ΔΑΦ: Τέσσερις Διακριτοί Υποτύποι

Πηγή εικόνας: ΔΑΦ: Τέσσερις διακριτοί υποτύποι

Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΔΑΦ: Τέσσερις Διακριτοί Υποτύποι, θα παρουσιάσει τα ευρήματα μιας νέας έρευνας από το Πανεπιστήμιο του Πρίνστον και το Ίδρυμα Simons τα οποία δείχνουν ότι η νευροαναπτυξιακή διαταραχή του φάσματος του αυτισμού (ΔΑΦ) έχει τέσσερις διακριτούς υποτύπους, όπως παρουσιάζονται ακολούθως:

  • κοινωνικές και συμπεριφορικές προκλήσεις
  • μικτή ΔΑΦ με αναπτυξιακή καθυστέρηση
  • μέτριου βαθμού προκλήσεις, &
  • γενικευμένες προσκλήσεις.

«Αυτά τα ευρήματα είναι ισχυρά επειδή οι υποτύποι αντιπροσωπεύουν διαφορετικές κλινικές εκδηλώσεις και αποτελέσματα, και κρίσιμο είναι ότι καταφέραμε να τα συνδέσουμε ξεχωριστά με την υποκείμενη βιολογία», δήλωσε η Aviya Litman, Διδακτορική Φοιτήτρια στο Πρίνστον και συν-επικεφαλής συγγραφέας. Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο Nature Genetics.

Χαρτογράφηση των φαινοτύπων της ΔΑΦ με δεδομένα γενετικής

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, εκτιμάται ότι 1 στα 100 παιδιά παγκοσμίως έχουν ΔΑΦ. Ενώ ορισμένα χαρακτηριστικά της νευροαναπτυξιακής διαταραχής μπορεί να ανιχνευθούν στην πρώιμη παιδική ηλικία, η ΔΑΦ συνήθως δεν διαγιγνώσκεται παρά αργότερα στη ζωή.

Τα άτομα με ΔΑΦ έχουν ποικίλες ανάγκες που συχνά αλλάζουν με την πάροδο του χρόνου, γεγονός που μπορεί να δυσχεράνει την παροχή κατάλληλης και αποτελεσματικής φροντίδας. Επιπλέον, οι αιτίες της διαταραχής είναι πολύπλοκες –οι περισσότερες επιστημονικές έρευνες υποδεικνύουν έναν συνδυασμό γενετικών και περιβαλλοντικών παραγόντων οι οποίοι παίζουν ρόλο, επιδεινώνοντας περαιτέρω αυτές τις προκλήσεις.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Κλινικοί και ερευνητές έχουν προσπαθήσει να βρουν τρόπους για να ορίσουν τους υποτύπους της ΔΑΦ ώστε να βοηθήσουν στη διαδικασία της διάγνωσης και της θεραπείας, εάν είναι απαραίτητο. Παρά την πρόοδο στην αποκάλυψη των γονιδίων τα οποία σχετίζονται με τη ΔΑΦ, εξακολουθεί να μην υπάρχει ένας ενιαίος χάρτης που να συνδέει τη γενετική ποικιλομορφία με τους κλινικούς φαινοτύπους.

Η νέα έρευνα στο γονιδίωμα του αυτισμού διήρκησε πάνω από μια δεκαετία και διεξήχθη από τη Συν-επικεφαλής Συγγραφέα, Καθηγήτρια Olga G. Troyanskaya, και τους συναδέλφους της, αξιοποιώντας φαινοτυπικά δεδομένα περισσότερα των 5,000 παιδιών τα οποία συμμετείχαν στη μελέτη SPARK –μια μελέτη κοόρτης για τον αυτισμό –με σκοπό να διερευνηθεί το γονιδίωμα του αυτισμού.

Η ερευνητική ομάδα χρησιμοποίησε την υπολογιστική μοντελοποίηση για να αναλύσει τα δεδομένα της μελέτης SPARK, και τα δεδομένα της γενετικής, με σκοπό να εντοπίσει τους κλινικούς υποτύπους της ΔΑΦ, καθώς επίσης τα κύρια και συνοδά χαρακτηριστικά του κάθε υποτύπου.

Οι ερευνητές χαρακτήρισαν αυτή την προσέγγιση ως «προσωποκεντρική», καθώς έλαβε υπόψη πάνω από 230 χαρακτηριστικά σε κάθε άτομο, αντί να συνδέσει τις γενετικές συσχετίσεις με μεμονωμένα χαρακτηριστικά.

Advertising

«Ενσωματώνοντας γενετικά και κλινικά δεδομένα σε μια κλίμακα, μπορούμε τώρα να αρχίσουμε να χαρτογραφούμε την πορεία του αυτισμού από τους βιολογικούς μηχανισμούς έως την κλινική εκδήλωση», δήλωσε η Δρ. Chandra Theesfeld, Ανώτερη Ακαδημαϊκή Διευθύντρια Έρευνας στο Ινστιτούτο Lewis-Sigler και στο Princeton Precision Health και Συν-συγγραφέας της μελέτης.

Έχουν εντοπιστεί τέσσερις υποτύποι αυτισμού. Οι τέσσερις υποτύποι οι οποίοι εντοπίστηκαν από τη μελέτη:

  • Κοινωνικές και συμπεριφορικές προκλήσεις: Τα άτομα αυτού του υποτύπου παρουσιάζουν βασικές κοινωνικές προκλήσεις και επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές –κύρια χαρακτηριστικά του αυτισμού– αλλά κατακτούν τα αναπτυξιακά ορόσημα με τον ίδιο ρυθμό με τα παιδιά χωρίς αυτισμό. Περίπου το 37% των συμμετεχόντων στη μελέτη ταξινομήθηκαν σε αυτόν τον υποτύπο.
  • Μικτή ΔΑΦ με αναπτυξιακή καθυστέρηση: Τα άτομα σε αυτή την ομάδα συχνά κατακτούν τα αναπτυξιακά ορόσημα αργότερα από τα παιδιά χωρίς ΔΑΦ. Συνήθως δεν παρουσιάζουν συμπτώματα διαταραχών όπως το άγχος, η κατάθλιψη ή οι διασπαστικές συμπεριφορές. Περίπου το 19% των συμμετεχόντων στη μελέτη ταξινομήθηκαν σε αυτόν τον υποτύπο.
  • Μέτριου βαθμού προκλήσεις: Τα άτομα μπορεί να εμφανίζουν τα βασικά χαρακτηριστικά του αυτισμού, αλλά λιγότερο από τα άτομα στις άλλες ομάδες. Συνήθως κατακτούν τα αναπτυξιακά ορόσημα με παρόμοιο ρυθμό με τα άτομα χωρίς ΔΑΦ και δεν βιώνουν άλλες ψυχιατρικές διαταραχές. Περίπου το 34% των συμμετεχόντων στη μελέτη ταξινομήθηκαν σε αυτόν τον υποτύπο.
  • Γενικευμένες προσκλήσεις: Τα άτομα σε αυτόν τον υποτύπο αντιμετωπίζουν μια ποικιλία προκλήσεων, συμπεριλαμβανομένων των κοινωνικών και επικοινωνιακών προβλημάτων, των αναπτυξιακών καθυστερήσεων, των επαναλαμβανόμενων συμπεριφορών και των ψυχιατρικών διαταραχών. Περίπου το 10% των συμμετεχόντων στη μελέτη ταξινομήθηκαν σε αυτόν τον υποτύπο.

Τα δεδομένα υποδεικνύουν συγκεκριμένους μηχανισμούς οι οποίοι υποστηρίζουν παρόμοιες κλινικές εκδηλώσεις της ΔΑΦ. Για παράδειγμα, ο μεγαλύτερος αριθμός των de novo μεταλλάξεων εντοπίστηκε στην ομάδα των παιδιών με γενικευμένες προκλήσεις. Η ομάδα των παιδιών με μικτή ΔΑΦ με αναπτυξιακή καθυστέρηση ήταν πιο πιθανό να έχει κληρονομικές, γενετικές μεταλλάξεις. Τα παιδιά στον υποτύπο των κοινωνικών και συμπεριφορικών προκλήσεων, για τα οποία συχνά η διάγνωση της ΔΑΦ δίνεται αργότερα στη ζωή, είχαν μεταλλάξεις σε γονίδια τα οποία συχνά ενεργοποιούνται αργότερα στη ζωή, με αυτό το γεγονός πιθανώς να εξηγεί γιατί κάποια παιδιά εκδηλώνουν τα συμπτώματα της ΔΑΦ καθώς μεγαλώνουν.

Μια μετάλλαξη de novo είναι μια γενετική μετάλλαξη η οποία εμφανίζεται για πρώτη φορά σε ένα άτομο, αντί να κληρονομείται από τους γονείς του. Μια κληρονομική, γενετική μετάλλαξη, αντίθετα, είναι μια γενετική μετάλλαξη η οποία κληρονομείται από τους γονείς ενός ατόμου.

Advertising

Τί θα μπορούσαν να σημαίνουν αυτοί οι υποτύποι της ΔΑΦ για τις οικογένειες;

«Θα μπορούσε να πει στις οικογένειες, όταν τα παιδιά τους με αυτισμό είναι ακόμα μικρά, κάτι περισσότερο για το ποια συμπτώματα μπορεί να εμφανίσουν –ή να μην εμφανίσουν– τι να προσέξουν σε όλη τους τη ζωή, ποιες θεραπείες να ακολουθήσουν και πώς να σχεδιάσουν το μέλλον τους», κατέληξε η Συν-συγγραφέας της μελέτης Jennifer Foss-Feig, Κλινική Ψυχολόγος στο Κέντρο Έρευνας και Θεραπείας του Αυτισμού Seaver στην Ιατρική Σχολή του Icahn στο Όρος Σινάι και Αντιπρόεδρος και Ανώτερη Επιστημονικά Υπεύθυνη στην Πρωτοβουλία Έρευνας του Αυτισμού του Ιδρύματος Simons.

Βιβλιογραφία

Litman, A., Sauerwald, N., Green Snyder, L., Foss-Feig, J., Park, C. Y., Hao, Y., Dinstein, I., Theesfeld, C. L., & Troyanskaya, O. G. (2025). Decomposition of phenotypic heterogeneity in autism reveals underlying genetic programs. Nature genetics, 10.1038/s41588-025-02224-z. Advance online publication. https://doi.org/10.1038/s41588-025-02224-z

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Σχολική Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και το Λύκειο: Άγχος, Ψυχική Υγεία και Οδηγός Στήριξης για Γονείς και Εκπαιδευτικούς

Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο – και αργότερα από το Γυμνάσιο στο Λύκειο…

Ειδική Αγωγή

Αυτισμός και ανθρώπινη νοημοσύνη: Τίμημα ή ευκαιρία;

Σε αυτό το άρθρο, θα ασχοληθούμε με τη σχέση ανάμεσα στον αυτισμό και την ανθρώπινη…

Ειδική Αγωγή

Ιδανικός Αριθμός Μαθητών σε μια Σχολική Τάξη

Πηγή εικόνας: Ιδανικός αριθμός μαθητών σε μια σχολική τάξη Ιδανικός αριθμός μαθητών σε μια σχολική…

Ειδική Αγωγή

Η ένταξη παιδιών με αναπτυξιακές διαταραχές στο γενικό σχολείο

Η εκπαίδευση αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα όλων των παιδιών, ανεξαρτήτως των ικανοτήτων και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών…

Ειδική Αγωγή

Τι είναι ΔΕΠΥ (και τι δεν είναι) στην τάξη

Πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ εμφανίζουν ενδείξεις της διαταραχής πριν φτάσουν στη σχολική ηλικία. Αλλά, είναι…

Ειδική Αγωγή

Η Παιδαγωγική της Εικόνας στα Παιδιά με ΔΕΠΥ

Σε αυτό το άρθρο, θα ασχοληθούμε με την παιδαγωγική της εικόνας και με το πώς…

Ειδική Αγωγή

Δυσλεξία σε Παιδιά με Περιγεννητική Έκθεση σε Υποξία

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Δυσλεξία σε Παιδιά με Περιγεννητική Έκθεση σε Υποξία, θα παρουσιάσει…