Μπαίνει λοιπόν ο Νοέμβρης και σαν οργανωτικός άνθρωπος της σύγχρονης εποχής πρέπει να πάρεις το τεφτέρι σου παραμάσχαλα και να οργανώσεις το πλάνο του μήνα. Καταγράφεις όλες τις υποχρεώσεις σου, και εκεί που στον κόσμο των ενηλίκων πλανάται το ερώτημα «Μα πως πέρασε το καλοκαίρι;» ενώ στον κόσμο των ανηλίκων μετράμε αντίστροφα πενήντα μέρες και κάτι για τα Χριστούγεννα, θυμάσαι ότι στο ενδιάμεσο μετράς αντίστροφα και για το Black Friday του 2017! Ως γνήσιοι λοιπόν «shopaholics» και μη, πολλοί από μας απλά προγραμματίζουν να στήσουν καρτέρι έξω από τα πιο γνωστά καταστήματα και αμέσως μετά να επιδοθούν σε αχόρταγες λεηλασίες προϊόντων και τη γνωστή καταναλωτική φρενίτιδα που θυμίζει αγώνες επιβίωσης στην άγρια Δύση. Όλο αυτό το συνονθύλευμα είναι άλλη μια απόδειξη ότι η επιχειρηματικότητα είναι ένα γεγονός που μας θέλει όλους συμμετέχοντες. Επιχειρήσεις και καταναλωτές κινούνται παράλληλα στη σκακιέρα των επενδύσεων. Πως μπορείς λοιπόν να επενδύσεις έξυπνα στις φετινές αγορές και πως να χτίσεις γενικότερα το πορτρέτο ενός έξυπνου καταναλωτή;
Σύμφωνα με μελέτη του CEB , το 57% της απόφασης των καταναλωτών να προβούν σε μια αγορά έχει ολοκληρωθεί πριν καν οι καταναλωτές έρθουν σε επαφή με το κατάστημα. Αυτό αβίαστα μας οδηγεί στο να εξετάσουμε όλους εκείνους τους παράγοντες που καθορίζουν αυτή μας την απόφαση. Έτσι, ένας έξυπνος καταναλωτής πρέπει να είναι σε θέση να αναγνωρίσει την πολιτική πειθούς μιας επιχείρησης και αν αυτό είναι δυνατόν, να δράσει ανεξάρτητα από τη σφαίρα επιρροής του επιχειρηματία. Για παράδειγμα, εμπορικά καταστήματα διατηρούν συνήθως δυνατή μουσική που ενθουσιάζει και συμπαρασύρει τους νέους και κάπως έτσι φτάνουμε συνήθως με φτεροπόδαρα και χαμόγελο στο ταμείο! Όταν η ατμόσφαιρα ενός καταστήματος είναι θελκτική, ξοδεύουμε περισσότερο χρόνο και χρήμα. Αυτό όμως δεν εγγυάται και την ποιότητα του εμπορεύματος που αγοράζουμε. Ειδικότερα σ’ αυτή την περίπτωση πρέπει να αποφεύγουμε να δίνουμε περισσότερα χρήματα για ένα αντικείμενο που αξίζει λιγότερα. Εδώ το shopping γίνεται ένα παιχνίδι επιλογής, όπου καλείσαι να ψάξεις, να βρεις, να συγκρίνεις και να αξιολογήσεις.
Το ιντερνέτ μπορεί να βοηθήσει εδώ από την άποψη σύγκρισης των τιμών και ποικιλίας προϊόντων. Ωστόσο, πρέπει να είμαστε προσεκτικοί κάνοντας πιο απρόσωπες αγορές, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για ιστοσελίδες μικρών επιχειρήσεων ή επιχειρήσεων σε διατλαντικές περιοχές που δεν έχουμε ξανακούσει. Επίσης, καλό είναι να ρίχνουμε μια ματιά στη διεύθυνση της σελίδας, η οποία πρέπει απαραίτητα να φέρει τον τίτλο «https» (s για security) καθώς και τις πράσινες ενδείξεις (padlock symbol) που εγγυούνται για την αξιοπιστία της σελίδας. Επιπλέον, σ’ αυτές τις περιπτώσεις η πληρωμή με κάρτα είναι μια καλή λύση, αφού καλύπτει νομικά τον πελάτη εάν γίνει κάποια εξαπάτηση κατά την αγορά του προϊόντος.
Ένα άλλο στοιχείο συμπεριφοράς ενός smart shopper έχει να κάνει και με το ‘’σχέδιο δράσης’’ του. Αυτό σημαίνει πως ξεχωρίζουμε την περίοδο προσφορών από την περίοδο των εκπτώσεων, ταξινομούμε τις ανάγκες μας και προχωράμε στις αγορές μας στον κατάλληλο χρόνο. Η προτροπή εν προκειμένω θυμίζει το στίχο «…Κάνε τον χειμώνα καλοκαίρι», η αλήθεια όμως είναι ότι η τιμή ενός προϊόντος είναι ασυναγώνιστη όταν αυτό το προϊόν δεν είναι σε high season. Ακόμη, οι μαζικές αγορές, ιδιαίτερα σε προϊόντα που χρησιμοποιούμε πολύ συχνά είναι επιβεβλημένη, ωστόσο πρέπει να επιλέγουμε και κάποια ξεχωριστά ‘’καλά’’ κομμάτια που μπορούν να αντέξουν στο χρόνο.
Επομένως, η συμπεριφορά ενός έξυπνου καταναλωτή πρέπει να είναι μεθοδική και να ακολουθεί μια διαδικασία αναγνώρισης και ιεράρχησης των αναγκών του, αναζήτησης πληροφοριών για το προϊόν και αξιολόγησης εναλλακτικών έως ότου γίνει τελικά η αγορά και η τελική της αξιολόγηση. Θα μπορούσαμε να πούμε χιουμοριστικά, ότι όπως στο σούπερ μάρκετ δεν πηγαίνεις πεινασμένος, άλλο τόσο δεν κάνεις είσοδο στα καταστήματα με σκοπό να κάνεις επιδρομή. Στόχος άλλωστε είναι να βγούμε τελικά εμείς κερδισμένοι. Και αυτό, μέσα σε έναν κόσμο που οριοθετείται από τις αμέτρητες ανάγκες μας (υλικές ή μη, υλοποιήσιμες ή όχι…) συνοψίζεται σε ένα και μοναδικό ερώτημα:
Τι είναι αυτό που έχουμε πραγματικά ανάγκη;