Throne of Blood: Μάκβεθ αλά Kurosawa

Ο Akira Kurosawa είναι hands down ο σημαντικότερος Ιάπωνας σκηνοθέτης. Το εξωφρενικό είναι πως ενώ όλος ο κόσμος τον αποθέωνε λόγω του ‘Rashomon’ του 1950, το οποίο ήταν το φιλμ που τον έκανε γνωστό στον δυτικό κόσμο, οι ίδιοι οι συμπατριώτες του τον μισούσαν επειδή ενσωμάτωνε αρκετά στοιχεία από τη δύση στις ταινίες του. Μεγάλη επιρροή του σκηνοθέτη ήταν τα έργα του William Shakespeare, έργα που μετέφερε στον κινηματογράφο προσθέτοντας πάντα τις  δικές του πινελιές προσαρμόζοντάς τα στην Ιαπωνική κουλτούρα. Εκτός του ‘Ran’ του 1985, του τελευταίου αριστουργήματός του που βασίζεται στο ‘King Lear’ υπάρχει φυσικά το ‘Throne of Blood’ του 1957, η πρώτη σεξπιρική μεταφορά του Kurosawa που βασίζεται στο ‘Macbeth’, με πρωταγωνιστή τον στενό συνεργάτη και φίλο του δημιουργού, τον τιτάνα του ιαπωνικού κινηματογράφου, Toshiro Mifune.

Βρισκόμαστε στην φεουδαρχική Ιαπωνία. Μετά από τη νίκη ενάντια στους εχθρούς του Άρχοντα Tsuzuki, ο στρατηγός Washizu επιστρέφει από τη μάχη μαζί με τον φίλο του, τον στρατηγό Miki. Στη διαδρομή μπαίνουν σε ένα δάσος και συναντούν ένα πνεύμα που τους μιλάει για το μέλλον τους. Η προφητεία λέει πως ο Washizu σύντομα  θα πάρει τη θέση του Άρχοντα Tzuzuki, ενώ ο διάδοχος του Miki θα κυβερνήσει μετά τον Washizu. Εκείνοι αρχικά δεν μπορούν να πιστέψουν ότι έχουν ακούσει και γελάνε με τα λόγια του. Όπως όταν φτάνουν στο κάστρο, βλέπουν κάποια σημάδια που επαληθεύουν την προφητεία. Λίγο αργότερα ο Tsuzuki έρχεται στο κάστρο. Βλέποντάς το γεγονός σαν ευκαιρία, η Asaji, η σύζυγος του Washizu τον προτρέπει να σκοτώσει τον Άρχοντα και να πάρει τη θέση του εκπληρώνοντας έτσι την προφητεία.

Πηγή εικόνας: MUBI

Έχοντας πρώτα δει και λατρέψει μεταγενέστερες κινηματογραφικές μεταφορές του έργου του Shakespeare, όπως την ταινία του Roman Polanski με τον Jon Finch στον πρωταγωνιστικό ρόλο και αυτή του Justin Kurzel με τον Michael Fassbender, είδα το ‘Throne of Blood’ πρόσφατα και τελικά ανακάλυψα την τρίτη μεταφορά του φημισμένου “Scotish Play” που θα θαυμάζω στο εξής.

Κατ’ αρχάς είναι πολύ ενδιαφέρουσα η μεταφορά του σκηνικού από τη μεσαιωνική Σκωτία στη φεουδαρχική Ιαπωνία γιατί μας δίνεται ξανά η ευκαιρία να μεταφερθούμε σε εκείνη την εποχή που είναι ικανή να μας δώσει αρκετό eye candy μέσω της αρχιτεκτονικής και των κοστουμιών των σαμουράι, συν ότι με αυτή την επιλογή η ταινία καταφέρνει να διαφοροποιηθεί από τις υπόλοιπες μεταφορές τόσο οπτικά όσο και ακουστικά λόγω της αλλαγής της ομιλούμενης γλώσσας. Ο Kurosawa καταφέρνει να δημιουργήσει μία εξαιρετικά spooky ατμόσφαιρα με λίγα εργαλεία, χρησιμοποιώντας μόνο δέντρα, άνεμο και ομίχλη και αφηγείται περισσότερο οπτικά την ιστορία, τοποθετώντας διάλογο όπου χρειάζεται χωρίς να γεμίζουμε exposition, πράγμα που θα μπορούσε να κάνει άνετα λόγω του budget. H ασπρόμαυρη φωτογραφία είναι επική και προσθέτει παραπάνω στην ατμόσφαιρα και το cast είναι εξαιρετικό, με τον Toshiro Mifune να δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας και να βγάζει προς τα έξω πληθώρα συναισθημάτων καθώς βυθίζεται σταδιακά στην παράνοια. Η Isuzu Yamada ως Asaji aka Lady Macbeth μπορεί να σταθεί άνετα δίπλα στον Mifune, αποδίδοντας τον ρόλο με μία ηρεμία, κάνοντας τον χαρακτήρα περισσότερο αδίστακτο, μία σιωπηλή δύναμη που χειραγωγεί τον σύζυγό της με ευκολία. Τέλος, ο σκηνοθέτης έχει πάρει αρκετές ελευθερίες σχετικά με την πλοκή χωρίς αυτό να σημαίνει πως ξεφεύγει από την πλοκή που ήδη γνωρίζουμε και τελικά καταφέρνει να κρατήσει το πνεύμα του έργου του Shakespeare άθικτο.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Το ‘Throne of Blood’ του Akira Kurosawa είναι μία ακόμη αριστουργηματική μεταφορά του ‘Macbeth’ και ανήκει στις καλύτερες ταινίες που έχουν ως έμπνευση έργα του William Shakespeare. Δεν χρειάζεται να πούμε παραπάνω πράγματα μιας που το έργο είναι αρκετά γνωστό παρά μόνο ότι η συγκεκριμένη ταινία έχει γράψει τη δική της ιστορία στον ιαπωνικό κινηματογράφο και στον παγκόσμιο επίσης. Θαυμαστές του Kurosawa, της ιαπωνικής κουλτούρας και φυσικά του Shakespeare πρέπει οπωσδήποτε να τη δείτε! Καλή προβολή!

Είμαι ο Σπύρος, παιδί των 90s, απόφοιτος του τμήματος Σκηνοθεσίας του Ant1 MediaLab, λάτρης του κινηματογράφου. Πέρα από την σκηνοθεσία ασχολούμαι επίσης και με την συγγραφή των δικών μου ταινιών μικρού μήκους. Επίσης είμαι άρρωστος συλλέκτης ταινιών και κόμικς. Είμαι στο MAXMAG για να γράψω για την έβδομη τέχνη, την τέχνη που αγαπώ περισσότερο αλλά και για άτομα που την αγαπούν όπως και εγώ.

Περισσότερα από τη στήλη: Κριτικές

Κριτικές

Sorry, Baby: Όταν η ζωή συνεχίζεται

Σε κάθε κινηματογραφική σεζόν, υπάρχει μια ταινία που δεν προβάλλεται με τεράστια διαφημιστική καμπάνια, δεν…

Κριτικές

La Piscine: Ο Alain Delon σε «βγάζει» από την καλοκαιρινή φαντασίωση

Σίγουρα έχεις ακούσει το όνομα «Alain Delon». Αν αγαπάς το παλιό σινεμά των 60s, έστω…

Κριτικές

All the President’s Men: Η περιέργεια της αλήθειας

Το All the President’s Men είναι μια αμερικανική βιογραφική πολιτική ταινία του 1976, σε σκηνοθεσία του…

Κριτικές

Οι καρδιές σταματούν να χτυπούν στο Companion

Από την πρεμιέρα του, ακόμα, το θρίλερ επιστημονικής φαντασίας Companion (2025) έχει καταφέρει να μαγέψει…

Κριτικές

Sister Midnight: Φωτιά στην κουζίνα

Δεν ξέρω πότε ήταν η τελευταία φορά που μια ταινία με έκανε να θέλω να…

Κριτικές

The Piano Teacher: H πιο iconic femcel του ευρωπαϊκού σινεμά

Ήταν το 2001 όταν ο σπουδαίος Αυστριακός auteur Μίκαελ Χάνεκε (Funny Games, The White Ribbon)…

Κριτικές

«A Blade in the Dark»: Ένα συναρπαστικό πάντρεμα μουσικής και σινεμά τρόμου από τον Lamberto Bava

Ύστερα από τόσα χρόνια μαθητείας με δάσκαλο τον πατέρα του (Mario Bava), καθώς και άλλους…