως. Βέβαια ο πραγματικός αριθμός, είναι ακόμα μεγαλύτερος, αφού σε έναν λογαριασμό, ενδέχεται να αντιστοιχούν περισσότεροι χρήστες.
Σ΄αυτή την επιχειρηματική στρατηγική, οφείλεται η τεράστια επιτυχία που σημείωσε το Netflix τα τελευταία χρόνια. Με την δημιουργία δηλαδή δικού της περιεχομένου, που προβάλλεται κατ΄αποκλειστικότητα στην δική της πλατφόρμα, κατάφερε να διατηρήσει τους συνδρομητές της και να κερδίσει νέους.
Τι είναι όμως αυτό που κάνει την πλατφόρμα τόσο δημοφιλή;
Το βασικότερο πλεονέκτημα του Netflix, είναι ότι ο συνδρομητής, μπορεί να παρακολουθήσει οποιαδήποτε ταινία ή σειρά επιθυμεί, μέσα στην άνεση του σπιτιού του. Επίσης δεν χρειάζεται να περιμένει την προβολή μιας ταινίας στον κινηματογράφο ή το επόμενο επεισόδιο της αγαπημένης του σειράς. Αντίθετα μπορεί να παρακολουθήσει όσες ταινίες θέλει, ακόμη και όλη την σεζόν μιας σειράς, μέσα σε μια μέρα. Επιπλέον, το Netflix δεν συμπεριλαμβάνει διαφημιστικά διαλείμματα, κάτι το οποίο κάνει την εμπειρία πιο ευχάριστη. Ταυτόχρονα οι συνδρομητές έχουν την δυνατότητα να επιλέξουν ανάμεσα σ΄ένα ευρύ περιεχόμενο, το οποίο ανανεώνεται συνεχώς και είναι προσαρμοσμένο σε όλα τα γούστα. Όλα αυτά μάλιστα μπορούν να συμβούν, μέσα από οποιαδήποτε συσκευή επιθυμούν.

Η εντυπωσιακή άνοδος του Netflix, δημιούργησε μια παραφιλολογία, για το αν καταστρέφει τελικά την βιομηχανία του κινηματογράφου ή όχι. Η δημοφιλής πλατφόρμα, κατά πολλούς, επαναπροσδιόρισε τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε ταινίες και κατ’ επέκτασιν άλλαξε την βιομηχανία του θεάματος. Πέρα από τους φανατικούς οπαδούς της, λοιπόν, υπάρχουν και αυτοί που την αντιμετωπίζουν επικριτικά.

Αυτό που όξινε περισσότερο τις αντιδράσεις, είναι ότι το Netflix έγινε σοβαρός «αντίπαλος» του Ηollywood, στην διεκδίκηση βραβείων και μάλιστα μεγάλης εμβέλειας. Αποκορύφωμα υπήρξε το γεγονός ότι 2019, το Netflix με την ταινία Roma, κατάφερε να διεκδικεί πολλές υποψηφιότητες των βραβείων Oscar. Αυτό ενόχλησε το Ηollywood, ενώ πολλοί γνώστες της βιομηχανίας του θεάματος, εξέφρασαν αρνητικές απόψεις. Ο Richard E. Grant για παράδειγμα, υποστήριξε πως μια ταινία παραγωγής Netflix, είναι απειλή για τα στούντιο του Ηollywood. Κάποιοι επίσης υποστήριζαν, πως μία ψήφος στο Roma, σημαίνει ψήφος στο Netflix, άρα ήττα για τον κινηματογράφο. Παρόλα αυτά, η ταινία κέρδισε πολλά βραβεία Oscar, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο και σε άλλες ταινίες παραγωγής του Netflix.

Το Netflix κατάφερε να συνάψει συνεργασίες με μεγάλα ονόματα της βιομηχανίας, όπως για παράδειγμα τον Martin Scorsese. Ο θρυλικός σκηνοθέτης, προσπαθούσε γα 10 ολόκληρα χρόνια να βρει στούντιο, για να αναλάβει την παραγωγή της ταινίας του, βασισμένη στο βιβλίο I Heard You Paint Houses. Η μοναδική εταιρία παραγωγής που ήταν διατεθειμένη να ανταποκριθεί στο υψηλό κόστος της ταινίας, ήταν το Netflix. Το Netflix, έδωσε στον Scorsese απόλυτη ελευθερία και ευελιξία, ώστε να δώσει σάρκα και οστά στις ιδέες του. Η ταινία του The Irishman, απέσπασε εξαιρετικές κριτικές.
Το Netflix έδωσε την ευκαιρία σε πολλούς ταλαντούχους σκηνοθέτες να δημιουργήσουν και να πραγματοποιήσουν τις ιδέες τους, χωρίς να παρεμβαίνει στο όραμα τους. Πλέον πολλοί δημιουργοί έχουν συνεργαστεί με το Netflix, χάρη στα κίνητρα που τους δίνει. Σύμφωνα μάλιστα με τον σεναριογράφο Charlie Kaufman, το Netflix, δεν είναι αυτό που καταστρέφει τις ταινίες, αλλά τα στούντιο και πως το Netflix είναι ο χώρος που τους επιτρέπει να δημιουργούν.

Η βασική διαφορά του Netflix με το Ηollywood, είναι ο τρόπος με τον οποίο αντλούν τα έσοδα τους. Βγάζει χρήματα μέσα από τους συνδρομητές του, ενώ το Ηollywood βασίζεται στην πώληση εισιτηρίων. Θα μπορούσε να είναι ένα σπουδαίο εργαλείο για τον κινηματογράφο, όμως δεν ενδιαφέρεται να προβάλει τις ταινίες του, στις κινηματογραφικές αίθουσες. Η στρατηγική του είναι να προβάλει λίγες ταινίες στο ελάχιστο επιτρεπτό χρονικό διάστημα, ώστε να μπορεί να διεκδικεί βραβεία. Αυτό είναι και το σημείο που κάνει τους περισσότερους να στρέφονται εναντίον της πλατφόρμας.
Υπάρχουν όμως αποδεδειγμένα στοιχεία, πως μία πλατφόρμα streaming, είναι ικανή να καταστρέψει την βιομηχανία του θεάματος;
Η Βρετανική Ernst & Young, διορισμένη από την Εθνική Ένωση Ιδιοκτητών Θεάτρων, διεξήγαγε έρευνα για το αντίκτυπο του, στον κινηματογράφο. Σύμφωνα με την έρευνα λοιπόν, το αντίκτυπο είναι εξαιρετικά μικρό. Αξιοποιώντας ένα δείγμα 2.000 Βρετανών, διαπίστωσαν πως όσοι περνούν περισσότερο χρόνο σε πλατφόρμα streaming, είναι πιο πιθανό να παρακολουθήσουν μια ταινία και σε μια κινηματογραφική αίθουσα. Με βάση την μελέτη αυτή, οι ώρες streaming στο Netflix, ήταν περισσότερες σε όσους επισκέφτηκαν τον κινηματογράφο 9 φορές ή περισσότερες, συγκριτικά με εκείνους που πήγαν μία ή δύο φορές. Συγκεκριμένα όσοι επισκέφτηκαν περισσότερες φορές τον κινηματογράφο αντιστοιχούσαν 11 ώρες streaming, έναντι 7 ωρών που αντιστοιχούσαν σε αυτούς που πήγαιναν λιγότερο.