Πραγματολογικές δυσκολίες στην ΑΓΔ: Στόχοι παρέμβασης

Πηγή εικόνας: Η πραγματολογική διαταραχή στα παιδιά

Το παρόν άρθρο

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Πραγματολογικές δυσκολίες στην ΑΓΔ: Στόχοι παρέμβασης, θα ορίσει την πραγματολογική διαταραχή και θα δώσει παραδείγματα των πραγματολογικών δυσκολιών των παιδιών με ΑΓΔ. Στη συνέχεια, θα παρουσιάσει τις τρεις κύριες δεξιότητες της πραγματολογικής γλώσσας. Τέλος, θα παρουσιάσει τον ερευνητικό σκοπό και τα ερευνητικά ευρήματα μίας πρόσφατης μελέτης η οποία διερεύνησε την αποτελεσματικότητα των πραγματολογικών παρεμβάσεων σε παιδιά με ΑΓΔ.

Η πραγματολογική διαταραχή

Η διαταραχή της κοινωνικής επικοινωνίας, η οποία ονομάζεται επίσης πραγματολογική διαταραχή της γλώσσας, αποτελεί μία νέα καταχώρηση στην πέμπτη έκδοση του Διαγνωστικού και Στατιστικού Εγχειριδίου των Ψυχικών Διαταραχών (DSM-5). Πριν από αυτό, η ιδέα των δυσκολιών κοινωνικής επικοινωνίας υπήρχε ως κριτήριο για άλλες διαταραχές, αλλά ποτέ ως ξεχωριστή διαταραχή.

Οι πραγματολογικές δυσκολίες των παιδιών με ΑΓΔ

Τα παιδιά με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (εφεξής ΑΓΔ) συχνά αντιμετωπίζουν πραγματολογικές δυσκολίες, οι οποίες περιλαμβάνουν τις δυσκολίες με τη σωστή χρήση της γλώσσας σε κοινωνικά πλαίσια. Αυτές οι δυσκολίες μπορούν να εκδηλωθούν σε διάφορους τομείς, συμπεριλαμβανομένων των δεξιοτήτων συνομιλίας, της κατανόησης και χρήσης των μη λεκτικών μηνυμάτων και της ερμηνείας της αφηρημένης ή μεταφορικής χρήσης της γλώσσας.

Ένα παράδειγμα των πραγματολογικών γλωσσικών δυσκολιών είναι η δυσκολία των παιδιών με ΑΓΔ να παρατηρήσουν και να κατανοήσουν τη γλώσσα του σώματος. Αναφορικά με τις δυσκολίες κατανόησης της μεταφορικής χρήσης της γλώσσας — αυτές περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τη δυσκολία κατανόησης των αστείων, των σχημάτων λόγου, του σαρκασμού ή/και της ειρωνείας.

Τα παιδιά με ΑΓΔ μπορεί να μην καταλαβαίνουν ότι οι συζητήσεις περιλαμβάνουν μία εναλλαγή — μπορεί, δηλαδή, να διακόπτουν τον συνομιλητή τους ή να μιλάνε χωρίς να είναι η δική τους σειρά.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Η πραγματολογική γλώσσα αποτελείται από τρεις κύριες δεξιότητες:

  1. Τη χρήση της γλώσσας για συγκεκριμένο σκοπό, όπως για παράδειγμα για να πει κανείς γεια ή αντίο ή για να κάνει μία ερώτηση ή μία δήλωση.
  2. Την αλλαγή της γλώσσας ανάλογα με το άτομο με το οποίο μιλάει κανείς ή την κατάσταση στην οποία βρίσκεται. Επί παραδείγματι, ένα παιδί μιλάει διαφορετικά στον δάσκαλό του από ό,τι στον μικρότερο αδελφό του ή μιλάει διαφορετικά στη σχολική τάξη από ό,τι στην παιδική χαρά.
  3. Το να ακολουθεί κανείς τους κοινωνικούς κανόνες για τις συζητήσεις, όπως η εναλλαγή της σειράς στη συζήτηση, η διατήρηση του θέματος, ο σεβασμός του προσωπικού χώρου και η χρήση και η κατανόηση της γλώσσας του σώματος.
Διαβάστε επίσης  Αudiobooks: Μια δημιουργική απασχόληση για τα παιδιά

Η έρευνα

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Παιδιά που αργούν να μιλήσουν: Αποτελεσματικές παρεμβάσεις

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Παιδιά που αργούν να μιλήσουν:
The Leopard

The Leopard (1963): Μπορεί το Netflix να συγκριθεί με τον Visconti;

Πολλοί ίσως είδατε την καινούργια σειρά του Netflix «The Leopard»