Ένα θέμα το οποίο θέλω να αναλύσω εδώ και πολύ καιρό είναι τα γνωστά σε όλους μας και μάλιστα πολυαγαπημένα, talent shows και ακόμη πιο συγκεκριμένα της ελληνικής τηλεόρασης, των οποίων η δημοτικότητα ήταν πάντοτε στα ύψη.
Η ελληνική τηλεόραση και η τηλεόραση γενικότερα, ανάμεσα στις υπόλοιπες σαβούρες αποφάσισε να μας πλασάρει ακόμη μία εκπληκτική συλλογή ατόμων- αρχικά ατάλαντων. Σκοπός φυσικά τα όλο και μεγαλύτερα τηλεοπτικά νούμερα. Άλλωστε όλοι γνωρίζουμε πως το σούργελο και το ρεζιλίκι πουλάει. Όσο πιο «γελοίο» και «άσχετο» το άτομο, τόσο πιο πολύς ο ντόρος, το γέλιο και ο σχολιασμός.
Τα τελευταία δύο χρόνια παρ’ όλα αυτά φαίνεται πως η επιλογή, όσον αφορά στους διαγωνιζόμενους τουλάχιστον, έχει αρχίσει να γίνεται πιο αυστηρή ως προς τις φωνητικές δυνατότητες. Φτάνουν από το μηδέν στο σχεδόν μέτριο με καλό.
Από την άλλη οι κριτές έρχονται πλέον και αναλαμβάνουν τον ρόλο του διασκεδαστή. Μιας και όπως πάντα ο καλός, ο κακός και ο ουδέτερος δημιουργούν μεταξύ τους διαφωνίες και συζητήσεις οι οποίες φαίνεται να κινούν το ενδιαφέρον του κόσμου.
Ας απομακρυνθούμε λίγο όμως από την σημερινή εικόνα και ας πάρουμε την ιστορία από την αρχή.
Ένα από τα πρώτα παγκοσμίως γνωστά talent shows είναι το American Idol. Μεταφέρθηκε και στην Ελλάδα 8 χρόνια αργότερα με τις μετέπειτα παραλλαγές του να ακολουθούν (America’s Got Talent, X-Factor κλπ). Στη συνέχεια κάποια από τα shows αυτά εξελίχθηκαν απευθυνόμενα σε πιο συγκεκριμένο κοινό.
Οπότε και δημιουργήθηκαν αντίστοιχα shows για χορό, τραγούδι, ραπτική, modeling, μαγειρική και οτιδήποτε άλλο μπορούσε στην δεδομένη περίπτωση να θεωρηθεί «ταλέντο» και να προσφέρει προβολή. Ό,τι πουλάει με άλλα λόγια.
Ξαφνικά όλα τα χόμπι – ασχολίες έγιναν σειρά για να διασκεδάζουν τον κόσμο.
Κόβουν εισιτήρια ώστε να μπορεί ο καθένας να ξεφτιλιστεί αν όχι ενώπιον κάποιων εκατοντάδων ανθρώπων, παγκοσμίως και φυσικά τηλεοπτικά. Όσον αφορά τώρα στα μουσικά talent shows, είναι αμέτρητες οι φορές που έχει γίνει η εξής ερώτηση σε διαγωνιζόμενους: «Έχεις γνωστό;». Τι σημαίνει έχεις γνωστό; Αρχικά γιατί να μπει στην αισχρή αυτή διαδικασία ο οποιοσδήποτε, εφόσον έχει τις σωστές διασυνδέσεις;
Άλλη κοινή ερώτηση που χρειάζεται να συμπληρώσεις και γραπτώς είναι: «Έχεις δηλώσει συμμετοχή προηγούμενες φορές;». «Έχεις συμβόλαιο με κάποια δισκογραφική εταιρία;». Οι ερωτήσεις αυτές δεν γίνονται προφανώς για να γνωρίσουν τον διαγωνιζόμενο καλύτερα. Αλλά για να ξεχωρίσουν τις συμμετοχές γρηγορότερα. Αυτές και άλλες πολλές ερωτήσεις είναι που συμπληρώνουν οι καλλιτέχνες προτού διαγωνιστούν.
Εφόσον ανοίξουν λοιπόν κάθε νέα season, επικρατεί ένας γενικός χαμός με άτομα απ’ όλο τον κόσμο να τρέχουν και να αγχώνονται για τις εκάστοτε οντισιόν. Τι θα φορέσω, τι θα παρουσιάσω, τι θα πω, με ποιον θα πάω. Αυτά είναι τα ερωτήματα που έχουν φυσικά δημιουργηθεί λόγω της βιντεοσκόπησης. Λίγα είναι τα άτομα εκείνα που ξυπνούν με ηρεμία και παρευρίσκονται μονάχα για να δείξουν αυτό που έχουν. Ουτοπικά σε ένα talent show, που η αναζήτηση αφορά στο ταλέντο, ο οποιοσδήποτε θα έπρεπε να έχει την ευκαιρία να δοκιμαστεί και να ακουστεί πέραν της πείρας, των γνωριμιών και της εμφάνισής του. Αυτό φυσικά δεν συμβαίνει στην χώρα μας.
Αντιθέτως σε ανάλογα shows όπως αυτά της Αμερικής, υπάρχουν οι «κακούς» και οι μέτριοι, οι καλοί και οι εξαιρετικοί. Φτάνεις σε σημείο να μην ξέρεις ποιον να διαλέξεις όταν η σειρά τελικά φτάνει προς το τέλος της.
Στην Ελλάδα το θέμα είναι ποιος είναι πιο όμορφος, ποιος ήταν καλό παιδί στο σχολείο, ποιος σώζει μικρά αδέσποτα και ποιος τραγούδησε Μποφίλιου που «Αχχ είναι το αγαπημένο μου κομμάτι!» ακόμη κι αν το ερμήνευσε ελεεινά.
Το ψάρι φυσικά βρωμάει απ’ το κεφάλι. Φυσικά και δεν ευθύνονται οι διαγωνιζόμενοι, καθώς οι συμμετοχές είναι ανοιχτές για τον καθένα. Σπάνια είδα κριτές του εξωτερικού να ρεζιλεύουν, να ταπεινώνουν και να σχολιάζουν με ειρωνικό τρόπο διαγωνιζόμενο για χάρη των μεγάλων τηλεοπτικών νούμερων. Συνήθως παρ’ όλη την δυσαρέσκειά τους μιλούσαν με τρόπο ευγενικό και διπλωματικό θα έλεγα αλλά παρ’ όλα αυτά ειλικρινή στον καθένα, δίνοντάς του ελπίδα για το μέλλον.
Φυσικά για άλλη μια φορά στην Ελλάδα οι παραγωγές δεν πληρώνουν για να ακούσουν την αηδονίσια φωνούλα σου γλυκιά μου, αλλά για να προβάλουν τα όμορφα στήθια σου. Στην τελική δες το από την καλή του πλευρά. Σου χαρίζονται πέντε ολόκληρα λεπτά τηλεοπτικής προβολής! Θα σε δουν όλες οι γιαγιάδες και παππούδες της Ελλάδας. Δεν θέλουν να διαλέξεις εσύ το κομμάτι που σου αρέσει γιατί αυτό το είδος μουσικής είναι ήδη πιασμένο από άλλον διαγωνιζόμενο.
Σε αναγκάζουν ακόμη και χωρίς τελικά να το αποδεχθείς να δημοσιεύσεις πως ο θείος σου είναι ο Παντελίδης. Και φυσικά δεν θα φορέσεις αυτό που εσύ θέλεις διότι εδώ διαφημίζουμε τεταιρία. Περίμενε 8 – 12 ώρες στην οντισιόν σου. Κάθισε άλλες 14 – 48 ώρες στο παγωμένο studio για τα γυρίσματα. Τραγούδησε μετά απ’ όλη αυτή την κούραση όσο καλύτερα μπορείς… Α! Φόρα και λίγη μάσκαρα τάδε καθώς ετοιμάζεσαι για να βγεις στην σκηνή.
Και φυσικά, ότι και να πεις μπορεί να κοπεί στο μοντάζ… Γιατί αυτό που μετράει είναι τα νούμερα και όχι η γνώμη σου ή το ταλέντο σου.
Until next time…