Διαδραστικά γυαλιά στην εκπαίδευση

Πηγή εικόνας: medium.com

 

Η μετάβαση από τον μαυροπίνακα στα διαδραστικά γυαλιά

Τα διαδραστικά γυαλιά στην εκπαίδευση αντικαθιστούν πλέον τον μαυροπίνακα, το διαχρονικό σύμβολο της παραδοσιακής μάθησης. Τα διαδραστικά γυαλιά σηματοδοτούν τη μετάβαση σε μια νέα εποχή εκπαιδευτικής εμπειρίας, γεμάτη καινοτομία και διαδραστικότητα. Η εκπαίδευση γίνεται, πλέον, πιο ζωντανή, προσαρμοστική και εντυπωσιακή, επιτρέποντας στους μαθητές να βιώνουν τη γνώση ως μία πρωτόγνωρη εμπειρία.

Διαδραστικά γυαλιά και επαυξημένη πραγματικότητα στην εκπαίδευση

Ενεργή συμμετοχή

Τα διαδραστικά γυαλιά στην εκπαίδευση δίνουν στους μαθητές τη δυνατότητα να γίνουν ενεργοί συμμετέχοντες στη διαδικασία μάθησης αντί να είναι απλώς παθητικοί δέκτες της πληροφορίας. Χάρη στη χρήση επαυξημένης πραγματικότητας (AR), αυτά τα γυαλιά ενσωματώνουν ψηφιακά στοιχεία στον πραγματικό κόσμο, κάνοντάς τους να βιώνουν τη γνώση με έναν πιο διαδραστικό και ελκυστικό τρόπο.

Άμεση θέαση και επιτόπια πρόσβαση στην πληροφορία

Μία από τις σημαντικότερες εκπαιδευτικές δυνατότητες των «έξυπνων» γυαλιών είναι η άμεση θέαση και η πρόσβαση σε ποικίλα ψηφιακά δεδομένα στον χρόνο και στο πλαίσιο που λαμβάνει χώρα η μάθηση. Αυτή η δυνατότητα μπορεί να συμβάλει περισσότερο στην επιτόπια σύζευξη πραγματικού περιβάλλοντος και ψηφιακών δεδομένων. Επίσης, περιορίζει την απόσπαση των μαθητών από το πλαίσιο μάθησής τους, όπως, για παράδειγμα, μπορεί να συμβαίνει ορισμένες φορές με την μετακίνησή τους στο εργαστήριο πληροφορικής  (για την αξιοποίηση ψηφιακών περιβαλλόντων σε υπολογιστή).

Advertising

Advertisements
Ad 14

Βιωματική Μάθηση

Ένα μάθημα φυσικής, για παράδειγμα, μπορεί να περιλαμβάνει τρισδιάστατα μοντέλα που οι μαθητές μπορούν να εξερευνήσουν με τα «έξυπνα» γυαλιά τους, επιτυγχάνοντας μια πιο ουσιαστική κατανόηση των φυσικών εννοιών. Στη βιολογία, επίσης, οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να εξετάσουν τα ανθρώπινα όργανα ή να παρατηρήσουν τη δομή του DNA σε πραγματικό χρόνο, βιώνοντας, έτσι, τη μάθηση με πιο άμεσο και διαδραστικό τρόπο.

Διαβάστε επίσης  Η εξαφάνιση της Αγκάθα Κρίστι και οι θεωρίες για απόπειρα αυτοκτονίας

Εξατομίκευση

Με τα διαδραστικά γυαλιά, το περιεχόμενο αφομοιώνεται και προσαρμόζεται στις προτιμήσεις, τις ανάγκες και τις δεξιότητες κάθε μαθητή ενισχύοντας την εξατομικευμένη μάθηση. Έτσι, ένας μαθητής που μαθαίνει οπτικά, μπορεί να δει κινούμενα γραφήματα, ενώ ένας ακουστικός μαθητής ακούει ταυτόχρονα την επεξήγηση.

Αύξηση κινήτρων και ενεργή εμπλοκή στη μάθηση

Υποστηρίχτηκε, επίσης, ότι η χρήση των «έξυπνων» γυαλιών αυξάνει το ενδιαφέρον και τα κίνητρα των μαθητών για τη μάθηση, καθώς συμβάλλει στην ενεργή εμπλοκή τους. Αυτό οφείλεται στα ίδια τα χαρακτηριστικά των γυαλιών, όπως η σύζευξη πραγματικών και ψηφιακών δεδομένων, η εμβύθιση που επιτυγχάνεται σε επαυξημένα ή και εικονικά περιβάλλοντα, η ελευθερία κινήσεων των χεριών και η προσβασιμότητα σε ποικίλο υλικό και εφαρμογές.

Αξιοποίηση πολυμέσων και εφαρμογών

Μία άλλη σημαντική εκπαιδευτική δυνατότητα των διαδραστικών γυαλιών είναι η αξιοποίηση εικόνων, ήχου και βίντεο αλλά και ποικίλων εφαρμογών (π.χ. επαυξημένης πραγματικότητας) που παρέχει το λειτουργικό τους σύστημα. Η δυνατότητα αυτή εμπλουτίζει το μάθημα με ποικίλο πολυμεσικό υλικό και δραστηριότητες με αποτέλεσμα αυτό να γίνεται πιο ελκυστικό και ενδιαφέρον.

Advertising

Επαύξηση της πραγματικότητας

Η ψηφιακή επαύξηση του πραγματικού περιβάλλοντος, ως σημαντική δυνατότητα των διαδραστικών γυαλιών στη μάθηση, μπορεί να επιτευχθεί σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα, όπως η Φυσική, τα Μαθηματικά, η Γεωγραφία, η Ιστορία κ.ά. Μεταξύ των παραδειγμάτων που αναφέρθηκαν είναι και η περίπτωση που ο εκπαιδευτικός, σε συνεργασία με τους μαθητές, δημιουργεί και χρησιμοποιεί κωδικούς γρήγορης ανταπόκρισης, για να εμπλουτίσει το περιβάλλον μάθησης με ψηφιακά δεδομένα, ή αξιοποιεί (π.χ. στην Ιστορία) περιβάλλοντα εικονικής περιήγησης για αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία.

Καταγραφή μαθήματος και δραστηριοτήτων

Μία, επίσης, σημαντική εκπαιδευτική δυνατότητα των γυαλιών αποτελεί η καταγραφή του μαθήματος αλλά και δραστηριοτήτων και γεγονότων τόσο σε τυπικά όσο και σε άτυπα περιβάλλοντα μάθησης μέσω της κάμερας που διαθέτουν. Για παράδειγμα, οι μαθητές μπορούν να καταγράψουν τμήματα του μαθήματος, όπως είναι η διεξαγωγή ενός πειράματος, το οποίο στη συνέχεια θα μελετήσουν ενδελεχώς, με σκοπό να εμπεδώσουν τη διαδικασία ή να υλοποιήσουν πρόσθετες δραστηριότητες. Επιπρόσθετα, ο εκπαιδευτικός από τη μελέτη της καταγεγραμμένης διδασκαλίας του, μπορεί να εντοπίσει σημεία που πρέπει να αλλάξει ή να εμπλουτίσει με στόχο την αυτοβελτίωσή του. Παράλληλα,  έχει τη δυνατότητα να επανεξετάσει την απόδοση και τη συμμετοχή των μαθητών του στο μάθημα και να επιδιώξει βελτιώσεις.

Διαβάστε επίσης  Pub: Με πίστη στην αγγλική παράδοση

Παιχνιδοποίηση

Τέλος, τα διαδραστικά γυαλιά δίνουν τη δυνατότητα στους μαθητές να εμπλακούν σε δραστηριότητες παιχνιδοποίησης. Σ’ αυτό συμβάλλει η φορετότητα και η φορητότητα των «έξυπνων» γυαλιών, που, σε συνδυασμό με την επαύξηση του πραγματικού περιβάλλοντος, ενισχύουν την αλληλεπίδραση με τον χώρο.  Επίσης, ενισχύεται και η αξιοποίηση διακριτικών και άλλων στοιχείων, που συνδέονται με το παιχνίδι τόσο σε τυπικά όσο και σε άτυπα περιβάλλοντα μάθησης.

Πλεονεκτήματα και προκλήσεις των διαδραστικών γυαλιών στη διδασκαλία

Η χρήση των νέων τεχνολογιών ανοίγει απίστευτες δυνατότητες. Αφενός είναι η αυξημένη και ενεργή συμμετοχή των μαθητών οι οποίοι, πλέον, απολαμβάνουν το μάθημα. Αφετέρου είναι η καλλιέργεια δεξιοτήτων, όπως η κριτική σκέψη, η συνεργασία και η τεχνολογική εξοικείωση, που αναμφίβολα αποτελούν βασικά εφόδια. Ωστόσο, υπάρχουν σημαντικές προκλήσεις.

Advertising

Αρχικά, το υψηλό κόστος αγοράς των διαδραστικών γυαλιών λειτουργεί ως ανασταλτικός παράγοντας για τη χρήση τους στα σχολεία. Επίσης, πρέπει να ξεπεραστούν ενδεχόμενα τεχνικά προβλήματα που θα προκύψουν  κατά την χρήση των γυαλιών από τους μαθητές. Τέτοια προβλήματα είναι για παράδειγμα οι δυσκολίες πρόσβασης και σύνδεσης στο διαδίκτυο (π.χ. αργό δίκτυο ή και ανυπαρξία ασύρματου δικτύου) στις σχολικές μονάδες. Ακόμη, απαιτείται η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σχετικά με την παιδαγωγική αξιοποίηση των γυαλιών και γενικότερα η κατάρτισή τους στις νέες τεχνολογίες. Τέλος, αναφέρεται ως πρόβλημα η διάσπαση προσοχής από το μάθημα, που ενδεχομένως να προκληθεί. Το πρόβλημα θα είναι μεγαλύτερο όσον αφορά στους μαθητές με υποκείμενες μαθησιακές δυσκολίες. Υποστηρίζεται, μάλιστα, από μερίδα ειδικών ότι τα γυαλιά μπορεί να μην ενδείκνυνται γι’ αυτούς τους μαθητές λόγω του μεγάλου όγκου και των ποικίλων ψηφιακών πληροφοριών που έχουν να δουν και να διαχειριστούν.

Διαβάστε επίσης  Μια πολύχρωμη Ιαπωνία στην έκθεση Made in Japan: 20th-Century Poster Art

Το μέλλον της μάθησης

Στις μέρες μας, οι τεχνολογικές εξελίξεις στις συσκευές των «έξυπνων» φορετών γυαλιών παρέχουν αναμφίβολα ποικίλες δυνατότητες ενίσχυσης της πραγματικότητας με ψηφιακά δεδομένα και νέες ευκαιρίες αλληλεπίδρασης μ’ αυτά, τόσο σε τυπικά όσο και άτυπα περιβάλλοντα μάθησης.

Η μετάβαση από τον μαυροπίνακα στα διαδραστικά γυαλιά αντικατοπτρίζει τη συνεχή ανάγκη της εκπαίδευσης για εξέλιξη. Οι νέες τεχνολογίες δεν είναι απλώς εργαλεία. Τα διαδραστικά γυαλιά, σε συνδυασμό με την τεχνητή νοημοσύνη και την επαυξημένη πραγματικότητα, φέρνουν «επανάσταση» στη μάθηση, καθιστώντας την πιο δυναμική, προσωποποιημένη και πιο ενδιαφέρουσα από ποτέ. Οι νέες τεχνολογίες είναι το μέσο για τη δημιουργία ενός δυναμικού εκπαιδευτικού περιβάλλοντος. Αυτό, όμως, που προέχει είναι να διασφαλίσουμε ότι κάθε μαθητής θα έχει πρόσβαση σ’ αυτές τις δυνατότητες και ότι οι εκπαιδευτικοί θα έχουν την υποστήριξη που χρειάζονται για να τις υλοποιήσουν επιτυχώς.

 

Πηγές:

Advertising

Γεώργιος Κουτρομάνος, Ιωάννης Κυριαζόπουλος, Τρύφων Σιβένας, «Εκπαιδευτικές δυνατότητες των έξυπνων φορετών γυαλιών στην εκπαίδευση και ζητήματα χρήσης τους» Ανακτήθηκε από: https://www.etpe.gr (τελευταία πρόσβαση 5/12/2024)

«7 Εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης που βοηθούν τους εκπαιδευτικούς να εργάζονται πιο αποτελεσματικά» Ανακτήθηκε από: https://o3.gr (τελευταία πρόσβαση 5/12/2024)
Παναγιώτης Τσιαβός, Αλιβίζος Σοφός, Τόμ. 15, Αρ. 2 (2019)«Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία»

Έχω σπουδάσει κλασική φιλολογία στο ΕΚΠΑ - Msc Εκπαιδευτική Ηγεσία, Διοίκηση και Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση.
Αγαπώ πολύ την ελληνική γλώσσα. Διαβάζω γιατί με ηρεμεί και γράφω γιατί ξεμπερδεύονται κάπως οι σκέψεις μου.

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

γειτονιές

Οι πιο γοητευτικές γειτονιές του Λονδίνου

Εξερευνώντας το Λονδίνο, θα ανακαλύψεις ότι κάθε μία από τις
Άργος: Το λίκνο των Ελλήνων βασιλιάδων και ηρώων

Άργος: Το λίκνο των Ελλήνων βασιλιάδων και ηρώων

Το Άργος όπως το γνωρίζουμε σήμερα, είναι μια όμορφη κωμόπολη