
Τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία αντιπροσωπεύουν δύο διαφορετικές προσεγγίσεις στην εκπαίδευση, με διαφορετικούς στόχους και μεθόδους.
Τι είναι τα Πρότυπα Σχολεία
Υπάρχει μια διάσταση απόψεων σχετικά με τις δύο αυτές κατηγορίες σχολείων. Η άποψη που υποστηρίζουν αρκετοί είναι ότι τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία είναι ένας πετυχημένος και επωφελής θεσμός για την παιδεία μας. Ταυτόχρονα, όμως, όσοι πρεσβεύουν την αντίθετη άποψη, υποστηρίζουν ότι η ύπαρξη αυτών των σχολείων συνδέεται με έννοιες όπως: «πολυκατηγοριοποίηση» «διαφοροποίηση των μαθητών» και «δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων».
Σχολεία Πολλών Ταχυτήτων: Τα Πρότυπα και τα Πειραματικά Σχολεία συχνά παρέχουν περισσότερες επιλογές και ευκαιρίες για τους μαθητές. Αυτό μπορεί να συμπεριλαμβάνει επιπλέον μαθήματα, εξωσχολικές δραστηριότητες, προγράμματα εμπλουτισμού και άλλες εκπαιδευτικές εμπειρίες. Αυτές οι δυνατότητες επιτρέπουν στους μαθητές να προχωρούν στον ρυθμό τους και να επιλέγουν δραστηριότητες που προσιδιάζουν καλύτερα στα ενδιαφέροντά τους και ανταποκρίνονται στις ανάγκες τους.
Διαφοροποίηση των Μαθητών: Τα Πρότυπα και τα Πειραματικά Σχολεία συχνά υιοθετούν μεθόδους διδασκαλίας και προγράμματα που επιτρέπουν τη διαφοροποίηση της εκπαίδευσης για τους μαθητές. Αυτό σημαίνει ότι οι εκπαιδευτικοί προσπαθούν να προσαρμόσουν τη διδασκαλία και το υλικό μάθησης στις ατομικές ανάγκες και τις διαφορετικές δυνατότητες εμπέδωσης των μαθητών. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει ομαδοποίηση των μαθητών ανά επίπεδο δεξιοτήτων, παροχή επιπρόσθετης υποστήριξης για τους μαθητές που την χρειάζονται και προηγμένες εκπαιδευτικές προκλήσεις για τους πιο ικανούς μαθητές.
Τα πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία, λοιπόν, χωρίς αμφιβολία προσφέρουν μια πιο εξατομικευμένη εκπαίδευση η οποία ανταποκρίνεται καλύτερα στις ανάγκες και τις διαφορετικές ταχύτητες μάθησης των μαθητών.
Η εκπαιδευτική διαδικασία πρέπει να στοχεύει στην αριστεία;
Αναντίρρητα, η εκπαιδευτική διαδικασία δεν θα πρέπει να στοχεύει στην εκπαίδευση των λίγων και άριστων μαθητών, αλλά στην βελτίωση και ανύψωση του μορφωτικού επιπέδου όλων ανεξαιρέτως των παιδιών, από όλα τα κοινωνικά, πολιτιστικά, οικονομικά, θρησκευτικά περιβάλλοντα στα οποία ανήκουν. Το σχολείο οφείλει να «προκαλεί» κάθε εκπαιδευτικό και κάθε μαθητή, να στηρίζει και να παρέχει αρωγή σε όλα τα επίπεδα. Στόχος δεν πρέπει να είναι η βαθμοθηρία, η διαρκής αξιολόγηση και το άγχος του καλού βαθμού στις εξετάσεις αλλά η ολόπλευρη μόρφωση. Αρχικά, στόχος πρέπει να είναι η γνώση τού πώς πρέπει να μαθαίνουν τα παιδιά, ο σεβασμός στη διαφορετικότητα και το γνωστικό στυλ του κάθε μαθητή και αντίστοιχα η προσαρμογή του μαθησιακού πλαισίου. Επίσης, η ανάπτυξη της φαντασίας, η παροχή κινήτρων, όπως η καλή επικοινωνία με τους καθηγητές, η σωστή αλληλεπίδραση με τους συμμαθητές, η υγιής ανατροφοδότηση, η ομαλή κοινωνικοποίηση, η ομαδική συνεργασία, η προσπάθεια να ενστερνιστούν τα παιδιά αξίες όπως ο διάλογος, η ισότητα, ο σεβασμός, η δικαιοσύνη, η κοινωνική μέριμνα, είναι κάποια βασικά χαρακτηριστικά της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Σαφώς, λοιπόν, και πρέπει το σχολείο να προάγει τη γνώση και να αναπτύσσει δεξιότητες. Όμως, η εκπαιδευτική διαδικασία για να θεωρείται αποτελεσματική πρέπει να επικεντρώνεται στη διαδικασία της μάθησης και όχι στο προϊόν. Πρέπει, δηλαδή, να αξιοποιεί σύγχρονες στρατηγικές, όπως βιωματική μάθηση, τεχνολογία, ομαδοσυνεργατική διδασκαλία κλπ. Πρέπει, τέλος, να αναπτύσσει ολόπλευρα την προσωπικότητα των παιδιών στοχεύοντας και στις συναισθηματικές και στις κοινωνικές δεξιότητες.
Πηγές:
https://protypa.arnos.gr (τελευταία πρόσβαση στις 24/4/2024)
«Πρότυπα – Πειραματικά σχολεία»: «Δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων» Ανακτήθηκε από: https://www.alfavita.gr (τελευταία πρόσβαση στις 24/4/2024)