Παρεμβάσεις για την κατανόηση του προφορικού λόγου στην ΑΓΔ

Πηγή εικόνας: Παρεμβάσεις για την κατανόηση του προφορικού λόγου στην ΑΓΔ

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Παρεμβάσεις για την κατανόηση του προφορικού λόγου στην ΑΓΔ, αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή από την αγγλική στην ελληνική γλώσσα του πρωτότυπου άρθρου το οποίο μπορεί να βρεθεί εδώ.

Τα πιο σοβαρά γλωσσικά προβλήματα εκδηλώνονται ως δυσκολίες στην κατανόηση του προφορικού λόγου. Αυτές οι δυσκολίες είναι επίμονες και εκθέτουν τα άτομα σε διάφορους παράγοντες κινδύνου. Ωστόσο, υπάρχει έλλειψη έρευνας στον τομέα της παρέμβασης για την κατανόηση του προφορικού λόγου και καμία ανασκόπηση δεν έχει επικεντρωθεί αποκλειστικά σε παρεμβάσεις κατανόησης του προφορικού λόγου σε μικρά παιδιά.

Σκοπός της έρευνας

Στόχος της ανασκόπησης της βιβλιογραφίας των Tarvainen κ.ά. (2021) ήταν να εντοπιστούν οι παρεμβάσεις οι οποίες στόχευαν στην κατανόηση του προφορικού λόγου σε παιδιά σχολικής ηλικίας και εφήβους με ΑΓΔΗ έρευνα συμπεριέλαβε 21 μελέτες που περιλαμβάνουν παρεμβάσεις κατανόησης του προφορικού λόγου. Οι συγγραφείς είχαν ως στόχο να κατανοήσουν την εστίαση, την αποτελεσματικότητα και το επίπεδο των αποδεικτικών στοιχείων αυτών των παρεμβάσεων.

Τι βρήκαν

Βρέθηκαν τρεις διαφορετικές εστιάσεις παρέμβασης

  1. Η κατανόηση του προφορικού λόγου, όπως η κατανόηση του λεξιλογίου και η κατανόηση της γραμματικής
  2. Η γλωσσική επεξεργασία, όπως η ακουστική επεξεργασία και η λεκτική μνήμη, &
  3. Η τροποποίηση του επικοινωνιακού περιβάλλοντος, όπως οι επικοινωνιακές δεξιότητες των εκπαιδευτικών σε μια τάξη.

Το 57% των μελετών ανάφερε θετικά αποτελέσματα από την παρέμβαση στη βελτίωση της κατανόησης του προφορικού λόγου, το 14% των μελετών βρήκε μικτά αποτελέσματα και το υπόλοιπο 29% δεν βρήκε κανένα αποτέλεσμα.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Η αποτελεσματικότητα διαφέρει ανάλογα με την εστίαση της παρέμβασης. Το 75% των μελετών διαπίστωσε ότι οι παρεμβάσεις οι οποίες στοχεύουν στην κατανόηση του προφορικού λόγου ήταν αποτελεσματικές, ενώ μόνο το 38% των μελετών διαπίστωσε ότι οι παρεμβάσεις οι οποίες στοχεύουν στη γλωσσική επεξεργασία ήταν αποτελεσματικές.

Υπάρχει μόνο μία μελέτη παρέμβαση στο επικοινωνιακό περιβάλλον και η μελέτη διαπίστωσε ότι η παρέμβαση ήταν αποτελεσματική. Οι περισσότερες μελέτες παρείχαν μέτριο επίπεδο εμπιστοσύνης στα αποτελέσματα. Μόνο το 19% των μελετών παρείχαν υψηλή εμπιστοσύνη στα αποτελέσματα.

Τι σημαίνουν αυτά;

Συνολικά, φαίνεται ότι υπάρχουν αποτελεσματικές παρεμβάσεις κατανόησης του προφορικού λόγου από τις οποίες μπορούν να επωφεληθούν τα παιδιά σχολικής ηλικίας και οι έφηβοι.

Ενώ είναι ενθαρρυντικό το γεγονός ότι πάνω από τις μισές μελέτες ανάφεραν τη θετική επίδραση της παρέμβασης στη βελτίωση της κατανόησης του προφορικού λόγου, οι περισσότερες μελέτες δείχνουν μόνο μέτριο επίπεδο εμπιστοσύνης.

Advertising

Οι συγγραφείς αυτής της έρευνας υποδεικνύουν ότι απαιτείται περισσότερη έρευνα με υψηλό επίπεδο αποδεικτικών στοιχείων. Επίσης, τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας υποδηλώνουν ότι οι αποτελεσματικές παρεμβάσεις επικεντρώνονται στη βελτίωση της κατανόησης του προφορικού λόγου ή στην τροποποίηση του επικοινωνιακού περιβάλλοντος, αντί να στοχεύουν στη γλωσσική επεξεργασία.

Η προσεκτική επιλογή της θεραπείας είναι σημαντική για την υποστήριξη της κατανόησης του προφορικού λόγου σε παιδιά σχολικής ηλικίας και εφήβους με ΑΓΔ.

Βιβλιογραφία

Tarvainen, S., Launonen, K., & Stolt, S. (2021). Oral language comprehension interventions in school-age children and adolescents with developmental language disorder: A systematic scoping review. Autism & Developmental Language Impairments, 6(1), 1-24.

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Διδακτικές πρακτικές δεξιοτήτων ορθογραφίας

Πηγή εικόνας: Διδακτικές πρακτικές δεξιοτήτων ορθογραφίας Η ανάπτυξη της ορθογραφίας αποτελεί θεμελιώδη δεξιότητα για την…

Ειδική Αγωγή

Συναισθηματικές προκλήσεις: Η χρήση της αυτοαναφοράς

Πηγή εικόνας: Συναισθηματικές προκλήσεις: Η χρήση της αυτοαναφοράς Συναισθηματικές προκλήσεις: Η χρήση της αυτοαναφοράς Η…

Ειδική Αγωγή

Αυτισμός και διγλωσσία

Η διγλωσσία αποτελεί πλέον πραγματικότητα για εκατομμύρια παιδιά σχολικής ηλικίας σε όλο τον κόσμο. Στο…

Ειδική Αγωγή

Είναι Αναγνωστική Διαταραχή ή Αναπτυξιακή Καθυστέρηση;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Είναι Αναγνωστική Διαταραχή ή Αναπτυξιακή Καθυστέρηση; αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή…

Ειδική Αγωγή

Δυσλεξία: Μύθοι και Παρανοήσεις

Στόχος του παρόντος άρθρου, με τίτλο Δυσλεξία: Μύθοι και Παρανοήσεις, είναι να αποδομήσει τους πιο…

Ειδική Αγωγή

Σημάδια της δυσλεξίας στην ηλικία του Δημοτικού

Πηγή εικόνας: Σημάδια της δυσλεξίας στην ηλικία του Δημοτικού Το παρόν άρθρο, με τίτλο Σημάδια…

Ειδική Αγωγή

Δυσλεξία και Συνοδές Διαταραχές

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Δυσλεξία και Συνοδές Διαταραχές, θα παρουσιάσει κάποιες από τις διαταραχές…