Τρόπος επικοινωνίας ατόμων με αυτισμό: Διαφέρει από τους νευροτυπικούς;

Πηγή εικόνας: Τρόπος επικοινωνίας ατόμων με αυτισμό: Διαφέρει από τους νευροτυπικούς;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Τρόπος επικοινωνίας ατόμων με αυτισμό: Διαφέρει από τους νευροτυπικούς; αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή του πρωτότυπου άρθρου το οποίο μπορεί να βρεθεί εδώ.

Μία νέα μελέτη ρίχνει φως στον τρόπο επικοινωνίας των ατόμων με αυτισμό. Δεν υπάρχει σημαντική διαφορά στην αποτελεσματικότητα του τρόπου επικοινωνίας των ατόμων με αυτισμό και των ατόμων χωρίς αυτισμό, σύμφωνα με μια νέα μελέτη, η οποία αμφισβητεί το στερεότυπο ότι τα άτομα με αυτισμό δυσκολεύονται να συνδεθούν με τους άλλους.

Τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι οι κοινωνικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν συχνά τα άτομα με αυτισμό σχετίζονται περισσότερο με τις διαφορές στον τρόπο επικοινωνίας των ατόμων με και χωρίς αυτισμό, παρά με την έλλειψη κοινωνικής ικανότητας στα άτομα με αυτισμό, λένε οι ειδικοί.

Οι ερευνητές ελπίζουν ότι τα αποτελέσματα της μελέτης θα βοηθήσουν στη μείωση του στίγματος που περιβάλλει τον αυτισμό και θα οδηγήσουν σε πιο αποτελεσματική υποστήριξη επικοινωνίας για τα άτομα με αυτισμό.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Ο αυτισμός είναι μια δια βίου νευροαπόκλιση και επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι βιώνουν και αλληλεπιδρούν με τον κόσμο. Τα άτομα με αυτισμό συχνά επικοινωνούν πιο άμεσα και μπορεί να δυσκολεύονται με την ανάγνωση των κοινωνικών ενδείξεων και της γλώσσας του σώματος, οδηγώντας σε διαφορές στον τρόπο με τον οποίο συμμετέχουν στις συνομιλίες σε σύγκριση με τα άτομα χωρίς αυτισμό.

Η μελέτη, με επικεφαλής ειδικούς από το Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου, εξέτασε την αποτελεσματικότητα της μετάδοσης των πληροφοριών μεταξύ 311 ατόμων με και χωρίς αυτισμό. Οι συμμετέχοντες εξετάστηκαν σε ομάδες όπου όλοι είχαν αυτισμό, κανένας δεν είχε αυτισμό ή ένας συνδυασμός και των δύο.

Το πρώτο άτομο της ομάδας άκουγε μια ιστορία από τον ερευνητή και στη συνέχεια τη μετέφερε στο επόμενο άτομο. Κάθε άτομο έπρεπε να θυμηθεί και να επαναλάβει την ιστορία και το τελευταίο άτομο στην αλυσίδα, την ανακαλούσε δυνατά.

Η ποσότητα των πληροφοριών που μεταδίδονταν σε κάθε σημείο της αλυσίδας βαθμολογήθηκε για να διαπιστωθεί πόσο αποτελεσματικοί ήταν οι συμμετέχοντες στην κοινοποίηση της ιστορίας.

Advertising

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι δεν υπήρχαν διαφορές μεταξύ των ατόμων με αυτισμό, των ατόμων χωρίς αυτισμό και των μικτών ομάδων.

Μετά, οι συμμετέχοντες αξιολόγησαν πόσο απόλαυσαν την αλληλεπίδραση με τους άλλους συμμετέχοντες, με βάση το πόσο φιλική, εύκολη ή αμήχανη ήταν η ανταλλαγή. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα μη αυτιστικά άτομα προτιμούσαν να αλληλεπιδρούν με άλλους σαν τους εαυτούς τους και τα άτομα με αυτισμό προτιμούσαν να μαθαίνουν από άλλα άτομα με αυτισμό.

Αυτό πιθανότατα οφείλεται στους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους επικοινωνούν τα άτομα με και χωρίς αυτισμό, λένε οι ειδικοί.

Τα ευρήματα επιβεβαιώνουν παρόμοια ευρήματα από μια προηγούμενη μικρότερη μελέτη που διεξήγαγαν οι ίδιοι ερευνητές. Λένε ότι τα νέα ευρήματα θα πρέπει να οδηγήσουν σε αυξημένη κατανόηση των αυτιστικών στυλ επικοινωνίας ως διαφορά, όχι ως ανεπάρκεια.

Advertising

Η Δρ. Catherine Crompton, Συνεργάτιδα στο Κέντρο Κλινικών Επιστημών του Εγκεφάλου του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου, δήλωσε:

«Ο αυτισμός έχει συχνά συσχετιστεί με κοινωνικές βλάβες, τόσο στην καθομιλουμένη όσο και σε κλινικά κριτήρια. Οι ερευνητές έχουν αφιερώσει πολύ χρόνο προσπαθώντας να «διορθώσουν» την αυτιστική επικοινωνία, αλλά αυτή η μελέτη δείχνει ότι παρά το γεγονός ότι τα άτομα με αυτισμό και τα άτομα χωρίς αυτισμό επικοινωνούν διαφορετικά, είναι εξίσου επιτυχημένοι. Με τις ευκαιρίες για τα άτομα με αυτισμό να είναι συχνά περιορισμένες από παρανοήσεις, αυτή η νέα έρευνα θα μπορούσε να ανοίξει τον δρόμο για τη γεφύρωση του χάσματος της επικοινωνίας και τη δημιουργία πιο συμπεριληπτικών χώρων για όλους».

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Τρόπος επικοινωνίας ατόμων με αυτισμό: Διαφέρει από τους νευροτυπικούς; αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή του πρωτότυπου άρθρου το οποίο μπορεί να βρεθεί εδώ.

Βιβλιογραφία

Catherine J. Crompton, Sarah J. Foster, Charlotte E. H. Wilks, Michelle Dodd, Themis N. Efthimiou, Danielle Ropar, Noah J. Sasson, Martin Lages, Sue Fletcher-Watson. Information transfer within and between autistic and non-autistic peopleNature Human Behaviour, 2025; DOI: 10.1038/s41562-025-02163-z

Advertising

University of Edinburgh. (2025, May 14). Study sheds light on how autistic people communicate. ScienceDaily. Retrieved June 11, 2025 from www.sciencedaily.com/releases/2025/05/250514111351.htm

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

ΔΑΦ: 11 τρόποι για να καλλιεργήσουμε μια θετική αλλαγή

Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΔΑΦ: 11 τρόποι για να καλλιεργήσουμε μια θετική αλλαγή, θα…

Ειδική Αγωγή

Γιατί πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ λαμβάνουν λανθασμένη διάγνωση;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Γιατί πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ λαμβάνουν λανθασμένη διάγνωση; θα παρουσιάσει…

Ειδική Αγωγή

Σχολική Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και το Λύκειο: Άγχος, Ψυχική Υγεία και Οδηγός Στήριξης για Γονείς και Εκπαιδευτικούς

Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο – και αργότερα από το Γυμνάσιο στο Λύκειο…

Ειδική Αγωγή

Αυτισμός και ανθρώπινη νοημοσύνη: Τίμημα ή ευκαιρία;

Σε αυτό το άρθρο, θα ασχοληθούμε με τη σχέση ανάμεσα στον αυτισμό και την ανθρώπινη…

Ειδική Αγωγή

Ιδανικός Αριθμός Μαθητών σε μια Σχολική Τάξη

Πηγή εικόνας: Ιδανικός αριθμός μαθητών σε μια σχολική τάξη Ιδανικός αριθμός μαθητών σε μια σχολική…

Ειδική Αγωγή

Η ένταξη παιδιών με αναπτυξιακές διαταραχές στο γενικό σχολείο

Η εκπαίδευση αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα όλων των παιδιών, ανεξαρτήτως των ικανοτήτων και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών…

Ειδική Αγωγή

Τι είναι ΔΕΠΥ (και τι δεν είναι) στην τάξη

Πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ εμφανίζουν ενδείξεις της διαταραχής πριν φτάσουν στη σχολική ηλικία. Αλλά, είναι…