
Ως μαθησιακές δυσκολίες ονομάζουμε τις ειδικές διαταραχές των σχολικών ικανοτήτων. Αυτό σημαίνει ότι ο συνηθισμένος τρόπος απόκτησης των μαθησιακών ικανοτήτων μεταλλάσσεται στα πρώτα στάδια τόσο της ψυχικής όσο και της συναισθηματικής ανάπτυξης. Τι σχέση έχει όμως αυτό με την εκμάθηση ξένων γλωσσών;
Σύμφωνα με επιστημονικές δημοσιεύσεις δεν υπάρχουν αποδείξεις που να οδηγούν στο συμπέρασμα ότι οι μαθησιακές δυσκολίες αποτελούν εμπόδιο. Πιο συγκεκριμένα, έρευνες έχουν δείξει ότι μαθητές που έχουν διαγνωστεί με μαθησιακής δυσκολίες δεν υστερούν σε γνωστικές ικανότητες από τους μέτριους ή και κακούς μαθητές μιας ξένης γλώσσας, ωστόσο κάποιες γλώσσες μπορεί να τους δυσκολεύουν περισσότερο από κάποιες άλλες. Αυτό επίσης εξαρτάται από το ποια είναι η μητρική γλώσσα του μαθητή.
Παρακάτω θα αναφερθούμε στις πιο διαδεδομένες ξένες γλώσσες στην Ελλάδα παίρνοντας ως δεδομένο ότι η πρώτη γλώσσα του μαθητή με μαθησιακές δυσχέρειες είναι τα ελληνικά.
Αγγλικά
Όπως είναι γνωστό τα Αγγλικά είναι η πιο διαδεδομένη ξένη γλώσσα σε παγκόσμιο επίπεδο. Όσον αναφορά στην εκμάθησή τους όμως, αποτελεί μια από πιο δύσκολες για άτομα που έχουν διαγνωστεί με μαθησιακές δυσκολίες. Τα αγγλικά ανήκουν στην κατηγορία των μη διαφανών φωνολογικά γλωσσών. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει καθαρή αντιστοιχία μεταξύ ήχων στον προφορικό λόγο και γραμμάτων στον γραπτό. Για να μπορέσουν τα Αγγλικά να διδαχτούν με επιτυχία, χρειάζεται απλά μια διαφορετική διδακτική προσέγγιση.
Γερμανικά
Τα Γερμανικά είναι η πρώτη μητρική γλώσσα μεταξύ των κατοίκων της Ευρώπης, ενώ αποτελεί γλώσσα εργασίας στα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. Πέρα από το ότι είναι δημοφιλής, η γερμανική γλώσσα κατατάσσεται στις διαφανείς φωνολογικά γλώσσες. Μιας και υπάρχει αντιστοιχία μεταξύ ήχων και γραμμάτων αυτό κάνει την εκμάθηση της πιο εύκολη συγκριτικά με τα αγγλικά. Σε κάποιες περιπτώσεις (όπως διδασκαλία γραμματικής) ίσως χρειαστεί μια διαφορετική διδακτική προσέγγιση για τα άτομα που έχουν διαγνωστεί με μαθησιακές δυσχέρειες, ωστόσο δεν κρίνεται ως απαραίτητο. Στην ίδια κατηγορία ανήκουν και λιγότερο διαδεδομένες γλώσσες όπως τα Ισπανικά τα Ιταλικά και τα Φιλανδικά.
Γαλλικά
Μετά τα Αγγλικά και τα Γερμανικά, τα Γαλλικά αποτελούν και αυτά μια από τις πιο διαδεδομένες ξένες γλώσσες. Τα Γαλλικά συγκαταλέγονται στην κατηγορία των μη διαφανών φωνολογικά γλωσσών, με αποτέλεσμα να είναι απαραίτητη η εφαρμογή ειδικών διδακτικών μεθόδων. Πιο συγκεκριμένα, η γαλλική γλώσσα έχει πολλά άφωνα (μη προσφερόμενα) γράμματα ενώ ταυτόχρονα έχει τριάντα με τριάντα έξι φωνήματα, πράγμα που δυσκολεύει την διαδικασία μάθησης.
Πώς πρέπει να κινηθώ όταν γνωρίζω ότι έχω μαθησιακές δυσκολίες;
Σε κάθε περίπτωση όταν η ύπαρξη μαθησιακών δυσκολιών είναι γνωστή, πρέπει να απευθυνθείτε σε ένα εξειδικευμένο κέντρο ξένων γλωσσών. Εκεί θα λάβετε μια ειδική μαθησιακή αξιολόγηση τόσο για το επίπεδο όσο και για τις δυσκολίες που ίσως συναντήσετε. Στη συνέχεια οι καθηγητές θα προχωρήσουν στην δημιουργία ενός εξατομικευμένου προγράμματος εκμάθησης της ξένης γλώσσας, προσαρμοσμένο στις ανάγκες σας.
Πώς προσεγγίζεται διδακτικά η εκμάθηση ξένων γλωσσών στα άτομα με μαθησιακές δυσκολίες;
Η διδακτική προσέγγιση εξαρτάται από το με ποια μαθησιακή δυσκολία έχει διαγνωστεί ο μαθητής. Αν για παράδειγμα υπάρχει διάγνωση δυσλεξίας, ο εκπαιδευτικός θα εφαρμόσει τον πολυαισθητηριακό τρόπο εκμάθησης. Η διαδικασία μάθησης δηλαδή θα περάσει από τα εξής στάδια: ανάγνωση λέξεων, γραφή, άκουσμα και εκφώνηση.
Πηγες που χρησιμοποιήθηκαν για το άρθρο αυτό:
digitalscommons.hamline.edu
ikee.lib.auth.gr