Αναγνώριση συναισθημάτων στην ΑΓΔ, στη ΔΑΦ και στη ΔΕΠΥ

Πηγή εικόνας: Αναγνώριση συναισθημάτων στην ΑΓΔ, στη ΔΑΦ και στη ΔΕΠΥ. Πως αισθάνεται το κορίτσι; α) χαρούμενο, β) λυπημένο, γ) τρομαγμένο, δ) θυμωμένο

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Αναγνώριση συναισθημάτων στην ΑΓΔ, στη ΔΑΦ και στη ΔΕΠΥ, αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή από την αγγλική στην ελληνική γλώσσα του πρωτότυπου άρθρου το οποίο μπορεί να βρεθεί εδώ.

Βασικοί όροι σε αυτήν την έρευνα

  • Γλωσσική ικανότητα: Η ικανότητα χρήσης του λεξιλογίου για να εκφραστεί ένα άτομο.
  • Μνήμη εργασίας: Η ικανότητα ανάκλησης των σχετικών πληροφοριών κατά τη διάρκεια μιας εργασίας.
  • Θεωρία του Νου: Η ικανότητα κατανόησης των σκέψεων και των συναισθημάτων των άλλων ανθρώπων.
  • Αναγνώριση συναισθημάτων: Η διαδικασία αναγνώρισης των δικών σας συναισθημάτων και των συναισθημάτων των άλλων.

Ο σκοπός του άρθρου

Η αναγνώριση των συναισθημάτων είναι ένα σημαντικό μέρος της επικοινωνίας και της ανάπτυξης των παιδιών. Πολλά παιδιά με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (εφεξής ΑΓΔ) δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν και να κατανοήσουν τα συναισθήματα. Αυτές τις δυσκολίες έχουν και παιδιά με ΔΑΦ και τα παιδιά με ΔΕΠΥ. Οι γλωσσικές και γνωστικές ικανότητες ενός ατόμου (π.χ., μνήμη εργασίας και Θεωρία του Νου) μπορούν να επηρεάσουν τις δεξιότητες αναγνώρισης συναισθημάτων του. Ωστόσο, δεν είναι σαφές πώς αυτοί οι παράγοντες εξηγούν τις δυσκολίες αναγνώρισης των συναισθημάτων στη ΔΕΠΥ, τη ΔΑΦ και την ΑΓΔ.

Οι στόχοι αυτής της μελέτης ήταν:

  • Να διερευνηθούν και να συγκριθούν οι ικανότητες αναγνώρισης των συναισθημάτων των παιδιών με ΔΕΠΥ, ΔΑΦ και ΑΓΔ.
  • Να προσδιοριστούν ποιοι παράγοντες μπορούν να προβλέψουν τις δεξιότητες αναγνώρισης των συναισθημάτων.

Η μελέτη συμπεριέλαβε:

  • 50 παιδιά (ηλικίας 6-10 ετών) με ΔΑΦ, ΔΕΠΥ ή ΑΓΔ
  • 106 παιδιά τυπικής ανάπτυξης της ίδιας ηλικίας με τις προαναφερόμενες ομάδες των παιδιών 
  • Οι συμμετέχοντες ολοκλήρωσαν διάφορες γλωσσικές και γνωστικές δοκιμασίες και δοκιμασίες συναισθηματικής αναγνώρισης.

Τί βρέθηκε;

  • Τα παιδιά με ΔΕΠΥ, ΔΑΦ ή ΑΓΔ είχαν παρόμοιες γλωσσικές και γνωστικές ικανότητες και παρόμοιες ικανότητες συναισθηματικής αναγνώρισης.
  • Για κάθε κλινική ομάδα, οι γνωστικές δεξιότητες και οι δεξιότητες συναισθηματικής αναγνώρισης βρέθηκαν να είναι καθυστερημένες σε σύγκριση με τις δεξιότητες των παιδιών τυπικής ανάπτυξης.
  • Μόνο τα παιδιά με ΑΓΔ παρουσίασαν σημαντική καθυστέρηση στις γλωσσικές τους ικανότητες σε σύγκριση με την ομάδα τυπικής ανάπτυξης.
  • Οι γλωσσικές και γνωστικές ικανότητες προέβλεψαν τις καθυστερήσεις στην αναγνώριση των συναισθημάτων για τα παιδιά με ΔΕΠΥ, ΔΑΦ ή ΑΓΔ. Αυτό δεν αξιολογήθηκε στην ομάδα των παιδιών τυπικής ανάπτυξης.

Τί σημαίνουν αυτά;

  • Τα παιδιά με ΔΕΠΥ, ΔΑΦ και ΑΓΔ έχουν παρόμοιες δυσκολίες αναγνώρισης των συναισθημάτων σε σύγκριση με τους τυπικά αναπτυσσόμενους συνομηλίκους τους.
  • Οι γλωσσικές και γνωστικές δεξιότητες είναι σημαντικές για την αναγνώριση των συναισθημάτων.
  • Οι παρεμβάσεις για τη βελτίωση της αναγνώρισης των συναισθημάτων θα πρέπει, επομένως, να επικεντρώνονται σε αυτές τις δεξιότητες (γλωσσικές και γνωστικές).
  • Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι παρεμβάσεις αναγνώρισης των συναισθημάτων οι οποίες έχουν σχεδιαστεί για τα παιδιά με ΔΕΠΥ και ΔΑΦ θα μπορούσαν επίσης να χρησιμοποιηθούν για τα παιδιά με ΑΓΔ.

Πού μπορώ να διαβάσω αυτή την έρευνα;

Η παρούσα έρευνα είναι ανοιχτής πρόσβασης, πράγμα που σημαίνει ότι όλοι μπορούν να τη διαβάσουν. Κάνε κλικ εδώ για να βρεις την έρευνα.

Θα ήθελες να ακούσεις την ηχητική έκδοση αυτής της περίληψης;

Αυτή η περίληψη έχει μια ηχητική έκδοση που μπορείς να ακούσεις. Παρακαλώ, κάνε κλικ εδώ.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Αναγνώριση συναισθημάτων στην ΑΓΔ, στη ΔΑΦ και στη ΔΕΠΥ, αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή από την αγγλική στην ελληνική γλώσσα του πρωτότυπου άρθρου το οποίο μπορεί να βρεθεί εδώ.

Βιβλιογραφία

Löytömäki, J., Ohtonen, P., Laakso, M., & Huttunen, K. (2020). The role of linguistic and cognitive factors in emotion recognition difficulties in children with ASD, ADHD or DLD. International Journal of Language & Communication Disorders, 55(2), 231–242. https://doi.org/10.1111/1460-6984.12514

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Λογόμετρο®: Ένα εργαλείο ανίχνευσης των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών

Το Λογόμετρο® είναι ένα ψυχομετρικό εργαλείο ανίχνευσης παιδιών προσχολικής ηλικίας (4-7 ετών) τα οποία ανήκουν…

Ειδική Αγωγή

Γλωσσική Κατάκτηση στα Παιδιά με Κοχλιακό Εμφύτευμα

Το άρθρο αυτό, με τίτλο Γλωσσική Κατάκτηση στα Παιδιά με Κοχλιακό Εμφύτευμα, εστιάζει στις δυνατότητες…

Ειδική Αγωγή

Ένας Οδηγός για τους Ενήλικες με ΑΓΔ

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Ένας Οδηγός για τους Ενήλικες με ΑΓΔ, αποτελεί μετάφραση και…

Ειδική Αγωγή

Πως ο εγκέφαλος επεξεργάζεται τη νοηματική γλώσσα

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Πως ο εγκέφαλος επεξεργάζεται τη νοηματική γλώσσα, θα παρουσιάσει πρόσφατα…

Ειδική Αγωγή

ΔΕΠΥ: Δυσμενή χαρακτηριστικά βρεφικής ηλικίας

Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΔΕΠΥ: Δυσμενή χαρακτηριστικά βρεφικής ηλικίας, θα παρουσιάσει κάποια από τα…

Ειδική Αγωγή

Αλουμίνιο στα εμβόλια: Υπάρχει σχέση με τον αυτισμό;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Αλουμίνιο στα εμβόλια: Υπάρχει σχέση με τον αυτισμό; θα παρουσιάσει…

Ειδική Αγωγή

Η έννοια της νευροποικιλότητας

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Η έννοια της νευροποικιλότητας, αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή από την…