Σε μία τεταμένη περίοδο ύστερα από το θλιβερό γεγονός της 9/11, ο φόβος για ένα αβέβαιο μέλλον παρέλυσε μία ολόκληρη κοινωνία. Δύσπιστοι πλέον άνθρωποι, με διχογνωμίες μεταξύ τους ως προς την διαχείριση του ζητήματος, αλλά και μία επικρατούσα περιθωριοποίηση στις εύλογες ανησυχίες των νέων. Οι Green Day κατόρθωσαν λοιπόν, να αποτυπώσουν τους έντονους προβληματισμούς μίας επερχόμενης ασταθούς γενιάς μέσα από την χαρακτηριζόμενη ροκ όπερα του άλμπουμ τους American Idiot, το Jesus Of Suburbia.
Η επακόλουθη υστερία έπειτα από την τρομοκρατική επίθεση, η καχυποψία ως προς την ταυτότητα διάφορων ομάδων, αλλά και η αίσθηση μίας νέας απειλής οδήγησαν στη καλλιέργεια ρητορικής μίσους. Μέσα σε αυτή την αμφίρροπη κοινωνία, η punk rock αποτέλεσε ένα είδος μουσικής που εξακολουθούσε να αντιπροσωπεύει τη συγκρουσιακή στάση. Φανερώνοντας την με τον δυναμικό της στίχο και την ευαισθησία της σε κοινωνικά ζητήματα, όπως συνέβη και στο Jesus Of Suburbia. Μία ροκ όπερα των Green Day διάρκειας εννιά λεπτών, αποτελούμενη από πέντε διαφορετικές ιστορίες και τίτλους.
Το τραγούδι Jesus Of Suburbia ξεδιπλώνει τη διαδρομή ενός ψυχραμένου νέου, έντονα ενοχλημένου με την εξέλιξη της ζωής του. Περικυκλωμένος πλέον, από την υπάρχουσα προπαγάνδα και την αμετάκλητη υπακοή ως προς το εθνικό στοιχείο. Ζώντας μέσα σε μία εφήμερη κοινωνία, δίχως αποδοχή εκ μέρους της όλων των ταυτοτήτων. Ο ήρωας των Green Day δυσανασχετεί με το ασφυκτικό περιβάλλον που υποχρεώνεται να ζει. Δραπετεύει από την αμφιλεγόμενη εικόνα των προαστίων σε σχέση με τη ζωή μίας μητρόπολης. Η επιθυμία του, να χαράξει το δικό του ταξίδι με όλη την ισχύ της φωνής του και την αυτονομία που επιζητά.
Η αρμονική συνύπαρξη πέντε διαφορετικών κομματιών
“Jesus Of Suburbia” [Part 1]
Στο πρώτο μέρος, οι Green Day σκιαγραφούν την προσωπικότητα του λεγόμενου Jesus Of Suburbia. Για αυτό τον λόγο, προκύπτει αυτή η φράση τόσο ως τίτλο ενός part, όσο και για ολόκληρο το μουσικό έργο. Η μπάντα προσφέρει απλόχερα στο κοινό να γνωρίσει τις δυσκολίες του νεαρού Saint Jimmy. Η αδιαφορία και απουσία των γονιών του, οι οποίοι είτε απορροφήθηκαν στους ταχείς ρυθμούς μίας κοινωνίας, είτε απλά αδιαφόρησαν σε βάθος χρόνου να κατανοήσουν τις ανάγκες του ίδιου. Ο στίχος ”Son of Rage and Love”, όπως και ο δεύτερος ”On a steady diet of soda pop and Ritalin”, περιγράφουν απόλυτα τη μοναξιά του. Η υποχρέωση λοιπόν, το να μεγαλώσει ο ίδιος κάτω από ασυνήθιστες συνθήκες και συγχρόνως, να τις υπομείνει.
Στη συνέχεια, οι προσωπικές ανησυχίες του πρωταγωνιστή μεταφέρονται στην μεταχείριση της χώρας απέναντι στις νεότερες γενιές εκείνης της περιόδου. Το εκφραζόμενο παράπονο του μέσα από τους στίχους των Green Day, όπως ”In a Land of make believe” ή That don’t believe in me”. Η συνεχής αδιαφορία μίας συντηρητικής κοινωνίας, συρρικνωμένης από το τρομοκρατικό χτύπημα. Με πλήρη αποστροφή από ένα σταθερά συλλογικό πνεύμα. Η εξομολόγηση του St. Jimmy καταπιάνεται με την γενική ψυχρότητα, την αύξουσα κρίση σε αξίες και ελευθερίες υπό τον φόβο εισβολών τόσο σε πολιτιστικό, όσο και σε κοινωνικό επίπεδο.
”City Of The Damned” [Part 2]
Η απόγνωση του Jesus Of Suburbia επεκτείνεται και στη δεύτερη σκηνή ιστορίας του τραγουδιού. Αποκαλώντας λοιπόν, τη πόλη που ζει ως ”City of the Dead” ή ”City Of The Damned”, εμφανίζει την άτυχη παραπλάνηση του ανάμεσα στη στρυφνή όψη του κόσμου και την ελλιπέστατη στήριξη των δικών του ανθρώπων. Επικρίνει την αποσιώπηση των νέων, τον περιορισμό τους μέσα σε μία πόλη χαμένης αίγλης, πλάνης και υποκρισίας.
Οι Green Day πρόσθεσαν μετέπειτα τον στίχο ”Like the holy scriptures of the shopping mall”, με τον οποίο προσδιορίζουν έναν έμμεσο τρόπο εξομολόγησης του ήρωα για τα δεινά που απασχολούν μία ολόκληρη γενιά. Οι γραφή λοιπόν, τσιτάτων, στίχων και μονολόγων με ανεξίτηλο στυλό και μπογιά στους πιο απρόσιτους και απομονωμένους τοίχους κτιρίων. Μία κατάθεση σκέψεων και συναισθημάτων που βάραιναν κάθε νέο. Αθέατες όμως, ως προς την υπεύθυνη συνολικά κοινωνία.
”I Don’t Care” [Part 3] και ”Dearly Beloved” [Part 4]
Η επόμενη πορεία του τραγουδιού καταδεικνύει την κραυγή απόγνωσης, ενώ ενισχύει τον ήδη επιθετικό τόνο των αρχικών στίχων. Μέσα από την έκρηξη, οδηγούμαστε στην απόλυτη απομάκρυνση. Η παραίτηση απέναντι στον ήδη απαθή και υπνωτισμένο κόσμο. Οι τελευταίοι βαρύτατοι στίχοι ”We are the Kids of War and Peace” και ”From Anaheim to the Middle East” απευθύνονται στην ανισόρροπη κατάσταση μεταξύ ειρήνης και πολέμου. Άνθρωποι και νεότερες γενιές πλέον αναλώσιμοι σε έναν ατελείωτο αγώνα, στον οποίο κάθε πλευρά αποζητά την ανωτερότητα, την καθολική επικράτηση, τον απόλυτο έλεγχο.
Παράλληλα, το τέταρτο μέρος αποκαλύπτει τις ανασφάλειες και την ευθραυστότητα του St. Jimmy, καθώς η πίστη για αναθεώρηση αξιών – στη βιωμένη μεταμοντέρνα εποχή – απομακρύνεται όλο και πιο πολύ. Συγκεκριμένα, καταφεύγει στη παράκληση να εισακουστούν οι ανησυχίες του μέσα από τον ακόλουθο στίχο ”Oh, Therapy, can you please fill the void?”. Η απέλπιδα προσπάθεια από τον ίδιο να δικαιολογήσει τη στάση του, την γενική του άρνηση σε ό,τι στρεβλό αντικρίζει.
Tales Of Another Broken Home [Part 5]
Ο επίλογος του τραγουδιού έρχεται με τη φυγή του νεαρού St. Jimmy. Η αίσθηση της αποξένωσης, πως ο ίδιος δεν ανήκει πουθενά, τον ωθεί σε ένα αδιάκοπο τρέξιμο. Η αποφυγή της δυσάρεστης πραγματικότητας, αλλά και η αναζήτηση ενός αποδεκτού περιβάλλοντος. Η φράση Jesus Of Suburbia μεταβάλλεται πλέον, σε έναν άνευ ουσίας περιπλανώμενο της σύγχρονης εποχής. Η punk όπερα των Green Day εκθέτει εν ολίγοις, την απόρριψη της μεταμοντέρνας εποχής, του υψηλού ατομικισμού και καταναλωτικού χαρακτήρα. Παράλληλα, κατακρίνει την εσωστρέφεια της κοινωνίας μετά το τρομοκρατικό συμβάν και τον αναδυόμενο συντηρητισμό. Την απώλεια εμπιστοσύνης επίσης, προς το κράτος έπειτα και από τη συνεχή διαχυτικότητα προπαγάνδας.
Παρότι ως τραγούδι περιέχει στίχους με σαφή μηνύματα, δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολο στο τρόπο εκτέλεσής του. Αφού πρόκειται για ένα τραγούδι απαρτιζόμενο από πέντε μέρη, η μελωδία και ο ρυθμός της κιθάρας αλλάζουν συχνά βάσει αισθήματος που πηγάζει από το στίχο. Τα πρώτα μέρη φανερώνουν τα στοιχεία του pop punk εκείνης της εποχής, συνοδευόμενα από διαχωριστικό πιάνο. Αργότερα, προστίθενται το βροντερό και εκρηκτικό μεσαίο τμήμα του και τέλος, ο μελωδικός ακουστικός και ενδιάμεσος συνδετικός ιστός με το τελικό μέρος. Μάλιστα, το Jesus Of Suburbia ανακηρύχθηκε από το περιοδικό Rolling Stone ως το σπουδαιότερο μουσικό έργο των Green Day.
Σίγουρα, οι στίχοι του τραγουδιού χαρακτηρίζονται από αρκετή δόση λαϊκισμού, όπως συμβαίνει συχνά στο punk rock. Τα καυστικά λόγια των καλλιτεχνών, έχοντας έντονη ρητορική με στοιχειά εναντίωσης προς την άλλη πλευρά. Βέβαια, δεν παύει το Jesus Of Suburbia να θέτει ζητήματα προς άμεσου συλλογισμού και επίλυσής τους. Ιδιαίτερα κατά την υποδοχή του νέου αιώνα, η διαμορφωθείσα κατάσταση έφερε αναταράξεις στο εσωτερικό της Αμερικής. Συνεπώς, ο λεγόμενος Jesus Of Suburbia αποτελεί την ιδανική σκιαγράφηση εφηβικού χαρακτήρα που θίγει έξοχα τις ανησυχίες ενός τότε νέου.
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν:
”Green Day’s Jesus of Suburbia: (De)constructing identities in the land of make believe”. Universidade Católica Portuguesa – Research Centre for Communication and Culture.