Καθυστερήσεις κινητικών ορόσημων σε παιδιά με αυτισμό

Καθυστερήσεις κινητικών ορόσημων σε παιδιά με αυτισμό

Ποια είναι η συχνότητα των καθυστερήσεων των κινητικών ορόσημων σε παιδιά με αυτισμό; Η Pokoski και οι συνεργάτες της (2025) διερεύνησαν το προαναφερόμενο ερώτημα σε ένα πληθυσμιακό δείγμα 8χρονων παιδιών με αυτισμό στις ΗΠΑ και πώς αυτές οι καθυστερήσεις επηρεάζουν την ηλικία όπου θα γίνει η πρώιμη αξιολόγηση του αυτισμού.

Η διαταραχή του φάσματος του αυτισμού (ΔΑΦ) είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή που χαρακτηρίζεται από δυσκολίες στην κοινωνική επικοινωνία ή αλληλεπίδραση και περιορισμένα ενδιαφέροντα ή επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές. Η κινητική δυσλειτουργία περιλαμβάνεται ως χαρακτηριστικό που σχετίζεται με τον αυτισμό στο Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (American Psychiatric Association, 2013). Οι δυσκολίες με τις κινητικές ικανότητες είναι εξαιρετικά ετερογενείς και μπορεί να περιλαμβάνουν:

  • αδεξιότητα
  • ασυντόνιστο βάδισμα
  • μειωμένη σταθερότητα στάσης ή δυσκολία κινητικότητας.

Οι εκτιμήσεις επικράτησης των κινητικών προκλήσεων στα άτομα με αυτισμό κυμαίνονται από 35% σε μια μελέτη βασισμένη στον πληθυσμό της Αυστραλίας για παιδιά ηλικίας 6 ετών (Licari κ.ά., 2020) και από 50% και έως 88% σε μια μετα-ανάλυση του 2024 (Kangarani-Farahani κ.ά., 2024). 

Πηγή εικόνας: Κινητικά ορόσημα από τον ΠΟΥ

Η έρευνα

Προηγούμενες έρευνες έχουν διερευνήσει τη συχνότητα των κινητικών διαταραχών σε άτομα με αυτισμό, αλλά οι εκτιμήσεις προέρχονται από κλινικά, πρακτικά ή μικρά δείγματα, περιορίζοντας τη δυνατότητα γενίκευσης. Η καλύτερη κατανόηση της συχνότητας των καθυστερήσεων των κινητικών ορόσημων στα άτομα με αυτισμό θα μπορούσε να βελτιώσει την έγκαιρη αναγνώριση και στη συνέχεια να οδηγήσει στην πρώιμη παρέμβαση και σε καλύτερα αναπτυξιακά αποτελέσματα.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Ευρήματα

  • Σε αυτή τη συγχρονική μελέτη πήραν μέρος 32,850 παιδιά με αυτισμό εκ των οποίων 23,481 παιδιά (71,5%) είχαν καθυστερήσεις στα ορόσημα της κινητικότητας.
  • Κατά μέσο όρο, τα παιδιά με καθυστερήσεις στα κινητικά ορόσημα αξιολογήθηκαν για αυτισμό 8 μήνες νωρίτερα από τα παιδιά χωρίς καθυστερήσεις στα κινητικά ορόσημα.
  • Τα παιδιά με καθυστερήσεις των κινητικών ορόσημων αξιολογήθηκαν για αυτισμό νωρίτερα από εκείνα χωρίς καθυστερήσεις κινητικών ορόσημων, ανεξάρτητα από το εάν είχαν συνοδή διανοητική αναπηρία.
  • Αυτά τα ευρήματα δείχνουν ότι οι καθυστερήσεις στα κινητικά ορόσημα είναι συχνές στα παιδιά με αυτισμό και η αναγνώριση αυτών των καθυστερήσεων μπορεί να οδηγήσει στην πρώιμη αξιολόγηση και διάγνωση του αυτισμού. 

Πηγή εικόνας: Κύρια ερευνητικά ευρήματα

Η έγκαιρη αναγνώριση του αυτισμού αποτελεί προτεραιότητα για τη δημόσια υγεία και η αξιολόγηση των καθυστερήσεων των κινητικών ορόσημων, ιδιαίτερα σε παιδιά με αυξημένη πιθανότητα εκδήλωσης αυτισμού, μπορεί να διευκολύνει την πρώιμη αξιολόγηση του αυτισμού, οδηγώντας σε πιο έγκαιρες παρεμβάσεις και καλύτερα αναπτυξιακά αποτελέσματα.

Βιβλιογραφία

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Fifth Edition. American Psychiatric Association.

Licari, M. K., Alvares, G. A., Varcin, K., Evans, K. L., Cleary, D., Reid, S. L., κ.ά. (2020). Prevalence of Motor Difficulties in Autism Spectrum Disorder: Analysis of a Population-Based Cohort. Autism Research: Official Journal of the International Society for Autism Research13(2), 298–306. https://doi.org/10.1002/aur.2230

Kangarani-Farahani, M., Malik, M. A., & Zwicker, J. G. (2024). Motor Impairments in Children with Autism Spectrum Disorder: A Systematic Review and Meta-analysis. Journal of Autism and Developmental Disorders54(5), 1977–1997. https://doi.org/10.1007/s10803-023-05948-1

Pokoski OMFurnier SMGangnon RE, et al. Prevalence of Motor Milestone Delays in Autistic Children. JAMA Pediatr. Published online April 14, 2025. doi:10.1001/jamapediatrics.2025.0216

Advertising

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

ΔΑΦ: 11 τρόποι για να καλλιεργήσουμε μια θετική αλλαγή

Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΔΑΦ: 11 τρόποι για να καλλιεργήσουμε μια θετική αλλαγή, θα…

Ειδική Αγωγή

Γιατί πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ λαμβάνουν λανθασμένη διάγνωση;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Γιατί πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ λαμβάνουν λανθασμένη διάγνωση; θα παρουσιάσει…

Ειδική Αγωγή

Σχολική Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και το Λύκειο: Άγχος, Ψυχική Υγεία και Οδηγός Στήριξης για Γονείς και Εκπαιδευτικούς

Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο – και αργότερα από το Γυμνάσιο στο Λύκειο…

Ειδική Αγωγή

Αυτισμός και ανθρώπινη νοημοσύνη: Τίμημα ή ευκαιρία;

Σε αυτό το άρθρο, θα ασχοληθούμε με τη σχέση ανάμεσα στον αυτισμό και την ανθρώπινη…

Ειδική Αγωγή

Ιδανικός Αριθμός Μαθητών σε μια Σχολική Τάξη

Πηγή εικόνας: Ιδανικός αριθμός μαθητών σε μια σχολική τάξη Ιδανικός αριθμός μαθητών σε μια σχολική…

Ειδική Αγωγή

Η ένταξη παιδιών με αναπτυξιακές διαταραχές στο γενικό σχολείο

Η εκπαίδευση αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα όλων των παιδιών, ανεξαρτήτως των ικανοτήτων και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών…

Ειδική Αγωγή

Τι είναι ΔΕΠΥ (και τι δεν είναι) στην τάξη

Πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ εμφανίζουν ενδείξεις της διαταραχής πριν φτάσουν στη σχολική ηλικία. Αλλά, είναι…