Νέα στοιχεία αποκαλύφθηκαν για τον μανιακό που σκορπάει το θάνατο στις πιάτσες των ταξί στην Κηφισιά. Οι αστυνομικοί που ασχολούνται με την υπόθεση, ερευνούν και το ενδεχόμενο τα online παιχνίδια βίας να «όπλισαν» το χέρι του δράστη, που εκτέλεσε εν ψυχρώ τον 52χρονο οδηγό ταξί στην Κηφισιά. Ο εθισμός σε τέτοια παιχνίδια συνδυαστικά με ένα διαταραγμένο ψυχικό κόσμο, οδηγεί σε ακραίες πράξεις, που μπορεί να αποβούν μοιραίες είτε για τους ίδιους τους παίκτες είτε για τα ξένα πρόσωπα.
Κατά την τελευταία δεκαετία, τα βιντεοπαιχνίδια έχουν γίνει η κυρίαρχη μορφή ψυχαγωγίας σε όλο τον κόσμο. Όλοι έχουμε παίξει λίγο-πολύ κάποιου είδους βιντεοπαιχνίδι. Όλοι έχουμε αισθανθεί το αίσθημα της ικανοποίησης της νίκης ή ακόμα και την απογοήτευση της ήττας. Πόσο απέχουν όμως αυτά τα αθώα συναισθήματα από τον εθισμό;
Επιστημονικές μελέτες έχουν δείξει πως την ώρα που παίζει κανείς βιντεοπαιχνίδια, παράγονται ενδορφίνες στον εγκέφαλο. Τα επίπεδα που αγγίζουν αυτές, είναι παρόμοια με αυτά που εντοπίζονται στον εγκέφαλο τοξικομανών ή εθισμένων σε τυχερά παιχνίδια.
Εθισμός και βιντεοπαιχνίδια: Τι είναι αυτό που κάνει εθιστικά τα βιντεοπαιχνίδια;
Οι ερευνητές έχουν αρχίσει να εξετάζουν προσεκτικά ακριβώς αυτό που κάνει εθιστικά τα βιντεοπαιχνίδια. Μέχρι σήμερα, η έρευνα σχετικά με τον εθισμό στα βιντεοπαιχνίδια έχει καταλήξει ότι ορισμένα είδη παιχνιδιών είναι δυνητικά πιο εθιστικά από άλλα. Οι περισσότερες έρευνες δείχνουν ότι τα παιχνίδια (MMOs), όπως το World of Warcraft και τα παιχνίδια (FPS) όπως το Call of Duty, τείνουν να είναι πιο εθιστικά από άλλα είδη.
Συνήθως, τα βιντεοπαιχνίδια στοχεύουν στα ενδιαφέροντα των παιδιών και των εφήβων. Για παράδειγμα, τα παιδιά που ενδιαφέρονται για φανταστικούς κόσμους και εξερεύνηση, μπορεί να προσκολληθούν σε παιχνίδια όπως το «World of Warcraft», αντί να διαβάσουν ένα μυθιστόρημα, όπως ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών». Τα παιδιά που στο παρελθόν περνούσαν ώρες δημιουργώντας εντυπωσιακές κατασκευές από Lego, μπορεί τώρα να βρούν μεγαλύτερο ενδιαφέρον σε ένα παιχνίδι όπως το «Minecraft».
Παράγοντες εθισμού – Ποιοί προσβάλλονται πιο εύκολα
- Στοιχεία της προσωπικότητας όπως επιθετικότητα, αυξημένα επίπεδα άγχους, και νεύρωση, φαίνεται ότι είναι παράγοντες κινδύνου για εθισμό.
- Οι παίκτες αρσενικού γένους, οι οποίοι είναι μεγαλύτερης ηλικίας και έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση ή είναι δυσαρεστημένοι με την ζωή τους είναι περισσότερο ευάλωτοι.
- Οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν τα παιχνίδια στον υπολογιστή για να διαχειριστούν τις διαθέσεις τους.
- Τα online παιχνίδια.
- Η ανταπόκριση ορισμένων νευροβιολογικών μηχανισμών μπορεί να είναι άλλος ένας από τους παράγοντες κινδύνου. Έχει αποδειχθεί ότι οι ίδιες περιοχές του εγκεφάλου που συμβάλλουν στην εξάρτηση από διάφορες ουσίες, ενεργοποιούνται επίσης όταν οι παίκτες ανταποκρίνονται σε κάποιες εικόνες του παιχνιδιού.
Προειδοποιητικά σημάδια
Τα σημάδια που μας κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου μπορεί να είναι είτε ψυχολογικά, είτε σωματικά.
Θα πρέπει να είμαστε σε επιφυλακή αν παρατηρήσουμε ότι το άτομο:
- Αδυνατεί να σταματήσει να παίζει, αν του ζητηθεί.
- Αποζητά συνεχώς περισσότερο χρόνο να παίξει.
- Παραμελεί οικογένεια, φίλους, κοινωνικές δραστηριότητες.
- Είναι οξύθυμος, επιθετικός και θλιμμένος αν δεν μπορεί να έχει πρόσβαση σε υπολογιστή.
- Λέει ψέματα για τη διάρκεια που βρίσκεται στον υπολογιστή.
- Παρουσιάζει εμμονή με τα παιχνίδια (συζητά μόνο για αυτά).
Όσον αφορά τα σωματικά συμπτώματα, θα πρέπει να δώσουμε προσοχή όταν το άτομο:
- Τρώει και κοιμάται ακατάστατες ώρες κι αλλάζει συνεχώς το πρόγραμμά του.
- Παρουσιάζει ορθοπεδικές ή άλλες δυσκολίες (σκολίωση, παχυσαρκία).
- Παραπονιέται για πόνους στα μάτια και στο κεφάλι.
- Παραμελεί την προσωπική του υγιεινή.
Εθισμός και βιντεοπαιχνίδια: Λύσεις και θεραπεία
Επειδή ο εθισμός στα βιντεοπαιχνίδια είναι μια πολύ νέα εξέλιξη στο χώρο της ψυχικής υγείας, υπάρχουν σχετικά λίγες θεραπευτικές επιλογές διαθέσιμες για εκείνους που αναγνωρίζουν την ανάγκη να αλλάξουν τις συνήθειές τους από το υπερβολικό παιχνίδι. Σε γενικές γραμμές, η γνωσιακή συμπεριφορική θεραπεία (Cognitive Behavioral Therapy – CBT), δίνει την δυνατότητα της επιλογής του τρόπου θεραπείας. Περιλαμβάνει την αλλαγή των σκέψεων που συμβάλλουν στις ανθυγιεινές συνήθειες. Επίσης, τροποποιώντας τις ενέργειές του το άτομο σιγά-σιγά μπορεί να μειώσει το χρόνο που δαπανά παίζοντας βιντεοπαιχνίδια.
Οι επιλογές θεραπείας για τον εθισμό στα βιντεοπαιχνίδια περιλαμβάνουν:
- Ατομική συμβουλευτική με τον ψυχολόγο ή θεραπευτή που έχει πείρα στη θεραπεία του εθισμού στα βιντεοπαιχνίδια.
- Οικογενειακή θεραπεία που περιλαμβάνει την τροποποίηση του οικογενειακού τρόπου ζωής και τις αλληλεπιδράσεις μέσα στην οικογένεια. Η οικογενειακή θεραπεία είναι πιο συνηθισμένη, όταν πρόκειται για παιδιά ή εφήβους.
- Κέντρα απεξάρτησης που προσφέρουν προγράμματα αποκατάστασης από μια ποικιλία επαγγελματιών ψυχικής υγείας.
- Βιβλία που προσφέρουν θεραπεία αυτοβοήθειας για τον εθισμό στα βιντεοπαιχνίδια. Για όσους δεν είναι σε θέση να βρουν ένα ειδικευμένο θεραπευτή ή να επιλέξουν ακριβότερους τρόπους θεραπείας, τα βιβλία με οδηγίες βήμα προς βήμα μπορεί να είναι μια πολύ βολική και χρήσιμη εναλλακτική λύση.